THE LORD OF THE RINGS: GOLLUM

THE LORD OF THE RINGS: GOLLUM

Stealth spracovanie Tolkiena

Dolu skalou, ktorá sa v matnom mesačnom svite zdala zvislá a takmer hladká, zliezal s naširoko roztiahnutými tenkými údmi malý čierny tvor. Jeho mäkké priľnavé ruky a chodidlá zrejme nachádzali štrbiny a výstupky, ktoré by nijaký hobit nezbadal a nevyužil. Tvor sa spúšťal po skale ako dajaký veľký loviaci hmyz, ktorý využíva lepkavé brušká prstov. A zliezal hlavou dolu, akoby si ňuchom hľadal cestu. Každú chvíľu pomaly dvihol hlavu, na dlhom, vycivenom krku ju celú vyvrátil dozadu, a hobiti vtedy zazreli dva malé svietiace body, oči, ktoré chvíľu žmurkali na mesiac a potom ich rýchlo zakryli viečka.

Fanúšikovia dobrej beletrie hneď vedia, o akej postave je reč. Postave, ktorá sa sprvu mohla zdať ako okrajová, nezaujímavá a aj škaredá. Nakoniec mala ale veľký vplyv na dej kníh Pán prsteňov. A nielen tam. Pri filmovom spracovaní to bola práve táto postava, ktorá posúvala technologické možnosti motion capturingu na nové úrovne. A je to táto postava, ktorá sa tento rok dočká vlastného herného spracovania.

Ako človek, ktorý rád čítal Tolkiena ešte pred dnes už kultovou filmovou trilógiou od Jacksona, som rád, keď sa značka Stredozeme dostáva opäť do pozornosti. Hlavne teda do pozornosti bežných ľudí, ktorí sa môžu dostať k skvelým fantasy knihám, ak ich doteraz nečítali. Už trochu nesvoj som z toho, že sa značka dostáva aj do pozornosti filmových, seriálových a herných producentov. Nie všetko totiž dopadne dobre ako Jacksonova trilógia alebo strategická séria Battle for Middle-Earth. Skôr je to naopak a tvorcovia často úplne nevedia, ako s týmto zdrojom narábať. Navyše poslednú dobu sa zdá, že značku už môže dostať naozaj každý.


Musím však povedať, že z mnohých nápadov, ktorá tu za posledné roky v súvislosti s touto značkou boli, je stealth akčná adventúra s postavou Glocha (áno, Gollum sa v slovenskom knižnom preklade naozaj volá Gloch) patrí medzi tie lepšie alebo aspoň najzaujímavejšie. Pravdou ale je, že prichádzajúcej hre The Lord of the Rings: Gollum stále veľa hráčov neverí. Dôvodom sú aj mnohé odklady. Hru sme pôvodne mali už dávno hrať, no dočkáme sa jej niekedy neskôr v tomto roku. A to hráči nemajú radi.

My sme mali možnosť si zahrať dve kapitoly z hry a ešte sa aj porozprávať s autormi. Tí chcú priniesť vlastný pohľad na túto netradičnú postavu, ktorý nebude viazaný predstavami z filmov. Vychádza z kníh, ale chcú mu dať niečo vlastné. A zároveň chcú vyplniť tú obrovskú dieru v rámci Glochovho príbehu. Pôvodne to bol hobit menom Sméagol, ale moc Veľprsteňa ho zmenila na tvora, ako vyššie opísal Tolkien. Keď zomrel, mal zhruba 589 rokov. To dáva autorom naozaj dostatok priestoru na rozpovedanie svojho príbehu.

Príbeh hry nebude krátky, ale zaberie dlhšie časové obdobie. Pritom v ňom budete putovať po naozaj peknom kuse Stredozeme. Už len demo, ktoré nám autori ponúkli, ponúklo dve výrazne odlišné časti sveta. Vieme tak už, že v plnej verzii navštívime elfov v Lothlóriene, ale zavítame aj do Mordoru. Rovnako sa tak môžeme tešiť na rôzne známe postavy (Thranduil, Gandalf, Sauronove ústa), ktoré doplnia aj úplne nové postavy. Javí sa, že hra ponúkne zaujímavý mix originálnej tvorby a pôvodných postáv. Nebude chýbať zastúpenie rôznych rás Stredozeme.

Ak ste čítali knihy alebo videli filmy, viete, že Gloch nie je jednoduchá postava. Funguje tam istá dualita osobností – Gloch a Sméagol sú dve osobnosti, ktoré sa bijú o kontrolu nad telom. Túto dualitu autori zapracovali do hry vo forme hernej mechaniky. Navyše vám tým dávajú voľnosť v tom, ako si budete formovať vlastné prechádzanie hry. Hra totiž bude obsahovať kľúčové momenty, kedy sa môžete rozhodnúť, ako sa zachovať, na koho stranu sa prikloniť, ako reagovať v dialógoch a podobne. Jeden spôsob bude formovať charakter k Sméagolovi, druhý zas ku Glochovi. Poviete pravdu alebo budete klamať? Dopracuje vás to k rozdielnym výsledkom, ale vždy vpred.

Ak mám byť úprimní, práve príbeh a táto dualita hlavnej postavy sú aspekty, ktoré ma na hre veľmi oslovili, pričom ostatné časti hry už v mojich očiach zaostávali. Bolo zaujímavé zvažovať dopad svojich rozhodnutí na dosiahnutie cieľa. Príbeh samotný nám bol skôr prezentovaný vo forme útržkov. Predsa len to boli dve rozdielne kapitoly niekde za stredom hry, ku ktorým sme nepoznali kontext a ani to, ako to celé začalo a ako sa Gloch dostal tam, kde sme prebrali kontrolu nad ním. Ale tie útržky boli zaujímavé a hlavne autori pekne ilustrovali to, ako okolité svet Glocha berie. Alebo skôr neberie. Elfovia aj ohyzdi sa k nemu správali veľmi podobne a brali ho ako menejcenného. Takúto perspektívu nám hry často nedávajú.

Okrem toho je hrateľnosť v rámci žánru relatívne štandardná. Je to third person akčná adventúra, kde sa musíte skôr zakrádať, postavy obchádzať a pôsobiť nenápadne. Neviem, ako to bude v plnej hre, ale tu sa bojovať nedalo. Respektíve na mňa niekto dokázal zaútočiť a vtedy to skončilo reštartom. Takže postupujte nenápadne, sledujte pohyb nepriateľov a postupujte tak, aby vás nevideli. A ak vás už zbadajú, nech to je len okamih a ihneď zmiznite z dohľadu. Akurát ten stealth občas ešte pôsobí dosť kostrbato. No to je snáď vec, ktorá bude vo finálnej verzii už opravená.


Okrem nenápadného postupu je ďalším z pilierov hrateľnosti lozenie. A tam má Gloch schopnosti, ktoré by mu závidel aj Ezio. Naozaj sa tu nalozíte do sýtosti a budete tiež hojne skákať, šplhať a využívať až prekvapivé gymnastické nadanie hlavnej postavy. Akurát aj s touto oblasťou mám niekoľko problémov. Prvým je kamera, ktorá nie vždy poslúchala a niekedy tak nebolo vidno, kam postava skáče. Druhým je samotný dizajn. Akoby dizajnéri najskôr vystavali prekážkovú dráhu, kadiaľ máte loziť, a až potom okolo toho nalepili level. Občas to fakt pôsobilo neorganicky, ako päsť na oko.

Ani graficky to nie je nejaká hitparáda. Niektoré veci sú veľmi pekné. Na iných zase badať dlhý vývoj hry. Do vydania je pomerne ďaleko, za tú dobu sa môže veľa vecí zlepšiť, ale nepredpokladám, že hra bude vyzerať oveľa lepšie. Ale štylizácia je pekná a postavy tiež. Sú také iné, aby si hra jasne razila vlastnú cestu a nepripomínala predchádzajúce filmy, hry, seriál a podobne. Zvukov stránka na tom podľa mňa bola o niečo lepšie a hlavne dabing sa mi páčil. Občas to znelo, akoby sa autorom podarilo zohnať na dabing Andyho Serkisa, ale nie je to tak.

Nech už The Lord of the Rings: Gollum príde kedykoľvek, nebude to mať jednoduché. Časť ľudí na hru bude pozerať cez prsty. Inej časti zas neulahodí mix stealth a lozenia. Ale mám tušenie, že si hra nájde aj fanúšikov, a to hlavne z radu tých, ktorí majú radi Tolkienov knižný svet. Príbeh a postava sú veci, ktoré hru môžu podržať. Za príbehom stoja odborníci na Tolkiena, ktorí sa v jeho diele vyznajú a sú ním fascinovaní. Takže rozhodne nemáme očakávať niečo ako seriál od Amazonu. Ale o tom a aj o ďalších veciach vám čoskoro napíšeme v našom rozhovore o hre a jej vzniku.


napísal matus_ace 23.3.2023
Páči sa mi! (+3)
THE LORD OF THE RINGS: GOLLUM


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29551)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk