MAFIA II

MAFIA II

Navštívili sme 2K Czech, aby sme zočili na vlastné oči najočakávanejšiu hru tohto roka.

Niet snáď očakávanejšieho herného titulu v našich končinách ako Mafia II. Netrpezlivosť a hlad po nových informáciách pokračovania kultového a jedného z tých titulov, ktorého meno je známe aj vo svete, je dvojsečnou zbraňou. Dokonca tak ostrou, že samotný úspech bývalého Illusion Softworks (od januára 2008 operujúceho pod názvom 2K Czech) je vnímaný ako zaručený recept pre najväčší blockbuster. Sklamanie neprichádza do úvahy, minimálne v očiach početnej fanúšikovskej obce.

Do Mafie II sa vkladajú obrovské, možno až prehnané očakávania. Za ten čas, odkedy bolo v Lipsku premietnuté krátke teaser video, sa Mafia II natoľko zidealizovala, že v konečnom dôsledku môže vzniknúť situácia, kedy finálny produkt prinesie všetko, ale ani to nebude stačiť. Nám sa podarilo zúčastniť sa prezentácie priamo v brnenskej centrále, zočiť hru na vlastné oči, nazrieť spolu s vývojármi za oponu a porozprávať sa s nimi. Je na mieste položiť si dve zásadné otázky: bude Mafia II dostatočne česká pre tuzemské publikum? A bude dostatočne americká a mainstreamová pre zvyšok?

Mafia II
V podstate odpovede nie sú potrebné, dôležitá je len otázka akceptácie moderných herných prvkov, ktoré sú dnes už považované za štandard – cover systém, automatické doplňovanie zdravia na úkor frustrácie a všeobecne nižšia obtiažnosť. Tu sú zbytočné slová, na horizonte sa formuje búrka a jej sila sa rovná vašim očakávaniam. Aký silný víchor očakávate od Mafie II, o toľko budú bolestnejšie následky. V dobrom aj zlom.

Je to už nejaký ten mesiac, čo na Mafii II nepracuje jej tvár Dan Vávra. Nedostal padáka, svoju prácu dokončil a môže sa venovať tomu, čomu sa venuje pražská pobočka 2K Czech. Nový projekt? Možno. Tak prečo tak dlho trvá, kým 2K Czech dokončí Mafiu? Pozornosť detailom. Autori pchajú také množstvo drobností do hry, aby sa zážitok z jazdy, prechádzka po meste, obyčajná návšteva kaviarne či bytu prehĺbila a vy ste uverili, že sa nachádzate v povojnovom období v americkom meste Empire Bay.

Autenticita

A pre správne vybudovanie atmosféry je dôležitá autenticita. Počas prezentácie sa omieľala a objavovala snáď v každej vete, no nejde iba o prázdne slovo. Zoberme si jednu z hlavných postáv – zavalitejšieho Joa. Počas hry niekoľkokrát zmení svoj šatník a vzhľadom na jeho narastajúci vplyv v rodine, sa obyčajné robotnícke šaty vymenia za luxusné obleky z kvalitných materiálov ušité podľa módnych trendov. Pri pohľade na rôzne varianty kostýmov zarazí až prehnaný zmysel pre detail, každý gombík, každý záhyb či šev je vidieť, okuliare majú lesklý, chrómový rám a na saku či kabáte si všimnete štruktúru látky, spod tielka vykúkajú chlpy na hrudi, na tvári zase póry.

Keď odvrátim zrak od vyobliekaných obyvateľov Empire Bay na obrazovke, na stole uvidím módne magazíny z povojnového obdobia, obálky a postery v početných knihách. Myslím, že kopec drobností, detailov a rôznych nuáns sa stratí divákovi pred očami. Vedeli ste napríklad, že väčšina vybavenia v kuchyni je vymodelovaná podľa existujúcich spotrebičov? Že dizajn a použité materiály na závesy a koberce zodpovedajú dobe, v ktorej sa Mafia II odohráva? Že pri nosníku nadzemky rastie burina? Že každá odstrelená dlaždica dopadá na zem s iným zvukom? Že žiadna z NPC postáv nepristúpi k lavičke a nesadne si na ňu rovnakým spôsobom? Alebo že od ohňa pohlcujúceho auto postupne popraskajú s charakteristickým fučaním pneumatiky? Že si ich nevšimnete, nevadí, sú tam, zvyšujú autenticitu a pomáhajú budovať atmosféru.

Mafia II
Platí to pre každý jeden aspekt, či si zoberiete ponuku v obchodoch, život na ulici, odparkované autá alebo pohľad do bytu hlavných postáv. Celkovo sa tvár bytu Joa zmení trikrát. Tá prvá verzia odráža aktuálne postavenie oboch hlavných postáv – nezamestnaní starí mládenci bez peňazí. V tej poslednej sa mieša vrcholný dizajn 50-rokov s malou štipkou nevkusu. V rohu uvidíte paraván a pred ním ružových plameniakov, rádio je vymenené za poriadny televízor, drevenú podlahu zakrýva tlstý koberec, kúpeľňa je obložená kvalitnými dlaždičkami, vstupná hala je osvetlená cez vitrážne sklo, v obývacej miestnosti pribudol funkčný jukebox. Jedine Joe sa nezmenil. Po zemi sú rozhádzané časopisy, šaty a v jeho posteli zaiste nájdete nejakú časť ženskej spodnej bielizne.

Nejde však len o zariadenie, vy ním môžete aj manipulovať. Počúvať dianie v rádiu, sledovať správy v televízori, púšťať si muziku z jukeboxu, zapnúť si svetlá alebo ich stlmiť a pozerať sa na život tam za oknom. Bez ohľadu na to, kde sa nachádzate, život v meste sa nezastaví. Vďaka chytrému streamovaniu môžete vidieť aj z kilometrovej diaľky autá brázdiace diaľnice, ľudí prechádzajúcich okolo parku a autá krúžiace okolo 20-poschodového hotela, na streche ktorého práve stojíte. Stačí sa len dívať, autá zastavujú na červenú, parkujú, ľudia sú v pohybe, predávajú hot dogy, čistia si topánky atď.

Mafia II
Empire Bay City je raz tak veľké ako Lost Heaven z pôvodnej Mafie. Je rozdelené na 20 štvrtí, pričom každá je niečim jedinečná, charakteristická. Nájdete tu aleje rodinných domčekov v tichej oblasti, rodinné zástavby vysokých obytných domov, priemyselnú a černošskú štvrť, centrum s luxusným obchodíkmi a mrakodrapmi atď. Medzi jednotlivými štvrťami sa bude možné presúvať aj diaľnicou, kde autá poriadne prevetráte. Na týchto komunikáciách sa dá jazdiť oveľa rýchlejšie a ak máte vytunované auto, môžete prenasledovateľom uniknúť.

Bez štyroch kolies ani na krok

Vozový park Mafie II zahŕňa celkovo 50 vozidiel, z toho 30 je osobných a ten zvyšok tvoria nákladiaky a iné. Každé možno ukradnúť, rozbitím skla, vypáčením dverí, použitím pakľúča, každé možno vylepšovať (motor, pneumatiky, farba, značka) za nemalé peniaze v garážach, kam si občas chtiac nechtiac zájdete. Ukradnuté auto je nahlásené na políciu a ak ho identifikuje podľa ŠPZ na ulici, máte problém. Jazdenie má byť podľa slov autorov svižnejšie, zábavnejšie, čo ale neznamená, že nebudete cítiť váhu, rôzny povrch, po ktorom idete, či výkon pod kapotou, pérovanie.

No a pochopiteľne, každé auto je možné rozbiť. Pri malých ťukancoch dôjde k výmene farby, popraskajú sklá alebo sú vytlčené svetlá. Pri väčších sa začne ohýbať karoséria, odpadávajú rôzne časti ako nárazníky, kapoty a atď. Autá v Mafii vždy tvorili neodmysliteľnú súčasť a ani v dvojke to nebude inak. Autori ich milujú a je to na nich vidieť, aj na tej malej anténke a chrómovaných zrkadielkach.

Mafia II
Za volantom strávite podstatnú časť hry a aby ste sa cítili príjemne a dostatočne naladení, tak z rádia zaznejú najväčšie hity 40 a 50-tych rokov. A že ich nebude málo. Hudba z rádia sa bude prispôsobovať dianiu na obrazovke, ak budete niekoho naháňať, budú ignorované správy a spustí sa rezká skladba, ak sa budete vracať z misie, tak zase pomalá. Tak ako majú pod palcom muziku, je aj nasvietenie, denná doba a ročné obdobie. Nemení sa dynamicky, ale tvorí kulisu prebiehajúcej misie. Prakticky v misii ste neustále, ale ak sa rozhodnete tráviť nasledujúcich pár minút jazdením, môžete, ale denná doba sa zmení, až kým sa vydáte za vaším partnerom do reštaurácie. „Máme na to technológiu, ktorá dokáže meniť počasie a dennú dobu, ale nevyužívame ju, pretože by išla proti našim rozprávacím cieľom v hre.“ hovorí gameplay producent Jarek Kolář.

„Mesto žije, je autentické a snažíme sa o to, aby sa okolo hráča, keď sa prechádza, diali nejaké udalosti a tieto ho vtiahli do postranných úloh. Nepáči sa nám systém, keď si hráč pred hlavnou misiou môže povedať, môžem ísť tam a potom tam a nakoniec rozmýšľa, kam sa vydá.“ dodáva. Vedľajšie aktivity budú prebiehať paralelne s vami, nejde o vec náhody, majú vás zamestnať. Môže sa stať, že vás v černošskej štvrti obstúpia podozrivo vyzerajúci páni a vypýtajú si drobné. Alebo sa môže stať, že sa stanete svedkami bitky v postrannej uličke. Čo sa bude diať ďalej, už autori neprezrádzajú.

Zvuk deštrukcie

Mafia II
V meste bude približne 100 lokalít, ktoré môžete podľa ľubovôle navštíviť. Jednou z nich bola aj malá reštaurácia, kde sme sa neprišli najesť, ani napiť, ale rozstrieľať ju Tommy gunom. Fyzika v Illusion Engine simuluje všetko, od priečok na drevennej stene, cez časti vnútorných žalúzií, až po také prkotiny ako dvierka na sporáku. Po vyprázdnení zásobníkov je zem posiata trieskami, odpadkami, rozbitým sklom a barová stolička ukazuje vnútro čalúnenia! Takáto činnosť sa pochopiteľne nezaobíde bez reakcie. Na miesto je privolaná polícia, vyšetruje prípad nahnevaného Taliana, ktorému sa nepáčil hamburger, alebo vás naháňa.

Šaty robia človeka aj Mafii II. Chlpatých sa dá zbaviť, ak vbehnete do obchodu s oblečením a zmeníte vizáž. S rastúcou popularitou vás budú na ulici zdraviť ľudia alebo vás policajti pustia za prechod na červenú. Každá z NPC postáv má svoje zamestnanie, vedia používať enviromentálne objekty ako lavičky, telefónne búdky a predmety ako lopatu, cigarety. Ak vytiahnete zbraň v parku, okamžite reaguje polícia a zatýka vás, ak stihnete vystreliť, prepukne panika a chaos. Niekto si len čupne, niekto sa schová za múrik a niekto beží s vreskotom preč.

Mafia II
Animačný systém využíva 200 setov, je vrstvený a každá jedna činnosť plynule nadväzuje na druhú. Pre podčiarknutie pozornosti detailom je len 50 setov určených pre zranenia a 50 pre samotnú smrť. Berie sa do úvahy smer a zbraň, akou je postava zasiahnutá. Preto na zem padajú zakaždým inak a cítiť dopad guliek na jednotlivé časti tela. Súbojový systém je inšpirovaný ťažkopádnym pouličným štýlom. Je mimoriadne drsný a tvrdý. Používať sa dajú zbrane ako pelendreky, nože, rozbité fľaše, sudy, krabice baseballky, veci z prostredia. Môžete omlátiť hlavu nepriateľa o stenu alebo o kapotu auta.

V prestrelkách sa hodne využíva cover systém, bez ktorého sa nedá prežiť. Samodoplňovacie zdravie síce znižuje obtiažnosť, ale počty nepriateľov tento fakt úplne stierajú. Navyše, komu sa nepáči, môže si obtiažnosť pred hraním vybrať a zapínať vypínať HUD podľa ľubovôle. Hra by mala byť prístupná širokej vrstve hráčov, aj tým, ktorí nehrávajú. Čiže dostupná pre každého, hovorí Kolář.

Príbeh dvoch

Mafia II
Mafia II rozpráva príbeh dvoch kamarátov – Vita Scaletiho a Joa. Obaja sa snažia ujsť pred chudobou a pre nich najschodnejšou je cesta zločinu. Po návrate Vita z európskeho vojnového frontu sa chcú obaja pripojiť k mafii, ale nie je to také jednoduché. Začínajú s úplne podradnými vykrádačkami a prepadávaním. Námety pre jednotlivé misie sa rôznia a s nimi sa vetví aj príbeh, ktorý vyvrcholí jedným zo štyroch koncov. Podľa všetkého bude možné riešiť úlohy viacerými spôsobmi, resp. pomáhať si šikovnosťou. Policajti sa dajú uplatiť cez telefón, na ulici, alebo môžete niekomu dohovoriť.

Morálne rozhodnutia vychádzajú z reality, priamo ovplyvňujú budúci vývoj a sú umocnené výborne napísanými dialógmi, špičkovým dabingom a cut-scénami. Celkovo ich bude v hre niečo okolo 2,5 hodín a opäť ide o prácu puntičkárov. Využívajú sa moderné efekty, pokročilý lipsynch a motion capture. Rozhýbané postavy majú osobnosť, verne sa hýbu až máte chuť uveriť tomu, čo hovoria. Medzi hlavnými postavami je cítiť neustále napätie a prakticky počas celého hrania sa obstreľujú hláškami. Príbeh v Mafii II je mimoriadne dôležitý, nebude rozprávaný iba cut-scénami, ale aj priamo počas misie, počas prestreliek, počas čakania vo výťahu alebo jazdenia v meste.

Mafia II
Nás zaujímalo, v akej forme sa Mafia II dostane na náš trh. Ako prvá sa dokončuje americká verzia a od nej sa odvíjajú verzie pre ďalšie regióny. Filozofiou 2K Games je vybaviť hru hlasmi hercov známych z TV a mafiánskych filmov pre dané krajiny, Českú republiku nevynímajúc. Veľký otáznik visí zatiaľ nad lokalizáciou konzolových verzií. Na 100 % však môžeme povedať, že v Mafii II nebude multiplayer ani žiadne preteky, bude mať približne 15 - 20 hodín gameplayu a vyjde tento rok. Plánuje sa demo, avšak o editore sa zatiaľ len uvažuje. Momentálne je modifikovateľnosť vraj užívateľsky nepríjemná a priamo táto možnosť v hre nie je.

Atentát v centre

Prehliadka štúdia 2K Czech bola zakončená hrateľnou prezentáciou misie z neskoršej fázy hry. Išlo o atentát na hlavu konkurenčnej rodiny, prvá úloha pre dvojicu hrdinov krátko po prijatí do mafie. Pre-alfa verzia bežala na konzole Xbox360 a išlo o zhustenú verziu, v plnej verzii bude ani nie 20 minútová misia trvať niečo okolo 45 minút.

Mafia II
Leto 1951. Ulice Empire Bay sa kúpu v teplých slnečných lúčoch. Zvon odbíja poludnie. Okolo kostola je čulý ruch, cesty brázdia autá hore dolu, nad hlavou prechádza škripotom nadzemka a opodiaľ je počuť kamelota predávajúceho dennú tlač. „To ti kurva trvalo,“ privíta Vita vrelo Joe, ktorého ste nechali čakať o sekundu dlhšie ako bolo dohodnuté pri červenom aute. Nasadáte. Z rádia sa valí veselá rock'n'rollová vec. „No tak, chlapi povedzte, čo sa bude diať v hoteli, nikomu to nepoviem,“ nevie potlačiť zvedavosť mladík Marty za volantom. Joe mu pohrozí, že ak sa bude vypytovať, tak si nájde náhradu.

„Idete vyhodiť hotel do vzduchu, čó?“ nevydrží ani sekundu ticho. „Ešte jedno slovo a...“ dochádza trpezlivosť Joeovi. Auto ladne zatáča k zadnému vchodu a zastaví sa v podzemnej garáži luxusného hotela Empire Arms, kde prebehne schôdzka rivalskej rodiny. Joe pre istotu rozdáva posledné inštrukcie Martymu, aby schoval striekačku a mal auto naštartované hneď, ako začuje streľbu. S Vitom za rolovacím dverami stretáva svoj kontakt, ktorý ich púšťa do suterénu, kde sa prezlečú do uniforiem upratovacej čaty.

Mafia II
Hotel je plný gangstrov a v takomto prestrojení sa dostanú nepozorovane priamo k cieľu. „Odkedy si ty ten chytrý?“ pýta sa Vito. „Fuck off.“ pohotovo vylieza z Joa. „Vyzerám v tom ako opica,“ komentuje svoj výzor v uniforme. Vyvezú sa výťahom na 18-poschodie, kde ich jeden z mafiánov zavedie do konferenčky, kde došlo k malému incidentu – niekto opakovane narazil na roh stola. Umývať bordel však neprišli, ale nastražiť bombu pod obrovský stôl, kde o chvíľu zasadnú najväčší bossovia.

Dusná atmosféra

Joe pripevní bombu, natiahne kábel smerom k oknu a opúšťajú luxusný priestor, kde koketné dámy flirtujú s vplyvnými občanmi. Keď stúpajú núdzovým východom na strechu, Joe si sťažuje na počet schodov. Úplne hore ich však čaká niekoľko ozbrojených stráží. Môžu ich prehovoriť, ale nestrácajú čas a tasia zbrane. Strhne sa divoká prestrelka, na konci ktorej vykopávajú umývača okien z visutého výťahu a spúšťajú sa dolu. „Je dostatočne dlhý ten drôt? Dostaneme sa na strechu?“ Pýta sa Vito. „Samozrejme, že nie,“ odpovedá mu parťák. „Vyjdeme jedno, dve poschodia a potom do odpálime. Explózia nás nezasiahne.“

Mafia II
Hudba sa po pripojení drôtu k detonátoru elegantne prispôsobuje a buduje napätie. Cez okno je vidieť, ako v jednej z izieb obťažuje mafián peknú pipku. „Pomsta je kurva,“ hovorí sám pre seba Joe a spieva si tesne predtým, než odpáli nálož. Výbuch rozmetá všetko v miestnosti a dvojicu poriadne rozkýve na výťahu. „Pocítime to iba trošku?“ Na nadávky nie je čas, konferenčka je na padrť, ale boss Clementi vyviazol celý. Miestnosť sa okamžite zapĺňa mafiánmi a začína peklo. Vzduchom lieta všetko, triesky zo stola, sklo, stoličky, z baru bežia všetci preč a Vito sa rozpráva s nepriateľmi cez stenu vyskladanú zo sklenených tehličiek. Odnáša si to klavírne krídlo a pod búrkou guliek sa mu podlamujú nohy.

Panika na chodbe sa zdramatizuje, keď odniekiaľ zaznie výbuch a spustí sa požiarny alarm. Ozýva sa štekot samopalov a pištolí. „Fuck!“ Obraz je vďaka rozprašovačom posiaty kvapkami vody a rozmazáva výhľad. Joe a Vito sa prestrieľajú k výťahu, ktorý ide smerom hore. „Už na vás čakám, sráči!“ Joe obťahuje svoju zbraň. Ozve sa cinknutie a dvere sa otvárajú. Už už chce vystreliť, keď sa vo výťahu objaví upratovačka. „Proti vám nič nemáme.“

Mafia II
Do garáže je to riadna štreka a parťáci si skracujú chvíle podpichovaním o väčšej bombe a o tom, že nik nemohol vedieť, že bastard Clemente bude v spálni. V suteréne na nich čakajú posledné posily. Z trubiek sa sykotom stúpa para a cez okná sa valí dnu také svetlo, že je vidieť ledva siluety v slnečných lúčoch. Strieľa sa na všetko, čo sa pohne. V garáži nájdu Martyho priklincovaného niekoľkými guľkami k betónovému stĺpu. Clemente uniká v aute. Joe vyburcovaný smrťou mladíka naskakuje do auta, zaujíma pozíciu strelca a začína divoká naháňačka.

Rock'n'rollový song z rádia nahrádza energická orchestrálna hudba. V uliciach zaznejú prvé výstrely. To už sa ale k naháňačke pripájajú policajti a začína sa na hon na lovca a loveného, ktorí im unikajú v luxusných autách. Z diaľky počuť sirény, no na obrazovke už svieti „To be Continued.“


napísal spacejunker 20.4.2009
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
MAFIA II


Mafia II
PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: Take 2 / CENEGA / 2K Czech
Štýl: Akčná Adventúra
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 27. august 2010
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Forza horizon 5 (8)
Dobrý den,chtěla bych se zeptat,jestli tato hra bu...
|Predam zaklad pc (cpu, mb, ram... (0)
po upgrade ponukam na predaj zaklad pc: intel i5 ...
|Black ops 6 (2)
Ako sa zbavím farebného rozlíšenia postáv v kampan...
|Nový pc - intel ultra 7 (28)
Dobry den, cely život som na počitačoch s Intel. V...
|Účet na steam (4)
Potrebujem poradiť, súrne! Predala som hru, ktorú...
|Svet, ukrajina, vojny ... (28207)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk