REMEMBER ME

REMEMBER ME

Nezabudnuteľný výlet do budúcnosti?

Tak odlišné a predsa tak podobné. Je tomu ťažké uveriť, ale Remember Me je druhým Mirror’s Edge, na ktorý tak túžobne čakajú zástupy kuriérov a vyznávačov speed runov v antiseptickom prostredí. Teda aspoň na prvý pohľad. Po odohraní preview s prvou polovicou plnej verzie môžem smelo povedať, že ak vám učarovalo ťažké dýchanie Faith a  šermovanie rukami s otvorenými dlaňami, má veľkú šancu osloviť vás ťažko skúšaná Nillin.

Svet v Remember Me si podmanila megakorporácia Sensen a v ďalekej budúcnosti umožnila zdieľať spomienky. A keď sú v digitalizovanej podobe, dajú sa aj mazať, zameniť,  preprogramovať aj kradnúť. Zneužívanie a manipulácia sa stali hlavnou náplňou Sensen maskovanou falošným prísľubom šťastného života proklamovaného v reklamách na každom kroku. Ľudia si do hláv vpustili poriadkovú políciu, Sensen získal kontrolu a k tomu aj všetky tajomstvá hlboko ukryté v mysliach miliónov. 

Tok spomienok strážia a menia na povel a jedným z nich je, alebo lepšie povedané, bola aj Nillin. Niekto sa však postaral o to, aby jej pamäť bola kompletne zmazaná a takmer sa mu to na začiatku aj podarí. S čiastočnou amnéziou sa Nillin s tajomným hlasom vo vysielačke snaží poskladať, k čomu bol Sensen donútený odstaviť na vedľajšiu koľaj najlepšieho agenta. A pri tom nemieni šetriť nikoho. 


Remember Me stojí a padá na troch základných pilieroch - remixovaní spomienok, súbojovom systéme so skladaním vlastných komb a Neo Paríži, kde sa príbeh odohráva. Pre čo je digitalizácia spomienok nebezpečná a čo DontNod otvorene kritizujú (i keď sa to ešte v skutočnosti nestalo, ale nič nie je vylúčené), je spôsob, akým nositeľovi dokážu obrátiť život hore nohami dva-tri nepatrné zásahy do toho, čo si myslí, že sa stalo a na čo si myslí, že si spomína. Remixovanie spomienok mení vnímanie reality a tým dokáže Nillin ovládať človeka a manipulovať ním. 

K remixovaniu nedochádza neustále, aby sa pasáže, kde pretáčate tok udalostí vpred a vzad, neobohrali. Tu a tam ukradnete visiac za oknom tajné plány budovy, ale to, prečo sa o Nillin hovorí ako o najlepšej hackerke, predvádza práve pri zmene spomienok. Predstavte si časovú os vo videostrižni, môžete sa na nej hýbať vpred aj vzad, spomaľovať, zrýchľovať udalosti a tu a tam niečo prifarbiť. Neexistuje zle nastrihaný výsledný materiál, scénu opakujete dovtedy, kým sa nestane to, čo sa má stať. 

V jednej z prvých takýchto pasáži musíte docieliť toho, aby doktor zabil ošetrujúceho pacienta pri rutinnom zákroku. Zásahmi do prostredia mu uvoľníte putá, uvoľníte masku, ktorá ho udržuje v narkóze, stroju poviete, aby striekačku naplnil inou substanciou a tak podobne. Nie všetky objekty majú vplyv na vývoj udalostí, iné ho ovplyvňujú negatívne a vybrané nie je možné kombinovať, aby nasledovali po sebe. Remixovanie pripomína režírovanie cut-scén s obmedzenými nástrojmi.

Nillin vyniká aj v inej oblasti - v kontaktnom boji. Remember Me na to ide inak ako drvivá väčšina akcií. Mlátenie do tlačítok vás nikam nedostane, resp. kopy a údery sa stanú neúčinné. Trik spočíva v poskladaní vlastných komb zo štvorice útokov namapovaných na dvojicu tlačítok. V kombinácii so skokom má súbojový systém veľmi blízko k Batman: Arkham City, chýba mu však jeho charakteristická plynulosť. 

Reťaz komba je nutné vyťukávať s dokonalým načasovaním, sú dokonca esenciálne, aby ste prežili pri väčšom počte nepriateľov. Dopĺňajú život, nabíjajú špeciálne schopnosti a päť či sedem stupňovým kombom omráčite protivníka. Útoky do komba sa postupne odomykajú a môžete si ich namixovať ako len chcete, prípadne tie najdlhšie ignorovať. Naučiť sa útočiť bez mydlenia tlačítok chvíľu trvá a súbojový systém vďaka skupinovým súbojovom a neustále útočiacich nepriateľov je zo začiatku mimoriadne frustrujúci.

Nillin si postupne osvojí schopnosti Erroristu ako dočasnú paralýzu, berserk alebo z kladenie logických bômb (vírusov). V boji sa nespolieha len na päste, je schopná strieľať energetické výboje, ktorými strháva štíty a otvára dvere. Navigácia po Neo Paríži je zjednodušená značkami a symbolmi augmented reality, inak je HUD úplne čistý a kým nedochádza k boju, obraz nenarušujú vôbec žiadne ukazovatele. Tie visia vo vzduchu, nad stolmi v reštaurácii pláva nápojový lístok, z bilboardu vykúkajú von 3D prvky, pod reklamnou dronou visí ponuka dňa a pod. 

Neo Paríž má v niektorých momentoch dosahuje kvalít spracovania prostredí v Deus Ex: Human Revolution. Steny sú postriekané nápismi, na veľkoplošných obrazovkách beží skreslené spravodajstvo, na stĺpoch sú zavesené reklamné pútače. Mesto budúcnosti je spracované uveriteľne, i keď ľuďom nosia nákupné tašky roboti a spoločnosť prakticky nepozná strednú vrstvu. Existujú iba bohatí, ktorí dýchajú čerstvý vzduch a tí, ktorí sa topia v ich splaškoch. Nillin sa pri pátraní po vlastnej pamäti pohybuje medzi oboma, na strechách čelí obrneným jednotkám, v stokách zase stroskotaným leaperom a zúfalým narkomanom fičiacich na spomienkach. 


A kde sú tie podobnosti s Mirror’s Edge? Nillin nie je idealizovaná barbie navlečená do vyzývavého oblečenia. Nosí pracovnú uniformu, má krátky zostrih, špecializuje sa na kontaktný boj, je na úteku, nedotkne sa tradičnej zbrane, nebojí sa bežať hlavou proti múru, nechodí dverami, ale radšej šplhá po potrubí, preskakuje zo strechy na strechu a rúčkuje po klimatizačných jednotkách a billboardoch. No a potom je tu používanie kontrastných farieb zvýrazňujúcich objekty a podčiarkujúc preexponované lokality zaliate prirodzeným svetlom. Nedívate sa však na ne z vlastného, ale zo 3rd person pohľadu a s voľnou kamerou môžete obdivovať Eifellovku na horizonte, keď práve visíte na boku budovy. 

Strata pamäti Nillin sa podpisuje aj pod audiovizuál, ktorý robí z Remember Me unikátny zážitok. Hudba nahraná symfonickým orchestrom je znečistená elektronikou, zaznieva keď zasadí úspešne kombo, pravidelne nasycuje zvukovú kulisu a potom hneď stíchne a vyčkáva na ďalšie údery. Čím ste ďalej v hre, tým sú motívy čistejšie. Obraz na druhej strane je plný defektov, keď prichádzajú rany a keď má plné zdravie, je zase čistý. Aj bez ukazovateľov sa viete rýchlo zorientovať.

Originalita Remember Me nesmierne pristane, pôsobí sviežo a neobohrane, za čo patrí obdiv DontNod a Capcomu za to, že hru uvedie na trh s príchodom letných prázdnin. Spomeňte si na 7. jún, keď dorazí vo verziách pre PC, PS3, Xbox360.


napísal spacejunker 6.5.2013
Páči sa mi!
REMEMBER ME


PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: Capcom / CENEGA / DONTNOD Entertainment
Štýl: Akcia
Dátum vydania: 7. jún 2013
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Efootball (0)
Prosím vás hrávate niekto Efootball? Hľadám nejakú...
|Steam awards 2024 (2)
Sem môžete písať ako ste hlasovali na Steam Awards...
|Záchrana ranenej pc zostavy (12)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či by niekto ne...
|Gamepady (17)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (11)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29895)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk