VANQUISH |
VANQUISH |
Pri prepisovaní poznámok uložených na diktafóne mi zvuky na pozadí komentovaného hrania Vanquish, najnovšej hry Platinum Games, pripomenuli atmosféru starých herní napchaných automatmi. Zvukovo verná kópia maringotiek, kde sa zázračné stroje vykrmovali dvojkorunami a prístojaci bez jediného hlasného nadýchnutia sledovali s otvorenými sánkami borcov, ako prekonávajú skóre a objavujú nové úrovne.
Aj bez toho, aby ste potrebovali vedieť, o akú hru ide, viete, že ťažké zvuky, pľuvance projektilov, praskanie laserov, pípanie, húkanie signalizujúc blížiaci sa koniec, aktivovanie futuristických mechanizmov, prebíjanie zbraní, klikanie, zacvakávanie, bľakotanie rýchlopalných zbraní, forsáž z trysiek, patria do automatovky alebo sú z nej vystrihnuté. Kakofónia zvukov dokonale zhmotňuje hru aj bez nutnosti stimulovať zrak grafickými orgiami. Vytvára ilúziu akejkoľvek sci-fi hry a to je problém.
Vanquish používa tak prevarené triky až je podozrivé, prečo kreatívna sila Platinum Games a tvorca Shinji Mikami vstupujú do ortodoxne bezpečných vôd dnešných 3rd person akcií spoliehajúcich sa na aktívne krytie. Z troch predvedených úrovní ani jedna neobsahovala bossa, či už s ním alebo bez neho, všetky tri postrádali iskru, vlastnú osobnosť. Namiesto toho sme boli svedkami úplne obyčajnej stavby, vykradnutej architektúry, ktorá vyústila do úplne obyčajného zážitku z úplne obyčajnej hry. Ak tu niečo nehrá, bola to buď nezáživne podaná prezentácia alebo to možno pripísať na adresu toho, že Vanquish naozaj ničím neprekvapí.
Tretia robotia svetová
Na E3 sa komentára počas hrania chopil Atsushi Inaba, ktorý na základe dvoch kľúčových prvkov – akčných elementov – vysvetlil absenciu multiplayeru, ktorá netrápila iba nás. Hlavným hrdinom nie je Sam Gideon, ale špeciálny bojový oblek, na vývoji ktorého sa podieľal. Nositeľ síce oproti takému Mjolnirovi alebo brneniu Iron Mana vyzerá ako diaľkovo ovládaný Ken pre dievčatá, prepožičiava mu úžasné nadľudské schopnosti. Zabudované trysky dovoľujú rýchly presun šmýkaním sa po kolenách ako rocker ukončujúci pekelné gitarové sólo.
Hrdina efektne dokáže takýmto spôsobom podkopnúť nepriateľov, vyhodiť ich do vzduchu bodíčkom do krytia, za ktorým sa schovávajú, uštedriť im kopačku a doraziť ich skôr ako dopadnú na zem. Využívanie boostu vnáša do 3rd person akcií závan sviežeho vzduchu a občas vás núti vykuknúť z bezpečia krytia a jednoducho toho posledného nepriateľa, na ktorého ste vyplytvali už dva zásobníky, doraziť ručne stručne. Používanie trysiek je rovnaká frajerinka ako zapálenie si cigarety vo víre vojny a odfukovanie dymu, keď o pár metrov sa chystá na vás celá tlupa nadržaných robotov.
Tu ale frajerské predvádzanie sa nekončí. Oblek ARS (Augmented Reality Suit) má zabudovaný aktívny a pasívny spomaľovač času. Ten aktívny môžete použiť podľa ľubovôle. Neboli by to ale Platinum Games, keby tradičný bullet time neokorenili japonskými ingredienciami. Spomalenie času počas efektného preskočenia prekážky jednou rukou, pričom druhou sypete olovo do robotov, treba vidieť, aby ste uverili tomu, že aj strieľačky môžu mať eigosticko-narcistický štýl. Pasívny systém sa zapína vtedy, keď utŕžite toľko zásahov, že sa oblek dostane do kritického stavu a umožní vám tesne pred smrťou sa presnou muškou vykúpiť.
Frajerský oblek, frajerský štýl
Spomaľovanie času a ARS sú prvkami, ktoré stáli v ceste multiplayeru. Ako dodal Inaba, ak by sa pustili do hry viacerých hráčov, museli by akčné elementy upraviť a zmeniť, čím by sa siahlo na jadro Vanquish a stala by sa, jednoducho, obyčajnou. Autori sa namiesto toho sústredili na sólo kariéru a príbeh Sama Gideona, ktorý sa ocitá na prahu svetovej vojny o posledné zvyšky zdrojov. Amerika a Rusko sú na nože, teroristická skupina sa zmocnila vesmírnej stanice, ktorá ťaží energiu zo slnka, a mikrovlné zariadenie použije ako zbraň na zničenie San Francisca. Na rade je New York, ak veľmoc nekapituluje a nepodriadi sa podmienkam.
Sama čaká kopec práce s čistením desiatky úrovní od robotov, rôznych mechanizmov, lietajúcich potvor, dron, ale aj prerastených strojov s presnými strelami. Zaujímavosťou Vanquish je transformujúci sa zbraňový arzenál. Zbrane hrdina nezbiera, ale skenuje a pri ich prepínaní sa mu v rukách rozkladajú, skladajú a menia. Podľa slov autorov si každý nájde svoj obľúbený kúsok, ktorému bude musieť prispôsobiť aj tempo boja. Počas prestreliek máte vždy prehľad, kde sa skrývajú nepriatelia a koľko majú zdravia, ich pozície odhaľuje radar a vďaka dostatku miest na krytie a doplnenie zdravia nemusíte používať ani útoky na blízko. Stačí mať presnú mušku.
Zbrane, oblek, vlastnosti, ale aj samotné úrovne sú silno štylizované. Šikmé plochy, obrovské otvorené arény, ale aj plošiny ako vystrihnuté z vesmírnych lodí sú stavebnými prvkami, aké sme už mali možnosť vidieť v iných hrách. Paradoxne najkrajšou predvádzanou úrovňou bola jazda na vlaku pohybujúcom sa po vnútornej strane valca, na stenách ktorého je vybudované mesto. Priama inšpirácia Halo a Mass Effect bila do očí. Keď Sam chytil do rúk stacionárny guľomet, kropil lietajúcich robotov a ničil riadené strely, hra nezostala nič dlžná ani on-rail strieľačkám.
Z tohtoročnej E3 je Vanquish najväčším sklamaním, hra vyzerá príliš obyčajne a i keď je na nej badať charakteristický rukopis Platinum Games, obávame sa, že Shinji Mikami a Atsushi Inaba s touto strieľačkou vkročili na bojisko, kde vládnu oveľa silnejšie a mocnejšie kalibre a že Sam Gideon vyhorí ako fakľa.
PS3
PC Xbox 360 Vývoj: SEGA / Comgad / Platinum Games Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|