GEARS OF WAR 4 |
GEARS OF WAR 4 |
Aj keď stoja na opačných stranách barikády, majú toho veľmi veľa spoločného. Hovorím o akčných sériách Gears of War a Uncharted, ktoré toho zdieľajú viac, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Obe odštartovali minulú generáciu konzol a stali sa ich symbolom. Stanovili latku pre ostatné hry vo svojich žánroch a získali si popularitu aj v multiplayeri, pričom uviedli do herného sveta ikonické postavy. A spoločné majú aj to, že sa tento rok obe vracajú v zdanlivo rovnakej situácii. Už ich tu nie je treba, užili sme si ich v niekoľkých hrách predtým, no aj tak sa vrátia s približne rovnakou hrateľnosťou, no príbehom viac zameraným na vzťahy.
Na začiatku leta sme sa tak pozreli na neľahký vzťah dvoch bratov, ktorý ocenili hlavné tí, ktorí sami majú súrodenca. Na jeseň sa v Gears of War 4 pozrieme na neľahký vzťah syna a otca. Z hry ste si už aj vy mohli vyskúšať nejaké tie multiplayerové zápasy, no na Gamescome sme si prvý raz zahrali príbehovú kampaň a trošku viac nazreli za jej oponu. Zavedie nás totiž 25 rokov do budúcnosti, kedy už locusti nie sú problém a COG zriadili komunity ľudí, ktorých riadia a snažia sa zachovať svoju civilizáciu. Nie každému však vyhovuje byť neustále pod vplyvom riadenia zhora. Vzniká tak skupinka outsiderov, ktorá žije mimo týchto komunít.
Niektorí z týchto ľudí sa ale tajomne začali strácať a medzi nimi bola aj matka Kait, jednej z nových hlavných postáv. Na cestu za jej záchranou ide so svojimi priateľmi, medzi ktorými je najmä JD Fenix, syn hlavného hrdinu pôvodnej série. Ten je kľúčovou postavou štvorky a v jeho koži zisťujete, že za únosmi je nová a skrytá sila. Noví nepriatelia dostali názov Swarm a pomaly odkrývate, čo robia s unesenými ľuďmi. Nemáte veľa času a aj preto sa hra odohráva behom jedného dňa. Do kariet vám však nehrá ani to, že je planéta po novom sužovaná neľútostnými vrtochmi počasia a smrteľnými búrkami. A jednu takú sme zažili aj my.
Autori nám odprezentovali jednu časť hry, ktorá je pravdepodobne hneď z úvodu. My sme si potom sami odohrali ďalšiu pasáž, zrejme tiež úvodnú, v 20 minút dlhom deme. V prezentovanej časti sa JD a jeho partia v starom sídle stretáva s Markusom, ktorý je starý, protivný a medzi ním a jeho synom badáte jasné napätie. Aj napriek tomu však pomôže. Opäť sa ako jeho hlas vracia John DiMaggio a opäť to je parádny výkon. Ako JD tu sekunduje herec Liam McIntyre (Spartacus). Kvalitne obsadené sú aj ďalšie úlohy: Del (Eugene Byrd) a Kait (Laura Bailey).
Pasáž v Markusovom sídle je akčnou jazdou bez prestávky, ktorá dokonca tu a tam pripomínala posledného filmového Mad Maxa. Prakticky sa tu nezastavíte. Ako idete vpred, stále na vás útočia ďalší nepriatelia a dávajú vám poriadne zabrať. Sídlo je navyše obrovské a ponúka mnoho rôznych prostredí. Nechýba tajný tunel a celé je to zakončené veľkolepou prestrelkou v skleníku, po čom prichádza aj tornádo ako jeden z nových efektov počasia a celá partia sa nakoniec na poslednú chvíľu zachráni pred pádom lietadla.
Na Gamescome autori predstavili aj nový typ nepriateľov, ktorí sú nazvaní DB. Sú to vyzbrojení roboti, ktorí sú v službách COG a partii hrdinov idú po krku. Boj s nimi je úplne iný ako so Swarmom. DB majú 4 triedy, medzi ktorými je aj malý prieskumný droid a štítom chránený lietajúci robot. Vo väčších počtoch vedia narobiť naozaj veľké problémy a občas musíte aj ustúpiť a vrátiť sa späť. Na rôzne triedy platí rozdielna taktika a nie je nič nezvyčajné, že sa poškodený DB rozbehne oproti vám, aby výbuchom tesne pred vami napáchal čo najväčšie škody.
Našťastie je proti robotom stále veľmi účinný klasický Lancer. Pochopiteľne ale v ich prípade má iný účinok. Režete kov a poriadne pritom iskrí, pričom robotov ani zďaleka nedokážete rozrezať celých. Ale aj tak to stačí na to, aby ste ich zničili. DB ale majú aj vlastné zbrane a po ich zneškodnení si ich môžete pokojne zobrať a použiť pre vlastnú potrebu. Videli sme napríklad Enforcer, čo je zbraň na štýl SMG, taktiež brokovnicu Overkill, ktorá je neuveriteľne silná. Taktiež sa predviedla aj nová snajperka, no keďže DB nemajú tradičné oči, nemá optiku. Na druhej strane ale umožňuje viac výstrelov bez nabíjania.
V boji proti všetkým druhom nepriateľov sú účinné aj iné prostriedky, napríklad ich môžete pretiahnuť cez prekážku/kryt k sebe a uštedriť im poriadnu ranu či zásah. Vracajú sa aj obľúbené popravy a je ich ešte viac druhov. Medzi novými zbraňami je aj píla Buzzkill, čo je vlastné malá cirkulárka, ktorá strieľa kotúče a tie sa ešte vedia odrážať od stien. Zamilujete si ju, krásne porciuje nepriateľov. V deme sme si taktiež vyskúšali aj Dropshot, čo je ďalšia novinka a nepriateľov prekvapí útokom spod zeme.
Práve v deme sa potvrdili slová autorov o tom, že sa snažia o rôznorodosť nepriateľov. Videli sme DB a Swarm, no obe frakcie majú niekoľko typov jednotiek. Pri základných a mladých nepriateľoch Swarmu je zaujímavé to, že autori nimi chcú hráčov vlastne naučiť hru hrať. Doteraz sa im totiž sťažuje veľa hráčov, ktorí v multiplayeri neustále zomierajú pod hlavňami brokovnice. Títo nepriatelia sú preto slabí, no veľmi rýchli a pohybliví, pričom neraz lezú po stenách a stropoch, takže vám nezostáva nič iné, len na nich vytiahnuť brokovnicu.
Jednotky Swarm sa menia tým, ako starnú. Mladí sú rýchli a pohybliví. Starší sú už silnejší a aj odolnejší, pričom uvažujú viac takticky. Snažia sa obchádzať vás, postupne zbierajú zbrane (aj viackrát) a kryjú sa tak, aby ste na nich nemohli priamo zaútočiť. Musíte si navyše dávať pozor aj na zámotky. Niektoré časti levelov sú nimi priam posiate a ak ich nechtiac rozstrieľate, vylezú z nich nepriatelia. Bojovali sme aj proti silným a rýchlym minibossom, pri ktorých museli postavy spolupracovať, lebo osamote sa proti nim šlo veľmi ťažko. Stále v nich ale cítiť narážku na locustov a bude zaujímavé sledovať, či je s nimi Swarm v nejakom výraznejšom spojení.
Aj podľa popisu pravdepodobne tušíte, že Gears of War 4 ponúkne zväčša známu hrateľnosť a je to pravda. Prináša však aj novinky, nové postavy a vlastne aj nový svet, ktorý vyzerá úplne inak ako v predchádzajúcich hrách. Je spracovaný úplne inak a v deme sa nám ukázal jasne temnejší, občas možno až hororový. Pripomínal skôr tie najtemnejšie levely z prvej časti. Chodby boli plné mŕtvol a aj zámotkov, na ktoré ste si museli dávať pozor. Oproti prezentovanej ukážke bolo aj demo pomalšie a nebola to len neustála akcia, ale stavalo na atmosfére. Dokonca vás prehnalo cintorínom, čo postavy nezabudli správne cynicky okomentovať.
Okrem toho sa zdá, že hra ponúkne aj zaujímavý príbeh a do jedného dňa toho vopchá naozaj veľa. Uvidíme odkazy na minulosť, dokonca aj na obdobie pred Emergence Day. Taktiež uvidíme udalosti medzi pôvodnou sériou a novou hrou, ktoré uvedú širšie súvislosti vo vzťahu JD a Markusa. A hlavne nám hra ponúkne aj úplne nový pohľad na hrdinu starej trilógie. Veľkou vecou je tiež to, že hra vyjde aj na PC s Windows 10 vďaka Play Anywhere, pričom už teraz autori sľubujú napríklad podporu 4K rozlíšenia. A kým hra sa rysuje veľmi nádejne, aj keď neponúkne už nič prelomové, musíme dúfať, že PC verzia sa podarí lepšie ako Ultimate Edition pri jej vydaní. Hru sme hrali a videli v PC verzii v 4K, vyzerala a bežala parádne, no nevieme, aké železo sa dnu skrývalo.
Xbox One
PC Vývoj: Microsoft / The Coalition Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|