BAYONETTA |
BAYONETTA |
Pre niekoho ako ja, je pohľad na decentné, extravagantné, farebné, kosticové alebo štýlové okuliare magnetizujúci. Ak sú na tvári peknej ženy. Obaľujú ju do zvláštnej aury a niekde v kútiku duše človek dúfa, že pod tou krehkou škrupinkou a inteligentným výzorom sa skrýva nespútaná šelma meniaca sa vo svite mesiaca na vampa, ktorá loví. Bez zľutovania. A keď má až nepríjemne obtiahnuté vyzývavé krivky a je vyzbrojená nebezpečne vysokými opäťkami, predstavuje ženu, v ktorej blízkosti máte tak zovreté hrdlo, že nevydá ani hlások. No napriek tomu sa v tichosti hlásite, aby vás potrestala.
Bayonetta je to prvé a posledné, čo si zapamätáte. Pri nej to začína a končí. Keď ju magické vlasy po privolaní draka vyzlečú, snažíte sa nakláňať a vidieť to, čo je rafinovane zakryté. Fantázia pracuje na plné obrátky a práve tú dokonale zneužívajú autori. Okuliarnaté beštie, pardon, čarodejnice sa hemžia príbehom, akoby navštevovali porno verziu Rockfortu. Intrigy, vyzývavé až hanlivé pózy, dráždivé pohyby, stačí sa len pozrieť, ako si Bayonetta nonšalantne vykračuje a zistíte, že dnešné ženy vôbec, ale vôbec nevedia chodiť na vysokých podpätkoch. Tak ladná chôdza s rukou v bok, pričom druhou si k ústam prikladá zbraň a sfukuje z nej dym zaváňa čírym fetišizmom.
Je zosobnením civilizovanej dominy oblečenej do kostýmu prísnej učiteľky, nad ktorou sa za mladi otáčali krky a ťažko vzdychalo. Zoznamovanie s ňou je silný zážitok pripomínajúci prvotné stretnutie s Larou, kedy vlhli všetkým slipy. Isto, so slávou archeologičky to neotrasie, no u hard core obce si status najtvrdšej hrdinky vydobyje bez obáv. Vsadilo sa dráždivý vizuál a ten funguje. Charakter postavy prerastá samotnú hru. Bayonetta je o len a len o čarodejnici, nie hra s ňou.
Čáry máry - BAM
Bayonetta je Devil May Cry so ženskou postavou. Bodka. Gotická architektúra, svet obývaný polodémonmi, padlými anjelmi a bytosťami nachádzajúcimi sa medzi nebom a peklom. Je zasadená do sveta, kde svätožiaru nosí hrdo aj groteskná nafúknutá verzia kedysi roztomilého bacuľatého anjelika s tonovým mečom v rukách. Progres postavený na eliminácii nepriateľov v uzatvorených prostrediach (arénach), cesta od jedného bossa k druhému a dokonca aj kombinovanie útokov na blízko so strelnými zbraňami je úspešne prebratá z DMC.
Slovný zvrat „všetko so všetkým súvisí“ je v prípade Bayonetta dvojsečná zbraň. Otec DMC, Hideki Kamiya sa vracia istený kreatívnou slobodou, akú mu ponúka SEGA. Bayonetta stavia na podobných základoch ako jeho dieťa spred 8 rokov, je však jeho vyzretejším, dospelejším súrodencom, čím nemyslím, že krv bude vytekať z okrajov HDTV. Môžeme sa na to pozerať aj tak, že pre Kamiyu je Bayonetta zosobnením pomsty, ktorá nepríjemne ublíži Dantemu a položí DMC na lopatky. Odplata bude sladká. „Niekto si tu zaslúži naplieskať na zadok.“ povie Bayonetta a hlavňou zbrane si ladne poupraví okuliare a vyzývavo žmurkne do obrazu. Toto bude bolieť!
Platinum Games chce vniesť vietor do hyper rýchlych akcií a pomáha si pritom nielen zmysly dráždivou gymnastikou hlavnej hrdinky, ale aj dávkou noblesy. Jednotlivé kapitoly sú označované ako verše. S poéziou to nemá nič spoločné, no hre to dodáva istú tajomnosť a exotickosť, tak ako germánske názvy hojne používané v hrách Final Fantasy. A ak stále trváte na tom, že Bayonetta je rip-off DMC, neklamete, ale pravdu nemáte ani keď sa na hlavu postavíte. Bayonetta je len jedna a Dante s Nerom si môžu navzájom naťahovať... frajerské kožáky.
Akcia na steroidoch
U niektorých hier vám stačí päť minút, u niektorých 10 hodín, niektoré sa nedajú pochopiť, Bayonetta vás každým ďalším momentom robí hladnejším, smädnejším. Chcete, no nemôžete. Prsty horia, zápästie dostáva horúčkovitý šok a v kŕči ďalej zvierate ovládač. Mám iba 30 minút a ľudia za mnou ma nervóznym pohľadom hypnotizujú, aby som už od kiosku vypadol. Nedá sa. Sorry.
Čert zober podobnosť s DMC. Od prvého momentu sa Bayonetta mení na vraždiaci stroj, ktorý podobne ako vy, chce zistiť, čo robí v modernej dobe a prečo na ňu útočia pekelné stvorenia. V rukách a na opätkoch pripevnené zbrane, katana za pásom, bleskové výpady päsťami a schopnosť používať ktorúkoľvek zbraň vykopnutú z hnátov nepriateľa. A čo by to bolo za čarodejnicu, keby neovládala nejakú tú mágiu? Jej sila je koncentrovaná vo vlasoch, ktoré ju v kľudnom stave zahaľujú, a jej použitie vždy stojí za to.
Bayonetta je nie statickou akciou. Zmena gravitácie, deštrukčné prostredie, pohyblivé plošinky v rukách bossa, boj na rozpadajúcom Big Bene rútiacom sa do atmosféry, to sú scény, ktoré vyvolávajú úžas. A všetko sa deje ukrutne rýchlo. Streľba. Úder. Kop. Život. Smrť. Engine pumpuje na obrazovku stabilných 60 fps, osobne som ich nerátal, ale od God of War je tu ďalšia hra, ktorá má tak rýchlu odozvu ako ktorákoľvek bojovka. Zatlačíte jedno tlačítko, Bayonetta začne páliť do vybraného smeru zvolenom pravým analogom, zatlačíte druhé, efektne zadupe hlavu protivníka do zeme.
Každá jedna loading obrazovka slúži ako výstavná skriňa pohybov, môžete mlátiť do tlačítok, objavovať nové kombá, alebo si len nacvičiť sériu útokov potrebných na zdolanie nejakého stometrového minibossa. Napriek sľubovanej hard core obtiažnosti demo rozdelené na tri nezávislé časti bolo možné zvládnuť pri nastavení normal bez jediného úmrtia. Môže za to aj fakt, že tesne pred útokom sa nad postavou útočníka objaví nápis Danger, čiže viete rýchlo uhýbať do strán, alebo blokovať výpad. Ak ho dokonale načasujete, aktivuje sa Witch Time, čo je counter, počas ktorého je obrazovka zaliata fialovou farbou, čas sa spomalí a vy máte čas doraziť toho, kto ešte dýcha.
Tera, giga, megaton
Finiše sú v Bayonetta nielen efektné, ale aj bolestivé. Torture Attacks sa aktivujú simultánnym stlačením dvojice tlačítok (Y a B v prípade Xboxu, trojuholník a krúžok v prípade PS3), výsledkom je mučiace zariadenie a v ňom skuvíňajúci nepriateľ. Kopnete ho do škripca alebo do železnej panny. Krv pochopiteľne strieka na všetky strany, no hra si na takomto glorifikovanom násilí nezakladá. Torture Attack je možné ešte navyše chargovať, čo hra patrične dá najavo počítadlom tera, giga alebo megaton.
To platí aj pri finiši bossa (climax action), ktorého vo svojej papuli rozdrví drak sformovaný z vlasov hrdinky. Takýto útok ju vyčerpáva natoľko, že je na niekoľko milisekúnd úplne nahá a zbiera energiu na zotavenie. Zatiaľ čo tieto špecialitky budú používané vo výnimočných prípadoch, základné údery a ich kombinácie sú základom rýchleho súbojového systému s mimoriadnou odozvou. Kombá sa skladajú takmer samé a stačia vám na ne dve, nanajvýš tri tlačítka. Bayonetta sa vie roztočiť a urobiť tequila bomb, stojku na rukách, pričom kropí okolie guľkami, páliť na diaľku raketometmi alebo si nepriateľa pritiahnuť k sebe bičom.
V závislosti od držanej zbrane a pripevnených zbraní na tele sa mení aj stratégia boja. V jednej sekunde môžete strieľať aj udierať naraz, v druhej sa už oháňať kopijou a točiť sa okolo nej ako nejaká tanečnica. Ani tisíc slov dokonale nepopíše ten balet smrti, akým sa Bayonetta v každej scéne predvádza. Zbrane sa navyše budú dať upgradovať a meniť ich zostavu na tele, čiže základné pištole bude možné vymeniť napríklad za brokovnice alebo rovno raketomety.
Keď jedno demo nestačí
Vyvrcholením akéhokoľvek boja je príchod mikro/mini/bossa na scénu. Netrápi sa dlhým preslovom ani teatrálnym vstupom, je tu, aby vás zabil a vy to viete od prvého pohľadu na gréckeho boha s bradou a piercingom na bradavkách. Rozhýbaná socha je nemotorná, zároveň jej údery sú silné a váha strháva so sebou vysuté cestičky, na ktorých stojíte. Nezabudnuteľný súboj na plošinke, ktorý drží socha v ruke, strieda scéna s takmer zhmotňujúcim sa napätím. Škriabe sa k vám na útes, zatiaľ čo vy ju zasypávate údermi a tonami projektilov.
Slabne, až nakoniec nevládne padá na zem, z ktorej ho dvíha kamarát – drak a láme mu telo silnými čeľusťami. Tak ako je vyvrcholením tento finiš, pre demo to bol súboj dvoch čarodejníc v miestnosti v tvare kocky. Tu platili iné gravitačné zákony, mohli ste behať po stenách, skákať z nich a takýmto spôsobom odrážať výpady a útočiť. Šialená je už len predstava, keď máte život na vlásku a protivník tak rýchlo mení pozíciu, že vás dovedie do zúfalstva a skočíte mu do mušky. Prísna učiteľka ale kolegyňu potrestala a tu E3 demo po 25 minútach skončilo.
Záver akéhokoľvek dokončeného veršu patril verdiktu, hra bodovo oceňuje náväznosť útokov a vytváranie dlhých komb, celkový čas a koľkokrát ste dostali do držky. Na základe týchto údajov je potom udelená finálna známka, no na medailu S môžete spokojne zabudnúť. Bez tréningu to jednoducho nepôjde. A tu Bayonetta ukazuje svoj potenciál pre skúsených hráčov, prežiť je pre baby, ale doraziť hru s najvyššou možnou známkou je už kumšt.
U hry ako Bayonetta jedno demo nestačí na pochopenie celej hry, stále je nejasné, aká bude celková dĺžka, koľko stupňov bude mať obtiažnosť a o čom sa vlastne bude príbeh. Jedno je však isté už teraz, koncom roka herný biznis privíta novú charizmatickú ženskú postavu so sexappealom, ktorý jej môže závidieť aj Lara.
PS3
PC PS4 Xbox 360 Xbox One Vývoj: SEGA / CD Projekt / Platinum Games Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|