SENTINEL: DESCENDANTS IN TIME |
SENTINEL: DESCENDANTS IN TIME |
Presne po roku sa objavuje ďalší titul od poľského tímu Detalion, tvorcov série Schizm. Detalion orientujú svoju tvorbu výhradne na produkciu puzzle adventúr s prepracovanými svetmi a detailnou vizualizáciou. Koncom minulého roka sme boli svedkami malej revolúcie v tomto žánri, kedy predrenderované obrazovky s vyrátanými cestami nahradilo 3D prostredie. Poskytovalo nielen slobodu, ale na niektorých miestach bol 3D engine detailnejší a bohatší. Populárna séria Myst sa po prešľape URU: Ages Beyond Myst vrátila ku koreňom a Detalion postavili na upravenom Jupiter engine nový titul Sentinel: Descendant of Time.
Sentinel na sériu Shizm nijako nenadväzuje a prakticky nemá s ňou nič spoločné až na autora príbehu, ktorým je opäť austrálsky sci-fi spisovateľ Terry Downling. Sentinel je silne inšpirovaný krátkou poviedkou The Ichneumon and the Dormeuse, ktorý sa zaoberá tajomstvami civilizácie Tastan. Mýtus okolo tejto už roky neexistujúcej kultúry pretrváva iba vďaka množstvu špekulácií a dohadov. Centrom záujmu je séria hrobiek neďaleko rodnej dediny hlavného hrdinu, Beniho. Ešte ako mladík niekoľkokrát vošiel do menej nebezpečných hrobiek a podarilo sa mu z nich vyviaznuť bez jediného škrabanca. Ako mladý chlapec sníval, že sa stane slávnym vykrádačom hrobiek, podobne ako legendárny Ramirez. Jeho sen sa naplnil, keď bol pod tlakom okolností donútený vstúpiť do najnebezpečnejšej hrobky s číslom 35. Zákerný priekupník Doba uniesol Beniho sestru Carrie a prepustí ju iba pod podmienkou, že mu Beni prinesie cenný artefakt.
Beniho cesta začína práve pred vstupom do hrobky číslo 35 výmenou názorov s Dobom. Pred Benim stojí nepreskúmaný priestor premyslenej spleti jaskynného systému hrobky a nebezpečná vysokointeligentná AI, ktorú reprezentuje veľmi živý hologram atraktívnej ženy Tamary (medzi ľuďmi si vyslúžila prezývku Dormeuse alebo Sleeping Woman). Inteligencia strážkyne tastanského tajomstva je na tak vysokej úrovni, že Beni ani po sérii rozhovorov nevie posúdiť či je živá bytosť alebo naivný hologram. Prečo by inak atraktívna brunetka zostávala sama niekde pod povrchom zeme? A prečo ho necháva voľne pohybovať po hrobke, keď má strážiť tajomstvá? Prívetivosť a ochota pomáhať lovcovi pokladov je súčasťou obranného mechanizmu obávanej hrobky 35. Pre Tamaru je to hra, Beni však bojuje o svoj život a pritom sa snaží zachrániť aj Carrie.
|
|
|
Jednotlivé hrobky sa medzi sebou dramaticky odlišovali a centrom bol vždy východiskový bod (Central hub), v ktorom sa nachádzali dvere alebo teleporty do ďalších častí. Tento bod v je puzzle adventúrach väčšinou ostrov alebo rozlohou malý svet, odkiaľ si postupne aktivujete teleporty a cestujete do ďalších svetov. Tých je v Sentinel celkovo osem a nedávno uvoľnená hrateľná ukážka obsahovala jeden z nich, nazvaný Maru (ak nerátame Central hub). Prvé kroky vedú k prieskumu a oboznamovaniu sa s ovládaním, ktoré je intuitívne a postačia vám smerové šípky a dvojtlačítková myš. Sentinel sa hrá ako každý iný FPS titul.
Logické hádanky, ktorými bude Sentinel presýtený, nenechajú na seba dlho čakať a na to, aby ste sa dostali ďalej, je nutné nastaviť zo symbolov kód na aktivovanie teleportu, ktorý vedie do sveta Maru a k prvému poriadnemu puzzle. Temné prostredie rýchlo vystrieda slnečná obloha a plávajúca stanica v oblakoch. Detalion sú známi vysokou obtiažnosťou z oboch dielov Schizm a Sentinel kráča v ich šľapajách. Malý rozbeh v podobe prechodu kruhovitým pohyblivým bludiskom kontrolovaným vypínačmi, končí pri inej kategórii hádanky. Kombinuje zvukové signály trúbok s farbami. Aby to autori viacej osolili, tak zdroje signálov rozmiestnili po celom svete, vlastne plávajúcej základni z kameňa a ocele tak, aby hráč musel využiť systém výťahov a lanovky. Presun od jedného zdroju signálu k druhému je však dostatočne dlhý na to, aby ste zabudli, aký zvuk mala predchádzajúca trúbka. Bez poriadneho počúvania a zápiskov na papier sa ďalej nedostanete.
V plnej verzii má obtiažnosť hádaniek kolísať a majú podliehať prísnej logike. Hrateľnosť Sentinel je nelineárna, čiže sa medzi jednotlivými svetmi budete môcť pohybovať ľubovoľne. Aby autori predišli frustrácii, zakomponovali do hry nový systém pomôcok, ktoré predstavuje séria šípiek, ukazujúcich smer, ktorým sa máte uberať. Väčšinou navigujú k najbližšej hádanke alebo prepínaču. Osobne mi tento systém veľmi nesedel, pretože sa pohybujete v 3D priestore, svety majú rozličné prevýšenia a šípky pôsobia rušivo a dezorientujúco. A potom sú tu kratučké a stručné texty, ktoré naznačujú, ako si s hádankou treba poradiť (dajú sa vypnúť).
|
|
|
Detailion zostali verný známej technológii. Znovu oprášili Jupiter engine (NOLF2, AvP2) a upravili ho pre vlastné potreby. Od Schizm II stúpla grafická kvalita, detailnosť a dizajn celých svetov. To, čo máte možnosť vidieť v deme je iba malou ukážkou, čo vás naozaj čaká v plnej verzii, ktorá sa už v severnej Amerike predáva (v Európe sa začne Sentinel predávať v priebehu februára 2005). Grafika nedosahuje kvalít súčasných enginov, predsa hra beží na staršej technológii, ale ponúka pôsobivé vizuály, bravúrne zvládnutý dizajn s istou dávkou obskúrnosti a tajomna. Slabým článkom Sentinel je dabing postáv a nevýrazná hudobná kulisa.
Sentinel: Descendants in Time predstavuje puzzle adventúru, ktorá, trúfam si tvrdiť, nevybočí z radu. Pre zapálených fanúšikov ponúkne zaujímavý sci-fi príbeh o hľadaní tajomstva tastanskej civilizácie, pravej identity Tamary a záchrany vlastného života, vhodne doplnený zaujímavým grafickým štýlom a prepracovanými logickými hádankami.
PC
Vývoj: The Adventure Company / Detalion Štýl: Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|