MAFIA II |
MAFIA II |
Niet snáď očakávanejšieho herného titulu v našich končinách ako Mafia II. Netrpezlivosť a hlad po nových informáciách pokračovania kultového a jedného z tých titulov, ktorého meno je známe aj vo svete, je dvojsečnou zbraňou. Dokonca tak ostrou, že samotný úspech bývalého Illusion Softworks (od januára 2008 operujúceho pod názvom 2K Czech) je vnímaný ako zaručený recept pre najväčší blockbuster. Sklamanie neprichádza do úvahy, minimálne v očiach početnej fanúšikovskej obce.
Do Mafie II sa vkladajú obrovské, možno až prehnané očakávania. Za ten čas, odkedy bolo v Lipsku premietnuté krátke teaser video, sa Mafia II natoľko zidealizovala, že v konečnom dôsledku môže vzniknúť situácia, kedy finálny produkt prinesie všetko, ale ani to nebude stačiť. Nám sa podarilo zúčastniť sa prezentácie priamo v brnenskej centrále, zočiť hru na vlastné oči, nazrieť spolu s vývojármi za oponu a porozprávať sa s nimi. Je na mieste položiť si dve zásadné otázky: bude Mafia II dostatočne česká pre tuzemské publikum? A bude dostatočne americká a mainstreamová pre zvyšok?
Je to už nejaký ten mesiac, čo na Mafii II nepracuje jej tvár Dan Vávra. Nedostal padáka, svoju prácu dokončil a môže sa venovať tomu, čomu sa venuje pražská pobočka 2K Czech. Nový projekt? Možno. Tak prečo tak dlho trvá, kým 2K Czech dokončí Mafiu? Pozornosť detailom. Autori pchajú také množstvo drobností do hry, aby sa zážitok z jazdy, prechádzka po meste, obyčajná návšteva kaviarne či bytu prehĺbila a vy ste uverili, že sa nachádzate v povojnovom období v americkom meste Empire Bay.
Autenticita
A pre správne vybudovanie atmosféry je dôležitá autenticita. Počas prezentácie sa omieľala a objavovala snáď v každej vete, no nejde iba o prázdne slovo. Zoberme si jednu z hlavných postáv – zavalitejšieho Joa. Počas hry niekoľkokrát zmení svoj šatník a vzhľadom na jeho narastajúci vplyv v rodine, sa obyčajné robotnícke šaty vymenia za luxusné obleky z kvalitných materiálov ušité podľa módnych trendov. Pri pohľade na rôzne varianty kostýmov zarazí až prehnaný zmysel pre detail, každý gombík, každý záhyb či šev je vidieť, okuliare majú lesklý, chrómový rám a na saku či kabáte si všimnete štruktúru látky, spod tielka vykúkajú chlpy na hrudi, na tvári zase póry.
Keď odvrátim zrak od vyobliekaných obyvateľov Empire Bay na obrazovke, na stole uvidím módne magazíny z povojnového obdobia, obálky a postery v početných knihách. Myslím, že kopec drobností, detailov a rôznych nuáns sa stratí divákovi pred očami. Vedeli ste napríklad, že väčšina vybavenia v kuchyni je vymodelovaná podľa existujúcich spotrebičov? Že dizajn a použité materiály na závesy a koberce zodpovedajú dobe, v ktorej sa Mafia II odohráva? Že pri nosníku nadzemky rastie burina? Že každá odstrelená dlaždica dopadá na zem s iným zvukom? Že žiadna z NPC postáv nepristúpi k lavičke a nesadne si na ňu rovnakým spôsobom? Alebo že od ohňa pohlcujúceho auto postupne popraskajú s charakteristickým fučaním pneumatiky? Že si ich nevšimnete, nevadí, sú tam, zvyšujú autenticitu a pomáhajú budovať atmosféru.
Nejde však len o zariadenie, vy ním môžete aj manipulovať. Počúvať dianie v rádiu, sledovať správy v televízori, púšťať si muziku z jukeboxu, zapnúť si svetlá alebo ich stlmiť a pozerať sa na život tam za oknom. Bez ohľadu na to, kde sa nachádzate, život v meste sa nezastaví. Vďaka chytrému streamovaniu môžete vidieť aj z kilometrovej diaľky autá brázdiace diaľnice, ľudí prechádzajúcich okolo parku a autá krúžiace okolo 20-poschodového hotela, na streche ktorého práve stojíte. Stačí sa len dívať, autá zastavujú na červenú, parkujú, ľudia sú v pohybe, predávajú hot dogy, čistia si topánky atď.
Bez štyroch kolies ani na krok
Vozový park Mafie II zahŕňa celkovo 50 vozidiel, z toho 30 je osobných a ten zvyšok tvoria nákladiaky a iné. Každé možno ukradnúť, rozbitím skla, vypáčením dverí, použitím pakľúča, každé možno vylepšovať (motor, pneumatiky, farba, značka) za nemalé peniaze v garážach, kam si občas chtiac nechtiac zájdete. Ukradnuté auto je nahlásené na políciu a ak ho identifikuje podľa ŠPZ na ulici, máte problém. Jazdenie má byť podľa slov autorov svižnejšie, zábavnejšie, čo ale neznamená, že nebudete cítiť váhu, rôzny povrch, po ktorom idete, či výkon pod kapotou, pérovanie.
No a pochopiteľne, každé auto je možné rozbiť. Pri malých ťukancoch dôjde k výmene farby, popraskajú sklá alebo sú vytlčené svetlá. Pri väčších sa začne ohýbať karoséria, odpadávajú rôzne časti ako nárazníky, kapoty a atď. Autá v Mafii vždy tvorili neodmysliteľnú súčasť a ani v dvojke to nebude inak. Autori ich milujú a je to na nich vidieť, aj na tej malej anténke a chrómovaných zrkadielkach.
„Mesto žije, je autentické a snažíme sa o to, aby sa okolo hráča, keď sa prechádza, diali nejaké udalosti a tieto ho vtiahli do postranných úloh. Nepáči sa nám systém, keď si hráč pred hlavnou misiou môže povedať, môžem ísť tam a potom tam a nakoniec rozmýšľa, kam sa vydá.“ dodáva. Vedľajšie aktivity budú prebiehať paralelne s vami, nejde o vec náhody, majú vás zamestnať. Môže sa stať, že vás v černošskej štvrti obstúpia podozrivo vyzerajúci páni a vypýtajú si drobné. Alebo sa môže stať, že sa stanete svedkami bitky v postrannej uličke. Čo sa bude diať ďalej, už autori neprezrádzajú.
Zvuk deštrukcie
Šaty robia človeka aj Mafii II. Chlpatých sa dá zbaviť, ak vbehnete do obchodu s oblečením a zmeníte vizáž. S rastúcou popularitou vás budú na ulici zdraviť ľudia alebo vás policajti pustia za prechod na červenú. Každá z NPC postáv má svoje zamestnanie, vedia používať enviromentálne objekty ako lavičky, telefónne búdky a predmety ako lopatu, cigarety. Ak vytiahnete zbraň v parku, okamžite reaguje polícia a zatýka vás, ak stihnete vystreliť, prepukne panika a chaos. Niekto si len čupne, niekto sa schová za múrik a niekto beží s vreskotom preč.
V prestrelkách sa hodne využíva cover systém, bez ktorého sa nedá prežiť. Samodoplňovacie zdravie síce znižuje obtiažnosť, ale počty nepriateľov tento fakt úplne stierajú. Navyše, komu sa nepáči, môže si obtiažnosť pred hraním vybrať a zapínať vypínať HUD podľa ľubovôle. Hra by mala byť prístupná širokej vrstve hráčov, aj tým, ktorí nehrávajú. Čiže dostupná pre každého, hovorí Kolář.
Príbeh dvoch
Morálne rozhodnutia vychádzajú z reality, priamo ovplyvňujú budúci vývoj a sú umocnené výborne napísanými dialógmi, špičkovým dabingom a cut-scénami. Celkovo ich bude v hre niečo okolo 2,5 hodín a opäť ide o prácu puntičkárov. Využívajú sa moderné efekty, pokročilý lipsynch a motion capture. Rozhýbané postavy majú osobnosť, verne sa hýbu až máte chuť uveriť tomu, čo hovoria. Medzi hlavnými postavami je cítiť neustále napätie a prakticky počas celého hrania sa obstreľujú hláškami. Príbeh v Mafii II je mimoriadne dôležitý, nebude rozprávaný iba cut-scénami, ale aj priamo počas misie, počas prestreliek, počas čakania vo výťahu alebo jazdenia v meste.
Atentát v centre
Prehliadka štúdia 2K Czech bola zakončená hrateľnou prezentáciou misie z neskoršej fázy hry. Išlo o atentát na hlavu konkurenčnej rodiny, prvá úloha pre dvojicu hrdinov krátko po prijatí do mafie. Pre-alfa verzia bežala na konzole Xbox360 a išlo o zhustenú verziu, v plnej verzii bude ani nie 20 minútová misia trvať niečo okolo 45 minút.
„Idete vyhodiť hotel do vzduchu, čó?“ nevydrží ani sekundu ticho. „Ešte jedno slovo a...“ dochádza trpezlivosť Joeovi. Auto ladne zatáča k zadnému vchodu a zastaví sa v podzemnej garáži luxusného hotela Empire Arms, kde prebehne schôdzka rivalskej rodiny. Joe pre istotu rozdáva posledné inštrukcie Martymu, aby schoval striekačku a mal auto naštartované hneď, ako začuje streľbu. S Vitom za rolovacím dverami stretáva svoj kontakt, ktorý ich púšťa do suterénu, kde sa prezlečú do uniforiem upratovacej čaty.
Dusná atmosféra
Joe pripevní bombu, natiahne kábel smerom k oknu a opúšťajú luxusný priestor, kde koketné dámy flirtujú s vplyvnými občanmi. Keď stúpajú núdzovým východom na strechu, Joe si sťažuje na počet schodov. Úplne hore ich však čaká niekoľko ozbrojených stráží. Môžu ich prehovoriť, ale nestrácajú čas a tasia zbrane. Strhne sa divoká prestrelka, na konci ktorej vykopávajú umývača okien z visutého výťahu a spúšťajú sa dolu. „Je dostatočne dlhý ten drôt? Dostaneme sa na strechu?“ Pýta sa Vito. „Samozrejme, že nie,“ odpovedá mu parťák. „Vyjdeme jedno, dve poschodia a potom do odpálime. Explózia nás nezasiahne.“
Panika na chodbe sa zdramatizuje, keď odniekiaľ zaznie výbuch a spustí sa požiarny alarm. Ozýva sa štekot samopalov a pištolí. „Fuck!“ Obraz je vďaka rozprašovačom posiaty kvapkami vody a rozmazáva výhľad. Joe a Vito sa prestrieľajú k výťahu, ktorý ide smerom hore. „Už na vás čakám, sráči!“ Joe obťahuje svoju zbraň. Ozve sa cinknutie a dvere sa otvárajú. Už už chce vystreliť, keď sa vo výťahu objaví upratovačka. „Proti vám nič nemáme.“
Rock'n'rollový song z rádia nahrádza energická orchestrálna hudba. V uliciach zaznejú prvé výstrely. To už sa ale k naháňačke pripájajú policajti a začína sa na hon na lovca a loveného, ktorí im unikajú v luxusných autách. Z diaľky počuť sirény, no na obrazovke už svieti „To be Continued.“
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Take 2 / CENEGA / 2K Czech Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|