DISHONORED |
DISHONORED |
Prísť na trh s kožou v podobe novej hernej značky nie je v súčasnej dobe vôbec jednoduchý krok. Chce to dosť odvahy a viery, že novinka sa nestratí v mori pokračovaní, prequelov a sequelov. Keď sa už pre to niektoré zo štúdií rozhodne, musí si byť skalopevne presvedčené o svojom úspechu. A Arcane Studios v úspech Dishonored určite verí. Veď na hre pracujú také známe mená ako Harvey Smith (zodpovedný za prvé dva DeusExy), Raf Colantonio (Arx Fatalis, Dark Messiah of Might and Magic) a výtvarník Viktor Antonov (dizajnér City 17 v Half-Life 2). Silná zostava, zaujímavý nápad, tona skúseností, cit pre detail a v neposlednom rade veľký vydavateľ by mohli z Dishonored urobiť plnohodnotného konkurenta pre Thiefa.
Práve ku zlodejskej stealth akcii má Dishonored najbližšie, aj keď sa nájde v nej aj niekoľko elementov z iných hier, napríklad z Bioshocku. Hlavnou postavou je Corvo, osobný strážca a vycvičený zabijak kráľovskej rodiny. Cisárovná sa jedného dňa stane terčom atentátu, Corvo je jednotka na zozname podozrivých a musí použiť všetky svoje schopnosti na to, aby očistil svoje meno a odhalil pravdu.
Príbeh sa odohráva vo fiktívnej krajine zasadenej do obdobia prazvláštnej priemyselnej revolúcie. Meč je ešte stále rovnako obľúbená zbraň ako pištoľ, avšak mechanické zariadenia a dopravné prostriedky už začínajú preberať vládu nad svetom. Celý priemysel nefunguje na paru, zdrojom energie je prekvapivo veľrybí olej, ktorý poháňa každý stroj, ale aj zámky na dverách a podobne. Prvé obrázky Dishonored naznačovali, že sa jedná o sci-fi akciu v budúcnosti Zeme, gameplay prezentácia ale ukázala alternatívny svet, skôr v minulosti ako v budúcnosti a s olejom miesto elektriny či pary. Celý svet navyše trpí záhadným morom spájaným s obrovskými húfmi zmutovaných krýs voľne pobehujúcich po uliciach.
„Nemecká“ misia spočívala v zabití nepohodlnej postavy, právnika ukrytého v dobre stráženom dome v strede námestia. Právnikovým prehreškom je to, že sa neľahkú situáciu spojenú s morom a krysami snaží využiť pre svoje zvrátené potreby. Corvo začína v stokách, musí sa dostať cez strážne hliadky, niekoľko dobre opevnených brán až do samotného sídla nepriateľa, vykonať svoju povinnosť a čo najrýchlejšie sa vrátiť späť do bezpečia kanálov.
Prvé kroky po opustení tmavých kobiek vedú do prístavu, ktorému kraľujú mohutné lode určené na lov veľrýb (v Greenpeace by mali radosť). Hliadky v prístave sa dajú ľahko obísť, prvou vážnejšou prekážkou je elektrická brána chrániaca vstup do centra mesta. Snímače zaznamenajú každú nepovolenú osobu a preženú jej telom poriadnu dávku smrtiacich výbojov. Keďže v tomto momente ešte Corvo nevie, ako snímače fungujú (t.j. nevie ich hackovať), situáciu vyrieši odpojením prúdu z olejovej batérie.
Vstup do mesta pridá Rafovi Colantoniovi trochu priestoru, aby sa rozrozprával o hlavnom hrdinovi a jeho okolí. Corvo nie je iba obyčajný bodyguard, oplýva totiž magickými schopnosťami, ktoré dokáže vhodne kombinovať s chladnými alebo streľlnými zbraňami. To z neho robí nezastaviteľnú mašinu na zabíjanie, ale tiež tichého lovca ukrytého v tieni. Mimochodom, celú hru je možné dohrať do úspešného konca bez toho, aby bolo treba kohokoľvek zabiť. Využívanie skillov sa veľmi podobá Bioshocku a keď prišlo na priamu akciu, súboje tiež ako keby z oka vypadli úspešnej podvodnej sérii.
Dishonored jednoznačne stavia na stealth základoch. Do každej z budov v meste sa dá dostať nie jedným, dvoma či troma spôsobmi. Raf tvrdil, že v ponuke je vždy zhruba päť rôznych možností a že sú často sami prekvapení, s akými postupmi a kombináciami dokážu prísť betatesteri. Dôležitou súčasťou hry sú aj potkany. Nakazené hlodavce sa vyznačujú nesmiernou agresivitou, hlavne keď sa v blízkosti nachádza nejaká potrava (napríklad mŕtve telo), ale tiež plachosťou na svetlo. Ak si nedáte pozor, húf potkanov zaútočí aj na vás, na druhej strane sa dajú naviesť na odlákanie stráží, prípadne Corvus vďaka jednej zo schopností dokáže potkanov použiť ako prevtelovací prostriedok. V koži hlodavca tak stačí nájsť puklinu v obvodovom múre a do zoznamu rôznych možností infiltrácie objektu hneď pribudne ďalšia položka.
Vráťme sa ale späť k misii. Domy za elektrickou bránou na námestí nie sú iba dekoráciou, niektoré z nich ukrývajú bonusy na zlepšovanie síl, iné dôkazy vykresľujúce detaily príbehu. Na uliciach sa rozprávajú obyvatelia a z ich klebiet sa môže vykľuť podstatná informácia o tajnej skrýši a podobne.
Ukážka súbojov nám predviedla prácu s dýkou, používanie spomaľovacieho skillu, kuše a ďalších vychytávok ukrytých vo vreckách zabijaka. Mŕtvoly je samozrejme možné ukrývať do tieňov alebo kontajnerov, čo zvyšuje šancu na nepozorované priblíženie k cieľu. Tu sa však objavuje ďalšia prekážka – druhé elektronické dvere (Wall of Light). Je viacero možností, ako sa cez ne dostať . Skúsime preskákať po strechách? Budeme sledovať napájací kábel, ktorý vedie k batérii stráženej hlúčikom policajtov? Alebo skúsime zohnať hackovací manuál a priamo preprogramujeme senzory? Rozhodli sme sa pre tretiu možnosť a elektrina z dverí namierená tentokrát proti strážcom ich okamžite vymazala z povrchu zeme.
Hackovaie senzorov (zatiaľ) nebolo spracované žiadnou minihrou, stačilo v strážnej búdke nájsť správny manuál a novonadobudnuté znalosti sa dali ihneď aplikovať stlačením jedného tlačidla. Raf ale hovorí, že hra je ešte v pre-alfa štádiu a kopec drobností sa môže zmeniť.
To už sa blížme k právnikovmu domu v strede mesta. Ochrana budovy pozostáva jednak z živých stráží, ale tiež z obranných vežičiek. Corvo preto používa potkana, aby sa dostal do vnútra domu a zhmotňuje sa v kuchyni. Počká, kým slúžka odnesie tácku s jedlom na poschodie a drží sa v jej tieni. Kancelária právnika, zarábajúceho na nešťastí druhých, je pred nami. Úbožiak ešte stačí požiadať o milosť, no Corvus sa vďaka svojim schopnostiam kombinovaným so zbraňovým arzenálom rýchlo vysporiada s jeho strážou a advokát padá k zemi.
Nasleduje zbesilý útek mestom, ktorého ulice po vypuknutí poplachu zaplavili pešie hliadky i podivuhodné mechanické chodúle ovládané vojakmi. Ani tie však nie sú nezničiteľné a zabijak sa po pár výstreloch ocitá v bezpečí kanalizácie. Misia ukončená.
Dishonored má našliapnuté veľmi dobre a keď autori nepoľavia vo svojej snahe, môže sa jednať o jednu z top záležitostí roku 2012. Akcia, stealth, superschopnosti, zbrane, nevšedný svet, potkany, morálny systém, veľrybí olej a infiltračné možnosti sú len vrcholcom ľadovca, ktorý pod hladinou (dúfajme) ponúkne nesmierne bohatú hrateľnosť.
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Bethesda / CENEGA / Arkane Studios Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|