PAGAN ONLINE |
PAGAN ONLINE |
História už mnohokrát potvrdila, že tie najpopulárnejšie hry často vznikajú ako mix niekoľkých prvkov z iných úspešných titulov, či už ich modov, z ktorých sa vývojárom môže podariť vybalansovať návykovú hrateľnosť, no potrebujú k tomu aj štipku niečoho originálneho. Niečoho, čo dá hre šmrnc a vďaka čomu si pri jej mene hráči okamžite vybavia, o aký titul ide. O takýto recept sa najnovšie pokúša Wargaming, známy skôr pre jeho hry zo sveta tankov, lodí a lietadiel. Najal si k tomu srbských „šéfkuchárov“ z Mad Head Games, aby „uvarili“ izometrickú akčnú RPG s názvom Pagan Online, ktorá vychádza na PC v Early Access.
Ako je už z dvoch titulných slov jasné, ide o online RPG zasadenú do sveta predkresťanskej éry s pohanskými bohmi, dávkou mágie aj klasickými obrovskými kladivami a sekerami. Pri prvom pohľade na Pagan Online mnohým hráčom príde na myseľ kráľ izometrických RPG Diablo, no hra sa v prvom rade líši ovládaním postavy pomocou klávesov WASD. Hra má vďaka tomu o niečo akčnejší hack-and-slash ráz a má tak bližšie k Battlerite, no tam podobnosť končí. Pagan Online sa neprofiluje ako MOBA, ale skôr ako premium online RPG, no v súčasnom stave je práve online aspekt plný otáznikov.
Po spustení hry a pripojení na servery nám hra dala možnosť vybrať si z troch hrdinov podľa preferovaného štýlu boja, či už zameraného na ofenzívu, rýchlosť v kombinácií s mágiou, alebo na crowd control s defenzívnymi schopnosťami tanku. Po tutoriáli, ktorý nám postupne predstavil schopnosti v praxi, sme sa objavili v Panteóne, ktorý slúži ako hub, v ktorom hráči vykonávajú všetky zmeny na svojom hrdinovi a navzájom sa môžu vidieť a komunikovať. Následne sme otvorili mapu a pokračovali v príbehu, pričom ostatní hráči definitívne ostali v hube. Hra tak iba naznačuje, že neskôr v nej bude možný istý kooperačný režim, no v súčasnom stave ide o singleplayer zážitok zameraný na príbeh.
Práve svet, v ktorom sa Pagan Online odohráva, a príbeh, ktorý sa naň viaže, je tým špecifickým korením, ktorým sa chce hra odlíšiť. Zdrojom konfliktu je strata pohanských bohov, bez ktorých svet môže upadnúť do temnoty a vašou úlohou bude postupne ich nájsť. Srbskí autori sa pohrali so slovanskou mytológiou a srbským folklórom, aby ponúkli zaujímavý príbeh v bohatom svete, ktorý je nám kultúrne veľmi blízky a hra si tak určite nájde množstvo fanúšikov najmä zo strednej a východnej Európy. Vizuálne Pagan Online možno mierne pripomína Battle Chasers alebo hry od Blizzardu, ale z hrdinov ako je mladík s medveďom Dameer, hrdina Kingewitch, ktorý vychádza zo srbskej mytológie, či kočovnícka tanečnica Masha máte pocit blízkosti, aj keď ste ich predtým ešte nevideli. Dizajnéri s veľkým úspechom pracujú so slovanským folklórom a ak vám nie je po chuti, vďaka skinom si viete hrdinu pretvoriť na akýkoľvek iný fantasy archetyp.
Po zoznámení sa s ovládaním sa vám už po krátkej dobe odomknú takmer všetky schopnosti, s ktorými budete postupne plieniť rozvetvené mapy plné príšer. Hra je zameraná hlavne na hack-and-slash aspekt s rýchlym ničením hôrd nepriateľov a neponúka toľko možností prispôsobenia schopností, ako napríklad Diablo. Levelovanie tak ovplyvní primárne štatistiky a efektivitu vašich schopností. Ak túžite po obmene, vašou primárnou motiváciou bude odomykanie nových hrdinov s odlišnými štýlmi boja. V súčasnosti ich hra ponúka osem, no je možné, že časom ešte nejakí pribudnú. Okrem efektných animácií obrovských škôd na mape bude vašou motiváciou do boja aj korisť, ktorej autori sľubujú nekonečné množstvo.
V príbehovom režime sa väčšinou na jednej mape ocitnete viackrát, pričom sa obvykle postupne otvárajú všetky jej kúty. Okrem toho hra ponúka aj ďalšie režimy orientované hlavne na plnenie úloh za konkrétnu korisť. Sú nimi napríklad Hunts, pri ktorých musíte na mape buď zničiť istý počet jedného druhu nepriateľov, alebo zbierať časti ich tiel, ako sú zuby či rohy. Plnenie týchto lovov sa vám oplatí, ak vám chýba zlato. Pri Missions režime je potrebné nielen zničiť nepriateľov, ale aj splniť určitý cieľ, napríklad v defenzívnej misii musíte ubrániť svätyňu, alebo je nutné prežiť niekoľko vĺn nepriateľov v survival režime. Odmenou je korisť, ktorá je zväčša zložená zo zdrojov na výrobu predmetov a je dopredu daná pri každej misii, preto si môžete vybrať misiu podľa odmien, ktoré v súčasnosti potrebujete. Assassinations naznačujú váš cieľ už v názve. Vyžadujú od vás nájdenie a zabitie elitného nepriateľa na mape. Za úspešné splnenie získate hero shards pre jeden typ hrdinu.
Hra tak okrem zlata predstavuje aj ďalšiu menu v podobe hero shards, ktoré sú špecifické pre každého hrdinu a zo začiatku je ich získanie pomerne náročné. Najúčinnejším spôsobom sú Assasination súboje, ktoré sa však odomykajú s progresom kampane a vyžadujú si aj nájdenie osobitného kľúča pre každý súboj. Dá sa tak predpokladať, že práve tu môže byť priestor na prípadné míňanie reálnych peňazí hráčov. Pre jednoduché a okamžité odomykanie hrdinov sa priam žiada možnosť zakúpiť hero shards za peniaze, no tam nákupná mánia pre mnohých neskončí. Hra ponúka aj rozsiahlu úpravu postavy s rôznymi skinmi a farebnými kombináciami. Na odomknutie jedného hrdinu potrebujete 50 hero shards a na skiny pre jedného hrdinu v súčasnosti miniete od 60 do 150 shardov. Pagan Online po vzore mnohých súčasných online multiplayer hitov prináša aj rôzne viac či menej infantilné emotikony, ktoré sa aj so skinmi určite budú časom rozširovať. Mikrotransakcie zatiaľ neboli autormi potvrdené ani vyvrátené, preto si na definitívnu odpoveď budeme musieť počkať.
Autorom sa do hry podarilo vtlačiť aj istú formu lootboxov, ktoré však v tejto hre predstavujú balíčky kariet, v ktorých sa väčšinou nachádzajú suroviny na výrobu. Tá prebieha formou akéhosi vylepšovania počiatočného predmetu, ktorý máte v inventári. Potrebujete k tomu jednorazový recept a suroviny, všetko, čo nájdete na mapách alebo pri plnení misií. Lootboxy tak zatiaľ pôsobia len ako denné odmeny a ich potenciál na mikrotransakcie je tiež otázny. Čo však Mad Head Games ďalej sľubujú, sú denné a týždenné eventy, veľké štvrťročné updaty, ktoré majú udržať vernosť hráčov a tiež 50 hodín kampane s nekonečnou znovuhrateľnosťou. Vývojári nás tak finálnym produktom môžu ešte veľmi milo aj nemilo prekvapiť.
Ak história videohier niečo potvrdila, tak je to aj faktor náhody, kedy sa aj z pomerne neznámej hry stal postupom času celosvetový fenomén. Recept na úspech v skutočnosti nemá nikto a štúdiá to budú jednoducho skúšať, kým sa ich nápad neuchytí. Wargamingu sa s Mad Head Games táto taktika nedá zazlievať a Pagan Online je v skutočnosti vítaným experimentom, ktorý sa zatiaľ črtá ako solídna akčná RPG, ktorá časom možno dostane plné kontúry a ako hotový produkt ponúkne zábavu na desiatky hodín. Bude však nutné ujasniť si, akým smerom sa Pagan Online bude ťahať v rámci online multiplayer hier a či si tým dokáže viac fanúšikov prilákať ako odpudiť. Srbské štúdio nám dalo jasne najavo, že potenciál má. Teraz ho už len musí naplniť.
PC
Vývoj: Wargaming.Net / Mad Head Games Štýl: RPG / Multiplayer
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|