THE BARD'S TALE |
THE BARD'S TALE |
Nič ti nehovorí moje meno? Bard?
Svojho času bolo RPG The Bard's Tale od Interplay vrelo prijaté zo strany hráčov aj kritiky. Predajné čísla dosahovali, na tú dobu, astronomických hodnôt a k pôvodnému Bardovi pribudli ďalšie dve pokračovania. Bývalá hlava Interplay, Brian Fargo v tom čase producent The Bard's Tale, dnes šéf štúdia inXile Entertaiment, po prieskume trhu zistil, že so značkou The Bard's Tale sa po tie dlhé roky nič nespravilo a aj napriek veľkému ohlasu nebolo zarobené na pokračovanie.
Keďže Brian nevlastnil práva na obsah pôvodnej hry, nemohol nadviazať na príbeh potulného muzikanta, ktorému záleží jedine na svojich potrebách. Začiatok vývoja bol zasvätený vytváraniu príbehu, dialógov, postáv a máp. Všetko trvalo niečo cez šesť mesiacov a až potom sa začalo pracovať na plné obrátky. Nový The Bard's Tale nie je klasickým pokračovaním, ani remakom, ale dobrodružstvom v duchu predošlých hier.
Aby sme však odpovedali na horeuvedenú otázku. Kto je vlastne Bard? Bard je typickým predstaviteľom anti-hrdinu. Potulný život ho vedie na ceste večnej smoly. Jeho apatia vyvoláva pohromy, jeho nútená pomoc katastrofy. Lenivosť, bezočivosť, drzosť, túžba po peniazoch, dobrom jedle, chľaste a slušnej ženskej sú jeho prednosťami. Absolútne nemá záujem o riešenie problémov iných, tobôž nie zachraňovať svet. Bard je paródiou klasického hrdinu oslavovaného na každom rohu.
The Bard's Tale je akčné RPG určené primárne na konzoly, vydanie však neminie ani platformu PC. Netreba hneď panikariť, že sa na naše milučké šedé skrine blíži pohroma takéhoto žánru. TBT vo svojom žánrei rozhodne hanbu nespraví a to hlavne vďaka inovatívnemu prístupu k vytváraniu hry. Brian Fargo tvrdí, že v dnešných hrách je priveľa klišé a oni v tíme klišé nenávidia, rovnako ako ideu vyvoleného hrdinu zachraňujúceho svet. A na tejto nenávisti vznikal TBT, groteska RPG žánru a paródia hrdinských činov. Vážne témy v hre nehľadajte.
inXile sa zbavili všetkých klišé a pritom sú tam všetky. Sústredili sa výhradne na hrateľnosť a vo výsledku je TBT nerušená zábava. Drží sa RPG zákonov, ale zjednodušuje ich. Žiadne obchodovanie so zbraňami, podrobné študovanie atribútov a vypiplávanie postavy predmetmi a zbrojou. To, čo zdržuje a spomaľuje tempo je preč. Inventár tu prakticky neexistuje, predmety sa okamžite premieňajú na peniaze a ak narazíte na lepšiu zbraň okamžite nahradí starú a tú už nikdy neuvidíte. Cesta efektivity, tvrdia vývojári.
|
|
|
Mám 42 rokov a ešte stále som panic, prosím zabi ma a vezmi si všetko moje striebro!
To, čo odlišuje TBT od iných „vážnych“ RPG je podávanie príbehu a dobrodružstiev s hutnou dávkou humoru. Hra od samého začiatku sleduje Barda, ako sa mu smola lepí na päty a sériou náhod získava questy. Ako príklad neuvediem tak často popisovanú prvú úlohu, ku ktorej sa Bard dostane podvodom a má zabiť nebezpečného potkana v pivnici. Iba dodám, že ohnivý potkan, ktorý zapáli Bardovi nohavice je miestnou atrakciou, pascou na hrdinov, zábavou miestnych štamgastov. Ako ideálnejší príklad zvolím pomoc farmárovi so skrotením koňa, ktorá končí pretečením pohára trpezlivosti a zviera pod bardovým mečom skoná. Lenže, koník bol zabitý nad magickým kruhom a jeho telo sa okamžite mení na beštiu, ktorá sa vydá vyplieniť najbližšiu dedinu. Bard sa k tomuto činu postaví hrdinsky a všetko samozrejme poprie.
Takýchto okamihov zložených zo známych situácií je hra plná. A nemusia to byť iba úlohy alebo strety s inými postavami, ale aj taká minulosť prenasledujúca Barda. On sám sa kvôli množstvu skonzumovaného alkoholu na mnohé dobrodružstvá nepamätá, ale ľudia na tie pohromy nezabúdajú. Samozrejme hra ich dokonale okorenila humorom. V krčme, kam bol Bard pozvaný, aby si zahral s miestnou kapelou, začína pieseň slovami o kreatúre terorizujúcej obyvateľov a neskôr popisuje idiota, ktorý beštiu vypustil. Počas druhej slohy sa kamera presúva na Barda a tak hráč okamžite vie, o kom je reč. Podobne je to aj po príchode do mesta, ktorému vládnu Vikingovia. Miestni Bardom pohŕdajú a Vikingovia ho oslavujú, prečo? V snahe pomôcť obyvateľom sa mu náhode podarilo vyvolať draka, ktorý zbúral múry chrániace mesto a Vikingovia sa ho po dlhom obliehaní zmocnili.
Bard zohrá určite v príbehu, o ktorom autori neprezradili absolútne nič, veľkú úlohu. Dokonca stretne na putovaní aj niekoľko deciek, ktoré sa pokladajú za vyvolených. Krátko po rozhovore však vyvolení padajú k zemi so šípmi v šiji. Autori vyhlásili vojnu klišé! Barbarstvo! TBT je jednoducho iný pohľad na svet hrdinov a humor nájdete prakticky na každom kroku. Aj taká banalita, ako rozbíjanie prázdnych sudov má v hre zmysel. Tesár vám dá za každý rozbitý sud zlaťák, pretože mu ničením zvyšujete dopyt!
Sarkazmus nechaj na mňa! (kritika rozprávača, ktorý domotal príbeh Barda)
Keď situáciu nekomentuje Bard, výborne nadabovaný hercom Cary Elwesom, tak sa o dramatizáciu deja postará hlboký hlas rozprávača. A čo by to bolo za paródiu, keby si autori nepodali aj rozprávača. Vlastne si ho podáva Bard a neraz si vypočujete slovnú prestrelku a navyše ho hrdina poučuje, ako má jeho príbeh rozprávať.
S cieľom osloviť, čo najširšiu hráčsku obec, podľahli efektivite aj rozhovory, v ktorých nájdete iba dve voľby, ako viesť dialóg. Prvou voľbou je odpovedať opovrhujúco a druhou milo. V závislosti od rozhovoru sa dostávate k úlohe alebo vás postava jednoducho ignoruje. Ideálnym príkladom je kontakt s malým psíkom pri studni v dedine Houton. Ak naňho bude Bard zlý, nebude ho sprevádzať na cestách, naopak, ak sa k nemu zachová milo, o humorné situácie medzi týmito dvoma charaktermi nebude núdza. Malé šteňa si možno vytrénovať aj na boj.
|
|
|
Vývojový strom hlavnej postavy je rozdelený medzi základné atribúty (sila, obratnosť, charizma, šťastie...) a talenty. S postupom na vyšší level môžete prihodiť k vlastnostiam dva body a vylepšiť jeden talent. Nájdete tu aj schopnosť critical strike, do ktorej investujte najskôr. Boje s nepriateľmi budú jednoduchšie.
Obtiažnosť z hrania rannej preview verzie ťažko odhadnúť, na jednej strane je jednoduchá, ak sa stotožníte s ovládaním a na druhej vyžaduje aj trochu taktiky, hlavne v boji s prvým bossom (Bugbear vyzerá ako zákerný plyšový macík) takmer na začiatku hry. Bez dočasnej nezraniteľnosti zakúzlenej z medailónu je nemožné vyjsť so súboja so zdravou kožou. O boje nebude núdza na každom kroku, nepriatelia sa totižto respawnujú, čo prináša síce skúsenostné body, ale postup v hre zdržujú, hlavne ak sa chcete niekam rýchlo dostať.
Súbojový systém je veľmi jednoduchý stačí kliknúť na nepriateľa a Bard sa už oháňa mečom. Boje prebiehajú v reálnom čase a tak sa budete musieť aj brániť a vykrývať výpady nepriateľov. Keďže zbrane sa medzi sebou samé vymieňajú, odpadávajú starosti o vyberaní správneho železa na určeného protivníka. Vy si budete môcť vybrať jedine typ zbrane, ktorou bude Bard útočiť (meč, luk...). V boji Bard nikdy nebude sám, ale zo svojej lutny si kúzelnými piesňami privoláva pomocníkov. Celkovo bude v hre 16 piesní a vlastnosti každej vyvolanej postavy je možné dodatočne vylepšovať. Úplne prvou beštiou je malý potkan na odlákanie pozornosti (na vyššej úrovni skáče a útočí), ktorého nahradí neskôr paralyzujúci pavúk, obrnený rytier, žena s rýchlym lukom a mnohé iné. Privolané kreatúry nie sú obmedzované dĺžkou trvania kúzla, ale životom, vašou manou a počtom slotov v lutne (na začiatku máte iba jeden = jedna vyvolaná kreatúra). Pomocníkov v boji môžete nepriamo ovládať cez sériu príkazov, väčšinu času si však poradia sami.
Nabudúce sa budem musieť naučiť vyhnúť sa takýmto osobám (Bard komentuje tutorial, ktorý vedie starec)
Bard je známy nielen svojim hudobným sluchom, ale aj slabosťou pre alkoholické nápoje. V TBT nápoje zvyšujú dočasne vlastnosti hlavnej postáv a vyvolaných kreatúr. Návštevu krčiem preto odporúčam, navyše si budete môcť zaspievať napr. pieseň o pive s miestnymi opilcami.
Ranná hrateľná verzia, ktorá sa k nám dostala, obsahovala samotný začiatok hry: dedinu Houton, jej okolie, dva dungeony a niekoľko questov. Preview verzia obsahovala množstvo chýb v dizajne, pathfindingu a s obľubou sa zasekávala postava, navyše bežala v nízkom rozlíšení 640x480, takže na finálne zhodnotenie grafickej stránky, si budeme musieť počkať na finálnu verziu. Napriek tomu, je vidieť, že autori sa snažili spríjemniť putovanie členitým terénom, rôznymi efektami a variabilnými prostrediami. Nepríjemnosťou bolo splývanie postavy s pozadím a chaotické ovládanie, ktoré má od pohodlnosti ďaleko.
|
|
|
Postavu ovládate ľavým tlačítkom, smer myšou a kameru klávesami WASD. Peklo začína počas boja. Výber kúziel a zbraní sa nachádza na klávesách F1-F4 a voľby potvrdzujete číslicami 1-4. V zápale boja budete tento systém preklínať, už len z toho dôvodu, že ukladať pozície je možné iba na vyhradených miestach (prežitok z konzol). Samotní autori odporúčajú na hranie gamepad a ja nemôžem s nimi len súhlasiť. Rovnako pozostatok z konzol je dialógové okno pri vstupe alebo opúšťaní danej lokácie. Nestačí kliknúť na dvere, ale voľbu je nutné aj potvrdiť! Dúfajme, že ovládanie bude vo finálnej verzii prívetivejšie.
„Rozprával som ti o tom, ako som zabil potkana a vypadla z neho celá debna?“ (dialóg s rozprávačom)
TBT si v prvých konzolových recenziách odniesol kritiku za dabing postáv. Postavy hovoria škótskym, britským a írskym prízvukom. Bez zapnutých titulkov nebudete rozumieť ani slovo. Dabing však tejto hre jednoducho sadne. Jeho ľahostajnosť, s ktorou hovoria všetky postavy, presne vystihuje náladu celej hry.
The Bard's Tale je úplne iný pohľad na klasické RPG hry postavený na jednoduchých princípoch. Jeho kvality ocenia, ako aktívni hráči tohto žánru, ktorým dá hra najviac, ako aj nováčikovia. Prekážkou však môže byť dabing, ovládanie a pre niekoho jednoduchosť všetkých herných mechanizmov. Vždy je však dôležitá zábava a The Bard's Tale je sakramentsky zábavná hra plná humoru.
PS2
Vývoj: inXile Entertainment / Kontiki / inXile Entertainment Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|