SID MEIER’S CIVILIZATION VII

SID MEIER’S CIVILIZATION VII

8.5

Civilizácia trochu po starom a trochu po novom

Recenzia na PC verziu

Legendárna 4X strategická séria Civilization je neoddeliteľnou súčasťou hernej histórie a objavuje sa na našich monitoroch už od roku 1991. Je charakteristickým predstaviteľom žánru a stále si zachováva popularitu a štýl. Po takej dlhej dobe sa ale natíska otázka, či dokáže ponúknuť aj nejaké výraznejšie novinky, alebo už prináša už len menšie úpravy v modernejšom grafickom kabáte. V aktuálnej sedmičke je snaha o zmeny a prekvapenia zrejmá, ale súčasne je viditeľná určitá opatrnosť, aby sa hra priveľmi neodlišovala od svojich predchodcov. Či je to dobre alebo zle, ukáže čas.

Alfou a omegou hry je stále kampaň v ťahovom režime. Zostáva výber lídra z prednastavených historických  osobností, hoci mnohé mená sú skôr menej známe, ak sa nešpecializujete na tú ktorú kultúru. Dôležité však je, že každý vodca prináša určité výhody a bonusy pre vašu civilizáciu, ktorú si už však vyberáte samostatne. Znamená to, že si napríklad môžete vybrať Napoleona, ktorý sa stane hlavou Grécka. Celkový výber civilizácií je ale skromnejší (ďalšie získate v DLC) a reprezentujú len vybrané oblasti. K viacerým konkrétnym národom, vrátane Francúzska, sa dostanete až počas progresu priamo v hre na základe vývoja. Okrem toho si môžete zvoliť počiatočnú éru, obťažnosť, rozmer a druh mapy a ide sa na vec.

Prvé kroky sa veľmi nelíšia od predošlých dielov Civilization, ale postupne objavíte veľa odlišností, hoci skôr menšieho rázu. Niektoré sú ale zásadnejšie. Začínate založením prvého mesta a odhaľovaním okolia prostredníctvo skauta - prieskumníka. U toho už, z nejakého dôvodu, nemôžete nastaviť automatické objavovanie okolia a dá sa ovládať len manuálne, čo je trochu škoda. No možno túto možnosť autori pridajú dodatočne, hlavne ak si ju vyžiadajú hráči. Skaut ale nemusí len pobehovať, môžete obetovať ťah za zvýšený dohľad a nastaviť režim rozhľadne. Pokračuje to produkciou jednotiek a budov, ktoré potom rozmiestňujete v hexagónových dištriktoch rozširujúceho sa mesta. Tie môžu obsahovať rôzne suroviny a predpoklady na dopestovanie jedla alebo výrobu. Nových osadníkov pošlete založiť ďalšie mestá s vhodnými podmienkami.

Sid Meier’s Civilization VII
Sid Meier’s Civilization VII Dedičstvo národov vás motivuje a prináša bonusy do ďalších období.
Dedičstvo národov vás motivuje a prináša bonusy do ďalších období.


Sid Meier’s Civilization VII Ak si myslíte, že mariňáci majú navrch pri zastaranom nepriateľskom tanku, mýlite sa. Tu to nie je celkom tak.
Ak si myslíte, že mariňáci majú navrch pri zastaranom nepriateľskom tanku, mýlite sa. Tu to nie je celkom tak.


Sid Meier’s Civilization VII Vaše politické rozhodnutia majú významný vplyv a môžete ich priebežne meniť.
Vaše politické rozhodnutia majú významný vplyv a môžete ich priebežne meniť.





Potom je tu výskum a získavanie nových technológií, rozvoj kultúry, zarábanie peňazí, starostlivosť o spokojnosť obyvateľov, neskôr náboženstvo, ktoré si vyberiete a šírite misionármi. Ďalej získavanie bodov vplyvu, ktoré využijete napríklad na presviedčanie nezávislých osídlení, ako aj v diplomacii s inými lídrami veľkých národov, s ktorými sa čoskoro zoznámite. S vodcami iných civilizácií môžete uzatvárať dohody a pakty, využiť špionáž, aby ste im uškodili alebo ukradli technológiu. Môžete sa spojiť v aliancii alebo postaviť proti sebe vo vojne. Viac-menej klasika, ale možností mohlo byť viac. Hlavne, keď máte spojenca, bola by vítaná užšia spolupráca, obzvlášť v čase vojny – vyžiadanie vojenskej podpory, koordinovaný útok na vybrané mesto a podobne.

Samozrejme, nechýba obchodovanie a vytvorenie obchodných trás a viete aj prerozdeľovať jedinečné suroviny medzi svojimi mestami a osadami. Budete si vyberať zvládne zriadenie, sociálnu politiku, kde sa vám sprístupňujú nové položky aj možnosti ich aplikovania a obmieňania. A okrem nich budete riešiť aj krízové stavy, napríklad počas neúrodných rokov, kedy si budete musieť vyberať postihy pre vašu civilizáciu. Postupne zistíte, že rôznych vetvených volieb, vrátane atribútov a bonusov pre lídra, ktoré definujú a formujú váš národ, je naozaj veľa, až sa vám z toho zatočí hlava.

Výrazným prínosom kampane je dedičstvo a s ním spojené budovanie odkazu vášho národa formou úloh. Tie dávajú ťaženiu hlbší zmysel a už to nie je len o tom, že musíte prostou dominanciou v určitom odvetví prekonať ostatné veľmoci. Dedičstvo je spojené so zadaniami vašich poradcov, ktoré vedú k špecifickému rozvoju a získavaniu benefitov, čo sa prenášajú do ďalšej éry. V Civilization VII sa síce pokrok prejavuje už v závislosti na zvolenom výskume, ale výrazný skok predstavujú vývojové obdobia. Tie sú síce iba tri, starovek, vek objavovania a moderná doba, ale majú zásadný význam. Pri prechodoch z jednej éry do druhej sa ukončuje aktuálna fáza kampane a nastupuje nová. Volíte si pokročilú kultúru s príslušným národom aj bonusmi a nadobudnuté body dedičstva investujete do výhod pre nastávajúcu epochu. Priamo v hre sa to prejaví výraznou zmenou dizajnu všetkých miest, budov a štruktúr na mape. Získate prístup k vyspelejším jednotkám, niektoré dovtedy vyprodukované sa buď úplne stratia, alebo ich môžete upgradovať a modernizovať.

Všimnete si aj nové možnosti pri expandovaní. Napríklad zatiaľ čo v staroveku mohli lode plávať len v plytkých vodách popri pobreží, vek objavovania už umožní plavbu po šírom mori. To znamená, že viete objavovať dovtedy neprístupné zákutia, nové ostrovy a kontinenty. Má to však jeden háčik, v hlbokých vodách sú vaše plavidlá poškodzované a tieto negatívne efekty vyrieši len pokrok v kartografii a lodiarenskej výrobe. V modernej dobe sú, samozrejme, najpokrokovejšie jednotky a technológie, továrne, charakteristické sú železnice a lietanie a môžete sa prepracovať až k raketám – ak to stihnete.

Viditeľné zmeny si všimnete pri bojovej zložke. Mestá už nemajú vymoženosť usmerneného bombardovania na útočiacich nepriateľov, aj keď akú - takú základnú obranu poskytujú. Obvyklá produkcia jednotiek je síce zachovaná, ale do hry vstupujú velitelia vojsk. Veliteľ je samostatná figúrka, ku ktorej však môžete priradiť štyri, po vylepšení šesť vojenských jednotiek a presúvať takto zhromaždenú armádu ako jeden celok. Je však trochu sklamaním, že v takomto zoskupení nie je možné bojovať. Takže ak chcete útočiť, musíte oddeliť jednotky od veliteľa. Je síce skvelé, že veliteľ vtedy dokáže koordinovať akcie všetkých okolitých armád, takže napríklad hromadne zaútočia na jeden cieľ naraz. Ale je trochu nepochopiteľné, prečo predtým musíte rozdeliť kompaktný celok na samostatné jednotky. V každom prípade, prítomnosť veliteľa má svoj význam. Hlavne vtedy, keď získa skúsenostné body a vylepšíte jeho vlastnosti investovaním do piatich skúsenostných stromov (balistika, manévrovanie, vodcovstvo...). O to viac zamrzí, keď prídete o ostrieľaného veterána, čo nie je nič neobvyklé, lebo sám osebe je dosť krehký a ak prehráte bitku, spravidla sa z toho nevylíže ani veliteľ.

Celkovo však boje pôsobia ako menej kompaktné – jednak kvôli zoskupovaniu a následnému rozdeľovaniu jednotiek, ako aj kvôli neschopnosti miest plnohodnotne sa brániť. Taktiež bitky pri pobrežných sídlach alebo riekach sú trochu zmätočné, lebo pozemné jednotky sa aj na malom vodnom toku menia na lode a štruktúra vojska sa tak rozpadá. Hoci velitelia sú prínosom, ešte by sa mali doladiť. Múry veľmi nepomôžu a bez armády nablízku je mesto po krátkom obliehaní stratené. Okrem toho môžeme vytknúť nevyváženosť vojenských jednotiek, obzvlášť pri mixe vojsk z rôznych fáz histórie a špeciálnych jednotiek, ku ktorým sa dá dostať. Je čudné, keď zastaraná kavaléria so svojimi koňmi má väčšie útočné číslo ako tank či transportér s mariňákmi a prevalcuje ich.

Sid Meier’s Civilization VII
Sid Meier’s Civilization VII Utešene rastieme a expandujeme. Ale nepriateľským lídrom sa to nepáči.
Utešene rastieme a expandujeme. Ale nepriateľským lídrom sa to nepáči.


Sid Meier’s Civilization VII S domorodcami je najlepšie vyjednávať a využiť ich možnosti.
S domorodcami je najlepšie vyjednávať a využiť ich možnosti.


Sid Meier’s Civilization VII Atény nám stoja v ceste. Dnes padnú.
Atény nám stoja v ceste. Dnes padnú.





Celé ťaženie je fakticky rozdelené na tri fázy podľa vývojových období. Po každej epoche nasleduje bilancia, výber zmien a nových bonusov. Na konci tretej éry je definitívny koniec a vaša výhra alebo prehra závisí od vyspelosti dedičstva a porovnania výsledkov v rôznych oblastiach s ostatnými preživšími národmi. Každá éra má limitovaný počet kôl, pričom niekedy ich uskutočníte rýchlo, keď nemáte veľmi čo vykonať, inokedy je toho viac, takže to chvíľu trvá. Zachoval sa pritom systém ikony v pravom dolnom rohu na ukončenie ťahu, kde sa vám vždy zobrazia nevyhnutné kroky, ktoré treba vykonať, kým zavŕšite dané kolo. Priemerné ťaženie ale trvá približne 10 hodín.

Vzhľadom na veľkú variabilitu rôznych faktorov určite bude dôvod na začatie novej kampane s inými lídrom a národom, ako aj odlišnými rozhodnutiami, ktoré urobíte. A nezabudlo sa ani na multiplayer – lokálny aj cez internet, ktorý má štandardné nastavenia. Za zmienku stojí možnosť nastavenia časového limitu na kolo, ktorý môže byť štandardný,  s určeným časom v sekundách,  alebo dynamický, ktorý je škálovaný podľa počtu jednotiek a miest v hre.

Za pochvalu stojí krásna moderná grafika s dôrazom na detaily terénu a miest. Na krajinu sa dobre pozerá z výšky a ešte lepšie po priblížení. Veľmi pekne vyzerajú momenty, kedy sa hra zameria na dostavaný div sveta alebo živelné pohromy (tornádo, záplavy, hurikán, výbuch sopky...), ktoré obohacujú hrateľnosť a spôsobujú zmeny krajiny a ničenie štruktúr. Sympatický je aj pohľad na diplomatické menu s pohybujúcimi sa postavami lídrov po stranách obrazovky. Naproti tomu sú síce rôzne menu a tabuľky skôr v jednoduchšom štýle, ale aspoň dostatočne prehľadné.

Sid Meier’s Civilization VII
Sid Meier’s Civilization VII Veliteľ armád vie koordinovať a podporiť okolité jednotky, hlavne vtedy, keď má vylepšenia.
Veliteľ armád vie koordinovať a podporiť okolité jednotky, hlavne vtedy, keď má vylepšenia.


Sid Meier’s Civilization VII Boje v blízkosti vody sú dosť ťažkopádne. Pozemné jednotky sa totiž hocikedy menia na lode.
Boje v blízkosti vody sú dosť ťažkopádne. Pozemné jednotky sa totiž hocikedy menia na lode.


Sid Meier’s Civilization VII Pod sopkou sa dobre žije... kým nevybuchne.
Pod sopkou sa dobre žije... kým nevybuchne.




Užívateľské rozhranie ako také nie je zlé, ale niektoré položky sú ťažšie dostupné. Fajn pôsobia malé záložky lídrov iných veľmocí v pravej hornej časti obrazovky. Po posune ukazovateľa sa tam zobrazí úroveň vzájomných vzťahov s pozitívnymi a negatívnymi vplyvmi. Ikonka s palcom hore naznačuje pozitívny postoj, srdiečko vrúcny, podané ruky spojenectvo, lebka nevraživosť. Pri ovládaní je, samozrejme, najlepšia myš, ale aj na PC môžete použiť a pekne si nastaviť gamepad. Zvuky v hre sú dobré, štýl hudby väčšinou zodpovedá danému národu a jeho kultúre.

Napriek tomu, že séria Civilization má už svoje roky, stále dokáže priniesť niečo nové, čo aspoň do istej miery obohatí a upraví hrateľnosť. Nie je to teda len vizuálna zmena, ale aj obsahová, hoci jadro zostáva zachované. Sedmička predovšetkým prináša motivačné línie a úlohy s dedičstvom národa, ktoré dávajú ťaženiu hlbší zmysel. K tomu množstvo volieb v rôznych oblastiach. Určité menšie súčasti, ako sú prírodné katastrofy, sú pekným spestrením. Inovovanie bojovej zložky, predovšetkým formou veliteľov, je síce zaujímavý krok, ale trochu nekonzistentný. V konečnom dôsledku tu napokon máme ďalší vydarený diel Civilization, čo možno nerobí všetko úplne ideálne, ale nestagnuje.


napísal uni 3.2.2025
Páči sa mi! (+3)
8.5
Ohodnotiť
SID MEIER’S CIVILIZATION VII
+ motivačné línie a úlohy s dedičstvom národov
+ prírodné katastrofy a živelné pohromy sú fajn spestrením
+ množstvo foriem vylepšovania, ovplyvnenia progresu a vývoja vašej civilizácie
+ krásna moderná grafika s detailným pohľadom na vybrané momenty
+ velitelia armád, aj keď majú svoje muchy
- trochu nekonzistentné boje a nevyvážené jednotky
- umelá inteligencia konkurenčných národov mohla byť lepšia
- určité úpravy a zmeny sú kontraproduktívne
- niektoré súčasti sú len povrchné, nejdú dostatočne do hĺbky


RECENZIE HRÁČOV
PC
Switch
Xbox Series X|S
PS5

Vývoj: 2k Games / Firaxis
Štýl: Stratégia
Dátum vydania: 11. február 2025
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Steam - updaty hier (5)
Zdar neviem či to tak má byť a preto sa pýtam. Keď...
|Chcem kúpiť nový pc a potrebuj... (11)
Zdar chcel by som kúpiť nejaký herný PC do 1300€. ...
|Skor ako vyhodis oprav sam ;-) (29)
Ahoj zacala mi blbnut myska presnejsie logitech g ...
|Biosector (1)
Ahojte .. len sa chcem opýtať či ešte niekedy bude...
|Ako permanentne vypnúť windows... (27)
Zdar stále mám Windows 10 a nedávno mi začalo inšt...
|Svet, ukrajina, vojny ... (34077)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk