AVATAR: FRONTIERS OF PANDORA

AVATAR: FRONTIERS OF PANDORA

5.5

Vstúpte do sveta modrých bytostí

Recenzia na PC verziu

Ubisoft už pred rokmi, pri prvom filme, priniesol svoju prvú Avatar hru, tá bola vtedy ešte v uzavretom svete a priamočiara. Teraz k druhému filmu prináša svoju druhú Avatar hru Avatar: Frontiers of Pandora. Táto je v otvorenom svete a výrazne masívnejšia. Robil na nej dlhé roky a teraz je konečne tu a môžeme ju zhodnotiť. 

Ak ste videli filmy, viete, že v budúcnosti už ľudia lietajú vesmírom a na svojich cestách objavili aj mesiac Pandora, na ktorom našli aj vzácny nerast unobtanium. Keďže sú to ľudia, hneď investovali do jeho ťažby. Nehľadiac na prírodu a miestne osadenstvo modrých ľudí nazvaných Na'vi a ich biologické vedomie Eywa, na ktoré sa napájajú. Domorodci sa nenechali podplatiť alkoholom a korálkami, aby sa odpratali, a tak sa ich ľudia snažia spoznať a presvedčiť, aby dobrovoľne odišli. Keď sa to nepodarí, rozpúta sa vojna. Nejakým zázrakom modrí domorodci vyhrajú a ľudia odchádzajú, ale len preto, aby sa v Avatarovi 2 znovu vrátili a pokračovali v tom, čo začali.

Samotná hra je umiestnená medzi oba filmy a ukáže nám udalosti síce previazané na filmy, ale s vlastným príbehom a v iných kmeňoch. Zároveň to budú udalosti priamo previazané na ľudí a ich experimenty s týmito mačacími modrými bytosťami. Prevtelíte sa totiž do postavy Navia, ktorého spolu s ďalšími deťmi z kmeňa ľudia uniesli. Chceli ich od malička vychovať, aby im pomohli v ich boji, ale príde vzbura na konci Avatara 1, kedy ste zamrazení. Po rokoch vás pri svojom návrate nachádzajú a chcú sa vás zbaviť. Vy však utekáte.

Avatar: Frontiers of Pandora
Avatar: Frontiers of Pandora Vitajte na Pandore, priatelia.
Vitajte na Pandore, priatelia.


Avatar: Frontiers of Pandora Rovno sa pridávate k odboju proti ľuďom.
Rovno sa pridávate k odboju proti ľuďom.


Avatar: Frontiers of Pandora Mapa bude rozsiahla a odhaľovať ju budete len veľmi pomaly.
Mapa bude rozsiahla a odhaľovať ju budete len veľmi pomaly.





Lovec

Hráte za postavu, ktorú celý jej život vychovávali ľudia a síce vie veľa o ľuďoch, ale nevie veľa o živote na planéte. Preto je aj hra zameraná práve na spoznávanie planéty, kmeňov a prežitie na nej. Nečakajte od toho nejaký výrazný príbeh, maximálne odhalenie a uzavretie toho, čo sa vám stalo so snahou o pomstu. Nie je tu niečo, čo by vás doslova ťahalo, aby ste sa dozvedeli, čo bude ďalej. Skôr vás hra bude ťahať k miestnym kmeňom, ktorým budete pomáhať často v úplných zbytočnostiach a občas zaútočíte aj na ľudské základne a továrne. To je prakticky všetko, čo v hre budete robiť.

Rovno si povedzme, že hrateľnosť je niečo ako spojenie survivalu v prírode a stealth hackerstva na ľudských základniach. Je to niečo iné, ako by ste čakali od Avatar hry a povedal by som, že dosť zle nadizajnované. Zdalo sa mi, akoby niekto vytvoril parádne prepracovanú planétu s veľmi peknými detailmi prírody a potom sa rozhodoval, akú hrateľnosť tam vlastne pridá. Následne akoby každý navrhoval niečo iné a nakoniec z toho vznikol podivný mix. Síce hrateľnosť má síce svoje svetlé chvíľky, ale všeobecne to ničí nedotiahnutosť a podivné rozhodnutia gameplay dizajnéra. Respektíve nejaký copy & paste systém.

Totiž čo budete v hre robiť, je napríklad, že modráci z jedného kmeňa vás pošlú doladiť im nejaké tri zvukové trúby v okolí, ďalší kmeň vás pošle vyslať štyroch šarkanov k oblohe, pre niekoho zozbierate plody, pre niekoho iného niečo ulovíte. Občas niekoho nájdete. Poviete si, že ok. Ste tam novým, tak im to vybavíte. Ale rátajte s tým, že toto budete robiť stále až do konca hry. Plus behanie medzi jednotlivými modrákmi, len aby ste sa porozprávali a príbeh mohol pokračovať. Často sa zdalo, akoby autori v tomto svete nevedeli, alebo ani nechceli vymyslieť niečo herne zaujímavejšie.

 

 

Hacker

Ale misie pre kmene sú len jedna časť hry, druhou je akcia. Teda akcia ako akcia, primárne vás totiž hra motivuje hrať stealth a hackovať všetko zaradom, čo však v realite nefunguje. Základom akčných misií je väčšinou zničenie niektorej menšej alebo väčšej základne. Tá je, samozrejme, obsadená ľuďmi, ktorí majú exoskelety a aj vojenské hliadky. Býva to tak desiatka nepriateľov, ale dokážu vás zabiť veľmi rýchlo a teda musíte na nich  ísť takticky. Najlepšie sa vyhýbať úplne a splniť zadanie misií bez toho, aby si vás všimli. Zadanie je z pohľadu game dizajnu veľmi amatérske. V každej takejto oblasti musíte len potiahnuť tri páky, alebo prerušiť dva káble, alebo zastaviť štyri potrubia a nakoniec niečo hacknúť, aby to celé vybuchlo a ľudia oblasť opustili.

Na to, že autori hru vyvíjali sedem rokov, by človek čakal niečo viac. K tomu pridali podivné hackovanie, kde svojim hackerským prístrojom môžete hacknúť exoskelety a napríklad ich na chvíľu vypnúť, alebo si hacky odložiť a keď hacknete všetkých, môžete ich naraz vypnúť. Problém je, že pre hackovanie musíte byť blízko robotov a je tam veľká šanca, že vás odhalia, ak by ste takto chceli hackovať viacerých. To sa už radšej oplatí bojovať. Ale musíte rátať s tým, že ak vás zabijú. opakujete to celé znovu. Môžete tak skončiť ako ja, že som opakoval niektoré veci aj dvadsaťkrát. Mimochodom, hackovanie sa robí pomocou minihry, čo je pri bojoch dosť otrava, aj keď viete si to nastaviť aj na automatiku. Síce je to pomalšie, ale aspoň sa neustále nepresúvate do iného typu hrateľnosti.

A to ešte z dizajnu nie je stále všetko. Toto bol len popis základní. Občas dostanete väčšie príbehové misie, kde musíte vo väčšom komplexe zatiahnuť tri páky, následne ešte otočiť štyri ventily a hacknúť tri počítače a ešte niečo ďalšie a to všetko na jeden život. Lebo nejaký pán game dizajnér si povedal, že z toho spravíme nejakú soulsovku, alebo čo vlastne, ale výrazne to ničí hrateľnosť.

Zámer autorov bol zrejme ten, že vyhľadáte robotom slabé miesta a strelíte len do nich, ale nefunguje to tak, že by ste ich zabili na prvýkrát a aj tak vždy vyvoláte poplach a prilákate ostatných nepriateľov. Takže sa to v zásade zvrhne na akciu, ktorú máte veľkú šancu prehrať. Jediný stealth funguje pri vojakoch, ktorých môžete likvidovať šípmi.

Čo treba pri bojoch a misiách vedieť, je to, že hra má RPG levelovanie, vaša postava má svoj level, misie majú svoje levely a aj zbrane majú svoju silu. Je to dobré si sledovať, aby ste mali proti nepriateľom aspoň akú-takú šancu, ak sa to celé zvrtne na boj. Zároveň je vhodné mať aj čo najlepšie zbrane. Levelovanie a výmena zbraní tu však nie sú extrémne a napríklad za celú hru zmeníte zbrane len tri-štyrikrát za lepšie.

Avatar: Frontiers of Pandora
Avatar: Frontiers of Pandora Boje nebudú chýbať.
Boje nebudú chýbať.


Avatar: Frontiers of Pandora Vaše schopnosti sa budú postupne rozrastať cez skilly
Vaše schopnosti sa budú postupne rozrastať cez skilly


Avatar: Frontiers of Pandora Ako mladý Navi hacker budete prepájať aj elektrické obvody.
Ako mladý Navi hacker budete prepájať aj elektrické obvody.





Survivor

Mimochodom, celé to nie je ani tak podobné Far Cry. Je to skôr podobné RPG Assassinom a akoby mixnuté s Just Cause, tam boli tiež podobne primitívne zadania úloh, ale to bola hra zameraná na arkádovosť. Tu je zameranie na survival s RPG prvkami a celé to tak nesedí. Chcelo by to prepracovanejšie zadania misii.  Ale treba povedať, že niektoré survival prvky sú pekné. Napríklad musíte jesť a rovnako musí jesť aj váš lietajúci banshee (toho kŕmite počas letu). Pritom kvalitnejšie jedlo vám pridáva viac energie a preto sú tu recepty na varenie, zbieranie surovín a všetko okolo toho. Je to až prekvapivo hlboké na to, že to nemusíte použiť ani raz. Rovnako crafting je slušný a v tejto oblasti je tu veľa hlbokých prvkov. Zdá sa, akoby autori pôvodne chceli mať z hry niečo iné.

V tejto oblasti výroby predmetov máte aj rôzne časti oblečenia, ktoré vám pridávajú parametre, dané oblečenia si ešte môžete modovať o doplnky, ktoré pridávajú ďalšie bonusy. Niektoré zlepšujú stealth, niektoré odolnosť alebo zdravie. Rovnako zbrane majú svoje levely, pričom máte svoje domorodé zbrane, ako je niekoľko typov lukov a vrhač granátov a aj ľudské zbrane, kde sú automatické pušky, brokovnice a miestami nájdete aj raketomet. Všetky si môžete obohatiť o doplnky, ktoré ich vylepšia. Pričom domorodé vyrábate na stoloch, k ľudským môžete nájsť alebo si kúpiť doplnky. Modráci totiž pochytili veľa od ľudí a šmelinári tu predávajú ako rôzne ľudské zbrane, tak oblečenia a platobná mena sú tu súčiastky.  

RPG schopnosti nechýbajú, tie si odomkýnate za skill body získané v misiách, alebo iných úlohách a môžete si vylepšovať svoje lovecké schopnosti, bojové, survival, schopnosti svojho banshee, všetko si postupne vylepšujete a dostávate lepšie možnosti. Zároveň vo výhonkoch stromov viete objavovať aj schopnosti predkov, ktoré vám pridajú špeciálne možnosti pri bojoch, lete alebo aj zdraví.

Avatar: Frontiers of Pandora
Avatar: Frontiers of Pandora Dizajn prostredia je pôsobivý
Dizajn prostredia je pôsobivý


Avatar: Frontiers of Pandora Váš špeciálny zmysel vám ukáže ako ciele misií, tak aj nepriateľov v prostredí.
Váš špeciálny zmysel vám ukáže ako ciele misií, tak aj nepriateľov v prostredí.


Avatar: Frontiers of Pandora Základom hry je akoby spoznávanie miestnych kmeňov a ich života.
Základom hry je akoby spoznávanie miestnych kmeňov a ich života.





Nakoniec si dizajnéri Avatara povedali, že hra by nemala byť taká, aby ste pri úlohách nasledovali len bodku pred sebou, a tak tu ani nie je. Aspoň čiastočne. Je to na jednej strane dobré rozhodnutie, na druhej nie je dobre dotiahnuté. Zadania misií sú tak textové, kde máte nájsť niečo pri niečom alebo pod niečím v nejakej oblasti lesa. Často však musíte rozkódovať, čo tým vlastne autori myslia a čo máte vlastne spraviť (plus nie je tu čeština, ak neviete anglicky). Zjednodušuje to však váš navijský pohľad, ktorým vidíte miesto, kam máte ísť. Aspoň z diaľky, keď ste blízko, tak sa väčšinou stratí, musíte hľadať sami. Je to aj systém, ktorý autori postupne zavádzajú v Assassinovi. 

Zároveň tento navijský pohľad ukazuje aj spomínané ventily a všetky ciele v misiách, ale aj všetky elektrické obvody. Obvody sú totiž ďalšou časťou hackovania a budete často sledovať kabeláže pod podlahami, aby ste vedeli, ktoré terminály alebo rozvodne hacknúť a prepojiť, aby sa obvody spojili. V prvkoch hrateľnosti to celé ešte dopĺňa pátranie, kde vám tento pohľad zobrazí aj veci v miestnostiach, v ktorých musíte niečo zistiť. Napríklad zistiť čo sa stalo a musíte sa pozerať na jednotlivé predmety a spájať stopy. Je to často nudné a postupne stereotypné, keď je toho veľa. Ale opakovanie rovnakých vecí je v tejto hre z nejakého dôvodu základ dizajnu.

V zásade čakajte okolo 20 hodín príbehovej hrateľnosti a rôzne vedľajšie možnosti v čistení základní alebo pri vedľajších úlohách pre jednotlivé klany. A k tomu dlhé hodiny viete len objavovať mapu, keďže tá sa odkrýva veľmi poskromne. Zároveň, ak nechcete hrať sólo, od druhej misie môžete hru hrať aj kooperačne dvaja, kde si môžete pomáhať a spolu lepšie taktizovať.

 

Vizuálne je hra mix veľmi pekných prvkov a priam gýčových. Na jednej strane je pôsobivo spracovaná príroda, kde čakajte superhustú vegetáciu, a pritom veľmi rozmanitú a dynamickú vo vetre. Zároveň sú dobre prepracované aj Navi bytosti, ktoré majú tri metre a na ľudí sa pozerajú ako na trpaslíkov. Je to zvláštny pohľad. Na druhej strane, menu a celý UI systém je ako z 20 rokov starej hry, kedy sa používali rozplynuté prvky do okolia a vyzerá to tak celé príliš rozmazane. Je to možno otázka vkusu, ale spraviť takto celé UI je zvláštne rozhodnutie. Ale nie je jediné zvláštne v tejto hre.

Graficky však čakajte dostatočne ostré textúry, veľmi pekne prepracovanú vegetáciu, jej veľkú rozmanitosť a keďže ide o mimozemskú planétu, tak aj netradičnosť. Od stovky metrov dlhých spadnutých stromov, cez konáre, ktoré sa k vám načahujú, rastliny, ktoré sa schovávajú, alebo na vás aj útočia, až po gigantické kamenné oblúky, ktoré dopĺňajú miestne výhľady. Často sú to veľmi pekné pohľady, ktoré možno mierne kazí doskakovanie objektov, alebo nie až také pekné výhľady z banshee, kde z výšky to už nie je ideálne. Rovnako ani volumetrické a dynamicky vytvárané oblaky nie sú práve najkrajšie. 

Zo zaujímavostí autori do prostredia zapracovali aj prúd vetra, ktorý môžete využiť pri lete, alebo dynamický prúd vody v riekach, ktorý vás unáša. Plus hladina vody je dynamická, aj keď je mierne zabugovaná a niekedy sú vlny až príliš rýchle a celé sa to príliš chveje. Zároveň odlesky na vode sú zvláštne a v nízkom rozlíšení, akoby naschvál autori orezali kvalitu odleskov, aby išla hra dobre aj na AMD kartách, keďže to ich sponzoruje. Je to škoda, lebo to kazí zvyšok ostrosti grafiky a voda vyzerá, akoby to bol nejaký olej. 

Z nejakého zvláštneho dôvodu autori hry postavili ako fps hru, čo neviem, či je práve pri avataroch ideálne, síce akčné scény sa tak hrajú dobre, ale väčšinu času trávite v prírode a skákaním, kde fps pohľad nie je práve ideálny. Pohľad z tretej osoby sa prepne len pri lietaní alebo jazde na miestnych tvoroch.

Čo sa týka výkonu, na RTX4080 ide výkon prekvapivo dobre a na plných detailov ide okolo cez 60-100 fps v 4K aj s DLSS. Škoda, že tu nie je DLSS3, len FSR3, čo je spôsobené  marketingom pod AMD. Ale zatiaľ čo výkon je dobrý, manažment video pamäte je úplne zlý. Hra mi síce v nastaveniach píše, že zaplní 9GB v pamäti, ale rovno zaberie plných 16GB a potom sa pri otvorení menu alebo zmene zbrane zasekáva. Aj keď som znížil nastavenia, tak sa pamäť postupne zaplnila a neskôr začala hra sekať. Toto, dúfajme, že patch pri vydaní odstráni. Plus zažil som aj viac padaní, ale to môže byť tiež ešte stavom hry pred vydaním.

Ovládanie na myši a klávesnici  je ďalšia vec, kde síce pohyby a boje sú bez problémov, ale niektoré prvky vo výberoch, výrobe alebo jedení sú už zbytočne prekomplikované na klávesnicu a musíte natáčať myš, držať jedno tlačidlo a ešte popritom stláčať ďalšie. Nie je to práve najhodnejšie.

Avatar: Frontiers of Pandora
Avatar: Frontiers of Pandora Základom prežitia bude aj jedlo. To si viete aj sami navariť.
Základom prežitia bude aj jedlo. To si viete aj sami navariť.


Avatar: Frontiers of Pandora Trhanie káblov, prepínanie pák a otváranie ventilov sú prakticky jediné náplne misií v ľudských oblastiach.
Trhanie káblov, prepínanie pák a otváranie ventilov sú prakticky jediné náplne misií v ľudských oblastiach.


Avatar: Frontiers of Pandora Niektoré ľudské stroje sú veľmi pôsobivé, až je zvláštne, že si nevedia poradiť s pár modrými bytosťami.
Niektoré ľudské stroje sú veľmi pôsobivé, až je zvláštne, že si nevedia poradiť s pár modrými bytosťami.




Celkovo je Avatar zvláštne nadizajnovaná hra, ktorá ponúkne niečo iné, ako by ste od akčnej adventúry v tomto svete čakali. Nie akčné dobrodružstvo, je to skôr snaha o survival a pomalé stealth boje. Ale v žiadnej oblasti to nie je plne dotiahnuté, čo mne osobne dosť zničilo celý zážitok z tohto sveta. Pritom samotný svet je prepracovaný veľmi pekne. Možno džungle sú viac-menej stereotypné, ale veľmi pekne zachytené a veľmi dobre opísané všetky rastliny, zvieratá a aj pekné zachytenie života Naviov. Ale to poteší akurát hardcore fanúšikov Avatara. Žiaľ, zvyšok autori nedotiahli a zaklincovali to zlými bojmi a zle navrhnutými checkpointmi. 


napísal saver 6.12.2023
Páči sa mi! (+3)
5.5
Vo svete
7.2
Ohodnotiť
AVATAR: FRONTIERS OF PANDORA
+ veľmi pôsobivo zachytená príroda Pandory
+ pre fanúšikov Avatara to bude príjemný výlet týmto svetom
+ niektoré dobré nápady v survival časti, ako je potreba jedla
+ niektoré dobré akčné prvky
- príbeh je nevýrazný
- repetitívne misie, zadania v úlohách, všetko sa tu opakuje
- nedotiahnutý stealth systém a boje
- niekedy nejasné zadania misií (sú textové, bez CZ lokalizácie)
- zle nastavené checkpointy v misiách, často ani nie sú
- zlá optimalizácia, hlavne vo VRAM oblasti


RECENZIE HRÁČOV
PC
Xbox Series X|S
PS5
Stadia

Vývoj: Ubisoft / Massive Entertainment
Štýl: Akcia
Dátum vydania: 7. december 2023
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Efootball (0)
Prosím vás hrávate niekto Efootball? Hľadám nejakú...
|Steam awards 2024 (2)
Sem môžete písať ako ste hlasovali na Steam Awards...
|Záchrana ranenej pc zostavy (12)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či by niekto ne...
|Gamepady (17)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (11)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Svet, ukrajina, vojny ... (30172)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk