ENTWINED |
ENTWINED |
Sony už pred niekoľkými mesiacmi informovali, že pracujú so študentmi vysokých škôl, aby ich naučili, ako prebieha vývoj hier v praxi a pripravili ich tak do profesionálneho života. Úspešným študentom nakoniec mali ponúknuť aj pracovné miesta. Sony tento sľub aj splnili a tým najlepším z celého tímu ponúkli pozície herných vývojárov a založili štúdio Pixel Opus. Ide tak o jedno z najnovších a najmladších štúdií, ktoré sú súčasťou SCE Worldwide Studios. Po mesiacoch práce na ich prvom projekte prišli s jeho odhalením na tohtoročnej Sony E3 konferencii a to s tým, že hneď po predstavení bola hra dostupná na PS Store.
Spomínaným projektom je práve tunelová oddychovka Entwined. Tá bola v deň konferencie dostupná pre PlayStation 4 a o ďalšie dva týždne vyšla aj na PS3 a PS Vita, navyše s podporou funkcie cross-buy. Tím pozostávajúci z mladých talentov vo svojej prvej hre ani nemôže výrazne sklamať, jedine prekvapiť. Entwined je hrou, ktorá kombinuje veľmi podarený koncept s už niekoľko desiatok rokov starým dizajnom levelov v podobe tunelov, no celkový nápad a snaha o niečo ne-agresívne, romantické a plné farieb sa rozhodne autorom nedá uprieť. Finálny projekt však nemusí sadnúť každému a pohľady jednotlivcov na túto hru sa budú pravdepodobne výrazne líšiť.
Always together, forever apart – stále spolu, navždy od seba. Toto je veta, ktorou sa celá hra riadi. Po jej spustení a uvítaní niekoľkými logami sa vám zobrazí práve tento slogan. A prečo? V Entwined sa chopíte dvoch duší, duše vtáka a ryby, ktoré sa vzájomne milujú, no nemôžu byť spolu. Ak sa ale spoja, vznikne z nich nádherný drak. Počas hrania som mal chvíľami dojem, že si autori zobrali ako vzor hru Journey. Úprimne povedané, neviem presne, prečo som občas mal tento pocit, no asi to bude čisto iba kvôli príbehu, aj keď v konečnom dôsledku sa tieto hry nedajú veľmi porovnávať. Príbeh Entwined je teda naozaj jednoduchý, čo je v kombinácii s podstatou oddychovej hry jednoznačne len a len dobre a hráč nie je zaťažovaný žiadnym zdĺhavým či komplikovaným dejom. Každopádne, v tejto chvíli prichádza na rad samotná hrateľnosť, ktorá už niektorým môže robiť menšie či väčšie problémy.
Príbehová časť hry je rozdelená do deviatich životných cyklov, respektíve životov. Po spustení prvého života vás hra oboznámi s tým, ako správne obe postavy/duše ovládať. Každou páčkou ovládate inú postavu, konkrétne ľavou rybu a pravou vtáka. Pre presné ovládanie je nutné páčkami krúžiť po ich obvode, teda práve tak, ako vám to hra na začiatku ukáže. Ak by ste sa pokúšali hýbať páčkami iba hore, dole alebo doľava, doprava, neprešli by ste ani cez prvú úroveň a zároveň by mohlo vzniknúť nedorozumenie, že je ovládanie nepresné. Pri dodržaní spomínaného postupu je ale skutočne dostatočne precízne a výsledný úspech, či naopak neúspech, závisí iba od vás. Osobne ma však po niekoľkých minútach hrania týmto spôsobom začali bolieť prsty a zápästie a musel som si dať malú prestávku.
Každá úroveň je založená na rovnakom princípe - letíte cez akýsi tunel, zbierate energiu a prechádzate cez bránky. Ak sa do bránok netrafíte alebo ich zdoláte nesprávne, energia vám ubudne, ak cez ne ale prejdete korektne, vyviaznete bez ujmy. Keď sa obom dušiam naplní ukazovateľ energie, prichádza na rad predposledná fáza každej úrovne. Stlačením tlačidiel L1+R1 sa zrýchlite a začne prebiehať spájanie duší. Tu však platí stále rovnaký princíp, musíte zbierať energiu a zároveň precízne absolvovať bránky. Ak ale náhodou neprejdete správne dvoma bránkami po sebe, spájanie sa preruší a časť energie k tomu potrebnej vám ubudne. V prípade, že ste bránkami prešli úspešne, premeníte sa na draka a ocitnete sa vo farebnom svete.
Od prvej po poslednú úroveň sa svety menia, pričom začínate v tme, pri mesiaci a s každou ďalšou úrovňou sa čoraz viac približujete k slnku. Vo vašom krátkom živote v tele draka je potrebné zbierať farebné guľôčky, kým sa opäť nenaplní ukazovateľ energie na maximum. Následne znova stlačíte L1+R1, čím drak začne vytvárať akúsi jednofarebnú dúhu. Po jej dokončení, respektíve vyčerpaní nazbieranej energie, sa vytvorí portál, do ktorého vstúpite, duše sa rozdelia a začína ďalšia úroveň/život. Každá z deviatich úrovní je založená na tomto princípe, no cesta, ktorá vedie k spojeniu týchto dvoch zaľúbencov, je stále viac a viac komplikovanejšia.
Na začiatku vám stoja v ceste pomerne jednoduché kombinácie bránok. Väčšinou robíte oboma páčkami to isté a bránky stoja pekne za sebou. Neskôr sú však bránky usporiadané nesymetricky. Ak je ich pri jednom prechode viac, tak už sa môžu točiť do rôznych smerov, prípadne sa dokonca aj hýbu. Osobne som s tým veľmi veľký problém nemal. Zo začiatku som sa, pochopiteľne, musel do toho dostať aj ja, no netrvalo mi to príliš dlho a hrou som prechádzal pomerne hladko. Jednu úroveň som prešiel maximálne za desať minút. Najobtiažnejšia je, samozrejme, tá časť, keď sa duše idú spájať a všetko sa ešte niekoľkonásobne zrýchli. Každopádne už samotný fakt, že je nutné každou páčkou robiť niečo iné, rýchlo a plynule, môže byť pre niekoho dosť frustrujúci. Jednoducho si s hrou nemusíte vedieť rady, až ju nakoniec v záchvate hnevu vypnete, čo vzhľadom na to, že má ísť o oddychový titul, nie je práve najlepšia rozlúčka.
Ak ste čítali pozorne, určite ste už prišli na jeden z hlavných problémov tejto hry. Áno, je to dĺžka. Kedže príbehová časť je zložená z deviatich úrovní a každá vám zaberie maximálne 10-15 minút, hrou doslova preletíte za približne hodinu a pol až dve hodiny. Autori síce zakomponovali aj päť výziev, no určite by bolo lepšie, ak by príbehová časť obsahovala aspoň dvakrát toľko úrovní. V spomínaných výzvach musíte prechádzať bránkami po určitú dobu s maximálne tromi povolenými chybami. Ak dosiahnete určený čas, respektíve skóre, odomkne sa vám ďalšia a tak ďalej. Výzvy sú však omnoho náročnejšie ako úrovne v príbehovej časti, takže sú určené naozaj iba pre skúsených hráčov, ktorí chcú otestovať svoje schopnosti.
Z ďalších, no už menších nedostatkov, musím spomenúť napríklad to, že sa občas farba pozadia zhoduje s farbou bránok, vďaka čomu ich nie je možné dobre a včas vidieť. Hru taktiež trápi jedna drobná technická chyba, kvôli ktorej sa na moment zasekne. Toto sa prejavuje vtedy, keď sa pri zlučovaní duší netrafíte do bránok a spájanie sa preruší. Alebo naopak, ak bránkami úspešne prejdete. Samotnú hrateľnosť to však, našťastie, nijako neovplyvňuje.
Hranie každej úrovne v Entwined som si užíval, no práve preto ma ešte viac mrzí krátka herná doba. Farebné spracovanie v spojení s príjemnou hudbou v pozadí ma vždy na niekoľko minút vtiahlo do deja. Pohnalo za odmenou v podobe záverečného prostredia s drakom v hlavnej úlohe, ktoré je akousi labuťou piesňou dvoch zamilovaných duší. Entwined v konečnom dôsledku jednoznačne spĺňa posolstvo oddychových hier, no rozhodne zamrzí, že pravú atmosféru hry je možné okúsiť len vtedy, ak vám cestu neskríži vysoká obtiažnosť.
RECENZIE HRÁČOV |
PS4
PS3 PS Vita Vývoj: SONY / Pixel Opus Štýl: Akcia / Arkáda | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|