ZAKLÍNAČ 2 |
ZAKLÍNAČ 2 |
„Sú tu všetci zúčastnení RPG fanúšikovia?" pýta sa Tomek Gop, ešte predtým než sa pustí do prezentácie Zaklínača 2 rýchlejšie ako predtým a dohoní sklz, ktorý mu najkrajšia PC hra a snáď aj najkrajšia hra výstavy E3 spôsobila. Na stánku je aj Test Drive Unlimited 2, ale nik mu nevenuje pozornosť. Zaklínač 2: Zabijak kráľov robí vrásky na tvárach zástupcov Atari, stánok je príliš malý a záujemcov veľa. Na Tomovej a Karlovej tvári je badať potmehúdsky úsmev. Bavia sa.
Zaklínač 2 je po zrušení White Wolf mimoriadne očakávaný hlavne fanúšikmi, ktorí nemajú doma výkonný stroj na rozhýbanie úplne nového enginu, ktorý nahradil mohutne modifikovanú Auroru využitou v pôvodnom origináli. Tomek Gop hovorí, že Zaklínač 2 je vyvíjaný primárne pre PC, ale nová technológia dokáže bežať aj na konzolách, kde sa určite objaví, ale zatiaľ nebolo upresnené kedy. Zmeny v samotnej hre nepodliehajú architektúre konzol ani tlaku zo strany plánovaného multiformátu, pohľad na hru hovorí niečo iné. Xbox360 ovládač v ruke Karla, ktorý chirurgicky presne znovu a znovu reže obrovské monštrum, úvodné obavy len potvrdzuje.
Keď zdanie klame
„Mnoho ľudí nám hovorilo, že sme vstúpili do mŕtveho žánra, napriek tomu sme zo Zaklínača predali 1,5 milióna kópií," otvára prezentáciu Tomek Gop s ľahkým výletom do histórie. „Videli sme, že ľudia chcú hrať RPG hry, že chcú silný príbeh a to bol aj dôvod, prečo sme sa pustili do pokračovania," dodáva a začína s opisom nového enginu, ktorý si CD Projekt RED sám vyvinul pre potreby rozšírenej sady RPG prvkov. Nový renderer sa stará o vynikajúci vizuálny prejav, oveľa dôležitejšie ako grafika sú však vlastnosti pre spúšťanie nelineárnych dialógov, postupné streamovanie sveta, riadenie NPC postáv na pozadí, alebo také vychytávky ako plynulý prechod z exteriéru do interiérov či vstupovanie a vystupovanie do rozhovorov.
„Witcher 2 nebude akčná RPG, ani hack'n'slash. Je to čistokrvná RPG." hovorí mi Gop počas bleskového rozhovoru medzi čítaním nového preview v aktuálnom čísle Edge a prípravou na ďalšiu prezentáciu. „Chceme vylepšiť veci, ktoré ľudia mali radi a naopak zmeniť tie, ktoré im neboli po chuti." popisuje filozofiu pokračovania, ktoré narozdiel od svojho predchodcu už nie je popisované odvážne ako RPG Redefined. Opatrnosť bola na mieste ešte pred vydaním prvého Zaklínača, no z ambícií neubudlo. „Chceme spraviť také RPG, aké si tento žáner zaslúži."
Tak prečo Zaklínač 2 nepôsobí ako tradičná RPG? Tak za prvé, zmenil sa pohľad. Už žiadna vtáčia perspektíva, dokonalý prehľad na všetky strany a možnosť zoomovania. Kamera sa zavesila za Geraltovo rameno a ovládanie pripomína tradičnú 3rdperson akčnú adventúru. Ostatne preskakovanie prekážok a zliezanie skál v lese to len podčiarkujú. Zaklínač 2 je svižnejší, rýchlejší a dynamickejší. Žiadne klikanie kam máte ísť, ale priamo ovládate postavu, máte kontrolu nad zvoleným bojovým štýlom ako aj kombinovaním jednotlivých úderov.
Vypadlo vyberanie správneho postoja v závislosti od držanej zbrane a klikanie v správny moment, aby ste dokončili kombo. Súbojový systém vychádza z akcií, pričom si zachováva dostatočnú hĺbku pre taktiku a budovanie stratégie, povedzme, aj pri boji so skupinkami. Geralt dokáže skombinovať akýkoľvek postoj s akoukoľvek zbraňou. Samozrejme, že je tu stále silný a rýchly výpad, ale môžete mixovať štýly a údery medzi sebou v ľubovoľnom poradí a výsledok bude vždy plynulá následnosť útokov. Počas bojov sa dá prepínať aj medzi cieľmi (stačí ťuknúť do pravého analogu alebo šípky na klávesnici).
Okrem úderov čepeľami vie Geralt kombo kedykoľvek oživiť znamením. Kúzlenie neprerušuje budovanie komba a výsledky sú vzhľadom na zlepšenú grafiku pôsobivé. Praktická ukážka nenechá na seba dlho čakať. Geralt v sprievode Triss a Vernona Rocheho sú prepadnutí v lese. Ide o klasickú pascu, kde vodca bandy požaduje mýto. Chváli sa koľkých už zabil, pretože neboli rozumní a aj tým, že mu je absolútne jedno, či podreže hrdlo bedači alebo preleje kráľovskú krv. Po rýchlej výmene názorov zlyháva diplomacia a vzduchom už svištia prvé šípy, ktoré Trish premieňa na motýľov a okolo partie vytvára magickú bariéru. Nie však bez vedľajších účinkov.
Tenký pramienok krvi z nosa je predzvesťou prichádzajúcich mldôb. Trish odpadáva, ale magickou silou živí naďalej žltú auru okolo partie. Vernon ju podporuje a Geralt sa stará o ich bezpečnosť. Prvá skupina banditov padá pod rýchlymi švihmi meča. Postava sa dokáže mrštne pohybovať pomocou kotúľov do strán a prekvapiť útočníkov bodnutím od chrbta. Gop však jedným dychom dodáva, že pre začiatočníkov je pripravená ľahká obtiažnosť, kedy sa hráči nemusia starať o taktiku, bránenie, defenzívu ani komplikované kombinácie úderov a znamení. Kto si bude chcieť užiť len príbeh, nemusí sa púšťať do zložitých útokov.
V zápätí je predvedené kladenie pascí pomocou mágie. Na zemi sa objaví energia paralyzujúca každého, kto sa k nej priblíži. Takýchto nepriateľov nemá problém poslať Geralt jedným úderom k zemi. Skupinka sa z lesa bezpečne dostane za brány mesta s pomocou stráží, ktoré opätujú paľbu rozbesnených elfov. V prístavnom mestečku Floatson však na skupinku čaká ďalšie prekvapenie. Na námestí prebieha poprava a medzi odsúdenými za hýrenie a špionáž je aj Dandelion, kamarát a informátor Geralta. Prosí ho o pomoc, no stráže nechcú nič počuť o prerušení popravy či vykúpení zločinca.
Situácia s hádkou je využitá na ukážku, akým systémom budú fungovať dialógy. Geralt vstupuje do rozhovoru úplne plynule a rovnako ako on, vkročí do prebiehajúceho rozhovoru veľkým krikom aj veliteľ stráží. Dialógy sú oveľa živšie, nesústredia sa iba na dve diskutujúce postavy, ale v záberoch vidíte dav zvedavcov, stúpajúcu paru, vlnenie trávy či kolobeh života v meste. Rozhovory po novom majú dokonca aj časovo obmedzené voľby, ktoré opäť ovplyvnia vývoj udalostí. V Zaklínač 2 budú dôsledky prehĺbené aj tým, že obyvatelia sveta si vás za činy zapamätajú a podľa toho budú aj reagovať. Pre fanúšikov jednotky máme skvelú správu a tou je import uložených pozícií!
Napriek Geraltovej znalosti zákonov a prístojacej prostitútky útočiacej na mužnosť jednej zo stráži poprava pokračuje ďalej. Prví odsúdení sú obesení. Popravu je možné ukončiť dvomi spôsobmi, hovorí Gop. Prehovoriť do duše strážam pomocou obyvateľov, ktorí tým, že im pomôžete, vám dajú aj viac questov, alebo jednoducho silou. Pre potreby prezentácie je zvolená rýchlejšia alternatíva. Geralt okrem zbraní vie používať aj päste. Bitky sú síce zatiaľ nemotorné, ale plnia účel a najväčší krikľúni sa kúpu vo vlastnej krvi.
Od popravy sa skokom presúvame na koniec prvej kapitoly, kde už čaká chobotnico-hydra Tentadrake. V Zaklínač 2 bude otvorený svet, čo znamená, že k bossovi sa môžete dostať hneď od prvého spustenia, ale na svoju zvedavosť kruto doplatíte. Aby ste tohto mocného nepriateľa premohli, budete potrebovať nielen skúsenosti a vyššie úrovne pre postavu, ale aj pomoc mágov, ktorí monštrum udržia vo vnútri magickej arény. Nehovoriac o zbraniach, informáciách, znalosti slabých miest a pod.
Tentadrake sa nedá zabiť prostým búšením do tela, ale podobne ako v iných prefíkaných hack'n'slash hrách ho musíte oslabiť a až potom doraziť. Súboj s bossom silne pripomína stret s Krakenom v God of War 2, kde ste takisto museli postupne odstrániť chápadlá, aby ste nakoniec využili prostredie na jeho dorazenie. V prípade Tentadrake sa opäť používa na zem pasca, ktorá parazyluje chápadlá a Geralt ich môže v kľude krájať. Agresivita monštra s počtom odstránených končatín stúpa a to až do takých rozmerov, že Geralt si jedno z chápadiel osedlá a tesne pred nabúraním do steny zoskakuje, čím sa potvora sama uväzní pod suťou z rozpadnutého mosta. Potom je to už len otázka šikovnosti, hrdina beží až k papuli, vrazí do vnútra bombu a za explózie mäsa a vnútorností dopadá efektne na zem. Tentadrake je minulosťou, prezentácia Zaklínača 2 za nami.
Tomek Gop rýchlo rekapituluje základné vlastnosti hry a jej prednosti. Nezabúda dodať, že ide o plnokrvnú RPG. Po krátkom zoznámení sa s pokračovaním u nás mimoriadne obľúbenej RPG, sa nebojím povedať, že ho privítajú všetci s otvorenou náručou. Rodí sa nám tu Mass Effect vo fantasy prostredí, navyše odohrávajúci sa v dôverne známom prostredí Andrzeja Sapkowskeho. Čo viac si priať? Snáď len to, nech je už začiatok budúceho roka.
PC
Xbox 360 Vývoj: CD Projekt / CD Projekt RED Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|