ČO SA VLASTNE STALO PRED LIFE IS STRANGE? |
ČO SA VLASTNE STALO PRED LIFE IS STRANGE? |
Life is Strange od francúzskych Dontnod Entertainment prišiel ako blesk z čistého neba a vytrel kocúra Telltale sériám, ktoré si vyárendovali priestor na poli moderných adventúr, kde sa snažia miešať emócie, filmovosť a dopad rozhodnutí, no dlhé roky už stagnujú. Zato nová séria zo strednej školy chytila za srdce v prvej epizóde a vyrazila dych v tých ďalších. Príbeh nepôsobil ako emocionálne vydieranie, postavy boli skvele napísané a nadprirodzené schopnosti v hre pôsobili výborne, pričom korunu tomu nasadila skvelá hudba. Max sme zatiaľ dali zbohom, no s Chloe sme ešte neskončili.
Chloe sa totiž vracia v prequel sérii Life Is Strange: Before the Storm, kde má 16 rokov a hlas úplne inej herečky (tentoraz jej ho prepožičala Rhianna DeVries, no to vám prekážať nebude). Hlavne sa však pozrieme na udalosti, ktoré z nej vyformovali tú modrovlasú osudovú dievčinu, ktorú poznáme z pôvodnej hry. Pred dvomi rokmi jej zomrel otec a stala sa zatrpknutou, čo ju odsunulo na okraj. Život sa s ňou síce rozhodne nemaznal ani potom, aj tak mi ale osobne pripadala veľmi silene „badass“ v novej hre. Jej protikladom bude populárna Rachel, vďaka čomu môžu autori stavať na kontraste medzi hlavnou postavou a jej najbližšou priateľkou.
Priateľkami však nie sú hneď, spojí ich opäť niečo nečakané a temné, čo roztočí kolotoč troch prequel epizód. Čakajte ale primárne problémy zo skutočného sveta. Autori z nového štúdia Deck Nine, ktoré prebralo vývoj tejto minisérie, hlavnej hrdinke nedali žiadne nadprirodzené schopnosti, no to neznamená, že v pozadí nebude niečo tak trošku tajomné. Ak ste však hrali Life is Strange, viete, že to bola hra o živote. A niečo podobné máme očakávať aj tu a predviedla nám to aj krátka herná ukážka, ktorú sme mali možnosť vidieť na Gamescome.
V ukážke sa Chloe mala dostať na koncert svojej obľúbenej kapely, no ak máte 16 rokov, nie je to také jednoduché, ako by sa mohlo zdať. Vďaka ostrovtipu a intelektu sa však dá aj takáto úloha zvládnuť, no dôležitejšie je to, ako sa dá zvládnuť. Autori tu totiž predviedli svoj systém vetvenia rozhodnutí a to naozaj štýlovo. Demo bežalo na centrálnej obrazovke, okolo ktorej boli štyri ďalšie. Po križovatku v deme sme dianie sledovali na centrálnej obrazovke, vetvu však už autori presunuli na inú, a my sme tak mohli krásne vidieť, aký dopad môže mať rozhodnutie v jednom bode hry. To, či niečo ukradnete, sa vám neskôr môže vypomstiť, no aj pomôcť.
A aj keď Chloe nebola obdarená žiadnou špeciálnou schopnosťou, má poriadne podrezaný jazyk, ktorý jej umožňuje vymanévrovať z herných situácií. Autori túto schopnosť nazvali Backtalk a funguje na princípoch istých vodítok v dialógoch, ktoré sa vedia pekne vetviť a hra vám naznačí, či sa môžete chytiť niektorého slovíčka, ktoré vám pomôže vykecať sa z aktuálnej situácie - či je to vyhadzovač pred barom, alebo riaditeľ, ktorý cíti trávu ako policajný pes. Rozhodnutie je však už na vás a čas je limitovaný. Môžete zlyhať, no autori nechcú, aby ste sa niekde zasekli a museli dialóg opakovať, takže aj pri zlyhaní v dialógoch budete mať neskôr alternatívne cesty.
Chloe je svojská, no tu budete naživo sledovať vývoj jej postavy, a to aj vďaka introspektíve. Vnútorné monológy o postave prezradia viac, no tiež o vašich možnostiach. Zároveň práve charakter hlavnej hrdinky ovplyvňuje aj ďalšie elementy hry. Chloe má napríklad iný hudobný vkus, a tak v hre budete počuť inú hudbu. Ostatné postavy rôzne reagujú na jej oblečenie, čo je taktiež istý dôsledok vašej voľby – čo si ráno oblečiete? A tých známych postáv tu rozhodne nebude málo. Nebudú chýbať Victoria, Nathan a ďalší.
Okrem zážitku z dema sme si ale priniesli aj rozhovor o Before the Storm. Na naše otázky ochotne odpovedal jeden z autorov hry, Zak Garriss.
Ahoj, Mohol by si sa nám stručne predstaviť?
Samozrejme, volám sa Zak Garriss, som hlavný scenárista v Deck Nine a pracujem na Life is Strange: Before the Storm.
Hra je v mnohom podobná pôvodnej sérii. Mohol by si nám ale prezradiť, v ktorej oblasti bude vyvolávať iný dojem?
Myslím si, že sú tu dva hlavné smery, v ktorých sa hra líši od pôvodnej Life is Strange. Na jednej strane sa vraciame do Arcadia Bay, vraciame sa na miesta, kde sme strávili veľa času v prvej hre. A tiež stretneme množstvo postáv, ktoré sme spoznali v pôvodnej hre. Hra tak bude mať známy a nostalgický dojem, ale sme tam v koži Chloe Price, nie v koži Max. Svet, aj keď je ten istý, tak budete vnímať cez pohľad Chloe a to je úplne iná perspektíva, akú mala Max. Takže to je jeden smer. Ak ste v prvej hre klikli na objekt, Max ho popísala - to isté môže spraviť aj Chloe, ale líši sa to, čo vlastne povie, ako to povie, akým tónom.
Taktiež ale rozprávame príbeh, ktorý pokrýva iné oblasti Arcadia Bay, ako napríklad Mlyn, kde sa odohrával koncert, ktorý ste mohli vidieť v deme. To je napríklad miesto, na ktoré by Max nešla, ale Chloe si tam chce prebiť cestu, pretože chce vidieť túto kapelu. Príbeh ju zavedie na cestu po Arcadia Bay, kde uvidí miesta a lokality, ktoré budú odlišné od toho, čo poznáme z prvej hry.
Prečo ste si vlastne vybrali Chloe ako hlavnú hrdinku prequel série?
Keď sme prvý raz robili koncept príbehu, predstavovali sme si hranie za akúkoľvek postavu. Na všetky sme pozerali ako na potenciálne hlavné postavy. Ale vracali sme sa vždy späť k Chloe, lebo ma má energiu. Niekedy je to hnev, inokedy možno akási ľahostajnosť alebo aj odvaha, čo je zaujímavé, a zároveň nám to dáva slobodu vytvoriť zábavné veci priamo v hre. Ale taktiež to v jej osobností skrýva kus z nej. Z mnohých pohľadov je to zlomená postava. Dramaticky je v nej obrovský potenciál. Môžeme rozprávať príbeh, ktorý je veľmi ľudský, dá sa s ním stotožniť a je o prechádzaní náročným obdobím. Jedna z vecí, ktoré chceme spraviť, je hovoriť o tom, ako je úplne OK nebyť niekedy OK. Chloe prechádza náročným obdobím a to je v poriadku. Je to o smútku, o strate, prišla o otca. Myslím si, že každý tým prešiel, alebo pozná niekoho, kto si tým prešiel, takže si tam naozaj každý nájde niečo, s čím sa môže stotožniť.
Ukáže nám Chloe niektoré aspekty svojej postavy, ktoré boli v prvej hre iné?
Áno. Pozeráme sa na jej život pred tromi rokmi, takže je svet v mnohom veľmi rozdielny. Má 16 a nie 19, práve stratila otca, Max sa odsťahovala, no ešte do jej života nevstúpila Rachel, takže je to veľmi rozdielna Chloe od tej, ktorú poznáte z prvej hry. Takže aj keď má 16 a je veľmi nahnevaná, v rámci príbehu zažije veci, kedy ju uvidíme inak, než sme ju videli v predchádzajúcej hre. Uvidíme ju zabávať sa, uvidíme ju blázniť, ale uvidíme ju aj láskavú, vľúdnu a aj zraniteľnú a nahnevanú. Myslím si, že Chloe z prvej hry cíti viac hnev ako tie ďalšie pocity.
Na prvej hre sa mi veľmi páčilo, že hudba korelovala s postavou Max. Uvidíme niečo podobné aj tu?
Áno, hudba bola naozaj obrovskou súčasťou pôvodnej hry. Nedávno sme oznámili partnerstvo so skvelou britskou indie folkovou kapelou Daughter, ktorá zložila úplne novú hudbu pre Before the Storm. Títo hudobníci majú naozaj hlboký a trochu temnejší zvuk a to, čo pre hru vytvorili, je naozaj nádherné. Hudba znie tak, že naozaj patrí do Life is Strange univerza, no zároveň je rozdielna od tej pôvodnej, rovnako ako sa Chloe líši od Max. Je šitá na ňu.
Uvidíme v hre nejaké odkazy na to, čo sa vlastne stane v budúcnosti, v prvej hre?
Áno, fanúšikovia prvej hry, ktorí strávili veľa času s postavami a spoznali ich, zažijú mnoho momentov, pri ktorých sa pousmejú, ale nechcem prezrádzať veľa.
Prečo len 3 epizódy?
Keď sme začali vytvárať projekt, tak sme si nepovedali, aký dlhý ho chceme mať. Hľadali sme ten správny príbeh a keď sme skončili pri príbehu Chloe a Rachel v tomto momente ich života, cítili sme, že by to mohla byť správna dĺžka. Rozmýšľali sme nad rozšírením hry, ale nakoniec sme sa rozhodli, že 3 epizódy sú akurát.
Pôvodná séria mala menší technický problém s animáciami tvárí postáv, ktoré nesedeli k tomu, čo sme počuli. Vyriešili ste tento problém?
Používame vlastný engine, sériu vlastných nástrojov pre filmové rozprávanie príbehu, ktoré obsahujú aj naozaj sofistikované animovanie tvárí. Naozaj sa tešíme z toho, čo robíme a ako to vyzerá. Ak ste videli prezentáciu, určite viete, že sa to zlepšilo. Máme potešenie z toho, ako sa to vylepšuje a čím viac podobných hier vyjde, tým viac odlišností uvidíme v tom, ako sú zobrazované tváre postáv.
Vieme, že Before the Storm bude bez špeciálnych schopností. Ako ste sa s tým popasovali? Prinesiete nejakú náhradu?
Cestovanie časom bolo kľúčovým komponentom v hre a ovplyvnilo príbeh, osobnosť Max a aj hrateľnosť. Tento mechanizmus bol naozaj jedným zo základných kameňov hry. Backtalk nie je náhrada, ale je to rovnako dôležitá súčasť. Je jednou z možností, ktorou môžete skúmať, aké je to byť Chloe v priestore tejto hry. Je to vlastne minihra, kde môžete pomocou dialógov iných napáliť a pri Chloe to funguje dobre.
Aby som sa vrátil k pôvodnej otázke, skúmali sme mnohé možnosti toho, ako schopnosti zachovať, zmeniť ich za iné, či ich úplne vynechať, no nakoniec sme sa zamysleli nad tým, že keď hráči hovoria o tom, čo majú na Life is Strange najradšej, nehovoria o sci-fi. Hovoria o postavách, intenzívnom príbehu, podivnosti mestečka Acradia Bay, spracovaní sociálnych a osobných problémov a ako sa s tým všetkým vedeli stotožniť. A na to sme sa chceli sústrediť, čo nám dalo slobodu povedať, že je v poriadku, ak Chloe nemá žiadne schopnosti, že dokážeme vytvoriť dramaticky príťažlivú hru bez sci-fi a sme spokojní s tým, na čom sme nakoniec pracovali. Aj keď musím povedať, že v príbehu sú nadprirodzené elementy. Len preto, že Chloe nehádže firebally, to neznamená, že neskúmame všetky rôzne, veľmi podivné miesta jej interného sveta, ktoré sú takmer mýtické a myslím si, že sa postarajú o naozaj príťažlivý naratívny zážitok.
Keďže teraz pracuješ s Chloe, ktorý koniec pôvodnej hry osobne preferuješ?
Rozhodne favorizujem Chloe a bola to moja jednoznačná prvá voľba.
Myslíš si, že existuje priestor, kde sa dá pokračovať v pôvodnom príbehu?
To je, samozrejme, dobrá otázka, ku ktorej sa zatiaľ rozhodne nechcem vyjadrovať.
Ďakujem za rozhovor.
Ak vás hra zaujala, nemusíte na ňu čakať dlho, prvá epizóda Before the Storm vychádza už 31. augusta.
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Square Enix / Deck Nine Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|