SID MEIER’S CIVILIZATION VII |
SID MEIER’S CIVILIZATION VII |
Nastal čas opäť trochu zamiešať históriu a ponoriť sa do novej 4X stratégie Civilization VII. 2K Games urobili veľké gesto a a ponúkli nám nový diel z legendárnej série v peknom predstihu. O niektorých súčastiach vám môžeme povedať už teraz, iné spolu s detailmi si rozoberieme vo februárovej recenzii. Zatiaľ vás teda aspoň zbežne poinformujeme, čo máte očakávať.
Nosnou časťou hry zostáva kampaň, kde si tentoraz osobitne zvolíte lídra z ponúkaných svetových osobností a priradíte k nemu civilizáciu, na čele ktorej bude stáť. Tá sa bude s postupom času meniť a formovať, k čomu dopomôže jednak osvojenie technológií, ale aj množstvo ďalších faktorov, ako je vývoj lídra, náboženstvo, výber vládnej štruktúry, sociálnej politiky, no aj postihov v kritickom období.
Rozhodnutí a volieb bude naozaj veľa a rázne zmeny nastanú pri prechodoch do novej éry, pričom začínate v staroveku a pokračujete vekom objavov. Celý progres budú sprevádzať dedičné línie a úlohy, čo dá vášmu úsiliu hlbší zmysel. Budete sa riadiť pokynmi poradcov v jednotlivých odvetviach a na základe toho rozvíjať a získavať nové možnosti. Na konci každej éry sa aktuálny progres uzavrie a vyhodnotí a získate body, ktoré vám pomôžu v novej epoche.
Základná štruktúra hry je zachovaná, ale natrafíte na rôzne, väčšinou menšie úpravy a rozdiely. Vytvoríte si prvé mesto a neskôr ďalšie pomocou osadníkov, pošlete na prieskum skautov. Osídlenia sa rozšíria o nové dištrikty, kde si treba všímať hojnosť zdrojov a špeciálnych surovín. Nakupujete rôzne budovy a jednotky, ktoré sa odomknú výskumom. Budete expandovať, starať sa o vyvážený prísun jedla, nástrojov, spokojnosť obyvateľov, rozvoj kultúry, plnú kasu. Nadviažete diplomatické a obchodné vzťahy s lídrami iných civilizácií.
Spočiatku vás budú otravovať predovšetkým banditi a nájazdníci, takže sa budú hodiť prvé bojové jednotky. S neutrálnymi mestami môžete vyjednávať a využiť body vplyvu, aby ste si ich postupne naklonili a získali ich dlhodobú podporu, prípadne ich pripojili k svojmu impériu. V krajine si všimnete výskyt prírodných katastrof, ako sú záplavy alebo tornádo. Môžu poškodiť vaše budovy a ovplyvniť stav hospodárstva.
Niektoré možnosti sa vám sprístupnia až s príchodom novej éry. Napríklad v staroveku môžu lode plávať len v plytkých vodách v blízkosti pevniny. Týka sa to plnohodnotných plavidiel aj pozemných jednotiek, ktoré sa na vode menia na dočasné lode. Keď nastane vek objavov, zmení sa nielen architektúra budov a jednotky, ale získate aj možnosť plaviť sa na šíre more a objaviť tak aj novú pevninu. A, samozrejme, aj ďalej expandovať, ale bude si to vyžadovať výskum príslušných technológií.
Do bitiek sa najnovšie zapoja aj velitelia armád. Môžete k nim priradiť vojenské jednotky a potom takéto zoskupenie presúvať ako jeden celok. Veliteľ síce priamo nebojuje, ale prináša bonusy vojskám, ktoré sú rozostavené v okolí. Na jeho pokyn môžu všetky hromadne zaútočiť na vybraný cieľ. Ďalšie bonusy získa so skúsenosťami a bodmi, ktoré investujete na vylepšenie jeho schopností.
Hra upúta svojou modernou grafikou s dôrazom na detaily. Mestá a krajina pôsobia živo a môžete si ich pekne prehliadnuť zblízka. Do toho sú vložené vizuálne pôsobivé scény s vybranými momentmi, ako je napríklad postavenie nových divov alebo živelné pohromy. Je to skutočne pastva pre oči.
Civilization VII si kráča svojou vlastnou, dávno vytýčenou cestou, ale sympatické sú snahy autorov o určité inovácie a zmeny. Niektoré sú možno trochu nedotiahnuté alebo kontroverzné, ale stále je vidieť určitý progres. Autori nespia na vavrínoch a nespoliehajú sa len na osvedčené prvky z minulosti, ale do istej miery aj experimentujú. Aj vďaka tomu zostáva táto séria stále atraktívna a ani jej najnovšia časť nebude výnimkou.