FIFA 13 |
FIFA 13 |
Futbalová séria FIFA si stihla za minulé roky napraviť pošramotenú reputáciu, EA rok čo rok uvádza na trh viac ako len vylepšenie štatistík s updatovanou grafikou. Jediným čiernym bodom na inak výbornom futbalovom zážitku FIFA 12 je jej oficiálne DLC UEFA EURO. Ešte pred prvým výkopom európskeho pohára bola ohlásená FIFA 13 a tú nám EA priblížila počas online konferencie koncom minulého týždňa.
Producenti Nick Channon a Aaron McHardy si pre predstavenie vybrali päť základných pilierov, na ktorých stojí a padá nový ročník. Na sérii záberov prekladaných so záznamom zo skutočných zápasov a pozorne vybraných modelových situácií bola demonštrovaná desivá autenticita.
Jedným z prvých bodov na programe – vylepšená útočná AI – znie ako obyčajný marketingový ťah, ale len do chvíle, keď uvidíte, ako využívajú hráči bez lopty šancí a ako si pýtajú prihrávku. Vo FIFE 12 hráči reagovali na základe situácií v bezprostrednej blízkosti, vo FIFA 13 je to trochu inak. Berú sa do úvahy premenné ako zmena postavenia obrancu, prehodnocujú sa dopredu ďalšie kroky, aby sa útok nespomalil a došlo k jeho zakončeniu výstrelom na bránu. AI predvída.
Hráči si tak vypýtajú loptu do behu, uvoľňujú sa kľučkou pomedzi dvoch obrancov. U predchodcu sa AI sústredila iba na zakončenie, hráč v poli sa často zastavil, rozmyslel si to a bežal opačným smerom. Vy ste tak nemali komu nahrať. Vo FIFA 13 je hra futbalovejšia, plynulejšia a to aj vďaka odskakovaniu lopty pri spracovaní silných prihrávok, ktoré nekončia hneď na kopačke, ale pri šprinte si ju útočník pred sebou posúva. Dokonca môže byť atakovaný ťahaním za dres a stratenú rovnováhu v predklone vyrovnávať.
Doteraz ste mohli šprintovať iba po priamkach, po novom sú už dráhy zakrivené a hráči môžu vbehnúť do priestoru medzi obrancov, ktorých obyčajne obchádzali. Spoluhráči si nechodia pre prihrávku k vám, ale otvárajú hru a pýtajú si ju do behu. Sledovanie útoku vo FIFA 13 má veľmi blízko k živému prenosu. „Nevyužívali celý priestor na ihrisku,“ kritizuje správanie spoluhráčov McHardy.
Obyčajne sa rozhodovali na základe toho, čo sa deje v ich bezprostrednej blízkosti a keď sa hra dostala k nim, začali byť aktívnejší. Nová AI rozmýšľa dva-tri ťahy vopred a predvída. Hráči tak viac riskujú a aktívnejšou hrou otvárajú hru aj po krídlach, čím sa vytvára viac príležitostí na založenie útočnej akcie. Autori sú si vedomí, že nie každý útočník sa uvoľní šprintom, od toho budú štatistiky a potom sú tu aj obrancovia. McHardy tvrdí, že všetko je to o balansovaní. Do vydania majú ešte niekoľko mesiacov, navyše do hry chcú zakomponovať aj pripomienky z rôznych prezentácií a výstav, kde sa nový ročník objaví.
Ďalšou novinkou bude Complete Dribling. Vedenie lopty v 360° tu už bolo, ale teraz sa zohľadňuje aj to, ktorým smerom je otočený trup hráča a kam sa pozerá. Môže tak klamať telom, čím fintičky a kľučky vyzerajú ešte reálnejšie. Dokonca bude možné tieniť loptu telom alebo prijať nahrávku cez plece. Dribling získa nový stupeň precíznosti, ktorý si požičali autori z FIFA Street, zvýši kontrolu nad vedením lopty a hlavne umožní bleskovo reagovať bez toho, aby ste čakali na dokončenie animácie kľučky či prehadzovania lopty z pravej na ľavú nohu.
S Complete Dribling súvisí aj First Touch Control. „Toto zmení hru v dobrom slova zmysle,“ hovorí McHardy. Pri hraní vraj budeme musieť rozmýšľať ako futbalisti. O čo ide? Pri prihrávkach sa zohľadňuje rýchlosť strely, pod akým uhlom letí lopta, ktorým smerom je otočený hráč a či práve beží alebo stojí. Lopta nikdy nie je prilepená na nohe, keď šprintujete, ale si ju kopete pred sebou. Pri spracovaní odskakuje, dochádza k oddeleniu lopty od hráča, čo už dokážu využiť aj obrancovia a pri zle spracovanej prihrávke sa jej zmocnia. Tieto situácie nie sú úplne náhodné, ale autori o nich hovoria, že ide o kalkulovanú náhodu. Ak vám príde ťažká nahrávka, zvyšuje sa šanca, že lopta nebude na 100% vaša. Nahrávky ovplyvní dokonca aj počasie či vlhkosť trávy.
Zmeny neobídu ani Player Impact Engine, ktorého kvality boli sarkasticky odprezentované na známom videu, v ktorom si dvaja hráči dávajú po páde francuzáka v bránkovisku. Ak náhodou hráči na seba padnú, budú vedieť jeden o druhom, kto je dolu a kto hore a kto bude vstávať zo zeme ako prvý. A môže to byť efektným odkotúľaním do strany. Autori sľubujú, že by nemalo už dochádzať k lámaniu rúk, neprirodzenému vykrúcaniu údov ani nezmyselnému otáčaniu sa okolo vlastnej osi.
K Player Impact Engine pribudne nadstavba - technika Push and Pull, inými slovami ťahanie a šťuchanie. Rozhodca bude zohľadňovať pri pískaní aj boj o pozíciu či loptu. Pri zohľadňovaní fyzickej stavby hráčov budeme svedkami ťahania za dres a sťahovania hráčov na zem či iných kartových zákrokov. Výsledkom bude aktívnejší boj o loptu ako napríklad križovanie dráhy útočníka a tienenie vlastným telom.
Pri odpískaní priameho kopu sa bude dať pohybovať múrom (na čo rozhodca môže zareagovať), zväčšiť ho povedzme na osem hráčov a pri strele vyskočiť aj dvakrát do vzduchu, ak sa lopta odrazí alebo pri rozohraní nacvičenej štandardnej situácie. McHardy na záver prezentácie telegraficky spomenul, že vylepšení sa dočkajú rozhodcovia, pribudnú nové animácie osláv gólu, strely pri páde, nahrávky cez plece a iné.
„Chceme dosiahnuť toho, že ak si pustíte predošlý ročník, budete si hovoriť, že vám tam niečo chýba.“ vysvetľuje zmeny, ktoré sa snažia zakomponovať hlavne pod kapotu. Musíme mu dať za pravdu, porovnávacie situácie v porovnaní s FIFA 12 vyzerá FIFA 13 o generáciu lepšie, čo sa týka reálnosti. A keď boli porovnávané situácie so záznamom zo živých prenosov, nebol takmer badať rozdiel. Ale to bolo možno spôsobené kompresiou online prenosu.
FIFA 13 vychádza vo verziách pre PC, PS3, PSP, PS2, Vita, Xbox360, 3DS, Wii, WiiU a iOS v priebehu jesene.
PC
PS3 PSP Xbox 360 Wii Vývoj: EA / EA Czech / EA Sports Štýl: Šport Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|