ALAN WAKE 2 |
ALAN WAKE 2 |
Gamescom ako najväčšia herná výstava na svete so sebou prináša veľkú dávku ruchu a stresu a nevyhnú sa mu ani novinári počas prezentácií za zatvorenými dverami. Kolínske výstavisko bzučí ako úľ a len máloktorým spoločnostiam sa darí postaviť stánky tak, aby dokázali svoje hry predviesť nerušene. Remedy Entertainment sa možno aj z tohto dôvodu rozhodlo, že Alan Wake 2 si zaslúži našu plnú pozornosť a novinári by hru mali vidieť za čo najlepších podmienok. Preto sme sa presunuli do pár kilometrov vzdialeného kina Lichtspiele Kalk, kde už čakal scenárista a kreatívny režisér Sam Lake, aby spolu s režisérom Kyleom Rowleym predviedol svoje najnovšie videoherné dielo. Tentoraz na hlavného hrdinu preniesol najmocnejšiu schopnosť, akú spisovateľovi mohol dať - možnosť prepísať svoj vlastný osud.
Do sály nás pustili iba s popcornom a varovaním, že tekutiny nie sú povolené, pretože nás čakajú scény, pri ktorých možno budeme skákať zo sedadiel. Po dobu 40 minút sme sledovali hrateľnosť za Alana, temné ulice New Yorku z Alanovej nočnej mory a po prvý raz sme videli, ako svoj talent premieňa na praktickú schopnosť a zároveň najzaujímavejšiu hernú mechaniku hry. V ukážke sme videli misiu nazvanú Casey po agentovi FBI menom Alex Casey, ktorého stvárňuje Sam Lake a dabuje James McCaffrey. Okrem toho, že ide o postavu z románov Alana Wakea, je to aj spolupracovník agentky Sagy Andersonovej, ktorá je druhou hrateľnou postavou. Táto misia sa však hrala za Alana a preto sme sa ponorili do jeho desivej verzie New Yorku, v ktorej je uväznený už 13 rokov.
Tak dlhá doba strávená vo vlastnej nočnej more zanechala stopy na Alanovej psychike. Pri pohľade na televízor sa zrazu ocitne v talkshow a moderátor ho chváli pre jeho novú knihu, no on si nepamätá, že by ju napísal. Zdá sa, že jej dej má Alan ešte len pred sebou a hráči mu ho pomôžu napísať svojimi rozhodnutiami. Po hranej prestrihovej scéne v televíznom štúdiu sa Alan následne vracia do lokality zvanej Temné miesto a prechádza ulicami, ktoré vďaka novým technológiám vyzerajú menej ako sen a viac ako skutočnosť. Po spolupráci s Nvidiou je Alan Wake 2 jedna z mála hier, ktoré obsahujú plný path tracing s DLSS 3.5. Všetko od odrazov v kalužiach na zemi, skla na objektoch, cez rozptyl svetla a tiene využíva path tracing, preto aj túlanie sa po uliciach vytvára dojem, že sa pozeráte na CGI film.
Po záhadnom telefonáte dostane Alan inštrukcie, aby sa presunul do metra. Aj keď sa zdá, že na vzdialenosť niekoľkých kilometrov niet živej duše, Alan nie je tak úplne sám. Do cesty sa mu pletú akési tieňové postavy, pred ktorými môže utekať, no často predstavujú prekážku pri ďalšom progrese. Vtedy si musí Alan pomôcť svetlom v podobe anjelskej lampy so žiarovkou, ktorú nosí vo svojej taške. Po osvietení dostane tieň fyzickú podobu a je možné doňho začať strieľať pištoľou. Nábojov však nebudeme mať veľa. Pred prezentáciou nás upozornili, že vývojár, ktorý gameplay nahrával, musel tieto pasáže hrať toľkokrát, že sa už musel držať na uzde, aby všetkých neodpravil zásahmi do hlavy. Za bežných okolností však nepriatelia budú predstavovať určitú výzvu.
Svetlo, ktoré Alan nosí so sebou nielenže odkrýva pravú tvár nepriateľov, ale dokáže odhaliť aj skryté objekty. Zvukové efekty a symbol tlačidla na obrazovke nám naznačujú, kedy je vhodné použiť svetlo a pri tejto misii nám napríklad odhalí vchod do metra tam, kde predtým bola len kopa odpadkov. Alan zíde po schodoch do opustenej stanice, ktorú však niekto uzatvoril a nie je možné ísť ďalej. Vtedy sa dostáva na rad Alanova unikátna schopnosť prepisovať príbeh. Kedykoľvek počas hrania sa tlačidlom dokážete presunúť do svojej pracovne pred tabuľu so zápletkou svojej knihy. Ako pravý spisovateľ si Alan na tabuľu poznačí novú lokalitu, pripojí k nej vlákno príbehu a tak dokáže zmeniť realitu. V okamihu sa bariéry stratia a Alanovi sa otvára cesta hlbšie do systému staníc metra.
Časť hrateľnosti je preto založená na skúmaní lokalít a ich spájaní s dejovými linkami. Keď sa Alan dostane k zasypanému tunelu, musí prehľadať okolie, aby videl nejaké vízie, ktoré by ho inšpirovali v príbehu. Keď si Alan spojí zasypaný tunel s dejovou linkou nezvestného agenta FBI, ukáže sa mu vízia z vyšetrovania Alexa Caseyho, ktoré naznačuje, že za vraždami môže byť nejaký kult. Otvorí sa nám tak nová dejová linka a v ďalších scénach si Alan môže vyberať, či bude sledovať agenta, vražedný kult alebo iné dejové linky. Podľa toho sa aj zmení prostredie. Ide o naozaj vzrušujúci spôsob progresu v hre, ktorý dokonale navodzuje pocit spisovateľa, ktorý svojimi rozhodnutiami píše najnapínavejší román svojho života.
Aby hra nebola až príliš rozvetvená, pre progres je väčšinou potrebná jedna správna kombinácia, no ak aj zvolíte nesprávne, mali by ste dostať nejakú formu odmeny aj v zdanlivo slepých uličkách. Preto sa oplatí vracať a skúšať novoobjavené dejové linky na starších lokalitách. Po správnom spojení lokality vykoľajenej súpravy metra s dejovou linkou sa zrazu Alan mohol dostať cez vagóny plné uhorených mŕtvol. V tomto momente už začalo skákanie zo sedadiel a atmosféra v sále kina už bola dusnejšia. Keď Alan objavoval konečné stanice a zapojil dejovú linku vražedného kultu, naskakovali zimomriavky a zintenzívnili sa aj strety s nepriateľmi. Okolo niektorých sa dalo pokojne našľapovať a obísť ich, iných bolo treba oslepiť, pretože sa na vás vrhli so sekerami či kovovými tyčami.
Záver misie namiesto rozuzlenia priniesol ešte viac otázok, keď sa Alan dostal na miesto s mŕtvolou a zrazu si uvedomil, že počuje iný hlas. Bola to Saga Anderson, ktorá v jej realite bola zjavne na podobnom mieste a bariéra medzi nimi bola zrazu natoľko tenká, že sa dokázali s Alanom navzájom počuť. Vývoj udalostí v hre budeme sledovať z dvoch rôznych perspektív. Na určitých miestach bude možné prepínať medzi postavami a každej z nich pôjde iným spôsobom o život. Okrem Alanovho Temného miesta so Sagou preskúmame krajinu Cauldron Lake a idylické mestečká na severozápade USA.
Príbeh naznačuje, že Saga a Alan si budú musieť vzájomne pomáhať a možno sa Alanovi konečne podarí dostať z tejto nekonečnej nočnej mory. Lake s Rowleym nám v závere prezentácie vysvetlili, že kým hrateľnosť za Sagu je orientovaná na očakávanie nebezpečenstva a hádanky, s Alanom budeme skúmať jeho paranoidnú myseľ a pokúsime sa rozlíšiť, čo je skutočné a čo nie. Alan Wake 2 nám v kine zobral dych a na druhý deň nám v stánku Nvidie padla sánka, keď nám hru ukazovali bez a s path tracingom. Je len škoda, že nám hru nedali zahrať, preto sa nevieme dočkať, keď konečne vyjde 27. októbra na PC prostredníctvom Epic Games Store, na Xbox Series X|S a PlayStation 5.
PC
Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Epic / Remedy Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|