BALDURS GATE II: THRONE OF BHALL |
BALDURS GATE II: THRONE OF BHALL |
Séria Baldur’s Gate (BG) je pokladaná za jednu z najlepších (ak nie vôbec najlepšiu) RPG sériu všetkých čias a tak je logické, že Black Isle rozhodlo skrátiť čakanie náruživých hráčov na Neverwinter Nights vydaním datadisku Throne of Bhaal (ToB).
Po inštalácii je na výber hranie celého Baldur’s Gate II (BGII) aj s ToB alebo len samostatne ToB. Pri voľbe druhej možnosti je možné importovať hlavnú postavu z BGII a zvyšok parite vybrať hneď na začiatku hry (do partie je možné vybrať všetky postavy, za ktoré sa dalo hrať v BG II).
Príbeh ToB sa točí okolo Päťky; päť detí Bhaala, ktoré sa spolu so svojimi armádami plienia a pustošia krajinu. Každý z nich má šialený plán na ovládnutie sveta a každý z nich má ambície usadnúť na tróne svojho diabolského otca.
Hneď v úvode musí hráč čeliť prvej z Päťky – Illasere. Po jej zdarnej likvidácii je prenesený do podivného svete Pocket Plane, kde sa dozvedá svoje poslanie a je konfrontovaný ďalšou postavou, s ktorou ste sa stretli ako v BG tak aj v BG II. Bude mať prichystaný zaujímavý návrh…
|
|
|
Prvé kroky v „reálnom“ svete vedú do mestečka Saradush, ktoré je obliehané ďalším z Päťky – ohnivým obrom Yaga Shurom. Atmosféra v mestečku je dusivá a plná smrti, cez mestské hradby dopadajú strely z obliehacích katapultov, všade počuť výkriky bojujúcich a umierajúcich mužov. V Saradushe sa stretnete aj s Mellisou, vašou radkyňou a sprievodcom v úvodných častiach hry. Po splnení niekoľký bočných questov vyjde na svetlo sveta informácia, že aj zdanlivo neporaziteľný Yaga Shura má slabé miesto. Ak by sa podarilo zničiť jeho srdce, stal by sa znova smrteľným. Kde však hľadať jeho srdce?
Z deja viac neprezradím, snáď len toľko, že je nutné vysporiadať s ostatnými z Päťky a hlavne zistiť, kto za tým všetkým stojí.
Hlavným zmyslom datadisku by malo byť rozšírenie pôvodnej hry, a to nie len čo sa príbehu týka, ale aj pridaním nových miest na mape, nových monštier, zbraní, predmetov, kúziel a najmä zvýšenie experience limitu. Ten sa podľa zvýši až na takmer neuveriteľných 8 miliónov (t.j. 40. level).
Mágovia tak budú konečne môcť používať kúzla deviatej úrovne, druidi a kl
To, že sú v ToB pridané nové lokácie nie je treba zvlášť zvýrazňovať (mimochodom, sú síce rozlohou menšie, ale na druhej strane sa ich v hre nachádza desať), ale nedá mi nespomenúť Watcher’s Keep. Jedná sa o mohutný päťposchodový dungeon, ktorého prejdenie nie je podmienkou úspešného dokončenia hry, ale nachádza sa v ňom toľko magického vybavenia a experience, že sa tam rozhodne oplatí zájsť na návštevu. Na poslednom poschodí čaká Princ Démonov a verte, že jeho zabitie je úloha tak na dve hodinky neustáleho load/save a hľadania najúčinnejšej taktiky. Z najsilenejších protivníkov uvediem ešte Demi-licha, žijúceho v jednej zastrčenej miestnosti práve vo Watcher’s Keep, drakov a samozrejme finálneho protivníka, ktorého identita ostane dlho skrytá.
|
|
|
Ak som sa zmienil o magických predmetoch, zachovaný zostal výborný nápad z BGII, kde kováč - trpaslík dokázal zo správnych ingrediencií ukovať unikátne predmety, ktoré svojou silou a účinnosťou vysoko prevyšovali všetky ostatné. Úlohu kováča v ToB prevzal imp Caspenar v Pocket Plane, ktorý za “mierne” poplatky a hlavne pomocou správnych komponentov dokáže naozaj divy. Vylepšiť sa dá dokonca ultimátny meč Holy Avenger alebo výborné Flail of Ages. Snáď ešte spomeniem, že celkový počet zhotoviteľných predmetov sa vyšplhal oproti BG II zhruba na štvornásobok. Situácia v polovici hry sa zvrhne tak, že sa v inventároch budú povaľovať meče +5, za ktoré by v BG II dali hráči aj (virtuálnu J) ruku do ohňa. Veľmi ma potešilo, že som konečne našiel brnenie pre druida; svoje miesto si medzi novinkami, ktoré ToB prináša, našli aj praktické vaky na lektvary a strelivo do kuší/lukov/prakov.
Celá séria BG si drží vysoký grafický štandard. Inak tomu nie je ani v ToB. Lokácie vykreslené do najmenších detailov, nádherné animácie, perfekcionizmus grafikov – to všetko je zárukou vizuálnych orgií, ktoré monitory prináša ToB. Prostredia sú dostatočne rozmanité a preto sa tak skoro nezunujú. Púštne miesto Amkethran, ohnivé hory Marching Mountains, oáza, jesenný les okolo Watcher’s Keep a iné lokácie – každé so svojou jedinečnou atmosférou a špecifickým dizajnom.
Grafike zdatne sekunduje hudba a zvukové efekty. Ak máte radi chorály a dobovú hudbu, nebudete sklamaný. Celý hudobný doprovod je jedinečnou atmosférickou záležitosťou a znesie porovnanie aj s najlepšími filomvými kompozíciami ako napríklad soundtrack k Barbarovi Conanovi od Basila Poledourisa.
Black Isle pri dabovaní jednotlivých herných postáv vsadilo na profesionálov a táto investícia sa vracia hráčom v podobe profesionálneho hlasového prejavu každej postavy, ktoré sú tiež o pár vetičiek bohatšie. Najviac mi prirástla k srdcu Minscova nová hláška „Don’t teach my hamster to suck eggs”.
Určité zlepšenie by som uvítal v práci s inventárom, hlavne už so spomínanými vakmi (či už sa jedná o vaky na flaštičky, diamanty alebo strelivo). Poteší síce, že je implementovaná možnosť vyberať dvojklikom myši viac predmetov naraz, ale pri vyberaní predmetov z vakov sa niekedy stane, že to nefunguje a tak ste pre vybratie štyridsiatich šípov z vaku nútený štyridsaťkrát na symbol šípu a potom štyridsaťkrát na ikonu, ktorá označený šíp prenesie do hlavného inventára. Chýba mi aj systém, ktorým by sa jedným klikutím dali zdvihnúť všetky predmety ležiace na zemi.
|
|
|
ToB nie je svojou obtiažnosťou určená pre sviatočných hráčov RPG. Bez potrebných príprav a vytrénovaní postavičiek v BG II by som sa do neho nepúšťal, pretože z drvivej väčšiny súbojov by som určite nevyšiel víťazne. Súboje so silnejšími protivníkmi sú aj na obtiažnosti “Normál” pomerne náročné a málokedy končia víťazstvom na prvý pokus. Je potrebná určitá dávka znalosti pravidiel BG po naučení základných princípov sa odmení nádherne strávenými hodinami v hernom svete, ktorý patrí k najlepším a najzábavnejším, čo nám kedy tvorcovia hier pripravili.
ToB priniesol všetko to, čo sa od neho očakávalo. Zvýšenie limitu experience, rozšírenie lokalít, vynovenie sady kúziel, zbraní i artefaktov, kvalitný príbeh a dostatočný hernú dobu. Nespomenul som pridané typy monštier ani nový typ postavy (Wild Mage), či to, že sa v priebehu hry hráč dozvedá o udalostiach v živote hlavného hrdinu, ktoré sa odohrali ešte pred tým, než sa všetko začalo v dedinke Candlekeep. Táto hra však stojí za to, aby si ju každý zahral sám a objavil všetky veľké i malé vylepšenia a novinky, ktoré robia z Throne of Bhaal to, čím je – skvelým datadiskom ku skvelej hre.