RAGE

RAGE

Najlepšia hra tohtoročnej GamesCom

Nebolo to v stánku zloženého z hrdzavých na sebe poukladaných prepravných kontajnerov s lákavými logami. Nebolo to v oáze niekde uprostred džungle pestrofarebných svetiel. Nie, odohralo sa to v tichom mini stánku, do ktorého sa napchalo viac ľudí ako by priestor a klimatizácia mohla vykryť.

RAGE. Je to veľká vec, vzhľadom na to, že ide o novú vec. Žili sme vo svetoch Doom, Wolfenstein a Quake pomerne dlho, ak ste oboznámení s tým, čo id urobili v minulosti. Je to viac ako 10 rokov, čo sme vytvorili novú značku.“ bez okolkov rozpráva hlavný dizajnér Mat Hooper o novej hre, na ktorej pracuje id Software.

O úplne novom titule začali autori interne diskutovať v dobe, keď John Carmack začal experimentovať s novou technológiou na viacerých platformách (id Tech 5 engine). To bol impulz, keď si povedali, že je na čase spraviť niečo nové, posunúť hranice odlišnou tvorbou a zrealizovať nápady, ktoré by nesadli do vymenovaných svetov ako napríklad wingblade, vrhací bumerang. „Asi by nefungoval na Marse, však?“

Demo, ktoré beží na obrovitánskej obrazovke (nie je to tým, že sme sedeli 50 cm od nej?), pôvodne malo hodinu a pol, ale pre účely prezentácie bolo osekané na dĺžku 30 minút za prispenia loadingov a skákania z jednej pasáže do druhej. Nemení to nič na veci. Hooper a jeho kolega, kreatívny riaditeľ Tim Willits, ukázali všetko, čo bolo treba, aby sme mohli RAGE pasovať za najlepšiu hru tohtoročnej GamesCom.


Ach tie apokalypsy

Predstavte si klasický scenár: k Zemi sa rúti asteroid, dopad je neodvrátiteľný a tak vlády začnú rýchlo stavať záchranné moduly hlboko v zemi pre tucty ľudí po celom svete s nádejou, že keď sa všetko ukľudní tam hore, tak vylezú von a vybudujú spoločnosť na novo. Jeden z modulov sa ale na vzduch dostane skôr ako bolo plánované a svet nie je taký, aký si ho pamätáte. Aj po kataklizme tu žijú ľudia, voľným priestranstvám dominujú banditi a okamžite na vás útočia. Dan, jeden z usadlíkov, sa vás ujme a vy si s ním od začiatku budujete vzťah. Zisťujete, aká spoločnosť sa tu sformovala, dozviete sa o mutantoch a pomaly ste vťahovaní do nového života na novej Zemi.

Pre potreby vysvetlenia, čo je ten RAGE zač, si teraz si predstavte iný scenár, tiež klasický. Asteroid dopadne do obchodu s hrami a na pultoch sa preženie cez krabice Biochock, Fallout 3 a pristane na placke MotorStorm. To je laicky povedané RAGE. Znepokojujú vás racing prvky a jazdenie na autách? Hooper nás uistil, že jadrom hry stále zostáva to, čo id Software vie najlepšie, FPS. Tvori 70 % celej hry, automobily sú tu na spestrenie a presun z jedného konca mapy na druhý.

Lokality však nie sú otvorené tak ako ich poznáme zo sandboxových hier, sú kompaktnejšie, uzavretejšie a vedú vás neustále napred, neodvádzajú pozornosť. To dovoľuje vytvoriť svet uveriteľnejší, hmatateľnejší a nabitý detailami až po strop. Už len úvodná lokalita s chatrčou vášho záchrancu je spracovaná tak, že viete, že ju niekto obýva. To platí aj o neďalekom jazierku v kráteri. Improvizované mólo vyzerá, že sa každú chvíľu rozpadne, sú tu pohádzané haraburdy a pod. Svet má na míle ďaleko tomu, čo sa v iných hrách generuje.

Ako dodáva Hooper, každý jeden milimeter a každé miesto (aj to najodľahlejšie) je vyšperkované dizajnérmi, aby vzbudzovalo pocit, že ho chcete preskúmať, že sa tam musíte pozrieť, za čo budete pochopiteľne aj odmenení. Príbeh je otvorený, ale je riadený akčnou story, ktorú prežívate. Vždy viete, kam sa musíte dostať, čo treba spraviť.

Vŕŕŕŕm

Od chatrče sa presúvame buginou k prvému mestu Wellsprings, ktoré dominuje tejto oblasti pustatiny. Za prvou zákrutou vybiehajú banditi, rýchla muška Hoopera ich posiela do horúcich pekiel a prudko akceleruje nitrom smerom k cieľu. „Zdravím, cudzinec, čo ťa sem privádza?“ oslovuje nás ozbrojená stráž. „Ak sa tu zastavíte druhýkrát a urobíte niečo pre mesto, tak vás vrelo osloví menom.“ otvára Hooper interakciu s obyvateľmi. Ľudia vás spoznávajú/ignorujú na základe skutkov. Robia si srandu z toho, že máte na sebe rovnošatu zo záchranného modulu, ponúkajú vám výhodný obchod bez toho, aby ste sa zastavili a spúšťali rozhovor tradičnou cestou. Dialógy nevyžadujú, aby ste ich odklikávali, vyberali odpovede alebo otázky. Jednoducho sa dejú.

RAGE

Exkurzia po meste pokračuje návštevou kancelárie starostu, ktorý je netrpezlivo očakáva odkaz od Dana. V bare, ktorý poznáte z trailerov, môžete zobrať sniper misiu, pokecať so štamgastami alebo majiteľkou, ktorej zabili rodičov banditi. Na trhu sa dajú nakupovať a predávať rôzne predmety, súčiastky potrebné na upgrady a výrobu gadgetov, o kúsok ďalej sa dajú formou minihry hrať kocky a za rohom je garáž, kde nájdete všetky vaše zakúpené vozidlá. Rozdeľujú sa do niekoľkých kategórií podľa typu pancierovania, zbraní a rýchlosti, ktoré sa dajú dodatočne vylepšiť upgradmi získaných z pretekov. Niektoré upravujú motor, boost, tlmiče, plátovanie, iné sú zase kozmetické.

Promotér Slim má vždy prehľad o pretekoch, Mick má na starosti garáž a Rusty predáva náhradné dielce. Ak idete ma misiu, vstúpite do garáže, vyberiete vozidlo a už ste v pustatine, ako my na ceste do základne bandy Shrouded Clan, ktorá znepríjemňuje život v neďalekom kaňone diaľkovo riadenými bombami. Starosta dáva jasne najavo, že odmena nás neminie, ak vyhodíme továreň do vzduchu spolu so zásobami bômb. Dáva nám do ruky ešte návod ako si takúto šikovnú vecičku postaviť a zaželá dobrý lov.

Na love

Diaľkovo ovládanú bombu môžete priamo kontrolovať, v tichosti ju dopraviť pred vstupnú bránu a potom ju odpáliť. Banditi si neuvedomujú, že Hooper používa cheaty, aby do hry zapojil aj také vecičky ako stacionárne guľomety a pavúčich pomocníkov. „Samozrejme, že tu máme pištoľ, brokovnicu a samopal,“ vymenúva základný zbraňový arzenál a potom s ním rozpúta peklo. Prví nepriatelia sa snažia získať kontrolu nad miestnosťou a bežia po stranách, zatiaľ čo ten najhlúpejší šprintuje k vežičke a jedným kopancom ju zničí. Asi takí hlúpy nie je.

Tí, ktorí pribehnú neskôr na pomoc, nemajú ani potuchy, čo sa tu odohralo a pod paľbou dvoch stávajúcich veží padajú na zem. Mŕtvoly, ale aj iné zbraňové systémy môžete lootovať a plniť invetár až do zbláznenia, nie je totiž váhovo ani priestorovo limitovaný. „Nechceme hráčov obmedzovať, RAGE je v prvom rade FPS.“ Náboje a rôzne súčiastky prídu vhod pri stavbe oveľa zložitejších nástrojov skazy ako pavúčí pomocník. Hooper vypúšťa dvoch a okamžite začínajú sondovať a čistiť miestnosti.

Sú v hre len štandardní banditi? Ťažkotonážnik opancierovaný až po hlavu nás vyvádza z omylu. Vežičky ho svojou streľbou len šteklia, prichádza na radu brokovnica a dávkovanie zo samopalu, ktoré ho pomaly vyzlieka z brnenia. RAGE obsahuje štyri Quick sloty namapované na d-pad pre rýchlu aktiváciu predmetov alebo zbraní. Bleskovo môžete tasiť Wingstick a na diaľku v tichosti odstaviť nič netušiacu stráž. To platí aj o novej zbrani, kuši. Ak vás nik nevidí, môžete nerušene infiltrovať lokalitu.


Pustatina

Ovládač po Hooperovi preberá Willits a ukazuje jeden z mnohých pretekov. Cieľom je zajazdiť najrýchlejší čas, zostreliť čo najviac oponentov a skončiť prvý. Pretek v mnohom pripomína MotorStorm len so zbraňami. Racing časť je najslabším článkom prezentácie, priebeh je veľmi rýchly, divoký a agresívny. Napriek tomu, že sa vymyká štandardu tvorbu id Software a konceptu tradičnej FPS, vyzerá atraktívne. Willits nakoniec s malým náskokom vyhráva a presúva sa k záveru ukážky – Bash TV.

V neskoršej časti hry sa dostanete do situácie, kedy budete potrebovať na jazdenie sponzora, vysvetľuje. A jeden z nich vám prachy poskytne, ale musíte sa na oplátku zúčastniť jeho reality show Bash TV. Pravidlá sú dané, zabi alebo buď zabitý. Bojuje sa v malých arénach a bludiskách, kde na vás vo vlnách vyskakujú nepriatelia vystrihnutí ako zo šialeného cirkusu. Práve tu je vidieť najväčší rozdiel medzi RAGE a Fallout 3. Ponurosť a nebezpečnosť sveta je zľahčovaná kostýmami zvierat, reťazami alebo zvukom cinkajúcej kasičky, ak niekoho zabijete. Všetka vážnosť ide bokom.

Môže za to aj svetlá paleta farieb a odlišná architektúra jednotlivých miest, ktoré navštívite. Žiadne mesto, žiaden bar nie je rovnaký. Zatiaľ čo mestečko Wellsprings je inšpirované divokým západom a Áziou, v Subway narazíte iba na špinu, hrdzu a neochotu miestnych. Obyvatelia sa k vám inak chovajú, inak rozprávajú. Na margo technického spracovania treba dodať, že patrí medzi špičku vo svojom obore, demo letelo ako z praku a ani v preplnených scénach nehrozilo, že by engine prestal pumpovať na obrazovku konštantný framerate. Id Tech 5 dokonale pracuje so svetlom, mení sa kolorit, ak vojdete alebo vyjdete z tmavej miestnosti, oči si chvíľu musia zvykať na zmenu intenzity osvetlenia a novú farebnú paletu pod.

RAGE má podľa slov Willitsa ponúkať štandardnú hraciu dobu (12 – 15 hodín) v závislosti od zvolenej obtiažnosti. Touto informáciou bola ukončená prezentácia nového titulu id Software s vysokými ambíciami vniesť do žánru závan čerstvého vzduchu. Z toho, čo sme mali možnosť vidieť, sa to autorom pravdepodobne podarí na jednotku.


napísal spacejunker 28.8.2009
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Rage - videorecenzia
| RAGE - VIDEORECENZIA
[26.10.2011]
Rage - Uprising
| RAGE - UPRISING
[4.8.2011]
RAGE-  QuakeCon trailer
| RAGE- QUAKECON TRAILER
[13.8.2009]
Rage
| RAGE
[17.2.2011]
RAGE - E3 gameplay
| RAGE - E3 GAMEPLAY
[19.6.2010]
Rage - Arsenal
| RAGE - ARSENAL
[8.4.2011]
RAGE
| RAGE
[30.1.2011]
Rage - The Enemy
| RAGE - THE ENEMY
[29.7.2011]
Rage - The Shrouded
| RAGE - THE SHROUDED
[5.5.2011]
RAGE


PC
PS3
Xbox 360
Game Pass
Switch 2

Vývoj: Bethesda / EA Czech / id Software
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 7. október 2011
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29300)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk