SHADOWS: HERETIC KINGDOMS |
SHADOWS: HERETIC KINGDOMS |
Slovenské Diablo sem, slovenské Diablo tam. Nový RPG počin z dielne slovenských vývojárov sa už od ohlásenia nevie vyhnúť porovnaniu s momentálne najväčšou značkou v žánri akčných RPG. Diablo máme, aj vďaka veľmi dobrému datadisku Reaper of Souls, stále v čerstvej pamäti a Shadows: Heretic Kingdom sa s ním nemôže porovnávať. No ani nechce. Ide si vlastnou cestou a autori často radšej spomínajú Baldur's Gate ako svoju inšpiráciu. No a my ostatní, ktorí si ešte pamätáme jeden starší nenápadný kúsok zo Slovenska, by sme najradšej hovorili o novom Kulte.
Shadows: Heretic Kingdoms je totiž (nie až takým priamym) nasledovníkom desať rokov starej slovenskej RPG Kult, ktorá síce mala dosť chýb, no zároveň aj svoje čaro a zaujímavé nápady, ktorými si nás chlapci z Košíc získali. Medzičasom sa venovali iba lietadlám a stihli aj zmeniť názov na Games Farm, no stále tajne pracovali na koncepte, ktorý by vyhovoval pokračovaniu Kultu. Nakoniec to nie je ani first person v štýle Skyrimu, ani 3rd person vo veľkom svete. Tvorcovia sa vrátili k vlastným koreňom a Shadows svojmu predchodcovi rozhodne nerobí hanbu.
Hra je aktuálne v early access verzii dostupná na Steame a to je taktiež verzia, ktorej sme sa niekoľko posledných týždňov venovali. Ako taká samozrejme obsahuje chyby, v mnohých aspektoch je nedokončená, no ponúka zaujímavý pohľad na to, čo by neskôr mohla ukázať plná verzia. Zavedie hráčov do tajomného fantasy sveta, ktorý sa práve ocitá na pokraji zničenia. Aj keď to tak na prvý pohľad nevyzerá, za rohom číha veľké nebezpečenstvo a jediný, kto ho dokáže premôcť, je ten najmenej pravdepodobný hrdina.
Je ním démon, ktorého zo záhrobia vyvolá mocný, no skrytý mág. Postava, ktorá by v iných hrách stála na opačnej strane barikády, sa tentoraz stáva hlavným protagonistom, ktorý musí svet nie zničiť, ale zachrániť. Démon v tom však nebude sám. Je to pojedač duší. A duše iných, živých aj mŕtvych, sú jeho potravou, ale aj bábkami. Pomocou nich sa dokáže premiestniť do sveta živých. A tu prichádza na rad výber hrdinov. Démon sa totiž dokáže pohybovať len vo svete tieňov (opäť sa tak vracia svet, kam Games Farm umiestnili časť diania v Kulte) a aby sa dostal do sveta živých, potrebuje bábku.
V úvode si vyberáte z trojice, ktorá predstavuje základné archetypy známe z podobných hier: kráľ banditov Kalig je tank, Jasker lukostrelec a Evia zas čarodejníčka. V úvode tak máte jasne na výber štýl, ktorý preferujete v boji. No postupne sa aj v tejto oblasti hra vyvíja. Kmeň tvorí stále démon Devourer a hlavná postava, ktorú si vyberiete v úvode, no postupne viete vstrebať aj ďalšie duše, ktoré vám v boji pomôžu a výrazne menia štýl hrateľnosti, takže si vyžadujú využitie v špecifických situáciách. Ako nám odprezentovala krátka ukážka, je medzi nimi mocný golem, no taktiež aj malý škriatok s lukom. A ako nám naznačuje oficiálna stránka, nie len príbeh má mnoho zákutí, ale aj počet postáv sa ešte výrazne rozrastie.
Ako už z vyššie opísanej povahy hry vyplýva, bojujete v dvoch svetoch. Každý má svoje prekážky a hádanky a pri ich riešení vám pomôže presun z jedného univerza do druhého druhého. Vo svete tieňov môžu stáť mosty, ktoré sú vo svete ľudí už dávno zbúrané, alebo sa odhalí cestička cez pole plné pascí. Taktiež vás ale čakajú dva rôzne druhy nepriateľov. Bojujete s ľuďmi aj démonmi a musíte dávať veľký pozor na to, aby ste tieto boje dobre vyvážili kvôli úrovni svojich postáv. Taktiež questy nájdete v oboch týchto svetoch, čo zvyšuje ich variabilitu.
Hra nám zatiaľ predviedla svoju prvú kapitolu, ktorá zaberie zhruba 5 - 6 hodín. Môžeme tak odhadovať, že plná verzia by sa ľahko mohla dostať cez 30 hodín, čo je pomerne slušný čas na akčnú RPG. Celá epizóda sa odohráva v meste Thole, kde s hlavným hrdinom musíte splniť zopár príbehových úloh, no najmä množstvo vedľajších. Tie zatiaľ ukázali zopár zaujímavých kúskov, pričom na seba množstvo úloh postupne naväzuje, no bohužiaľ sa nevyhli ani niekoľkým poslíčkovským questom. Okrem mesta sa dostanete aj do katakomb pod ním a budete bojovať so zaujímavými nepriateľmi. Bohužiaľ sa autori nevyhli klišé, ktorým sú pavúky.
Ak by ste stále hrali len vo svete ľudí, pričom sa len v povinných prípadoch zmeníte do formy démona, čoskoro by ste narazili na problémy. Jednak sú to už spomínané questy a tým pádom aj predmety, ktoré by vám ušli. Bojujete s rôznymi démonmi a rozvíjate aj Devourera. Bez toho vám súperi narobia veľké problémy, pričom je to práve Devourer, ktorý je najdôležitejšou figúrkou z vašej partie. Jednotlivé postavy si môžete prepínať, niektoré môžu aj zomrieť, no démon nie. Ak padne, znamená to pre vás návrat k poslednej uloženej pozícii.
S tým súvisí aj systém „života“ v hre. Shadows ponúka štandardný systém liečivých elixírov, ktorý obohacuje o vlastný systém duší. V zásade to teda znamená, že duše, ktoré Devourer získa z padnutých nepriateľov, mu môžu pomôcť pri liečení. Avšak taktiež môžu liečiť aj ľudské postavy. Je ich však obmedzený počet – len toľko, koľko ste si nazbierali. Takže pri liečení musíte dávať dobrý pozor, aby ste si ich neminuli v ťažkej situácií len na jednu postavu a ešte aj to nevhodnú. Navyše, ako si postupne postavy vylepšujete, majú viac HP a pri liečení tak duše spotrebujú rýchlejšie.
Postavy si teda vylepšujete nie len v oblasti života, ale aj skúsenosti a schopností. A každú zvlášť. Bohužiaľ, tu toho hra zatiaľ mnoho neukázala, umožnila dostať sa maximálne na level 6, pričom to je stále ešte len začiatok budovania vašej postavy, takže ani schopnosti sa príliš nelíšili. Skúsenostný strom však vyzerá byť pomerne bohatý, aj keď môže pôsobiť jednoducho. Postupne ponúka na výber mnoho schopností (aktívnych aj pasívnych), ktoré si navyše ešte môžete individuálne vylepšovať na niekoľkých úrovniach. Rozhodne je toho viac ako v Diablo 3, zvlášť ak zoberiete do úvahy, že vylepšujete celú partiu.
K tomuto typu hier neoddeliteľne patria zbrane a mnoho iných predmetov, ktoré môžete predávať a získavať za ne zlato, či si z nich neskôr niečo vyrobiť. Aj v tomto pohľade early access verzia ponúkla len začiatočný výsek, podľa ktorého hru ťažko globálne hodnotiť. Čo sa zbraní a výstroje týka, s hlavnou ľudskou postavou ich máte plné priehrštie a stále ich môžete vymeniť za nové. Horšie to je s Devourerom, pretože jeho nové vybavenie nachádzate len veľmi pomaly. Drop je síce náhodný, no aj tak tých prvých 5 - 6 hodín s ním strávite zväčša len so základným vybavením. Veci si, samozrejme, môžete aj kupovať u obchodníkov, no tí disponujú len obmedzenou ponukou. Nemajú však rovnaké ceny, takže ak niečo potrebujete, oplatí sa vám hľadať a osloviť viacerých predajcov.
Čo sa týka grafickej stránky, sánka vám nespadne. Neznamená to však, že by hra vyzerala zle. Vyzerá dobre, len pomerne jednoducho. Výhodou toho je aj fakt, že je tým pádom pomerne nenáročná na hardvér. Hudba je taktiež príjemná a dabing sa javí ako zaujímavý. Zatiaľ je nadabovaná len postava rozprávača, ktorému hlas prepožičal legendárny britský herec Tom Baker (rovnako ako v Kulte). Ten sa preslávil ako Doctor Who aj vďaka charizmatickému hlasovému prejavu a ani po rokoch z neho nič nestratil.
Shadows: Heretic Kingdoms nie len v tom dobrom nadväzuje na Kult, ale hre sa darí budovať aj svoju vlastnú identitu. Nekopíruje Diablo, čo môžeme považovať len za plus a aj keď sa v ranej fáze nevyhla niekedy nepríjemným bugom, ukazuje kvality a potenciál, ktorý môže naplno rozvinúť v plnej verzii. Svet Shadows je zaujímavý, postavy netradičné a systém rozvoja svieži. Finálnej verzie by sme sa mali dočkať ešte tento rok.
PC
Slovenské hry Vývoj: bitComposer Games / Games Farm Štýl: Akcia / RPG Web: domovská stránka hry | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|