FORZA MOTORSPORT 3 |
FORZA MOTORSPORT 3 |
Čo sa stane, ak vážny racing integruje do hry funkciu pre vracanie času späť a umožní aj začiatočníkovi trhať asfalt za volantom výkonného superšportu Ford GT? Nič. Všetko držia pod palcom asistenti a kto má problém s tým, že ak na Camare ujde zadok v poslednej zákrute, narazíte do zvodidiel a zvyšok oponentov sa zo spätného zrkadla dostane behom pol sekundy pred vašu kapotu a vrátite si pred kritický moment hru späť, nech si prelepí tlačítko Back a radšej nech si sadne.
Rewind funkcia, šlohnutá z Gridu, umožňuje vracať priebeh preteku nielen o 10-15 sekúnd, ale koľko len chcete! Žiadne penalizácie, žiadne obmedzenia v závislosti od nastavenej obtiažnosti. Vytráca sa napätie a tlak na vedúceho pretekára, ale na druhej strane, je vždy lepšie mať po ruke takúto barličku ako rozbitý gamepad vyhodený von oknom po 24-ke Le Mans. Na rozdiel od svojej inšpirácie je možné vrátiť čas iba v kritických momentoch, počas kolízií, vybehnutí mimo trať alebo nárazoch. Zabudnite na to, že si vrátite čas, ak je vaša noha ťažká a v zákrute vám ustrelí zadok.
Hurá do hôr
Zadné partie sa nespomínajú len tak náhodou, v predvádzanom deme, ktoré sme si mali možnosť odskúšať priamo v kanceláriách Microsoftu, sa nachádzali výhradne autá so zadným náhonom. Desiatku luxusných vozov dopĺňala trojica tratí zasadených niekam do Álp. Turn 10 pre Forzu 3 pripravili stovku tratí (vrátane zrkadlových verzií, nie všetky sú replikami skutočných proťajškov) a množstvo fiktívnych okruhov, na ktorých sme sa preháňali. Zaujímavosťou je, že stavba trate je vymyslená, ale prostredie vychádza z referenčných materiálov nazbieraných návštevou jednotlivých lokalít.
Všetky tri boli mimoriadne krátke a demo povolilo iba dve kolá na každej. Opakovaným prechádzaním zákrut, obracačiek s občasným klesaním a stúpaním a driftovacích miest, kde si na svoje prídu predovšetkým muscle autá sa dostane pomerne rýchlo každá do krvi. Postupne sa vypínajú asistenti a jazdí na najvyššom nastavení bez zapnutej trakčnej kontroly, ABS a ideálnej stopy, ktorá sa zjaví iba pre potreby dobrzďovania. Forza 3 dovoľuje široké nastavenia pred každým pretekom a prispôsobenie náročnosti pre každého hráča.
Nutno povedať, že vypnutie všetkých podporných systémov je frajerina, ale na gamepade je ťažké ukočírovať nemotorné a ťažké SUV Mercedes M AMG. Zabudnite aj na vibračný oficiálny volantík od Microsoftu, Forza si zaslúži poriadny kus volantu. Naopak na najnižšej obtiažnosti k hre môže zasadnúť aj ten, kto nikdy racingy nehral. Ako nám ukázala naša nežná testovacia jazdkyňa Jussi, do cieľa sa dá doraziť aj so širokým úsmevom. Automatické brzdy odbremeňujú ruky zvierajúce ovládač a nestaráte sa o nič iné, len o vyberanie zákrut a stlačený plyn.
Na okruhoch
Priamo v akcii je Forza 3 na nerozoznanie od predchodcu. Hornému pravému rohu dominujú ukazovatele aktuálne zajazdeného času, najlepšieho kola, celkový čas strávený jazdením a nekompromisná červená hodnota penalty. Ďalšie údaje vás informujú o rozdielovom čase súpera pred a za vami.
Vzhľadom na obmedzenú funkčnú sadu dema nedošlo na paintovanie a šperkovanie autíčok nálepkami či vinylmi. Zato sú mimoriadne kvalitne spracované, zbavili sa dojmu angličákov vznášajúcich sa nad traťou. Okolie a autá sa navzájom dopĺňajú, pri replayoch sa neviete rozhodnúť, či sa dívať na perspektívu vykreslenú na horizonte alebo zákruty rezajúci pelotón ôsmych áut. Asi to bude aj tým desaťnásobným zvýšením počtu polygónov aplikovaných na každé zo 400 áut s vymakaným interiérom. Forza potrebovala pohľad z kokpitu ako soľ a prichádza v dobe, keď z neho stáva novým prírastkom v zbraňovom arzenáli marketingu. Odhliadnuc od tearingu sveta za čelným sklom sa mení pocit z jazdy práve pohľadom zvnútra.
Pravým analogom stále máte možnosť kontrolovať okolie vzadu a po bokoch, no stačí ho posunúť smerom hore a už sa pozeráte na stredný panel, ovládanie okien a často končíte aj vo zvodidlách. Absolútnym vrcholom je drift po vnútornej strane ľavotočivej zákruty, v ktorej predbiehate auto a pozeráte sa cez sedadlo spolujazdca na červený šíp, ktorý sa o malú chvíľu bude blýskať v spätnom zrkadle.
SL65, Camaro, Alfa Romeo, Porshe Carrera, Audi R8, Lamborghini Murcielago, všetky môžete rozbiť a nebude vás to stáť viac ako plná cena hry. Deštrukčný model je však iba na ukážku, aspoň v deme absolútne nevplýval na jazdné vlastnosti a osobne si myslím, že podobne ako aj v iných hrách je tu len na okrasu. Ak otočíte auto na strechu alebo napeckujete do betónov a neodnesie si to náprava alebo motor, tak kozmetické odpadávanie zrkadielok a spojlerov, ktoré mimochodom zostávajú na trati, je na dve veci.
Forza podobne ako konkurent GT nie je o tom, že sa na dverách po ťuknutí objaví presne nasimulovaný škrabanec, ale o čistej jazde. Navyše model poškodenia trpel syndrómom zošpatnenia autíčka. Po niekoľkých čelných nárazoch sa kapota premenila z lesklej na šedo-oceľovú, ako keby bola čerstvo vypieskovaná. Išlo a skúšobnú verziu, ale nevsadil by som na to, že sa to koncom októbra zásadne zmení.
Xbox 360
Vývoj: Microsoft / Microsoft / Turn 10 Štýl: Racing Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|