FORZA MOTORSPORT 3

FORZA MOTORSPORT 3

9.0

Výkladná skriňa Xbox360

Recenzia na Xbox360 verziu

Bohatá jesenná nádielka racingov bezpečne vystrieľala muníciu ešte pred príchodom najväčších blockbusterov sezóny. Svet rýchlych kolies je pokrytý takmer vo všetkých smeroch a paradoxne si NFS Shift, Dirt 2 a Forza Motorsport 3 nelezú do kapusty. Posledný menovaný sa od žánrových kolegov dištancuje novým smerovaním Turn 10, dať volant do ruky aj tým, ktorí motošportu neprepadli. Trend oslovenia začiatočníkov nestojí v ceste fundamentálnemu základu – autentickému spracovaniu pretekov s dôrazom na realizmus a jazdné vlastnosti každého auta.

Vo Forza 3 existuje neviditeľná hranica, za ktorú sa istá skupina hráčov nikdy nedostane. Ani nemusí. Hra strohým dizajnom menu (osobne sa mi tento typ frontendu protiví) a prehľadnými položkami odkrýva svoje tajomstvá tak, ako je hráč zvedavý. Pokročilé funkcie, resp. vybrané featúry tak zostávajú oku neznalému neobjavené. Naopak fanúšik si príde na svoje a tempo diktované hrou môže úplne zmeniť, alebo si zostavu pretekov dávkovať podľa chuti. Forza 3 sa hrá presne podľa požiadaviek hráča, aj preto sa nemusia v garáži nachádzať rovnaké autá, aj keď ste s kamarátom začali hrať naraz.

Najdôležitejšou zmenou vo Forza 3 oproti predchodcom je kompletne prekopaný fyzikálny model a ovládanie. Vzhľadom na to, že len mizivé percento majiteľov nového dielu má po ruke volant, sa Turn 10 sústredili na zlepšenie pocitu z jazdy hraním na obyčajnom gamepade. Už vidím, ako sa mnohým pretáčajú oči a zalamujú ruky, no výsledok nemá medzi racingmi obdoby. Je tak verný a uveriteľný, že v malých záchvevoch feedbackových motorov cítite, že pravé zadné koleso je v šmyku, že zadná náprava stráca trakciu.

Viete, že prvé automobily neboli vybavené volantom, ale riadiacou pákou?

Pochopiteľne, že sa ovládanie gamepadom nemôže rovnať skutočnému volantu, no investícia sa vyplatila. Cítite preťaženie, plynový a brzdový pedál je dostatočne citlivý, aby ste zákrutu rezali v otáčkach a neotočili vás hodiny. V spojení s fyzikou máte dokonalú kontrolu nad ovládaným autom. Pôsobia tu odstredivé sily, zohľadňuje povrch trate a na pasážach známych tratiach, ktoré ste vo Forza 2 preleteli, budete musieť dávať pozor. Obrubníky, tráva, šotolina a piesok sú vaším nepriateľom, ak sedíte za volantom 500 koňovej beštie. Aj s asistentmi a zapnutou trakčnou kontrolou môžete dostať šmyk, autá v žiadnom prípade nesedia ako prikované a každý jeden zmätok sa odráža na strate trakcie.

Neskúsení sa okamžite spriatelia s asistentmi, ktorí dokážu aj také veci, že hru môžete ovládať jedným prstom. Plyn až na podlahu a jediné, o čo sa staráte, je riadenie. Hra sama za vás dobrzdí, ustráži si ideálnu stopu. Konečne môže Ferrari Enzo prehnať po Laguna Seca aj vaša priateľka. Miera nastavení v menu asistentov však nie je taká prepracovaná ako by jeden čakal, jednotlivé položky nemožno nastavovať po krokoch, ale ich len zapínať a vypínať, čiže rast v skúsenostiach je skokový. Všetky úpravy je možné prevádzať pred výberom preteku, ale aj tesne pred jeho začiatkom!

Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3 V ktorýkoľvek moment môžete pretek prerušiť a prejsť do foto režimu.
V ktorýkoľvek moment môžete pretek prerušiť a prejsť do foto režimu.


Forza Motorsport 3 Aj Reventon je dostupný hneď od začiatku v Arcade Mode.
Aj Reventon je dostupný hneď od začiatku v Arcade Mode.


Forza Motorsport 3 Začiatok je ako z rozprávky, za volantom tohto krásavca.
Začiatok je ako z rozprávky, za volantom tohto krásavca.





Nachádza sa tu aj úroveň AI v troch stupňoch. Stredná cesta je vždy ideálna, nie vo Forza 3. Súperi si nestrážia vnútorný priestor, pri vchádzaní do zákrut brzdia a neustále si udržujú tempo aj za cenu toho, že im stojíte v ceste. Aj keď vás vidia, do vás nabúrajú. Ich chovanie je presne determinované ideálnou stopou, ktorej sa držia ako kliešť. Ak tento fakt prekuknete, nanajvýš po prvom kole ste vo vedení, vtedy súboj o prvenstvo AI vzdáva. Pri vytrvalostných pretekoch ste na trati po väčšinu času sami, je to aj skutočnosťou, že vo Forza 3 naraz štartuje iba 8 áut.

Viete, že prvý merač spotreby sa objavil v autách v roku 1922?

Najvyššia úroveň AI je ponižujúco ťažká, súperi jazdia presnejšie ako švajčiarske hodiny, bez kolízii sa žiaden pretek nezaobíde a je skutočnou výzvou pre hard core obec. Vôbec by sme sa nenahnevali, keby medzi týmito stupňami bol ešte jeden. V súvislosti s AI treba spomenúť psychický stav súperov. Nie sú neomylní, ale ukazujú aj svoju ľudskú stránku, po štarte sa tak môže strhnúť kolízia v zadných radoch, ak ste zavesení dlhú dobu za vedúcim preteku, prepadne ho panika a vyletí z trate a pod. Tieto situácie dokážu neraz zdramatizovať priebeh závodu.

Všetky preteky, šampionáty a svetové poháre sa sústredia v obrovskej kampani nazvanej Sezóna. Celkovo má dĺžku trvania šesť (herných) rokov, pričom ten nasledujúci je dlhší od toho predchádzajúceho a ten ďalší obsahuje dvakrát toľko pretekov. Vrcholom sú závody trvajúce podľa triedy áut niekoľko nediel. Prípravou sú rôzne súťaže výrobcov, duely, point to point na okruhoch, dragy a pod. Po štarte sezóny vám hra chytro servíruje z celkového počtu 220 eventov tri najideálnejšie – jeden pre aktuálne auto, druhý, aby ste vyskúšali nové trate a tretí, aby ste skúsili iné vozidlo.

Tento model nemusíte vôbec sledovať, ale jazdiť podľa chuti, len treba mať na zreteli, že víťazstvami sa odomyká tona ďalších eventov, čiže v počiatkoch nebude z čoho vyberať. Stavba pretekov je omotaná iba okolo tradičných raceov, na úlohy zamerané challenge tu nenájdete, rovnako ani súťaže v drifte. Tento režim bol opomenutý, no ak ťuknete do d-padu, kde je namapovaná aj komplexná telemetria, tak sa časomiera prepne na body. V každom preteku tak hra nenásilne mapuje aj váš driftovací skill a výsledok bez vašeho vedomia zapisuje do globálnych rebríčkov.

Viete, že sa vám na trati postaví aj Valentino Rossi?

Kampaň pokrýva snáď každý jeden okruh a triedu vozidiel, postupným spoznávaním tratí sa mení náročnosť a dĺžka pretekov, čomu zodpovedá aj odmena v podobe kreditov a levelu vodiča a ovládaného auta. Levelovaním získavate zľavy na náhradné dielce a pochopiteľne nové autá, ktoré teraz už nemusíte kupovať. Stačí, že budete jazdiť to, čo hra ponúka a od 20. levelu vám každou ďalšou úrovňou pribudne do garáže novučičké vozidlo. Progres kampane myslel aj na tých, ktorým tuning a nastavovanie parametrov vôbec nevonia.

S prechodom do vyšších a výkonnejších tried, hra sama ponúkne automatický upgrade. Tým odpadá hrabanie sa v menu a sliedenie po ideálnej kombinácii súčiastok. Komu však takýto postup vyhovuje, môže investovať sám do nového výfuku, zapalovania, pneumatík, ráfikov, zväčšeniu objemu motora, tlmičov, bŕdz, stabilizátorov a pod. Tuneri si prídu na svoje, pretože každú jednu položku môžete jednotlivo ešte ladiť a potom ich overiť na testovacom okruhu! Výsledné nastavenia si môžete uložiť a potom sa k nemu neskôr vrátiť.

Forza Motorsport 3

Vzhľadom na množstvo eventov nie je možné pokoriť každý a odjazdiť každý jeden pretek, to by vám zabralo stovky hodín. Áno, čítate správne, Forza 3 má robustnú kampaň, 220 nie je vysoké číslo, ale ak si eventy vynásobíte minimálne troma ďalšími pretekmi, ktoré sú súčasťou každého, bavíme sa v inej rovine. Pri vracaní sa k už odomknutým pretekom však dochádza k zvláštnej nespravodlivosti. Hra vám nebráni tomu, aby ste v triede E jazdili spolu s ostatnými coupé na vytunenej Honde NSX s 500 koňmi, alebo so 700 koňovým Lambom Reventon spadajúcim do triedy R1 roztrhali štartovné pole hneď po odpískaní preteku.

Vedeli ste, že dragsterom typu Top Fuel stačí liter paliva na 17 metrov?

Forza 3 dokonca neobsahuje penalizácie časom, ako predchodca a E3 demo. Môžete vybehnúť za obrubník, skrátiť si šikanu alebo zastaviť o spomaľujúce auto v zákrute ťukancom. Pri čase sa objaví malý trojuholníček a to je všetko. Penalizácia vám maximálne odčíta zo získaných kreditov malú čiastku za zničené auto, nič viac. No nie všade sa dá skracovať trať, ak vybehnete všetkými štyrmi na piesok, zabrzdíte zo stovky takmer na centimetri! A tu prichádza k slovu vracanie času, známe z Gridu.

Pretočiť priebeh preteku môžete kedykoľvek, koľkokrát chcete, hráč nie je za tento krok vôbec postihovaný. Názory na tento systém sa rôznia, osobne ho vítam s otvorenou náručou a dúfam, že nahradí v budúcnosti tradičný reštart. Pri krátkych pretekoch nehrá až takú rolu, ale ak štartujete 128 míľový kráľovský závod Road America alebo 187 km dlhý šampionát na Zelenom pekle, tak budete ďakovať za to, že malú chybičku (spôsobenú aj AI) môžete okamžite korigovať. Samozrejme, puritáni si môžu tlačítko Back prelepiť. Pretáčanie tu síce je, ale používať ho nemusia.

Viete, že najviac Rolls Roysov na hlavu jazdí v Hong Kongu?

Forza 3 stojí predovšetkým na množstve áut a variácií stovky tratí. Turn 10 sa výborne vysporiadali so stereotypom, ktorý aj pri jazde na rovnakej trati nehrozí. Sú tu skrátené verzie, jazdené v opačnom smere, navyše ich kombinácie v spojení s triedami áut sa nemajú šancu zunovať. V garáži nájdete všetky známe značky, vrátane legendárnych vozov, luxusných superšportov, rodinných SUV, aj asfalt trhajúcich špeciálov. U každého môžete meniť nastavenia, tunovať ich a samozrejme paintovať. Charakteristická vlastnosť Forzy tu dostáva vďaka komunitnému systému nový rozmer.

Nálepkovanie, lakovanie a vytváranie vlastných dizajnov je obmedzené iba vašou fantáziou. Všetky výtvory môžete sharovať, predávať v aukciách a netýka sa to iba vizuálnych zlepšení. Každý hráč má vlastnú stránku, kde vystavuje aj svoje fotografie, hriešne krátke 30 sekundové videá, sety tuningu alebo celé autá. Všetky položky sú sledované rebríčkami obľúbenosti, takže sa rýchlo dostanete k tým najlepším dizajnérom, režisérom alebo fotografom. Bohaté online možnosti istí multiplayer a porovnávanie dosiahnutých časov a bodov v drifte s celým svetom.

Viete, že všetky autá a trate sú vo Forza 3 odomknuté v arcade režime hneď po prvom spustení?

Turn 10 vyšperkovali Forzu 3 featúrami a novinkami, bohužiaľ nie je bez chýb. Existenciu pohľadu z kokpitu, čo bola avizovaná novinka, možno vysvetliť nevyhnutnosťou, pretože konkurencia nespí a hráčov vracia za volant. Autori si tak vnútorný pohľad odfajkli, no výsledok je vlažný. Ruky vodiča neradia rýchlosti, pohľad dozadu nie je z kabíny a interiér aj tých luxusných vozoch pôsobí neskutočne plastovým dojmom. Žiadne exkluzívne materiály sa nekonajú. Pohľad na drevo na palubovke v Aston Martin je na zaplakanie.

Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3 Možnosti úprav a lakovania karosérií sú obmedzené iba vašou fantáziou.
Možnosti úprav a lakovania karosérií sú obmedzené iba vašou fantáziou.


Forza Motorsport 3 Môžete si najať za malú sumičku pilota, ktorý za vás odjazdí vytrvalostný pretek.
Môžete si najať za malú sumičku pilota, ktorý za vás odjazdí vytrvalostný pretek.


Forza Motorsport 3 Každé jedno auto má iný zvukový prejav a inak sa správa na trati.
Každé jedno auto má iný zvukový prejav a inak sa správa na trati.





Problémy s materiálmi sa netýkajú len interiérov, konkrétne svetlá, smerovky, odrazky postrádajú potrebnú priesvitnosť a dôveryhodnosť. Turn 10 obetovali pre plynulé snímkovanie 60 fps aj grafické finesy ako dym alebo prach a detailnosť tratí. Okruhy sú ako vystrihnuté z predchodcu, fiktívne trate sú po grafickej stránke na tom rozhodne lepšie, ale aj tu si neodpustím rýpnuť do dvoch konkrétnych okruhov talianskeho Amalfi Coast a japonského Fujimi Kaido. Majú stovky zákrut, závratné stúpania, sú ideálne na drift, ale do seriózneho racingu nepatria. Ich jednotvárna stavba s klišé dominantami ako mosty a vodopády patria do Ridge Racera. Obrovskou škodou je nevyužitie potenciálu trate de la Sarthe, kde sa jazdí Le Mans. Forza 3 nemá nočný režim, prevláda za každých okolností slnečné počasie.

Viete, že 245 áut zo 400 je zrecyklovaných z Forza 2 a väčšina z nich sa nachádza na druhom DVD?

No a potom je tu deštrukčný model. Náraz v 200 km/h do mantinelu nepošle auto do šrotu, ale ho poškrabe. Odpadávajú síce časti ako spojlery, nárazníky, deformujú sa plechy, rozbíjajú svetlá, ale iba oko. Pri detailnom skúmaní zistíte, že prasknuté koncové svetlá sú len textúra, to platí aj o škrabancoch, ktoré auto neskutočne zošpatnia. To je aj dôvod, prečo sa snažíte jazdiť čisto a bez kolízií.

Strmá krivka hrateľnosti a obrovská motivácia získavať nové autá a vyhrávať zlato spôsobuje, že nedostatky začnete brať v takej podobe, aké sú a postupne sa stávajú nepodstatnými. Aj také veci, ako ideálna čiara dva metre nad zemou, skákajúce tiene alebo prilepený tieň o podvozok, ak prevrátite auto na strechu, či ignorovanie feedbacku na cieľovej rovinke na Sebringu, kde kolesá trpia prechodmi medzi panelmi, alebo šuchnutie brucha pri nájazde z rovinky na klopený ovál, si už nevšímate. Výborný pocit z rýchlosti s narastajúcou rýchlostnou triedou a špičkové ozvučenie vás donútia zošliapnuť pedál a uháňať k cieľovej rovine.

Forza Motorsport 3 napriek svojím chybám je vytrvalcom medzi žánrovými kolegami, robustná kampaň vás zamestná na dlhé mesiace a možnosti online snáď nezunujú, ak sem bude pribúdať dostatok obsahu. Všetko začína, keď zasadnete na začiatku do Audi R8 5.2 Quatro, ako už ďalej budete rozvíjať vzťah „vy a auto“ je plne vo vašich rukách. Hra vám v tom nebude brániť a verte, že skôr či neskôr tú hranicu prekročíte a budete v tom až po uši.

Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3 Nordschleife je kráľom medzi okruhmi, autá prevetráte ale aj v uliciach New Yorku.
Nordschleife je kráľom medzi okruhmi, autá prevetráte ale aj v uliciach New Yorku.


Forza Motorsport 3 Interiér vozidiel by potreboval viac detailov, aby bol vierohodný.
Interiér vozidiel by potreboval viac detailov, aby bol vierohodný.


Forza Motorsport 3 Skôr ako sa dostanete k tomuto nablýskanému blesku, musíte absolvovať desiatky pretekov.
Skôr ako sa dostanete k tomuto nablýskanému blesku, musíte absolvovať desiatky pretekov.





napísal spacejunker 20.10.2009
Páči sa mi!
9.0
Vo svete
9.3
Ohodnotiť
FORZA MOTORSPORT 3
+ mohutná kampaň
+ ovládanie prispôsobené na gamepad
+ otvorenosť hry aj nováčikom
+ fotorežim
+ komunitné funkcie
+ motivácia napredovať a vyhrávať
+ splitscreen
+ lokalizácia do češtiny
- slabý deštrukčný model
- plastový feeling každého kokpitu, obmedzená práca rúk vodiča
- nevyužitý potenciál video editora a nových featúr
- iba 8 áut na trati
- neustále loadingy
- žiadne nočné jazdy


RECENZIE HRÁČOV
Xbox 360

Vývoj: Microsoft / Microsoft / Turn 10
Štýl: Racing
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 23. október 2009
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Efootball (0)
Prosím vás hrávate niekto Efootball? Hľadám nejakú...
|Steam awards 2024 (2)
Sem môžete písať ako ste hlasovali na Steam Awards...
|Záchrana ranenej pc zostavy (12)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či by niekto ne...
|Gamepady (17)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (11)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29895)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk