FINAL FANTASY XIII-2 |
FINAL FANTASY XIII-2 |
Final Fantasy XIII je jedna z najkontroverznejších hier súčasnej generácie. Square Enix začína pomaly robiť kampaň na očistenie mena, no zároveň chce ešte trošku zarobiť. Vydanie dema pre Final Fantasy XIII-2 nie je zrejme náhodné, štúdio sa snaží presvedčiť hráčov, že chyby boli opravené, viaceré časti teraz dávajú zmysel a vrátili sa staré známe elementy. Celkovo chce demo presvedčiť, že kúzlo Final Fantasy sa postupne vracia a autori do ukážky vopchali výdatné množstvo obsahu. Len na porovnanie, demo je citeľne rozsiahlejšie oproti demu Final Fantasy XIII spred pár rokov.
Udalosti začínajú pekne zostra: ústredná dvojica pokračovania Serah a Noel sa v Episode 2 dostáva do lokality Bresha Ruins, kde musia zvládnuť súboj s obrovskou mechanickou rukou pokrytou magickým glyphom. Je to netradičný, ale pre demo zaujímavý spôsob štartu – in medias res a hneď sa stretnúť nie s obyčajnou partičkou nepriateľov, ale rovno menším bossom. V momente predstavenia i načrtnutia situácie sa uvedie hrateľná bojová časť cez rýchly tutoriál. Pre hráčov FF XIII to bude osvieženie pamäti (zásadne sa súbojový systém nezmenil), nováčikov čaká vysvetľovanie načasovania i spájania či využívanie tzv. Paradigm Shift. Súbojová päťminútovka s bossom prinesie však nečakanú novinku – quick-time eventy a stláčanie krúžkov či krížikov, pomaly ako v God of War. Chápem snahu Square Enix ešte zvýšiť tempo súbojov a už na to nejde cez kombá, ale ľahší systém. QTE nebudú vyhovovať každému, to je jasné už teraz, ale keď si ich porovnáme s vyvolávaním summonov či limit breakov aj v starších PlayStation dieloch, nie je to taký nečakaný krok. Aspoň raz za čas niečo stlačíte a nemusíte iba pasívne sledovať animáciu.
Apropo, animácie, je cítiť snahu Square Enix ísť do cut-scén v samotnom engine hry, o čom svedčia aj prvé minúty dema. Žiadna bombastická renderovaná animácia, ale sotva minútový dialóg v engine. Je trošku predčasné hodnotiť grafiku či zvuk, v zásade sa podobá minulému dielu a možno tu a tam bola použitá väčšia komprimácia, aby sa demo zmestilo pod 2 GB.
Samotný príbeh sa z dema ťažko vyčíta, je tu snaha o časové paradoxy, sú ruiny a ohrození obyvatelia v mestečku a to je zhruba všetko. Nikdy nesúď dej Final Fantasy z dema. Ale čítate správne – je tu mestečko. Klasické so všetkým, čo k FF patrí. Premávajú sa tu ľudkovia, vedú krátke dialógy a môžete sa do nich započúvať alebo sa občas niečo spýtať. Plus, dôležitá je ich aktivita a zadávanie vedľajších questov. Jeden je tradične poštársky, druhý vyžaduje solídny súboj v inej časti. Raz za čas sa objaví bizarná obchodníčka v pestrom kostýme Chocoba, jej sortiment stojí za to, takže vás čaká aj šmelina. Budete sa jej musieť venovať, pretože na druhej strane sa črtá podivné obmedzenie predmetov, ktoré sú ohodnotené bodmi – a každá postava môže mať na sebe predmety maximálne za 50 bodov.
Keď sa z mestečka vydáte ďalej a vyskúšate si sériu ďalších súbojov, čaká vás popri dynamickom ráze aj dvojica príjemných noviniek. Za prvé, súboj sa nekončí vynulovaním HP lídra vaše partie (klasický problém FF XIII, ostatní členovia partie síce prežili, no na obrazovke aj tak vyskočil Game Over). No teraz sa už bojuje ďalej a dokonca si lídra môžete aj meniť. Osobne však šípim jeden veľký rozdiel oproti FF XIII a súvisí s druhou novinkou. Noel a Serah budú zrejme jedny z mála hrateľných postáv a aby sa repertoár bojovníkov rozšíril, tretím členom partie sa môže stať porazený nepriateľ. Po boji sa totiž premení nepriateľ na kryštál, ktorý možno zobrať a použiť v inom súboji. Pritom každý má svoju rolu – môže byť medik (dobrá voľba) alebo sa venovať útokom. Tak možno striedať troch kamarátov a získať oveľa väčšie pole pôsobností a rozloženie úloh v akcii.
Pochodíte mestečko, splníte pár vedľajších questov a potom prichádza ďalší zaujímavý moment, ktorý prispieva k menšej linearite (čo je zrejme alfa a omega snaženia tvorcov). Interakcia s mini-bossom z úvodu (Atlasom) sa nekončí. Dokonca máte možnosť voľby pokračovania – buď sa čoskoro s ním stretnúť priamo v plnej sile alebo skúsite ešte aj takticky záťah a najprv ho oslabíte. Vydávam sa teda do jadra a tam čaká ešte jedno prekvapenie – malý puzzle pripomínajúci legendárne chrámy z Final Fantasy X. Je fajn na chvíľu sa zastaviť (po súbojoch a behania po questoch) i dopriať si trošku logiky.
A potom sa strhne ďalšie kolo boja a demo sa blíži koncu.
S demom Final Fantasy XIII-2 sa dá prežiť celkom príjemný a bohatý večer. Sú tu veľké prísľuby do plnej verzie hry. Podobne ako pri odklone od Final Fantasy X k X-2 sa zrejme príbeh z celistvého deja rozbije na množstvo epizód a za cenu straty kohéznosti prinesie nelineárnejšiu hrateľnosť. V boji však rozdiely nebudú drastické, menej postáv sa vyrovná zháňaním monštier z iných bojov. QTE udalosti si ešte preveríme, najmä ich počet. Najväčší prístup nelinearity je v malom mestečku a jeho okolí, živote i obyvateľoch. Iste, možno nás Square Enix ofúkol a taká oblasť bude iba jedna ako Gran Pulse v FF XIII, len ju teraz dal do dema. Ale možno sa črtá nová kombinácia – dynamický diel, ktorý si z XIII aj veľa ponechal, no vypočul prosby hráčov o mestá, vedľajšie questy a bohatý život sveta. Mohol by to byť krásny precedens, ako výrobca dá na spätnú väzbu hráčov. Či sa mu odmenia vysokými predajmi, uvidíme o pár týždňov. Ale fanúšik vo mne má jasno: toto bude prvá veľká hra roka 2012 na Západe.
PS3
Xbox 360 Vývoj: Square Enix / CENEGA / Square Enix Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|