AVATAR: FRONTIERS OF PANDORA |
AVATAR: FRONTIERS OF PANDORA |
V roku 2009 priniesol režisér James Cameron jeden z najviac podmaňujúcich filmových svetov. Po rokoch príprav a písania scenára do kín prišiel Avatar a divákom vyrazil dych. Film nemusel byť najlepší, s dávkou nadnesenia sa dá dokonca povedať, že ho môžeme považovať za sci-fi remake Pocahontas, ale ten svet, ten bol veru čarovný, uveriteľný, zaujímavý. Na mesiac Pandora sa po rokoch čakania pomaly vraciame v nových filmoch, aj keď len pasívne. Sami však Pandoru budeme môcť preskúmať v novej hre Avatar: Frontiers of Pandora, ktorú nám v decembri prinesú autori The Division.
My sme teraz dostali možnosť ju s pekným predstihom vyskúšať a nazrieť tam, kam sa doteraz veľa hráčov nevydalo. K dispozícii sme totiž mali niekoľkohodinové demo, ktoré nás vrhlo do už rozbehnutého príbehu a ponúklo ako cestu ďalej po hlavnej línii, tak aj niekoľko vedľajších úloh, ktoré sme mohli plniť v otvorenom svete Pandory. Pritom demo z príbehu samotného až tak veľa nevyzradilo, takže stále zostala jeho veľká časť zahalená rúškom tajomstva a pri decembrovom hraní sa môžeme nechať prekvapiť.
Príbeh je síce prepojený na filmovú sériu, ale ide si vlastnou a unikátnou cestou, takže vám predstaví nové postavy a nové miesta. Konkrétne preskúmame doteraz neznámy západný región Pandory, kde prebieha boj medzi lokálnymi kmeňmi a RDA. A kým filmy sú o človeku, ktorý sa dostal medzi miestnu rasu, tu sa z vás stáva Na’vi s netradičným príbehom. Ste sirota, ktorú kedysi uniesli RDA a cvičili na boj. Po 15 rokoch sa prebúdzate z kryospánku, ale už ako cudzinec vo svojej domovine. Musíte dokázať, že patríte medzi svojich, spojiť kmene v boji proti nepriateľom a prejsť aj skúškami, ktoré vás čakajú.
Možno niektorých z vás prekvapí, že aj keď tu hráte za príslušníka Na’vi, autori stavili na first person perspektívu. To však neznamená, že sa nová Avatar hrá ako bežná FPS. Skôr je to akčná adventúra v otvorenom svete a práve ten svet tu zohráva obrovskú rolu. Spoznáte ho oveľa hlbšie ako vo filmoch, aj keď stretnete len „bežný“ lesný kmeň. Čakajú vás rituály, pravidlá, fauna aj flóra. Pritom mi demo hneď na začiatku ukázalo, že práve miestna fauna a flóra vedia byť poriadne nebezpečné. Vo filmoch je život na Pandora v symbióze, tu sú však predátori, ktorí vám idú po krku a neváhajú na vás zaútočiť. Musíte sa vedieť brániť a využívať svet vo svoj prospech. A to ešte nehovorím o RDA, čo je tu tá skutočná hrozba.
Kultúra Na’vi je výrazne založená na rituáloch a prírode, s ktorou sú prepojené, čo vám hra dá jasne najavo nielen v rámci príbehu, ale aj obsahu. Vo vedľajších úlohách toho bude veľa, ale aj v tých hlavných nejde vždy len o to, aby ste niečo zničili a podobne. Demo nám ukázalo, že to bude aj o tom, že niekedy budete musieť zbierať prísady na nejaký rituál. Zároveň nám týmto príkladom ale demo ukázalo, že hra asi nebude vždy úplne intuitívna a v jej bohatom a pestrom svete sa viete ľahko stratiť. Je tu totiž obrovské množstvo unikátnych rastlín, ktoré majú rôzne účinky a budete si z nich vyrábať rôznorodé veci. Nebudú tak mať využitie len v rámci príbehu. Avšak v tej pestrej palete vecí sa ľahko stratíte. Možno to bolo aj tým, že demo bolo z pokročilejšej časti hry a s týmto všetkým sa hráč zoznámi skôr, ale chaos tam bol.
Svet je tu naozaj veľký a bohatý, ľahko sa tu stratíte. Pomôcť si môžete akýmsi Na’vi inštinktom, ktorý vám ukáže, kam by ste sa mali vybrať. V zásade vidíte lúč svetla niekde v diaľke, kde je cieľ vašej aktuálnej úlohy. Nie je to však tak, že by vás hra vodila za ručičku. Tento inštinkt vám len ukáže lokalitu, kam sa máte vydať. Už vám nepovie, čo tam máte robiť alebo ako interagovať. Rovnako si môžete pomôcť mapou sveta, ktorá vám určite padne vhod, ako sa s nepreskúmaným západným regiónom Pandory budete ďalej zoznamovať.
Demo ponúklo 4 hlavné questy, niekoľko vedľajších menších úloh a aj výzvy či encountery. To sú veci, ktoré nevybočujú z toho, čo poznáme z iných open world hier. Nájdete tam napríklad totemy, maľby a iné výzvy. Vedľajšie úlohy zas dostanete klasicky v rámci sveta napríklad aj rozhovormi s NPC. Čo sa týka encounterov, vo svete Pandory narazíte napríklad na zvieratá v rôznych stavoch núdze. Niektoré musíte upokojiť po útoku RDA, iné musíte zase vypustiť zo zajatia. Demo síce nebolo najdlhšie, ale podľa tejto ukážky je jasné, že o obsah v hre nebude núdza a nájdeme ho tu kopu. Rovnako tu bude mnoho postáv a niektoré sa už v deme ukázali ako veľmi zaujímavé. Celkovo v hre narazíte na tri kmene s rozdielnym spôsobom života aj kultúrou.
A čo sme teda v deme mohli robiť okrem zbierania vecí na rituály? Tento quest síce začal pomerne nenápadne, ale veľmi rýchlo sa zmenil na niečo iné a oveľa väčšie, pričom demo skončilo útokom na poriadne stráženú základňu RDA, ktorý môžete vidieť aj v našom video vyššie. Tam už musíte tasiť zbrane a vo veľkom závisí od toho, čo všetko si vyrobíte z nazbieraných materiálov. Na’vi sa sústredia práve na boj pomocou lukov a iných primitívnych zbraní, ale zjavne sa v priebehu hry dostaneme aj k RDA zbraniam, keďže jednu sme v deme mali a bola veľmi účinná v boji. Nemusíte však hneď rovno tasiť kolty, keďže hra motivuje aj k stealth hraniu. Ak sa už ale pustíte do akcie, pripravte sa na to, že musíte byť neustále v pohybe, na čo je však vaša postava dobre vybavená.
A nemusí sa hýbať sama. Ako nám ukázalo demo (a môžete to vidieť aj vo videu), v priebehu hry si skrotíte vlastného Ikrana, teda jednu z tých okrídlených beštií, s ktorou si vytvoríte puto a následne ho už môžete kedykoľvek zavolať a brázdiť s ním oblohu na Pandore. Neslúži len na lietanie po svete, ale využijete ho aj pri boji, keďže RDA proti vám budú nasadzovať aj letecké jednotky, takže si zabojujete aj z jeho chrbta. Ovládanie je zvládnuté veľmi dobre a intuitívne, pričom si ho ale dokážete aj pekne užiť, lebo z lietania po Pandore ide fakt dobrý dojem. Svojho Ikrana si môžete aj pomenovať.
Už som spomínal výrobu vecí, ale okrem nej tu budete mať aj niekoľko iných starostí. Svoju postavu budete postupne upravovať, vylepšovať jej vybavenie, aby v boji proti čoraz silnejšiemu nepriateľovi obstála. Budete tu aj variť, keďže vaša postava bude potrebovať jesť. Recepty a aj plány na výrobu budete zbierať v priebehu hry. No a budete tiež investovať body do skúsenostných stromov, vďaka čomu svoju postavu ešte vylepšíte. Stromov je tu 5 a sú to: Warrior, Survivor, Hunter, Rider a Maker. Teda postupne vylepšíte schopnosti postavy v 5 základných ohľadoch a to podľa toho, aký herný štýl vám vyhovuje. Môžete sa sústrediť na silu, ale pokojne aj na to, aby vám v divočine neohrozovali predátory.
Technickú stránku je zatiaľ trochu náročné zhodnotiť, keďže sme hru hrali cez cloudový stream, čo mohlo ubrať niečo na kvalite, no zároveň nevieme, na akých konkrétnych nastaveniach hra bežala. Ale minimálne teda po umeleckej stránke vyzerá veľmi dobre. Pandora okolo vás doslova ožíva, je bohatá a pestrá. Samozrejme, kvalitou vizuálu to nedosahuje obraz druhého filmu, ale stále hra vyzerá na pohľad dobre a ak sa vám páči filmová séria, toto si užijete. Radosť vám urobí aj hudba, ktorá je výborná a pekne zapadá do konceptu toho, čo poznáme z filmov. Vysoké produkčné hodnoty vidieť aj na kvalitnom dabingu, aj keď teda demo ponúklo asi len nejaké 4 výraznejšie príbehové scény, kde sa herci mohli viac predviesť.
Musím sa priznať, že Avatar: Frontiers of Pandora som veľmi pozorne nesledoval v posledných mesiacoch. Ten svet mám rád, ale hra ma pôvodne až tak nezaujala. Demo ale malo svoje čaro, prinieslo aj pekný prierez herným obsahom a predviedlo možnosti, ktoré hra pri vydaní ponúkne. Bude to kopa obsahu na mnoho hodín, ktoré si navyše budete môcť spestriť hraním v kooperácii s kamošom. Massive Entertainment, predvádzajú, že vedia pracovať so značkou a ich akčná adventúra dobre zapadne do zabehnutého sveta. Naozaj máte dojem, že Pandora je jeden prepojený žijúci systém, ktorý máte možnosť ochrániť pred RDA.
PC
Xbox Series X|S PS5 Stadia Vývoj: Ubisoft / Massive Entertainment Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|