Existujú ľudia, ktorým v krvi spolu s bežným biologickým materiálom prúdia malé, až pred nedávnom objavené a identifikované častice. Ako sa neskôr zistilo, tieto častice spôsobujú nutkavé potreby prevtelenia sa do iných osôb, sklony k zabíjaniu mýtických dávnovekých príšer alebo naopak vymyslených vesmírnych nepriateľov pod zámienkou niečoho, čo sa odborne nazýva „quest“ a mnoho ďalších nepríjemných syndrómov. Tieto nebezpečné častice dostali odborný názov RPG. Na trhu našťastie existuje niekoľko firiem, ktoré na potlačenie syndrómu RPG vyrábajú viac či menej úspešné protilátky.
Spolu s inými sa veľmi dobre darí spoločnosti BioWare, ktorá pacientov dlhodobo zásobuje kvalitným materiálom (injekcie Baldur's Gate, inhalátory Knights of The Old Republic, tablety Neverwinter Nights). V poslednom štádiu testovania pred nasadením do ostrej liečby sa momentálne nachádza nový produkt od BioWare, od ktorého sa očakáva veľký pokrok v oblasti boja so zákerným syndrómom RPG. Dámy a páni, predstavujeme vám Mass Effect.
Základným nosným pilierom pri úspešnom liečení RPG syndrómu je schopnosť farmaceutika podať príbeh. Príbeh nesmie byť príliš obyčajný a hoci väčšinou zahŕňa záchranu galaxie, prípadne aspoň nejakej planéty, kráľovstva, dediny, brata alebo obľúbeného domáceho maznáčika, je na naň kladený veľký dôraz. Mass Effect prichádza s variantom číslo 1, t. j. s navodením ilúzie, že celá galaxia je v smrteľnom nebezpečí. Liek je špecificky navrhnutý tak, aby sa pacient vcítil do role komandéra Sheparda, prvého reálneho kandidáta ľudskej rasy na post, tzv. Spectre, ochrancu galaxie. Medzihviezdna rada si nemohla na otestovanie schopností zástupcov modrej planéty vybrať lepší čas, keďže podľa pradávnych legiend sa každých 50 000 rokov vyberie na návštevu našej galaxie krvilačná rasa za účelom kompletného vyhladenia organického života na všetkých planétach a od poslednej milej návštevy požieračov uplynulo práve 50 000 rokov.
Úvodné dávky lieku ešte navodzujú pocit, že Shepard je len obyčajným vesmírnym kapitánom a jeho úlohou bude práve dokázať rade, že je na pozíciu Spectre viac ako vhodným kandidátom. Získanie zariadenia patriaceho vyhynutej rase Protheanov (práve objavenie technológie tejto rasy na Marse naštartovalo masívny technologický pokrok ľudskej rasy) z planéty Eden Prime by malo byť tým, čo radu definitívne presvedčí, lenže planétu pred Shepardom za rovnakým účelom navštívil niekto iný a vesmírna naháňačka sa môže začať. Mass Effect už v tomto štádiu dostatočne potláča RPG syndróm vo sfére príbehu a takmer so 100 % určitosťou môžeme prehlásiť, že aj osoby s najťažšími symptómami pocítia okamžité zlepšenie svojho stavu.
Kvôli potrebe zvýšenia účinku je ilúzia Sheparda plne prispôsobiteľná požiadavkám konkrétneho pacienta, tzn. pohlavie (nie veľkosť!), vojenskú minulosť, schopnosti a hlas bude možné „nastaviť“ ešte pred začatím užívania. Obmedzené bude iba meno hrdinu, pretože Mass Effect sa pri navodzovaní správnych liečebných efektov veľmi spolieha na hlasovú (nahovorenú) komunikáciu. Trochu bližšie si opíšme základné schopnosti a znalosti, ktorými sa bude kapitán personifikovať. Rôzne typy zbraní, brnení a ovládanie prvej pomoci charakterizujú povolanie vojaka. Schopnosť hackovania, manipulovania s elektronickými zariadeniami a štítmi zase sadnú najlepšie inžinierovi. Podobne orientované sú aj ostatné povolania – adept (mágia), infiltrator (spojenie vojaka a inžiniera), vanguard (adept skrížení s vojakom) a sentinel (inžinier + adept). Ilúzie jednotlivých povolaní bude možné personifikovať 12 rôznymi talentami, ktoré sa v závislosti od intenzity podávania Mass Effect môžu zlepšovať.
Keďže vytvorenie dokonalej predstavy o žijúcom vesmíre zahŕňa aj prípravu niekoľkých desiatok, ba až stoviek planét a svetov, medzi ktorými sa dá podľa ľubovôle pacienta (existujú aj výnimky, určité miesta sa sprístupnia až vo dlhšom podávaní lieku) presúvať, Mass Effect prichádza so všeobecne obľúbeným faktorom dopravného prostriedku. Vesmírny koráb Normandy plní rôzne úlohy, primárnou je samozrejme cestovanie a objavovanie nových zákutí galaxie, rovnako ale slúži ako miesto rozhovorov s posádkou, ostatnými postavami atď. Nutkavé potreby pacienta komunikovať s okolitým svetom a svojou prítomnosťou ovplyvňovať dej okolo seba bude s novým liekom potláčaná práve aj na palube Normandy. Podľa jeho predchádzajúcich aktivít sa posádka správa úctivo, vystrašene, s obdivom alebo úplne neutrálne a nezaujato.
Výskumy dokazujú, že až 95,7 % ľudí postihnutých rozvinutou formou RPG syndrómu túži po spoločnosti, preto ani Shepard nebude na svojej misii osamotený. Mass Effect ponúka možnosť spojenia sa hlavného hrdinu s inými postavami v ucelenom kolektíve, tzv. partii. Partia môže pozostávať zo 4 jedincov, z ktorých Shepard bude kontrolovaný priamo pacientom a ostatný 3 sa riadia špecifickými proteínovými kódmi. Je možné im určiť druh správania, resp. vymedziť pole pôsobenia (útoč, kry sa, nasleduj ma), ale vykonávanie akcií je plne v réžii lieku. Úpravou makromolekulárneho základu farmaceutika došlo k posunu v samotnom akte komunikácie.
Pacient v roli Speparda nebude s ostatnými postavami komunikovať priamo otázkami a odpoveďami, ale systémom emočných značiek, ako napríklad súhlasiť, nesúhlasiť, zastrašiť, podplatiť atď. Monológu inej postavy bude možné kedykoľvek prerušiť, čo však môže niesť konsekvencie v podoby odmietnutia ďalšej komunikácie s danou osobou. To by malo poskytnúť dokonalú ilúziu existencie reálnych sociálnych vzťahov a interakcie. K zdokonaleniu tejto predstavy prispieva aj fakt, že každý pacientov čin bude odzrkadlený na morálnej stupnici dobra a zla, ktorá následne môže ovplyvniť jeho ďalšie pôsobenie.
Potlačenie prípadných miernych agresívnych sklonov pacienta má za úlohu samostatná zložka lieku. Súboje budú neoddeliteľnou súčasťou vyvolaných ilúzií a ich frekvencia nebude rozhodne malá. Viac ako zlepšenie reflexov by sa mala u pacientov pozorovať zvýšená mozgová aktivita. Boje budú totiž taktickejšie zamerané najmä vďaka zakomponovanej aktívnej pauze a potrebe využívať rôzne prirodzené alebo umelé prekážky, ako krytie. Osoby, ktoré už používali niektorý z predchádzajúcich produktov BioWare, by nemali mať s danou zložkou žiadne problémy, u ostatných sa predpokladá rýchle prispôsobenie bez zvýšených nárokov na imunitný systém organizmu.
K slovu sa v bojoch okrem upgradovateľných a modifikovateľných zbraní dostanú, tzv. Tech schopnosti reprezentujúce napr. hacking alebo používanie nepriateľských technológií a tiež Biotics, akási obdoba stredovekej mágie prenesená do sveta budúcnosti. Fantáziu chorého jedinca podporia nie len rôznorodé prostredia, v ktorých sa bude možné pohybovať, ale aj široká plejáda rôznych mimozemských stvorení (rasy Geth, Asari, Krogan a mnohé iné). Rasa Geth bude napríklad zaujímavá svojím zombie prístupom – tento druh vylučuje látky, ktoré ostatné živé tvory menia na poslušné bábky plniace každý ich zákerný príkaz.
Príbalový leták jasne varuje, že nesprávne používanie Mass Effect môže mať opačné účinky, t. j. syndróm RPG sa nielenže nezmierni, naopak sa ešte zvýši. Preto je pri jeho aplikácii na RPG pozitívnu osobu potrebné dodržiavať niekoľko hlavných zásad. Prvým obmedzením je vlastnenie vhodnej medicínskej výbavy – Mass Effect nebude podporovať žiadne iné prístroje, než Xbox 360. Druhou podmienkou je istá dávka trpezlivosti, pretože BioWare už teraz sľubuje vylepšené verzie lieku, konkrétne by malo ísť o ďalšie dva modely v priebehu 5 rokov. Pri zvýšenej závislosti na aktívnych látkach bude možné doplniť si zásoby lieku taktiež v malých (epizodických) dávkach, ktoré umožnia pacientom zaplniť prázdne miesta medzi regulárnymi dávkami farmaceutika. Epizodické dávky však na celkový priebeh liečby nebudú mať zásadný charakter. Doba účinku aktívnych látok bude nadštandardne dlhá, predpokladá sa až 70 hodinové pôsobenie, z čoho by malo byť zhruba 40 hodín na priame potlačenie najhorších príznakov.
Vážení kolegovia, to je z mojej strany všetko a týmto končím prezentáciu Mass Effectu - lieku RPG syndrómu novej generácie. Verím, že všetci pacienti, medzi ktorých sa bez akýchkoľvek obáv z možnej diskreditácie hlásim aj ja, dostanú konečne liek, ktorý im prinesie všetko to, čo potrebujú. Spoločnosť BioWare má s podobnými prípravkami viac ako dostatok skúseností, preto sa netreba obávať o percentuálnu úspešnosť liečby. S priamou liečbou pacientov by sa malo začať koncom leta, jedná sa však o oficiálne nepotvrdené informácie, takže ich prosím berte s rezervou. Ďakujem za pozornosť.