RICHARD BURNS RALLY |
RICHARD BURNS RALLY |
Zajtrajšok je pre niekoho obyčajným piatkom, dňom plným starostí alebo malou oslavou prichádzajúceho víkendu a príprav na poriadnu party. Pre hráčov a špeciálne fanúšikov rally hier je zajtrajší deň sviatkom. Vo svete totižto vychádza očakávaný Richard Burns Rally (RBR) pre platformy PS2 a Xbox. V našich končinách sa objaví aj keď s malým časovým sklzom už 15.júla. Na PC verziu si budeme musieť počkať do septembra.
RBR bol vždy braný ako následník všetkých rally hier a hlavne populárnej série Colin McRae Rally. Z dostupných informácií a po prečítaní tohto preview zistíte, že RBR pravdepodobne zasadne na trón rally hier a Colina odstaví medzi arkádové tituly. Švédsky tím Warthog spoločne s SCi zavetrili medzeru na trhu poriadnych rally simulátorov a rozhodli sa ju vyplniť práve dokončeným RBR. Autori priznávajú, že Colin je vynikajúca séria, ale s RBR chceli ísť s realitou ďalej. Obvykle sa po začatí vývoja už s konceptom nehýbe, ale Warthog sa rozhodli zamerať na aspekt simulácie a bol kompletne prerobený. Pre autorov neprichádzalo do úvahy kopírovať niečo, čo sa už v rally hrách objavilo a preto sa rozhodli ísť vlastnou cestou.
Do hry angažovali Richarda Burnsa predovšetkým kvôli jeho úspechom (v roku 2001 vyhral šampionát WRC) a jeho vlastnostiam precíznosti a technickému cíteniu. Pri prvom rozhovore s autormi chcel, aby sa spomínané vlastnosti premietli aj do hry. Richard spolu s Robertom Reidom dozerali na výslednú kvalitu a v pravidelných intervaloch testovali chovanie vozidiel. Nakoniec nahovorili herný mód Forest Rally School.
|
|
|
RBR je predovšetkým o simulácii a skutočnom chovaní auta na trati. Warthog začali s modelom riadenia, napísali kompletnú simuláciu auta, podobnú tomu, ktorú využívajú profesionáli v automobilovom priemysle na testovanie prototypov. RBR nepoužíva jednotný fyzikálny model, ktorý je skoro v každej rally hre, ale nezávislo je simulovaných niekoľko častí. V skutočnosti to znamená, že dokáže simulovať šasi auta, pérovanie, riadenie a všetky ostatné veci, ktoré by ste v komplikovanom fyzikálnom modely hľadali. Fyzikálny model sleduje motor, spaľovacie cykly a pravdepodobne precíznosť Richarda prešla aj na autorov a zašli až do takých detailov, ako tlak v pneumatikách alebo sledovanie teploty brzdovej kvapaliny a v chladiči. Ak sa vám podarí čelný náraz a prerazíte chladič, motor sa začne prehrievať. S teplotou súvisí aj účinnosť bŕzd. Čím je vyššia teplota, tým stúpa účinnosť, pozor však na prehriatie brzdovej sústavy. Každý jeden náraz alebo nastavenie sa podpíše na chovaní auta. Skutočný fajnšmekri si prídu na svoje v garáži, kde si svoje auto budú nastavovať a vylepšovať. Motor, prevodovka, riadenie alebo správny výber pneumatík určite nebude zaujímať rekreačných jazdcov. Tí isto uvítajú možnosť automatického nastavenia auta na ďalšiu trasu. Medzi jednotlivými etapami vám v garáži beží čas, takže na dlhé uvažovanie zabudnite, inak budete penalizovaný.
Samotný začiatok bude patriť absolvovaniu Forest Rally School, v ktorej vás Richard naučí vyberať zákruty, brzdiť, používať ručnú brzdu, skrátka naučí vás riadiť rally auto. Jednotlivé kurzy sú doplnené hovoreným slovom a je vám názorne predvedená ukážková jazda. Každá jedna lekcia je bodovaná v niekoľkých úrovniach. Napríklad pri lekcii, v ktorej sa učíte používať ručnú brzdu a prechádzate po trase ohradenou kužeľmi, je hodnotená každá zákruta. Dôležité je presné načasovanie zatiahnutia ručnej brzdy. Robert Reid vás pre zmenu naučí čítať poznámky. Jednou zo zaujímavostí je, že Richard takúto školu má v prevádzke v severnom Walese. Rally škola je odstupňovaná podľa obtiažnosti do dvoch kategórií basic a advanced.
|
|
|
Po teórii vyberania zákrut a nekonečnom skúšaní sa môžete vrhnúť na šampionát. Na začiatok si vyberiete tím, ktorý budete reprezentovať v sezóne. V závislosti od vašich schopností a štýlu jazdy sa odomykajú ďalšie tímy a po ukončení sezóny, môžete prestúpiť k nim. Každý tím má svojho manažéra, ten rozhoduje ako sa budú rozdeľovať peniaze do opráv a ktoré úpravy by boli dobré urobiť na aute. Manažéri podobne, ako ostatní jazdci sa od seba odlišujú povahou. Agresívni jazdci síce vyhrávajú rally, obetujú však bezpečnosť pred rýchlosťou a zbytočne riskujú. Bezohľadní majú vždy najlepšie časy, predvádzajú naozaj atraktívne havárie, ale iba občas vyhrávajú šampionáty. Defenzívni jazdci zbytočne neriskujú, jazdia iba v medziach svojich schopností a perfekcionisti nikdy neprekračujú stanovené hranice, robia síce zopár chýb, ale majú tendenciu dosahovať vysoké skóre. Aj manažéri majú vlastné osobnosti, niektorí z nich sa riadia presne podľa predpisov, iní sú zase zaťažení na financie alebo sa rozhodujú na základe malého množstva informácií. Počas šampionátu má hráč prístup k buletinu (obežníku), v ktorom nájde všetky dôležité informácie o prebiehajúcej súťaži, jazdcoch, haváriách, najlepších časoch a pod. Hráč musí brať ohľad aj na druhých jazdcov, sledovať ich schopnosti, zbytočne neriskovať a prispôsobovať jazdu ich silným a slabým stránkam.
Vďaka precíznemu a presnému fyzikálnemu modelu je každá chybička, podcenenie zákruty alebo strata koncentrácie penalizovaná, buď predčasným ukončením súťaže alebo stratou drahocenných sekúnd. Už z poznámok, ktoré vám predčítava dve zákruty dopredu spolujazdec, musíte mať predstavu, ako vyzerá trať pred vami. Hra umožňuje zapnúť aj grafické znázorňovanie poznámok. RBR má tri druhy simulácie: Easy, Professional a Champion. Prvé dve sú zhovievavejšie, ale pri nastavení Champion, zistíte, čo mysleli autori pod pojmom simulácia. Pri zlej voľbe pneumatík sa budú rýchlejšie opotrebovávať alebo nebudú mať dobrú priľnavosť. Jazdenie po jamách sa prejaví na ovládaní auta a pri jazde cez mláky sa voda môže dostať do nasávania. Udržať auto na ceste vám dá v prvých okamihoch poriadne zabrať. Prudké pridávanie plynu alebo silné brzdenie spôsobí, že aj na rovnej ceste dostanete hodiny. Tu sa RBR odlišuje od Colina najviac. Trate sú veľmi úzke, nenájdete tu miesto, kde by ste vedľa seba postavili dve autá. Trate boli presne vymodelované a na cestách narazíte na jamy a výmole, ktoré sa pri daždi zapĺňajú vodou! V bahne zostávajú vyjazdené koľaje a po súťaži sú značne rozvrásnené. Ak sa auto dostane dvoma kolesami mimo trať a máte nohu na plyne, ide okamžite do šmyku. Podobne je to aj pri prechode zo štrku na trávu, kedy je veľmi obtiažne auto vôbec zastaviť. Okolie trate je veľmi detailné, plné stromov kríkov, divákov, žltých pások vymedzujúcich trať a reklám. Konkrétne pásky sa dajú ťahať za autom, veľmi efektné. K reálnemu chovaniu vozidiel však neprispieva fakt, že aj o maličký stromček sa okamžite zastavíte. Pri väčšom náraze vám môže motor dokonca zdochnúť! V hre neexistuje žiadny respawn auta, ak sa vám podarí auto prekotiť na strechu, pribehnú diváci a pomôžu vám ho dostať späť na kolesá. Kde nie sú ľudia, pomôže vrtuľník! Z cesty vám budú uskakovať nielen diváci, ale aj vysoká zver, klokany alebo vtáci, ktorých môžete nabrať na predné sklo (birdsplash).
Šampionát sa bude jazdiť v šiestich krajinách (Nevada, Fínsko, Anglicko, Austrália, Francúzsko a Japonsko) na 36 tratiach s meniacimi sa poveternostnými podmienkami. Počasie bude ovplyvňovať jazdné vlastnosti a preto je dobré počas súťaže sledovať predpovede počasia. Konkrétne v Gateshead, kde sa jazdí Pirelli International Rally sa počasie mení veľmi často, od ranných hmiel, cez mrholenie až po krásne jasnú oblohu. Počasie nie je zviazané s traťou, mení sa náhodne. Grafickú stránku z hrateľnej ukážky a obrázkov ťažko posúdiť. Autá sa pekne lesknú, deformujú, jednotlivé časti odpadávajú a na cestu vrhajú reálne tiene. Vytknúť môžem okolie trate, čo sú vlastne iba textúry a nie polygóny. PC a Xbox verzia má byť oproti PS2 atraktívnejšia pridaním rôznych grafických efektov ako napr. volumetrickej hmly.
Medzi hernými módmi však nenarazíte na klasický multiplayer, budete si môcť iba porovnávať výsledky a zahrať si v móde head to head s alebo bez ghost car. Akýmsi uspokojením majú byť dosiahnuté časy Richarda na tratiach, ktoré budete môcť prekonávať. Okrem šampionátu a školy môžete okamžite nasadnúť do jedného z 8 áut (Peugeot 206, Mitsubishi Evo VII, Hyundai Accent, Citroen Xsara T4, Toyota Corolla, Subaru Impreza 2003, Subaru Impreza 2000 (bonusové) a MG ZR Super 1600 (bonusové)) a zajazdiť si ktorúkoľvek trať.
Richard Burns Rally bude pravdepodobne najlepšia rally hra a zosadí z trónu dlhoročného vládcu tohto žánru Colina. Ambície nato určite má!
V susedných Čechách sa postará o distribúciu spoločnosť CD Projekt, ktorá prinesie PC verziu v profesionálnej českej lokalizácii. Na dabovaní spolupracovali skutočný jazdec rally Roman Kresta a jeho spolujazdec Jan Tománek. Pod týmto textom by ste mali násť fotky z dabingu, viacej ich nájdete na stránke CD Projektu.
|
|
|
Načo sa najviac tešíme:
-realistické chovanie áut
-možnosť zraziť divákov
-komplikované nastavovanie a ladenie v garáži
-fotorealistickú grafiku