SON OF NOR |
SON OF NOR |
Už prvé zmienky o akčnej adventúre Son of Nor naznačili, že môžeme očakávať niečo netradičné. Vyskúšali sme verziu s predbežným prístupom, vydali sa do horúcej púšte a celkom slušne zapotili, aby sme vám prezradili, do akej miery je táto hra skutočne jedinečná.
Úvodné menu zatiaľ pôsobí dosť skromne a už po prvých krokoch medzi piesočnými nánosmi a kamennými útvarmi je jasné, že hra neohúri ani grafikou. Súčasne však tvorcovia vytasili svoje tromfy a v krátkej výukovej misii ukázali, prečo by sme tento indie titul mali brať vážne. Hlavný hrdina predvedie svoje unikátne schopnosti, na ktorých je založený celý postup a každopádne zaujmú.
Hrdina z púšte, ktorého si v kompletnej hre budete môcť upraviť, pomocou telekinézy zdvihne do vzduchu nadrozmerný balvan a môže ho vrhnúť na nepriateľa. Ešte viac sa vám zapáči, keď svojou mentálnou silou odlepíte od zeme všetky menšie objekty v okolí naraz a priamo z tejto polohy ich môžete metať jeden za druhým. To využijete pri kamennej bráne, kde musíte presne hodiť tri skaly do troch spínačov v rýchlom slede za sebou. O chvíľu zistíte, že je praktické takýmto spôsobom zdvihnúť priamo nepriateľa a levitujúcu obeť hodiť hoci do priepasti.
Ďalšou zaujímavou schopnosťou je teraformácia, pomocou ktorej manipulujete priamo s prostredím, v ktorom sa pohybujete. Prídete k vyvýšenine, ktorú zdoláte jedine tak, že koncentrujete energiu a z piesku vyrobíte kopček, po ktorom sa už pohodlne dostanete cez prekážku. Rovnakým spôsobom vytvoríte v otvorenom teréne bariéru, ktorá vás ochráni pred útokmi nepriateľov. Na pieskovom povrchu môžete vytvoriť aj jamu, z ktorej sa pre zmenu vaša obeť nedostane von. Takto sa dá aj očistiť zaviaty vchod do domu alebo odkryť symboly na zanesenej podlahe.
Po krátkom zoznámení so základnými schopnosťami a rasou nepriateľských jašterov sa výuka končí a začínate pekne od nuly v zapadnutom útočisku posledných ľudí. Plníte nenáročné úlohy pre domorodcov, čiže odpratávate prekážajúce balvany alebo pomáhate pri zbere úrody. Samozrejme, vykonávate to pomocou vašich jedinečných mentálnych schopností. Udalosti vás potom zavedú mimo skromného osídlenia, kde musíte zavaliť diery, ktorými vyliezajú mäsožravé chrobáky a zlikvidujete pár nepriateľov. V teréne s kamennými bariérami sa pomerne zle orientuje, ale pomôže navigačná šípka pri popise úlohy.
Vizuálne aj obsahovo zaujímavejším prostredím ako púšť so skalnatými útvarmi, je starobylý chrám, kam nevyhnutne povedú vaše kroky. Kým v exteriéroch tvorcovia stavili hlavne na akciu, v útrobách chrámu vás čaká séria miestností s puzzle prvkami. S tým, čo ste sa naučili, musíte prekonať smrtiace pasce a prísť na to, akým spôsobom otvoríte dvere do ďalších priestorov. Treba manipulovať s pohyblivými stenami alebo tlakovým spínačom, inokedy zostaviť skladačku či nastaviť zrkadlá, ktoré odrážajú lúč. Tento rébus ste už mohli vidieť v iných hrách, lenže autori ho spestrili ďalším prvkom, a tak okrem otáčania zrkadiel musíte ešte odstrániť z cesty bariéry.
Návrat do púšte znamená aj návrat k akčnej zložke a problémom, ktoré vyžadujú hlavne vašu šikovnosť. Hrdinovi sa pritom nabaľujú nové schopnosti. Napríklad dokáže extrahovať výpary zo zeme, ktoré sa dajú využiť na zdolanie ľahších prekážok a veterná sila zefektívni aj vrhanie predmetov. A na rad prídu aj ohnivé kúzla a esencie a s nimi aj nové možnosti pri likvidovaní jašterov aj riešení rébusov.
Škoda, že mnohé pasáže predstavuje dosť monotónne skákanie a hľadanie správnej cestičky. Na miestach, kde by sa najviac hodili predmety, ktoré sa dajú chytiť a použiť, je takýchto interaktívnych objektov málo. Čudne pôsobí aj to, že dokážete preniesť masívnu skalu, ale neviete zodvihnúť malé veci v tábore, ani spustošiť nepriateľské stany. Na skalnatom povrchu s pôdou veľmi hýbať nemôžete, takže aj teraformácia je obmedzená. Nepriatelia, ktorých hodíte do ohniska, nehoria. Fyzika a interakcia sa skrátka týka len vybraných predmetov a v určitých situáciách, čím sa okliešťujú vaše možnosti.
Už v ranej fáze hra poskytuje dostatočne komplexný zážitok, ale na niektorých veciach treba skrátka ešte popracovať. Príbeh sa zdá byť ucelený, hoci ešte nie sú kompletné sprievodné animácie, ale jeho podanie je dosť ťažkopádne. Pôsobí tak trochu ako prostredie, v ktorom sa odohráva, teda ako púšť, kde nenájdete veľa prvkov, ktoré by všetko oživili a osviežili. K tomu všetkému má hra nemotorné ovládanie, čo sa prejavuje pri riešení puzzle s posúvaním predmetov, ale aj v boji - ak je teda možné nazvať bojom hádzanie vecí po protivníkoch. Reálne fyzické bitky totiž nečakajte. Nemôžete priamo použiť žiadne zbrane a musíte sa spoliehať výlučne na svoje mentálne schopnosti.
Pri ovládaní sa ale dá využiť myš s klávesnicou aj gamepad a dokonca oboje naraz v offline režime pre dvoch hráčov. Pri kooperácii s priateľom si rozdelíte ovládače a postupujete na delenej obrazovke. Hra už dokonca ponúka aj online režim pre štyroch účastníkov. To sú zaujímavé možnosti, ktoré sú popri hlavolamoch, telekinéze a transformovaní okolia, hlavnou devízou hry.
Son of Nor je vcelku pozoruhodná indie hra, ktorá strieda akčné pasáže s logickými úrovňami. Výnimočnou ju robí atypická interakcia s objektmi a prostredím. Ponúka originálne nápady a puzzle, ktoré dajú neraz poriadne zabrať, ale pritom pôsobí trochu neforemne - ako surový diamant. Ten však tvorcovia ešte môžu do oficiálnej premiéry vybrúsiť.
PC
Vývoj: Stillalive Studios Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|