DRIVECLUB |
DRIVECLUB |
Stalo sa mi to pri Gran Turismo 6 aj pri inFamous: Second Son, že updaty som očakával viac ako samotnú hru. A stane sa to opäť pri DriveClub. V prvom prípade to boli prototypy automobiliek špeciálne vyvinuté pre hru, v druhom zase foto režim a v poslednom to bude počasie. Všetky majú spoločné jednu vec, sú dostupné až po vydaní hry. Všetko, o čom budete v nasledujúcich riadkoch čítať, vyjde vo forme updatu. V DriveClub začne snežiť koncom roka.
Na 55” obrazovke je zamrznutá scéna, Mercedesu SLS AMG horia kotúče, predné tlmiče sú pripravené znášať prudké brzdenie. Z reproduktorov sa nešíri pískanie pneumatík ani podraďovanie. Je ticho. Kamera sa vzďaľuje a mení výšku. Na ľavotočivú obracačku, kde je ďalších osem áut natlačených plech na plech, sa dívam z vtáčej perspektívy. K devkitu PS4 je pripojený MAC a ten cez USB hovorí, aby kamera letela vyššie. Vyššie. Nad oblaky. Dolu je pred zotmením, hore volumetrické oblaky oblizujú posledné slnečné lúče. Ako v cukrovej vate.
"Nič neimitujeme, všetko je simulované v reálnom čase a počasie je zakaždým iné,“ s hrdosťou v hlase hovorí hlavný výtvarník Alex Perkins. "Zvolili sme 1080 a 30 fps, pretože nám to umožňuje vytvoriť najdetailnejšie autá zvonku aj zvnútra,“ dodáva game director Paul Rustchynsky. Evolution Studios na E3 ale neukazujú žiadne z 50 vybraných superáut, ale predvádzajú dynamickú zmenu počasia a zdá sa, že na výkonovú hranicu platformy narážajú už teraz. "Raz som povedal programátorom, že chcem, aby bola každá vločka iná,” zažartuje Perkins. “Skoro ma zabili.”
Vojnu tejto generácie racingov nevyhrá počet áut, tratí, ani kvalita deštrukcie, ale svetlo. "Chceme, aby ľudia mali pocit, že sa tieto krásne autá preháňajú skutočne v týchto lokalitách,“ zaznie viackrát počas prezentácie. Čo presne majú autori na mysli, sa ukáže v ďalšej minúte, keď sa začne meniť počasie.
Sme v Škótsku a keď počítač prikáže, aby pršalo, nestane sa to ako lusknutím prstov. Na horizonte sa začne zbierať oblačnosť, obloha sa zatiahne a zmení sa farebné spektrum – zo žltej na oceľovo modrú. Potom začnú padať prvé kvapky, po pár zákrutách sa spustí lejak. Súperov nevidno, iba oblaky zvírenej dažďovej vody ožiarenej koncovými svetlami. Po pneumatikách zostávajú na krátku chvíľu koľaje, kým ich znovu nevyplní voda. Vo vysokých rýchlostiach sa znižuje viditeľnosť a jazdí sa takmer po pamäti.
Keď oblačnosť začne rozháňať slnko, viete, že prestáva pršať. Voda z cesty prirodzene stečie ku krajniciam, sformujú sa mláky a tie na asfalte sa začnú podľa lokality a nadmorskej výšky vysušovať. Rýchlejšie v Čile, pomalšie v Škótsku. Rýchlejšie na klopených cestách, pomalšie pod kopcom, v tieni. V DriveClub nie sú dva stavy – sucho a mokro. Ostré slnko je oslepujúce rovnako ako v skutočnosti a keď sa oprie do kaluží a vy idete proti nemu, asfalt sa mení na zrkadlo. "Možno budete potrebovať slnečné okuliare, aby ste v niektorých pasážach niečo aj videli,“ dodáva Perkins a prechádza k ďalšej výzve.
"Jazdenie v daždi nie je také náročné ako jazda počas sneženia,“ hovorí a nechá nahrať nórsku trať. Engine DriveClub sa na pozadí neustále updatuje, loadingy nemajú prekročiť 15 sekúnd a to aj vtedy, ak preskakujete z jedného do druhého prostredia. "Najazdili sme denne viac ako 200 kilometrov, aby sme zachytili atmosféru jednotlivých lokalít.“ V DriveClub budete jazdiť aj v Čile, Kanade, Škótsku a Indii. Nikdy som v Nórsku nebol, ale verím, že to tam vyzerá tak, ako v hre.
"Jednou zo zaujímavostí Nórska je, že môžete začať jazdiť s teplotami pod nulou a skončiť v údolí, kde prší,“ hovorí Perkins. "A to má veľký vplyv na vizuál.“ A nielen ten, pri nulových teplotách sneží, nad nulou sa menia vločky na kvapky dažďa a vozovka je mokrá. Nedá mi nespýtať sa, prečo sa sneh nehromadí na ceste. "Sledovať pretek, kde sa tucet áut brodí v štyridsiatkeke snehom, nie je zaujímavé,“ vysvetľuje Rustchynsky. " DriveClub nie je simulátorom, preto tu nenájdete ani ľad pod snehom, ktorý vás hodí do šmyku.“ Evolution Studios síce simulujú poveternostné podmienky, ale snažia sa aj o to, aby hra bola prístupná a aby jazdenie bolo zaujímavé.
Nebyť dymovníc a zapálených ohňov v okolí trate, (mimochodom pozostatok festivalového ducha z MotorStorm) ani neviem, ako sa vlní trať. Pri nočných pasážach a keď sneží sa ukazuje sila svetelného modelu DriveClub. "Okolie osvetľuje autá a tie zase odrážajú svetlo naspäť,“ díva sa Perkins na rozpálený brzdový kotúč v detailnom zábere v mláke. Každá jedna vločka je nasvietená, návestia a značky majú reflexný povrch, sneh sa počas dňa trbliece.
Počasie vás núti jazdiť opatrne, v noci ste pripravení o periférne videnie, v diaľke vidieť iba koncové svetlá a možno zopár rozsvietených domov. Počas dažďa alebo sneženia sa riadite iba kužeľmi svetlometov a podľa pamäti. "Jazdenie v noci bez čelných svetiel nie je v hre možné,“ vysvetľuje Perkins, prečo sa nedajú rozmlátiť na autách svetlá. „Skúšal som to naživo a moja priateľka skoro vyskočila v kože,“ dodá. V horách je tma ako v rohu, ak by ich naozaj vypli, nevideli by ste nič.
Počasie nie je definované traťou ani vybranými oblasťami, pre každý pretek je iné, mení sa, generuje rovnako ako oblaky. A čo je najlepšie, sneh nie je iba kozmetickou kulisou, naozaj v hre padá. Hromadí sa na krajnici, po pár kolách môžete vidieť, ako sa mení pokrývka v okolí trate, ako je to celé nadýchané. Počas dažďa sa zase berie ohľad na materiál, ako rýchlo navlhne a či zmení farbu, ak je mokrý.
"Keďže ide o procedurálny systém, nevieme, aké výzvy pre nás komunita pripraví,“ rozhovorí sa na margo počasia Rustchynsky. DriveClub je postavený na výzvach (challengoch) a klubov, vo farbách ktorých jazdíte. Výzvy sa môžu viazať na pasáže, tzv. Face Off alebo celé eventy. V robustnom systéme, ktorý neustále beží na pozadí, môžete cez konzolu alebo aplikáciu pre iOS a Android vyzvať priateľov alebo aj navrhovaných hráčov, ktorých systém vyberie na základe vašich skúseností. A keďže sa vaše jazdy ukladajú na server, zostaviť challenge s čo najvyššou priemernou rýchlosťou v serpentínach s oslepujúcim slnkom je hračka.
Za ich splnenie hromadíte slávu (Fame) a tá zase sprístupňuje autá a nálepky. A ak ste v klube, tak ostatní členovia si navzájom odomykajú obsah a plnia klubové úlohy. Ďalšou zo zaujímavostí DriveClub je pripraviť si dopredu výzvy, prihlásite sa povedzme na pretek, ktorý začína o hodinu a medzitým sa môžete venovať niečomu inému – povedzme kampani s 50-kou unikátnych eventov, kde sa dá získať 225 hviezd. "A keď bude daná session pripravená, hra sa mi pripojenie: Chceš sa pripojiť?“
V Drive Club neexistujú zlaté medaily, nebude tu deštrukčný model, ktorý sa podpíše pod výkon áut. Zato sa budú krčiť karosérie, praskať okná, hra bude vybavená mohutným sociálnym komponentom, v garáži bude 50 áut. Nebude podporovať splitscreen, má tak prepracované zvuky áut, že BMW a AMG si od Evolution Studios vypýtali vzorky, aby ich mohli používať. Drive Club má najprepracovanejšie počasie, aké som v racingu videl. Má to však jeden háčik, snežiť a pršať bude až po vydaní hry. A potom je tu ešte jedna drobnosť, v hre nebude ani foto režim.
„Nebude to počas launchu. Dúfajme, že krátko po tom,“ vnesie trochu nádeje Rustchynsky pre budúcich fotografov. “Určite nechceme vydať hru v októbri a potom na ňu zabudnúť.“ Evolution Studios sú pripravení reagovať na požiadavky komunity. „Pozrite sa na to takto: kým sa tak stane, môžete si na jednotlivé trate zvyknúť, ale keď začne na nich pršať a snežiť, zmení to kompletne spôsob, akým ste hrali. Na to môžete vziať jed.“
PS4
Vývoj: SCEE / Evolution Studios Štýl: Racing
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|