RICHARD BURNS RALLY |
RICHARD BURNS RALLY |
Čakáte...premýšľate...nádych...koncentrácia...radíte rýchlosť...plyn na podlahe...štart !
Svet rally závodov vždy lákal pozornosť hráčov. S každým prichádzajúcim titulom rástlo aj očakávanie, či práve tá, či oná hra nebude legendárnym svätým grálom virtuálnych závodníkov. Keď sa pozrieme akou cestou musel prejsť konzolový závodnícky adept, tak zistíte, že hľadanie bolo plné mien ako V-Rally, Gran Turismo, Paris – Dakar, Colin, WRC a samozrejme množstva iných. Ich kvalita bola rôzna, ale žiadna z nich neprekročila pomyselný Rubikon a nevymenila svoju najcennejšiu devízu nazvanú hrateľnosť za absolutórium simulácie. Pokusy o niečo podobné samozrejme boli a sú viditeľné pri každom spomenutom titule, ale vždy to neprekročilo určitú hranicu. Dnes však vchádza do ringu hra, ktorá si vytýčila za cieľ prekročiť tieň svojich predchodcov a pokúsiť sa o symbiózu zdanlivo nemožnú – maximálnu simuláciu spojiť s hrateľnosťou. Či sa jej to podarilo sa dozviete na nasledujúcich riadkoch. A pokiaľ nemáte radi závodné hry plné silných motorov a blata, tak možno po ich prečítaní zistíte, že to môže byť celkom sranda.
Richard Burns – 2001 World Rally Champion.
Prvé čo si všimnete je menu a celkový vzhľad obrazoviek v ktorých neustále niečo nastavujete. Je ich tu naozaj požehnane a všetky sa vyznačujú jednou základnou vlastnosťou. Sú po plafón zaplnené miniatúrnymi písmenkami. Od prvého momentu som sa cítil ako u očného lekára. Samozrejme to trochu nafukujem, aby som splnil sľub, že to bude sranda, ale priznám sa, že mi bolo skôr do plaču. Behom prvých desiatok minút oboznamovania sa s hrou som nadobudol dojem, že sa asi jedná o utajený rally manager. Také množstvo tabuliek, informácii, návodov a štatistík sa len tak nevidí. Časom si však zvyknete a beriete to ako súčasť proklamovanej reality. Koniec-koncov, sú to predsa len informácie o aké sa bežný závodný fanatik zaujíma na stránkach novín alebo na sieti. Jedno si ale všimnete určite. Menu je trochu prebujnené. Budete neustále niečo vyberať, potvrdzovať a po každom potvrdení budete neustále hľadieť na obrazovku s prťavým nápisom Loading...
|
|
|
Na začiatok vám vrelo odporúčam absolvovať autoškolu dozorovanú samotným Burnsom. Ušetríte si tým nejedno hnusné rozčarovanie zo svojich jazdeckých schopností. Naozaj sa nejedná o žiadny manier autorov. Už základný tréning môže byť pre niekoho takmer nesplniteľný. Budete musieť po vzore GT prejsť povedzme kus trate za určitý časový limit. Ale ešte k tomu musíte dodržiavať stanovenú rýchlosť a správne nájazdové uhly. A to je len základný tréning. Pri nadstavbovom sa už budete učiť serióznemu závodníckemu remeslu a bude to bolieť. To mi verte. Ako v SM klube. A čo je najdôležitejšie, bez splnenia úloh základného tréningu nebudete môcť vôbec spustiť hlavný herný režim Rally season. Ten je dovtedy uzamknutý. Je to celkom rozumný prístup, lebo tento režim je plný nadupaných superprofesionálov a bežný hráč nemá podľa mňa asi najmenšiu šancu dopracovať sa bez náležitej prípravy na jeho koniec...to nehovorím o nejakom tom celkovom umiestnení sa na prvých troch miestach. Poznám síce jedného fanatika prezývajúceho sa Substance262, ktorý by to dokázal, ale ten už nemá na takéto hrátky čas. Ak sa teda niekto taký nájde, tak sa pochváľte v diskusii. Vráťme sa však k detailom. Nie som zástancom nosenia dreva do lesa a pripadá sa mi ako značne kontraproduktívne opakovať, čo už môj kolega tak maniakálne rozpísal (týmto ho pozdravujem). V tomto momente vám odporúčam kliknúť na túto linku, kde sú naozaj dopodrobna opísané prvé dojmy z tejto hry. Na otázku, či to všetko tvorcovia splnili môžem na 90% spokojne odpovedať generálnym „áno“. Ostatné odchýlky si môžete prečítať nižšie.
Touto skratkou sa elegantne dostávame k ponuke herných režimov. Okrem už spomenutej autoškoly a plnej sezóny si budete môcť zajazdiť ihneď vďaka režimu Quick Race. Vyberiete si teda krajinu v ktorej máte odomknutú jednu etapu, zvolíte počasie, jedno z troch odomknutých áut, druh prevodovky a buď sa pustíte do vylaďovania auta alebo začnete hneď závodiť. Zostáva nám už len multiplayer ponúkajúci hru až pre štyroch hráčov a to sa počíta.
Ak sa rozhodnete nastavovať, tak vedzte, že nastaviť môžete všetko. Ak hovorím všetko, tak aj myslím všetko. Zmeniť môžete každý mne známy parameter motora, podvozku, bŕzd či iných častí auta a osobne som presvedčený, že môžete zmeniť aj farbu spodného prádla u jazdcov. Zatiaľ som túto možnosť síce ešte nenašiel, ale určite v tak zložitom menu niekde musí byť. Spočiatku sa vám bude zdať vylaďovanie asi zbytočné, ale akonáhle zvládnete základy ovládania štvorkoliek, tak určite siahnite po tejto možnosti úpravy. Do stajne budete môcť ísť aj počas závodenia, ale ja by som radšej zvolil opakovaný pokus ako opravu. Predsa len nie som až taký borec. Trochu ma mrzí, že zatiaľ čo sa tu hráme na ladenie a realitu, hra ponúka len tri pohľady na trať. Spoza auta, z predného nárazníka a z palubovky. Tento pohľad je síce najlepší (najreálnejší), ale dosť naštve, že nie je z miesta vodiča, ale zo stredu. Aspoň, že sa odtiaľ celkom dobre šoféruje.
|
|
|
„Na raňajky mám najradšej štrk a hlinu“ – moja predstava o jedálničku bežného závodníka.
Ovládanie je asi najcitlivejšie s akým som sa doteraz stretol. Toto je po Gran Turisme bez debaty druhá závodná hra, kvôli ktorej si musíte kúpiť kvalitný volant s pedálmi. Oproti GT tu však je jeden malý, ale dôležitý rozdiel. Táto hra je bez volantu na vyššiu obtiažnosť takmer neovládateľná. To myslím úplne vážne. Inakšie uvidíte iba nacapené polygóny na vašom ksichte.
Tak sme sa dostali až ku grafike. Nie je to najdôležitejšia časť ovplyvňujúca hodnotenie - to by bola školácka chyba, ale určite strojí za povšimnutie. Príroda je vďaka jednoduchým fintám a hlavne vysokej rýchlosti naozaj (myslím tým naozaj) pekná, hlavne lesy a polia. „Zimné“ osvetlenie exteriérov (nijaký lepší technický termín nepoznám) je taktiež skvelé a navodzuje pri severských tratiach nefalšovanú autenticitu. Neplatí to však pri "letnom" osvetlení. To sa mení na preexponovaný obraz. Cesty sú na tom tiež rôzne. Rovnako aj tu platí, že snehová trať vás dostane, ale blato, štrk a voda nestoja za veľa. Najviac je však okatý nedomyslený efekt s bahnom odrážajúcim svetlá reflektorov. Napriek všetkým nesporným kladom hry Richard Burns Rallye musím povedať, že grafika je na úrovni roku 2001. Modely áut sú na úrovni prvého WRC, čo ospravedlňuje zase takmer dokonalý fyzikálny model. Ale aj tak pôsobia „angličákovým“ dojmom. Nemilo prekvapí statická obloha. Žijeme predsa vo veku Gran Turisma ! Asi máloktorý človek si uvedomuje čo dokáže PS2, ale len do momentu, kým neuvidí GT4. Postupné odpadávanie častí karosérie je priam geniálne, ale ten zvírený prach za autom alebo samotný povrch tratí vás vždy vráti do reality. Je to bohužiaľ stále len hra.
„The Most Realistic Rally Game Ever“ – Official Playstation 2 Magazine
Takéto a podobné titulky sprevádzajú už nejaký čas príchod hry Richard Burns Rally. Bežne sa tomu hovorí hype, ale pod silou faktov treba skloniť hlavu a priznať, že je to momentálne tá najvernejšia simulácia rally závodov, aké máte možnosť vo svete zohnať. A netýka sa to len Playstationového či konzolového univerza. RBR žne úspechy aj v ortodoxnom a značne kritickejšom PC svete. Stačí si otvoriť ľubovoľné herné stránky a nájdete tam podobné výroky ako som použil vyššie. O prednostiach tejto hry sa teda dočítate takmer všade. Ako je to však s jej negatívnymi stránkami? Existujú vôbec nejaká? Skúsim sa teraz pozrieť proklamovanej hyperrealite trochu pod sukňu.
|
|
|
Ako som už spomenul, fyzikálny model auta je naozaj výborný, krčivé zóny, postupná demolácia alebo aj kritické nárazy, ktoré vás dokážu aj po prvej väčšej kolízii vyradiť zo závodu sú naozaj skvelé. Trochu mi však vadí pri takejto veľkej miere realizmu, že pomoc ľudí pri prevrátení auta trvá (pri bežiacich stopkách) asi tak tri sekundy. Ak si predsa raz nastavím maximálnu simuláciu vďaka ktorej odpálim povedzme prevodovku na jeden náraz, tak by sa to malo zohľadniť aj pri prevrátení a mal by som stratiť aj nejakú tú minútu. Je to tak aj v reáli. Ďalšia vec, ktorú som si všimol a dosť ma rušila, sú zvuky. Nemyslím tým zvuk motora, lebo ten je bezchybný. Rovnako aj spolujazdec hlási trať jasne a zrozumiteľne. Ale vadili mi zvuky pri nárazoch a poškodeniach karosérie. Mal som pocit, že sú tam nasamplované asi tak maximálne štyri a striedajú sa neustále dokola. Úplný otras, ktorý mi na celej hre najviac vadil. Ďalšia vec v ktorej sa idem vŕtať, sú trate. Zdali sa mi až príliš úzke a mal som veľakrát dojem, že pred závodom prešiel cez les (sneh, pole...doplňte si podľa trate) nejaký obrý valec o šírke štyri metre a hotovo. Viem, že silne preháňam, ale „tunelový“ efekt si uvedomíte hlavne pri veľkých rýchlostiach. Auto sa ťažko ovláda aj na úvodnom parkovisku počas autoškoly, nieto ešte uprostred lesa v 150km rýchlosti. Ďalšou opakovane pretriasanou zložkou je grafika. Tá je síce hlavne pri zobrazení lesných tratí priam excelentná, ale nechápem, prečo si nedali prácu aj so samotnými autami a väčšou variabilitou pohľadov. No a na záver sa ešte zastavím pri takzvanej pridanej hodnote hry. Životnosť titulu sa meria aj tým, čo dokáže ponúknuť po jeho dohraní. Nie, že by to niekomu hrozilo pri tejto hre po týždni, ale tí vytrvalejší z nás to predsa len raz dohrajú (ja medzi nich zatiaľ nepatrím) a čo potom? V tomto bode RBR nemá moc čo ponúknuť. Šesť rôznych závodov v šiestich krajinách (aj keď s tridsiatkou erzet) nie je nič moc. Vzhľadom k obtiažnosti titulu sa mi doteraz nepodarilo zistiť, či môžete odomknúť napríklad nejaký špeciál ako povedzme vo WRC 3. O niečom takom som nikde nedočítal. Zjavne sa to zatiaľ nepodarilo nikomu, alebo je možné, že tam nič také nie je. Bohužiaľ práve pri konzolových hráčoch je táto možnosť jednou z nutných ingrediencií úspešnej hry. Pozrite sa napríklad na konkurenciu, síce z iného súdka, ale plnú bonusov a podobných srandičiek. Myslím tým tituly SSX alebo Timesplitters. Keby nevydali každý rok ďalší diel tak by ich hráči hrali dodnes. Trochu by to odľahčilo tú hyperreralitu a dostalo tak hru do mainstremu.
Takže podľa mňa hra Richard Burns Rally je bez debaty zatiaľ najkvalitnejšou rally simuláciou aká doteraz vznikla. Je to doslova revolučný titul, ale niekedy na to dopláca. Osobne si myslím, že pre bežných ľudí neoplýva príliš dlhou životnosťou. Pravdepodobne bude patriť medzi ten druh hier o ktorej každý hovorí ako o neprekonateľnej modle, ale nikto ju poriadne nedohral. Treba brať na zreteľ aj fakt, že na ceste sú ďalšie pokračovania Colina a WRC a tie na sto percent zaznamenajú ďaleko väčší komerčný úspech. Okrem toho určite treba zainvestovať do volantu a to nie je žiadna sranda. Keby bolo ovládanie trochu viac prispôsobené konzolám tak by to tiež zlepšilo hodnotenie. Je to asi bežný neduh multiplatformovej hry. Stačí si pozrieť excelentné (aj keď arkádovejšie) ovládanie pri WRC. Ak teda vychádzame z názvu Playstationu, že sa jedná o životný štýl a hranie v jednom tak táto hra nie je moc „play“. Ak by sa jednalo o recenziu na identický titul pre PC tak by určite dostal ešte vyššie ohodnotenie. Pokiaľ ste teda fanatik do rally, tak nemáte na čo čakať a určite si túto hru kúpte. Ale pokiaľ sa chcete len voziť a tváriť sa, že závodíte, tak táto hra vám oproti prichádzajúcej konkurencii bude piť krv. Mojim osobným favoritom je prichádzajúce WRC4, ale som rád, že som sa mohol popasovať s takýmto velikánom. Aj keď pre mňa to skončilo potupnou prehrou.
RECENZIE HRÁČOV |
9.6
CZERWIK
21.10.2005
Vítam Vás nadšenci najtažšieho automobilového športu na svete = RALLYFirmička SCI Games nám ...prečítať celé
|