MASS EFFECT |
MASS EFFECT |
Má to zrátané. Najlepšia RPG hra minulého roka pre Xbox360 si k svojim desiatkam ocenení pripíše ďalšie. Mass Effect v priebehu júna infiltruje aj platformu PC a to je dôvod na menšiu oslavu. Prečo? Stačí povedať BioWare a keby niekomu nestačil názov štúdia RPG kúzelníkov z kanadského Edmontonu, tak povieme Knights of the Old Republic (KOTOR) a musí byť všetkým jasné, že bude reč o RPG hre prvej akosti. Vybrali sme sa preto do Poľska, aby sme sa niečo nové o PC verzii dozvedeli a aby sme si ju vyskúšali na vlastnej koži.
KOTOR nie je spomínaná náhodne, pod Mass Effect sa z drvivej väčšiny podpísali kľúčoví ľudia zodpovední za túto sériu. Herná mechanika vybrúsená ako briliant sa priklonila k akčnejšej náture a pomocou novej rozprávačskej techniky, ktorá z hry spravila film, má moc pohltiť vás dynamickými strihmi a inými filmárskymi trikmi (preostrovanie na postavy vedúce dialóg atď.) už od prvého rozhovoru na vesmírnej lodi Normandy, na palube ktorej budete brázdiť nekonečný vesmír.
Masívny vesmír
Z Mass Effect sa stala nefalšovaná vesmírna opera, nepreskúmané planéty živnou pôdou pre zbieranie skúsenostných bodov na vylepšovanie postáv a vaše rozhodnutia jednoznačným signálom, ako naložíte s osudom galaxie v koži elitného agenta Sheparda. Ľudstvo v roku 2148 dostane jedinečnú príležitosť dokázať aliancii združujúcej všetky inteligentné formy života, že je hodná členstva, ktoré závisí od úspechu misie na planéte Eden Prime. A nie je to iba členstvo, ale najvyššia rada sleduje každý jeden krok Sheparda, ašpiranta na agenta (spectre) s obrovskými právomocami.
Výsledok misie na Eden Prime je katastrofálny; kolonisti sú zmasakrovaní a z celého incidentu a neschopnosti čokoľvek urobiť je obvinené práve ľudstvo zastupované Shepardom. No vy viete, že sa všetkým stojí spectre Saren, ktorý vymenil hájenie mieru v galaxii za totálnu dominanciu s cieľom vyhladiť život. Aliancia vám neverí, ale napriek tomu vás vysiela získať nové informácie, ktoré by vašu teóriu podložili, alebo naopak, vyvrátili. Generalita vám zverí do rúk vlajkovú loď Normandy aj s posádkou a od tohto momentu rozhodujete sami, ktorým smerom sa vydáte a či si zvolíte cestu pomáhania slabším, alebo za každých okolností pôjdete po stopách Sarena.
Vesmír Mass Effectu tvoria desiatky planét a váš postup je podmienený úplne bezvýznamnými rozhodnutiami až po tie zásadné, priamo ovplyvňujúce zakončenie a ďalší vývoj udalostí. Takto môžete získať, alebo stratiť člena vašej partie, pomôcť s pašovaním ilegálnych látok, odhaliť skorumpovaného byrokrata kolónie, alebo mu malými službičkami priniesť ešte väčšiu moc. Bočné úlohy a návšteva nepreskúmaných planét nie sú povinné, no pomáhajú vám vytvoriť obraz o tom, akú silu má spectre a čo všetko si môže dovoliť bez toho, aby sa musel zodpovedať za svoje činy. Hra z vás nerobí nástroj na záchranu sveta, vy ho skutočne zachraňujete a veríte v to.
PC dojmy
Mass Effec je veľmi silný herný zážitok, ktorý si budú môcť naplno vychutnať aj PC hráči. Vo všeobecnosti by sa dalo hovoriť o priamom porte, no predtým, než si rozoberieme samotné (kozmetické) novinky, malá štatistika. Na vývoji PC verzie pracovalo chicagske štúdio Demiurge pod dohľadom BioWare. Práce začali šesť mesiacov pred dokončením verzie pre Xbox360 v novembri minulého roka a prvé oficiálne informácie o existencii portu sa objavili vo februári. Od tohto okamihu PC svet netrpezlivo čaká na príchod jednej z veľkých RPG. Čo môžete od nej čakať?
Jednou z najviac vyzdvihovaných zmien a paradoxne najmenej viditeľnou je grafická stránka hry. Podpora vysokých rozlíšení a antialiasingu je nevyvrátiteľná, otázna je kvalita textúr nanášaných na rovnaké modely, čo v konečnom dôsledku pôsobí ako identická verzia originálu. Tu a tam sa objaví luxusnejší svetelný efekt, odrazy na vodných hladinách, no i pri nastavení high detail sa rozdiely hľadajú veľmi ťažko. Vzhľadom na čerstvo ohlásené hardvérové nároky táto skutočnosť až tak nebolí. Mass Effect stále vyzerá výborne, čo dokazujú aj gameplay videá pod článkom.
Potešujúcim faktom je skrátenie loadingov a takmer zanedbateľné streamovanie textúr. Na testovacej zostave sa úrovne nahrávali približne o polovicu rýchlejšie. Čo asi každého zaujíma najviac, je ovládacia schéma. Bolo zbytočné sa znepokojovať, autori si dali skutočne záležať, aby ovládanie pôsobilo ako v hre primárne vyvíjanej pre PC. Mass Effect sa ovláda ako ktorákoľvek iná 3rd person akcia. Veľmi rýchlo dokážete prejsť z prieskumného módu do útoku, hádzať granáty, používať biotické sily a strieľať behom okamihu. Zmenilo sa takisto aj ovládanie prieskumného vozidla Mako, kde kameru pozicionujete nezávisle od smeru jazdy.
Pohodlie nadovšetko
Komfort a kontrolu nad trojčlennou skupinou zvyšuje kompletne nový HUD. Po zapauzovaní medzerníkom sa dajú veľmi rýchlo vybrať vhodné zbrane a špeciálne sily pre každého člena. Počas pauzy si môžete naprogramovať aj quicksloty, ktoré uľahčujú používanie schopností. Ozbrojenie nepriateľa či aktivovanie štítu bude teraz otázkou stlačenia príslušného tlačítka. Ďalšou novinkou je zadávanie rozkazov členom partie individuálne, nie pre všetkých rovnako ako to bolo u Xbox360 verzie. Vhodným rozostavením hrdinov aj takmer beznádejnú situáciu otočíte vo váš prospech. Kozmetickou zmenou prešiel aj inventár, využíva point'n'click systém pri upgradovaní zbraní a je oveľa prehľadnejší, takže sa už nestane, že nebudete vedieť, do akej zbrane ste práve nainštalovali predĺženú hlaveň a novú muníciu.
Lepšia ovládacia schéma a okamžitá kontrola nad zbraňami i postavami sa odráža na celkovej obtiažnosti, ktorá podľa dojmov z hrania poľavila. Pod pohodlné čistenie úrovní od nepriateľov sa podpisuje rýchlejšie mierenie (vďaka myši), no aj zvýšená presnosť, ktorá ignoruje rozptyl zbraní napríklad počas behu. Stačí, aby ste nepriateľa dostali do zameriavacieho kotúča a vystrelili, zaručene ho zasiahnete. Ak dostane Mass Effect do rúk skúsený hráč, tak si trúfame povedať, že ak bude sledovať iba hlavné úlohy, tak ku koncu sa prepracuje za cca 10 hodín. Svet Mass Effectu je však dostatočne veľký, aby vás zamestnal na cca 20 - 40 hodín, v prípade ak sa rozhodnete preskúmať každú jednu planétu a splniť všetky bočné úlohy, prípadne rozbehnete hru na vyššej odomknutej obtiažnosti.
Poslednou novinkou PC verzie je nová dekripčná minihra, ktorá nahrádza vyťukávanie farebných kombinácií tlačítkami na gamepade. Keďže väčšina hráčov preferuje klávesnicu a myš, autori prišli s vlastnou verziou Froggera. Vaším cieľom je dostať sa do stredu obrazovky a vyhýbať sa objektom na sústredných kružniciach. Lepšie zabezpečené krabice s dobrotami alebo terminály budú pochopiteľne zvyšovať obtiažnosť zrýchľovaním krúženia objektov, ich počtom a skracovaním časového limitu.
Vesmír čaká
PC verzia je po obsahovej stránke identická s originálom. Na otázku, kedy plánujú uvoľniť dodatočný obsah (napr. nové questy v Bring Down the Sky), community manager Chris Priestly odpovedal, že v najbližších dňoch by sme mali o forme distribúcie a obsahu sťahovateľných balíčkov počuť viac. A určite budeme o Mass Effect počuť aj v súvislosti s pripravovaným druhým pokračovaním, ktoré rozhodne neobíde ani platformu PC. Kým sa tak stane, čaká na vás mnoho neľahkých rozhodnutí a nejaká tá mimozemšťanka v posteli k tomu.
Mass Effect na dvoch DVD sa začne v Európe predávať 6. júna, k nám sa dostane s niekoľko dňovým oneskorením v lokalizovanej verzii s titulkami od CD Projektu za 1 299,- SK. Ak chcete vidieť, ako hra vyzerá v pohybe, pozrite si štyri gameplay videá pod článkom.
Xbox 360
PC Vývoj: Microsoft / CD Projekt / BioWare Štýl: RPG / Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|