EVERQUEST 2 |
EVERQUEST 2 |
Svet onlinoviek začína pomaly, ale isto prenikať aj do takých zapadnutých krajov, ako je Slovensko, a niet sa čomu čudovať. Obrovské hordy fanúšikov tohto druhu zábavy utrácajú každoročne nemalé prostriedky za to, aby sa mohli na pár hodín denne stať neohrozenými hrdinami a odreagovať sa tak od každodennej dávky stresu, ktorý im nehostinný svet menom Zem tak húževnato vnucuje. Sony Online Entertainment nie je na poli masívnych online RPG žiadnym nováčikom a z ich dielne vyšli viaceré úspešné tituly, spomeniem napríklad EverQuest alebo Star Wars Galaxies. A práve EverQuest bol v tej prvej vlne MMORPGčiek (spolu s Asheron´s Call a Ultima Online), ktorá započala éru plateného hrania a vďaka obrovskému svetovému úspechu, ktorý zožal, bolo nad slnko jasné, že druhý diel nenechá na seba dlho čakať. No, pravdupovediac nechal, ale hlavné je, že je tu a svojho predchodcu prekonáva minimálne o dve dračie a jednu konskú hlavu. Narozdiel od konkurenčného titulu Asheron´s Call z dielne velikána Microsoft, prebieha inštalácia EQ2 vcelku plynulo a dokáže sa v nej zorientovať aj úplný počítačový analfabet. Po vytvorení konta a absolvovaní dlhých minút, počas ktorých sa hra updatuje, nastáva očakávaný okamih v podobe kliknutia na veľké tlačítko Play. Ako prvú vec, bez ktorej sa ďalej nedostanete bude vytvorenie vášho unikátneho charakteru. Tým najdôležitejším výberom bude rozhodne výber rasy, ktorý rozhodne o vašom ďalšom smerovaní a zameraní. Samozrejmosťou je ľudská rasa, ktorá predstavuje mix všetkých unikátnych vlastností dokopy, ale väčšina hráčov volí cestu skúmania a tak sú svety prevažne zaplnené odrodami elfov, obrov či dokonca takých pikantných plemien ako krysovitých Rotonga, jašterkoidných Iksarov či ošklivých Trollov. Po zvolení rasy a pohlavia nasleduje ďalšie, nemenej dôležité rozhodnutie: zavítať do mesta nádeje Qeynos alebo zvoliť si cestu temna v podobe prístavnej metropoly Freeport.
|
|
|
V súvislosti s voľbou miesta sa sluší povedať, že oproti pôvodnému EverQuestu sa hra odohráva o niekoľko storočí neskôr, kedy je mesiac Lucilin zničený a celý svet je po rôznych kalamitách zmenený až k nepoznaniu. Voľba mesta je pritom obmedzená len pre niektoré rasy a tak, ak sa napríklad chopíte role temného elfa, možnosť navštíviť svet dobrých vám bude odopretá. Podobne je to aj napríklad u rasy trpazlíkov, ktorí nikdy neokúsia trpkú príchuť zla v podobe hnevom zatrpknutého mesta Freeport. Poslednou etapou tvorby charakteru je už len voľba jeho fyzického vzhľadu, kde vám príjemný editor umožní vytvoriť si postavu ľubovoľného tvaru a vzhľadu, takže počas hrania sa vám nestane, že by ste pri putovaní krajinou nedaj Bože narazili na svoje identické klony. Ako posledná vec, ktorá vás pred hraním ešte nejakú tú chvíľku zdrží, bude výber vhodného servera, avšak po tejto procedúre sa pred vami už rozprestrie obrovský žijúci svet a vy sa budete môcť konečne naplno vrhnúť do plnenia questov a levelovania postavy.
Samotný úvod vášho charakteru do hry je vyriešený šalamúnsky a vaša postava sa bez akýchkoľvek prostriedkov a vybavenia ocitá na palube akejsi lodi. Až niekoľko kliknutí myškou na kapitána vám objasní situáciu, v ktorej ste sa chtiac-nechtiac ocitli. Vaše plavidlo bolo nešťastnou zhodou okolností rozprášené na binárne kusy a jedine vaša postava mala to šťastie, že bola okoloidúcou loďou zachránená. Paluba, na ktorej ste sa ocitli, tak poslúži ako tréningová lokácia, v ktorej sa naučíte základne úkony a pochopíte systém levelovania a získavania skúsenosti. Ani sa však nestihnete poriadne porozhliadnuť a váš transport dorazí k brehom utečeneckého ostrova. Vaše prvé kroky k slobode ešte na chvíľu zbrzdí voľba povolania, pričom spôsob obživy nemusí byť vôbec dobrodružný a mierumilovní ľudia dozaista zvolia variantu výrobcu predmetov či obchodníka. Po tomto úkone však budete osud svojho charakteru držať už pevne v rukách.
Je až k neuvereniu, akú slobodu má hráč vo svete MMOPRG hier. Krajina je tak neskutočne obrovská, že bez priateľov a pomoci by človek-samotár neprežil v divočinách okupujúcich väčšinu plochy sveta Norrath ani sekundu. Práve zgrupovanie hráčov do skupín a gíld je tým hlavným ťahákom online hrania, pretože človek už nezdieľa zážitky a dobrodružstvá sám, ale spoločne s ostatnými spriaznenými osobami, ktorých pomoc nejedenkrát využije. Guildy pritom prinášajú nemalé množstvo výhod či už v podobe financií alebo skúseností, takže skôr či neskôr sa každý hráč k nejakej tej skupine pridá. No a v neposlednom rade poskytuje členstvo v gilde nezabudnuteľné zážitky v podobe dobrodružných výprav a sám mám ešte živé spomienky na to, ako sme sa s desaťčlennou skupinou vydali skántriť duo kamenných obrov, ktorí sídlili v tom najspodnejšom podlaží temného dungeonu kdesi na území Commonlands. Po zvolaní dostatočného úderného komanda, čítajúceho štvoricu bojovníkov, dvoch mágov, dvoch druidov a dvoch summonerov (všetky postavy samozrejme na úrovni vyššej než 20) sme sa rozbehli naprieč rozľahlými prériami k inkriminovanému vstupu do katakomb.
|
|
|
Cestou nás síce zaskočilo stádo slonov, doprevádzané smečkou divých psov, ale proti sile našich zbraní a mágie nemali ani minimálnu šancu na prežitie. Pred vstupom do podzemných priestorov sme sa ešte chvíľu venovali buffovaním našich postáv a plánovaním bojovej stratégie, ale po ukončení príprav sme sa naplno s bojovým pokrykom vrhli do útrob hory. Už v prvotných stretoch nás zarazila tuhosť tamojších nájomníkov, tvorených prevažne padnutými orkami, ale vďaka užitočným skillom sme sa tou hordou beštií prebili vcelku rýchlo a lacno. Po dosiahnutí finálnej pozície a eliminovaní pomocníkov obrov sme sa už, ale naplno vrhli na dvojicu samotných bossov. Dvaja kúzelníci chytro vyvolali Arcane Bindigs, kúzlo na blokovanie pohybu protivníka a v tom okamžiku sa štvorica bojovníkov vrhla do boja. Celá výprava následne kosila obrov ako zmyslov zbavená, kúzelníci metali jeden fireball za druhým a po niekoľkých sekundách boli obaja obávaní protivníci na kolenách. Odmena v podobe obrovského množstva skúseností spolu s predmetmi vysokej kvality a ceny bola len drobnou čerešničkou na torte a len hrubo podčiarkovala radosť z úspešne zakončenej výpravy. Následná oslava v najbližšom bare už je, ale iný príbeh…
OK, dosť bol osobných zážitkov, je čas sa pozrieť na hru z technického a užívateľského hľadiska. Ovládanie postavy je skutočne jednoduché a pokiaľ ste posledných päť rokov nežili v izolácií, potom si naň bez problémov zvyknete. Samotný interface sa môže vďaka množstvu líšt a tabuliek porozmiestňovaných na obrazovke zdať komplikovaný, ale pravdou je, že po absolvovaní úvodných tréningových questov sa s ním rýchlo spriatelíte a vyvolávanie jednotlivých okien (napr. inventár, tabuľka skillov, kniha kúziel a pod.) vám nebude robiť žiadne problémy. Inventár sám o sebe nestojí ani za zmienku, pretože mu nie je čo vytknúť, akurát dodám, že vaša postava musí pravidelne jesť a piť a zbrane resp. odev taktiež podliehajú času, takže príde na radu aj nejaké to opravovanie. Kováčske práce a výroba sa uskutočňujú v prístrojoch na to určených, pričom povolania kreatívneho druhu budú k úspešnému ukončeniu výrobného procesu potrebovať okrem receptu aj predpísané materiály, ľahko získateľné zo zdrojov nachádzajúcich sa za bránami, tej ktorej aglomerácie či campu.
Ďôležitým faktorom u RPG hier je systém získavania skúseností, levelovania a špecializácie povolania. Aj z tohto pohľadu EverQuest 2 exceluje a rozhodne sa vám nestane, že by ste hraničnú úroveň postavy dosiahli behom pol roka. Všetko je výborne vybalancované a so zvyšujúcou sa hodnotou dosiahnutej úrovne, rastie aj obtiažnosť získania tej ďalšej. Teplomer skúsenosti tak bude utešene rásť s pribúdajúcimi zabitými protivníkmi či splnenými questami, ktoré sú vskutku rozmanité, takže každý z nich bude pre vás predstavovať novú výzvu na zdolanie. Okrem samotného získavania skúsenosti a povyšovania počas hrania sa aj niekoľkokrát stretnete s nutnosťou zvoliť si užšiu špecializáciu charakteru a tak napríklad postava s povolaním mage sa môže na 10 úrovni zamerať na útočné kúzla (sorcerer), vyvolávanie (summoner) alebo vylepšovanie (enchanter), pričom každá cesta poskytuje inú škálu kúziel a vlastností.
|
|
|
Ako pravý slovenský skeptik som sa obával grafického spracovania, ktoré sa pravdupovediac u predchodcu veľmi nevydarilo. Aké bolo však moje prekvapenie, keď som prvýkrát spustil hru a zažil tak frontálny útok na moje sietnice. Krásne vymodelované a detailne otextúrované postavy sa pohybovali po obrovskom žijúcom svete a ešte stále tomu nemôžem uveriť, ako dokáže tím ľudí vytvoriť niečo tak veľkolepého, ako je svet EQ 2. Čo je ešte dôležitejšie je to, že NPC postavy sa chovajú prirodzene a nestoja len ako banda tupcov, ako tomu bolo u RPG Morrowind. V súvislosti s NPC postavami musím vyzdvihnúť aj ďalší revolučný prvok EverQuestu 2 a tým je dabing. Takmer všetky postavy sú profesionálne nadabované a pri takomto rozsahu hry sa museli dabéri poriadne nadrieť, aby dokázali nakecať tie stovky strán na čas (tento fakt sa prejavil aj na počte diskov, na ktorých sa hra rozprestiera – 2, ale pozor! DVD).
Za dabingom nezaostáva ani sprievodná muzika, ktorá sa krásne hodí do tohto žánru a pri jej počúvaní sa nejeden hráč ocitne v hlbinách svojej fantázie. Keďže sa jedná o výlučne multiplayerovú záležitosť, autori zapracovali na sieťovom kóde a na lagy nenarazíte ani pri hraní na amerických serveroch. Excelentné technické spracovanie sa však zákonite odzrkadlilo na hardvérových požiadavkách, ktoré pre plynulý chod hry v minimalnom rozlíšení (stanovenom na 1024x768) a pri optimálnom nastavení grafických efektov si žiadajú mašinu aspoň s 2,5 Ghz procesorom, 512 MB Ram a s grafickou kartou úrovne GF 5900 a vyššej. Nakoniec nesmiem zabudnúť ani na mesačné náklady, ktoré vás vyjdú v prepočte na 450,- Sk, samozrejme v prípade predplatenia hry na dlhšiu dobu táto cena klesá.
EverQuest 2 teda skutočne nesklamal a aj keď ho počas vývoja stretla nejedna kalamita, konečný výsledok rozhodne stojí za to. Menší problém by som videl v štáte Slovensko, ktorý už aj tak poriadne zaťažuje peňaženky občanov a tí rozhodne nebudú chcieť vrážať každý mesiac peniaze do takej malichernosti ako je hra, tobôž nie, ak nemajú ani na uspokojovanie svojich základných potrieb. Avšak tí, ktorí netrpia takým obrovským nedostatkom financií a vedia, že hry nie sú len kultúra kriplov, ale plnohodnotná forma zábavy, budú z EverQuestu 2 totálne odrovnaní. No, musím ísť, ďalšia výprava už na mňa čaká…
Hra je MMORPG s mesačným paušálom, teda musíte každý mesiac platiť približne 500 Sk. Platiť môžete cez medzinárodnú kreditku (VISA, MASTERCARD..) cca 15 Euro, alebo sa v predajniach Hráč dajú kúpiť predplatené karty za 11 Eur.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Sony Online Entertainment / KONTIKI / Sony Online Entertainment Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|