RESIDENT EVIL: REVELATIONS 2 |
RESIDENT EVIL: REVELATIONS 2 |
Siedma časť nikde. Capcom si aktuálne ani nemôže dovoliť veľký finančný prepadák, a tak vo veľkom neinvestuje. Namiesto toho skúša, čím by hráčov vedel najviac osloviť a opäť si tak získal ich priazeň. A ideálnym priestorom pre takýto „experiment“ je Revelations. Začalo sa to pred pár rokmi ako drobná odbočka od hlavnej série, ktorá rozšírila hlavný príbeh o udalosti na jednej lodi, ktorá bola miestom tajných pokusov. Úspech možno prekvapil aj samotný Capcom a malá 3DS exkluzivita sa čoskoro objavila na veľkých platformách. Teraz tvorcovia z Revelations robia regulárnu podsériu, ktorá ešte ďalej rozvedie okrajové časti príbehu a otestuje, čo to tí hráči vlastne chcú.
Prvý titul Revelations naznačil epizodický formát. Hra vyšla kompletne a mali sme ju k dispozícii ihneď celú, no umožnilo to autorom trošku zaexperimentovať s rozprávaním a hernou dynamikou.Pokračovanie Resident Evil: Revelations 2 už úplne prešlo na epizodický formát, v ktorom sme sa vydania jednotlivých epizód dočkali postupne v predchádzajúcich týždňoch. Niečo nám načrtla už prvá epizóda na začiatku tohto mesiaca, ktorá sa vydarila možno aj viac, ako v samotnom Capcome očakávali. Teraz sa konečne môžeme pozrieť na celkový obraz a poskladať si jednotlivé kúsky skladačky.
Revelations 2 sa podarilo - a dokonca veľmi dobre. Už v prvých momentoch s hrou budete cítiť, že sa niečo kvalitné nesie vo vzduchu. Prakticky v jej prospech pracuje všetko, od postáv, cez epizodickú štruktúru, až po vynikajúco nastavené tempo, ktoré mixuje akciu aj napätie vo veľmi dobrom pomere, ktorý sa až, takpovediac, vysmieva z nepodarenej šestky. Skutočne nečakajte žiadnu záchranu celého sveta pred globálnou hrozbou bioterorizmu. Pripravte sa na intímnejší zážitok dvoch žien bojujúcich o holý život a cestu jedného otca za záchranou svojej dcéry.
Odkazy na ďalšie časti série tu, samozrejme, nechýbajú. Hra nás zavedie do roku 2011, katastrofa zo šiestej časti je ešte ďaleko, no v postavách doznievajú udalosti z piatej časti. Afrika bola testom toho, aký potenciál v sebe skrýva Uroboros. A teraz to treba dotiahnuť ďalej. Albert Wesker je síce mŕtvy, no jeho posolstvo sa nesie ďalej a tak isto aj jeho megalomanské sklony k zničeniu sveta, kde by sa stal vládcom. Vypustiť do sveta smrteľný vírus však predstavuje veľké riziko aj pre psychopatov, a tak si to treba vyskúšať v malom a na poctivo vybratých vzorkách. Odľahlý ruský ostrov na pokraji spoločenského aj finančného krachu sa javí byť ideálnym miestom.
Roky ťahania za nitky z pozadia sú na konci a na ostrov treba nahnať tých správnych ľudí. A keď tam nechcú prísť sami, treba im pomôcť. Takto sa tam dostanú aj Claire Redfield a Moira Burton. Ostrieľaná hrdinka série chcela hodiť strieľanie nemŕtvych za hlavu a začala pracovať pre Terra Save, kde rozprestrela ochranné krídla nad Moirou, dcérou ďalšieho zo starých známych. Stačí však pár sekúnd a kancelárske bunky sa menia na väzenské cely plné krvi a smradu. A navyše sa na zápästí objaví farebný náramok, cez ktorý sa čoskoro ozve zlovestný ženský hlas. Treba pozbierať zvyšky odvahy, to málo zbraní, čo sú k dispozícii a pár rastlín a dúfať, že to postačí na cestu z ostrova.
Revelations 2 nerozvádza len jednu príbehovú líniu. Operuje hneď s dvomi a do toho umne mieša nielen zmeny tempa a herného štýlu, ale hlavne času, ktorý je súčasťou jej kúzla. Claire a Moira sa na ostrove ocitajú v úvode herného príbehu, Barry prichádza o 6 mesiacov neskôr, keď sa všetko zmenilo a chce celej situácii prísť na koreň. Nezostáva však dlho sám. Už pri svojom príchode stretáva mladú slečnu. Volá sa Natalia Korda a aj napriek jej nevinnosti vám na nej niečo nehrá. Barry sa jej však ujme a aj keď by nevyhral titul dospelák roka, dokáže sa o ňu aj v takýchto extrémnych podmienkach postarať.
Časový odstup dvojicu línií nielen rozdeľuje, ale aj spája. V priebehu zloženom zo štyroch herných epizód často prejdete tie isté lokality, no je viditeľné, ako ich poznačil zub času. Aj keď sa to tak nezdá, v úvode je ostrov ešte relatívne civilizovaným miestom, kde ešte tu a tam narazíte na živého človeka a najväčšiu hrozbu predstavujú stále pomerne bežní zombíci. No ako plynul čas, všetko na ostrove umieralo, no dlho to mŕtve nezostalo. Zo stavieb sú už len ruiny osídlené podivnými mutantami a rôznymi monštrami. Taktiež si musíte všímať zmeny v prostredí. Niekde sa totiž časom môže vytvoriť cesta, ktorú dokážete neskôr s inými postavami využiť. Nemáte pritom pocit, že musíte absolvovať otravný backtracking, keďže vždy je aj prechádzka už známym prostredím niečím iná.
Revelations 2 stavia na chémii a rozdielnosti postáv. Jednak majú skvelé charaktery, ktoré si obľúbite. Priamo v hre ale oceníte ich rôznorodosť. O to viac, ak si k nej máte s kým sadnúť a prejsť ju kooperatívne. Claire už za tie roky dobre poznáte, zbraní ani monštier sa nebojí. Moira je zaujímavejšia. Stále dospieva, vzpiera sa autoritám a má poriadne podrezaný jazyk. Okrem toho má problémy s otcom aj zbraňami, a preto ju v akcii priamo nevyužijete. O to viac ale pomôže pri prekonávaní prekážok a odomykaní náročných zámkov. Barry je ostrieľaný veterán so slušným arzenálom, vďaka čomu si poradí aj so silnejšími protivníkmi. Nešlo by to však bez Natalie, ktorej tajomstvo graduje, keď zistíte, že nepriateľov dokáže vycítiť aj na väčšiu vzdialenosť. Tým môžete získať strategickú výhodu.
V každej epizóde si zahráte za obe dvojice, pričom si herný čas delia medzi seba zhruba rovným dielom. Určite netreba pripomínať, že každá sa hrá trochu inak, no ak po boku nemáte živého spolubojovníka, budete sa musieť pasovať s trošku slabšou umelou inteligenciou a manuálnym prepínaním postáv v kľúčových momentoch. Niežeby sa pri tom všetkom hra bála akcie, no po dlhej dobe budete náboje skutočne počítať a každý jeden vystrelený vedľa zamrzí. To prináša atmosféru, aká v tejto sérii už dlhú dobu chýbala. Kľúčom je pocit neistoty. Miesto, kde sa cítite bezpečne, tu len tak nenájdete a stále vo vzduchu visí nejaký nový problém.
Epizodický formát možno vyvolal istú mieru kontroverzie, no nie je na škodu, keďže s ním autori vedeli pracovať, a to zvlášť v úvode. Koniec prvej epizódy je perfektný. Penal Colony je celkovo asi to najsilnejšie, čo Revelations 2 priniesla. Epizódy sú kratšie, každá trvá niečo málo cez 2 hodiny, pričom v tomto čase sú zahrnuté obe dvojice. Tomu je prispôsobené gradovanie, ktoré je rýchle a strmé, takže vás hra ihneď dostane do tempa a pomaly dávkuje nové útržky príbehu. A na záver nesmie chýbať poriadny cliffhanger. No škoda, že je postup často veľmi predvídateľný - vrátane príbehu.
Resident Evil je tu s nami už dlho a priniesť tak niečo, čo by sme ešte nevideli, je naozaj náročné. Revelations 2 to len potvrdzuje. Momenty prekvapenia kazí často to, že už dopredu tušíte, kde sa čo stane. A to isté platí pri postavách, pričom situáciu mierne zľahčujú aj náramky na zápästiach. Nie je to výrazné negatívum hry, no bolo by super, ak by ste pri prvom letmom pohľade na fotku hlavnej záporačky už dopredu nevedeli, kto to je a aký je jej vzťah k celkovej sérii. Nechýba tu zrada, „nečakaný“ zlom a nakoniec ani happyend, aj keď to tak nevyzerá. Ale akosi to už všetko tak typicky patrí k žánrovým trópom, že z toho na zadok nepadnete.
Okrem štyroch základných epizód hra ponúka ešte ďalšie dve pre tých, ktorí sa rozhodli ísť do kompletnej edície. Každá z nich zaberie necelú hodinu, čo celkový herný čas dokáže natiahnuť na nejakých zhruba 12 hodín. Bohužiaľ, sú už obsahovo slabšie. Jedna sa venuje Moire a udalostiam po skončení hry. Príbeh rozvíja pekne, no hrateľnostne spadla do šablóny „horda“ režimu, kde sa len bránite vlnám nepriateľov v uzavretých lokalitách. Druhá vám zas predstaví Nataliu ešte pred začiatkom hry. Taktiež príbehovo sympaticky dopĺňa základnú hru, obsahovo je už skôr otravná. Postaví vás do niekoľkých chodieb, ktoré musíte prejsť bez toho, aby vás zazreli nepriatelia. Navyše tu nájdete aj kooperatívny Raid režim, kde čisto len čelíte vlnám nepriateľov a snažíte sa v tabuľke dosiahnuť čo najvyššie skóre.
Revelations 2 chce, aby ste sa k hre vracali aj po jej prejdení. V kampani okrem zbraní a vybavenia zbierate aj drahokamy, ktoré predstavujú hernú menu. Tú neskôr môžete investovať na získanie schopností pre svoje postavy, ale taktiež aj vymeniť za odomykateľné bonusy, ako artworky, kostýmy pre postavy a podobne. Po leveloch sú navyše roztrúsené aj zberateľné predmety, ktoré sú však tak dobre skryté, že sa nemusíte hanbiť, ak si prvý z nich všimnete až v polovici druhej epizódy. Koniec koncov, k hre sa niekedy neskôr aj tak radi vrátite. Rozhodne to však nebude vďaka jej technickému spracovaniu.
Atmosféra prostredia, zahmlené lokality ostrova a špinavé interiéry vyzerajú fajn z hľadiska umeleckého stvárnenia, no technickou kvalitou zaostávajú. To isté môžem povedať aj o postavách, ktoré nevyzerajú práve najlepšie. Je to taký grafický priemer, ktorý neurazí, no ani nenadchne. Hra však nevyniká ani optimalizáciou a nepoteší rozdelením obrazu pri lokálnom coope, kedy obraz ešte viac orezáva. Situáciu zachraňuje obstojný dabing, Moira sa mi obzvlášť páčila, a taktiež príjemná minimalistická hudba dokresľujúca atmosféru.
Resident Evil: Revelations 2 by sa dal zhodnotiť veľmi stručne: veľa muziky za málo peňazí. Avšak aj bez sympaticky nastavenej cenovky by stále šlo o veľmi zaujímavý titul, ktorému najviac pošramotil povesť samotný Capcom. Samozrejme tu nájdete niekoľko chýb. Niektoré prekážajú menej, iné viac. Stále dostanete veľmi dobrý zážitok, ktorý ťaží z dobrých autorských rozhodnutí a zaujímavej kombinácie sympatických postáv s rôznorodými schopnosťami. Ak sa do hry pustíte po epizódach, ťažko vydržíte do ďalšej. Ak absolvujete všetko naraz, ťažko sa vám od nej bude vstávať. A to je pocit, ktorý dnes už tak často pri hrách nezažívame.