KILLZONE MULTIPLAYER |
KILLZONE MULTIPLAYER |
Pred čítaním tohto článku doporučujeme prečítať Rišovu recenziu, na ktorú nájdete v tomto texte mnoho slovných odkazov.
Killzone rozprúdil mnohé diskusie a vážne debaty o kvalitách a naopak aj nedostatkoch tohto pozoruhodného titulu. Rýdzi odporcovia okamžite poukázali na nevyladenosť herného kódu, fatálny pokles snímkov a mnohé iné kozmetické detaily. Tej druhej skupine ľudí nezostávalo nič iné, len sa nad týmito nedostatkami povzniesť a uletieť na vlne hrateľnosti a atmosféry, ktorá z DVD doslova vyteká.
Rišo kompletne rozpitval Killzone v patologickom článku, kde sa venoval singleplayeru a dopade hrateľnosti na jeho osobu. Silná sugescia bola namieste a mne nezostávalo nič iné, ako sa pustiť do rozboru multiplayeru a jeho online podpory. Ešte predtým, než sa pozrieme na herné módy, zaostríme na mapy a skritizujeme botov. Dovoľte, aby som poskytol druhý pohľad na Killzone.
Jedna z Rišových hier života to mala v mojich rukách veľmi ťažké, od prvých momentov s hraním časovo obmedzeného dema vo mne tlel oheň nedočkavosti. Keď sa objavili prvé recenzie popisujúce otrasnú nevyladenosť, vzplanul vo mne oheň nedôvery a zloby zároveň. Pred hraním finálnej verzie som patril k prvej skupine ľudí, ktorým jednoducho technické nedostatky nedali spávať. Uprednostnením singleplayer kampane s výhovorkou, že sa musím stotožniť s ovládaním, ktoré je pre niektorých ľudí absolútne nepochopiteľné (ako je možné plnohodnotne ovládať FPS titul na bežnom gamepade?), som dobehol do konca za dve intenzívne popoludnia (obtiažnosť Hard) a pochopil, že moja bolesť rúk zachránila planétu Vekta a dočasne vykúpila víťazstvo nad Helghanmi. Technické nedostatky sa stali nepodstatnými.
Z hrania Killzone je cítiť beznádej a stotožnenie sa s hlavnými postavami je tak rýchle, že od prvého momentu začínate strieľať po všetkom, čo zažiari dvoma oranžovými svetielkami. Nenávisť narastie do takých rozmerov, že nemáte problém vyprázdniť nový zásobník do bezvládneho tela Helghana, s ktorým ste sa posledných pár minút bavili výhradne prostredníctvom kadencie zbrane. Ventilácia hnevu je pochopiteľná, Killzone je ťažká hra. Vojna je sviňa a nik vám nič nedaruje. Hrdinstvo sa oceňuje na pohreboch, nie v Killzone. Frontálny útok za pokriku „Hurá!“ sa rovná guľke v hlave. Čas pre hrdinov skončil a prechádza sa k zbabelému schovávaniu, prebíjaniu zbrane v relatívnom bezpečí prekážky a čistenie si cesty granátmi. Nepriateľ však robí to isté a neraz sa pristihnete, ako vám nedovolí strach o virtuálny život pokračovať ďalej, kým aj ten posledný nepriateľ nepadne, aj keby ste mali obetovať dva zásobníky kvôli vysokému rozptylu zbraní. Prikovaní sa budete krčiť a opatrne vykúkať a obstreľovať posledné útočisko. Pri Killzone sa mi po prvýkrát stalo, že ma rozboleli prsty na ľavej ruky od neustále zatlačeného triggeru, ktorý postave káže skrčiť sa. Killzone v žiadnom prípade neodporúčam hrať na nižšej obtiažnosti, ako Normal. Hra tak stráca na čare zákopových vojen a pocite beznádeje. Nekazte si herný zážitok nízkou obtiažnosťou!
|
|
|
Technická prezentácia a vizuál spolu s hustou atmosférou premieňajú miestnosť s TV na bojisko. Sentimentálne povahy si zaplačú od dojatia a vzťahov, ktoré sa medzi štvoricou postáv začínajú formovať. Jedine poriadne ozvučenie, ideálne priestorové s veľmi silným subwooferom, dokáže verne reprodukovať polygónové peklo a keď začne trhať membránu a budete cítiť tlakové vlny od granátu na vlastnom tele, vtedy si poviete "som tam a tam chcem aj zomrieť". Killzone je jednoducho najatmosférickejšia FPS hra na konzole PS2.
Zhodnotenie multiplayeru, ktorý tvorí dobrú polovicu celej hry, začneme netradične verdiktom. V uvedenom hodnotení je zohľadnená aj online podpora, podstatná súčasť hry, ktorá bohužiaľ nie je v našich končinách rozšírená. Ak je vaša konzola handicapovaná a nie je vybavená sieťovým adaptérom, celé čaro bojov sa obmedzuje iba na botov a splitcreen, ktoré sa vytratí s pribúdajúcimi skúsenosťami, kedy už pre vás nebude existovať súper.
Multiplayer, v Killzone nazvaný Battlefields, je možné hrať v dvoch režimoch offline a online. V každom je zhodný počet máp a herných módov. Jediný rozdiel spočíva v protivníkoch, ktorých v prípade offline ovláda AI. Herné módy tvoria neodmysliteľný Deathmatch, Team Deathmatch, Defend and Destroy, Assault, Domination a novinka Supply Drop. Okrem DM sú všetky zamerané tímovo, vo výhode sú hráči s headsetom na okamžitú komunikáciu s ostatnými hráčmi na mape (v prípade online).
Princíp DM a TDM je všetkým jasný, na mape je každý zodpovedný sám za seba a počíta sa najvyšší počet fragov. V móde Defend and Destroy sú hráči rozdelení na dva tímy, cieľom hry je zničenie nepriateľských generátorov, svoje naopak musíte chrániť. Pri tomto móde je dôležitá obrana hráča, ktorý ničí generátor. Ten totiž nie je možné zničiť jediným výstrelom, ale je nutné nasypať doň solídnu dávku olova. Mód Assault je obdobou Defend and Destroy, kde sa jeden tím snaží zničiť generátory a druhý ho bráni. Tu rovnako platí bránenie hráča strieľajúceho do generátora. Pri nich sa väčšinou nachádza jeden nepriateľský respawn point, čo vás pri troche nepozornosti môže stáť krk. Domination sa zameriava na ovládnutie piatich majákov rozostavených po celej mape. Krátko po začiatku sú majáky neutrálne, svoju farbu menia v prípade, že sa pred ne postavíte. Dôležitý je čas, po ktorý dokážete ovládať majáky. Supply Drop je novým módom, kde je dôležité priniesť balíčky, voľne porozhadzované po mape do svojej základne. Balíčky môžete kradnúť z protivníkovej základne a takisto ich získať aj od nositeľa. Vyhráva tím s najvyšším počtom bodov za balíčky a fragy.
|
|
|
Multiplayer si môžete zahrať na ôsmich mapách, ktoré sú vylepšenou replikou zo singleplayer kampane. Mapy (Delta Creek, Canyon Crossing, Vektan Slums, Core Shaft, Park Terminal, Orbital Station, Southern Hills a Beachhead) sú výborne navrhnuté a ponúkajú široké možnosti realizácie. Jedinou mapou, ktorá sa odohráva výhradne v interiéroch je Orbital Station. Medzi najväčšie mapy patrí Southern Hills, kde sa nachádzajú dve základne a veža pre snipera. Tu sa občas zahráte s ostatnými hráčmi na schovávačku. Veľká škoda, že obľúbená zasnežená mapa Canyon Crossing s mostom je momentálne vo výstavbe, nemožno ju hrať online. Veľké priestranstvá využijú sniperi a hráči s raketometom. Tu treba zdôrazniť, že ku každému dobre umiestnenému palebnému miestu vedie viacero ciest. Kempovať sa nevypláca a dvakrát nie pri online hre. Nájdete tu množstvo slabých a dobre krytých miest, treba však mapu poznať ako vlastnú dlaň, rovnako je dôležité vedieť, kde ležia silné a účinné zbrane.
Najväčším nedostatkom Killzone je nemožnosť skákať, čo sa ukáže v niektorých turnajoch ako fatálna chyba. Každý jeden výstupok, väčší kameň alebo vyšší schod budete musieť obchádzať a neraz opúšťať svoju výhodnú pozíciu. Občas sa stane, že sa o niektorú nepriechodnú prekážku jednoducho zaseknete a vykúpením je iba smrť.
V offline móde pre jedného hráča sa môže na bojisku stretnúť 15 vojakov. Netradičné číslo je dané rezervou pre druhého hráča, kedy počet dosiahne rozumnejšej hodnoty 16. Botov môžete vyzbrojiť troma úrovňami inteligencie, pre začiatočníkov pri vysokom počte nepriateľov odporúčame jednoznačne easy. Najvyššia obtiažnosť spôsobuje prepad v konečných rebríčkoch na posledné miesta a nemožnosť si s chuti zastrieľať. V mele, ktorú rozpúta AI sa často umiera.
AI má kolísavý charakter ako v prípade singleplayer kampane, narazíte na nedobrovoľných kemperov, kľačiacich a čakajúcich na guľku, ktorí sa ani po výdatnej dávke neobťažujú zaútočiť. Tieto výnimočné stavy a pocit lacného fragu okamžite vyrovnáva iný nepriateľ a sladké víťazstvo netrvá večne. Vojaci sa dokážu skrývať a prekvapivo presne strieľať zo zálohy. Nepostrehol som však hádzanie granátov zo strany AI. Chybičky možno nájsť aj pri módoch Assault a Defend and Destroy, ako skupina nepriateľov vyprázdňuje zásobníky do generátorov a neregistrujú intenzívnu paľbu z vašej strany. To sú všetko nedostatky, ktoré jednoducho nenájdete pri online hraní.
Od typických instantných módov Deathmatch, TDM sa postupne na serveroch upúšťa, niežeby ste si nemohli poobede dať hodinový turnaj, uprednostňujú sa však tímové módy a kooperácia. Pred vstupom do online turnaja odporúčame naštudovať si mapy a vyskúšať nejaký ten mód s botmi. Tréning nie je zbytočný. Strieľa sa najsilnejšími zbraňami, funguje tu zbabelosť aj hrdinstvo. V časovo obmedzených módoch je každý bod krvopotne zarobený.
|
|
|
Virtuálne vojny na Central Station sa vedú na sedmičke európskych serverov (môžete sa pripojiť aj do Austrálie), každý dokáže obslúžiť 256 hráčov. Servery sú rozdelené podľa teritórií a používanej reči, najviac hráčov sa však koncentruje na anglickom. Zatiaľ sa mi nikdy nestalo, že by som sa nemohol pripojiť do hry pre nedostatok hráčov. Online režim tradične ponúka chat priamo v lobby, umožňuje prezeranie si štatistík hráčov na serveroch a vytvorených hier. V online univerze začínate ako bežný vojak a postupne za svoje úspechy získavate body, čo sa odráža na vyššej hodnosti.
Ako posledný si predstavíme splitscreen, ktorý je najslabším článkom celého multiplayeru. Tento mód, bežne sa vyskytujúci v konzolovom svete, sa stáva vďaka nevyladenosti herného kódu a prekročeniu možností PS2, nehrateľným na mapách odohrávajúcich sa v exteriéroch. Jedinou mapou, kde si môžete vychutnať plynulosť, je klaustrofobická mapa Orbital Station. Pri ostatných sa objavuje pravidelne prepad fps a k prehľadnosti neprispieva ani červený pás signalizujúci smer nepriateľskej paľby. Aj pri maximálnom sústredení vás dokáže uviesť do omylu, že strieľajú po vás a nie po druhom hráčovi vedľa vás. Ak sa predsa rozhodnete ísť do splitscreenu, odporúčame hrať na TV s uhlopriečkou aspoň 72cm.
Multiplayer Killzone je skvelým doplnkom k skvelej singleplayer skúsenosti, jeho silu však plne ocenia iba majitelia konzol so sieťovým adaptérom.
RECENZIE HRÁČOV |
8.7
PRO_GAMER
6.8.2005
Spojenie slov Playstation 2 a FPS akcia sa veľmi nepoužíva. Nemotorné ovládanie a mierenie „len“ pra...prečítať celé
|
8.9
ELSI
10.4.2005
Killzone. Originálny názov a navyše vystihujúci. Myslíte si, že ak ste prešli nejakú vojenskú hru, t...prečítať celé
|
PS2
Vývoj: Sony Slovakia / Sony Slovakia / Guerilla Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|