AREA 51 |
AREA 51 |
Možno vedome, možno nevedome, sa pri čoraz dlhšom hraní hier menia celkové dojmy. Krivka kvality stúpa alebo naopak klesá. Keď si prečítam svoje prvé dojmy, po nich druhé a nakoniec ich porovnám s tými, po dohraní plnej verzie, zisťujem, že Area 51 mohla byť dobrá FPS akcia.
Hre nie vždy pomôže slávne meno alebo situácia, kedy sa do známych mien všetci navážajú, keď projekt zlyhá. Area 51 je takou malou celebritou medzi hrami na konzolách. Má za sebou nechvalne známych ex-id Software pracovníkov Toma Halla a Johna „Daj sem katanu“ Romera, za dizajnom postáv stojí Stan „Jurassic Park“ Winston, hudbu napísal Chris „Nine Inch Nails“ Vrenna (po pravde povedané veľmi nevýraznú) a okolo nahrávacieho štúdia sa obšuchli Powers „hlboký hlas“ Boothe, David „Akty X“ Duchovny a Marilyn „Fuck You All“ Manson. Koľko mien je skutočne potrebných na úspech? Odpoveď je jednoduchá, žiadne alebo také, aby nestáli za zverejnenie.
Môže za to David Duchovny, že pri jeho dialógoch dostáva hráč chuť spať? Môže za to zase Romero, že zle koordinoval projekt a z dizajnérskych stolov popadali návrhy levelov z rôznych hier a zmixovali sa? Môže za plytký a nevýrazný príbeh Boothe, ktorý s ním nič nemal spoločné? Môže za raketový nástup akcie boost hviezd Duchovny a Manson? Area 51 patrí medzi hry, ktoré po dohraní nezanechávajú hlboké stopy. Niektoré pamätné scény si dokážete vybaviť dokonca aj po niekoľkých dňoch, ale zvyšok je hmla. A hmla robí túto hru klasickou tuctovkou. Vyzeralo to tak nádejne.
|
|
|
Kde začať? Snáď ešte predtým než napumpujeme prvé olovo do ufónov, je potrebné povedať prečo. Area 51 je miesto, s ktorým sa spájajú všetky mimozemské aktivity, všetky pokusy s DNA a všetko, čo súvisí s kyberpunkom a armádou. Vládne konšpirácie, nebezpečné experimenty, majú tak vysoké utajenie, že v skutočnosti možno ani neexistujú. Hra vychádza hlavne zo špekulácií a samozrejme zo sci-fi príbehu, ktorý hovorí o špeciálnej jednotke HAZMAT (Hazardous Materials) a jej misii na miestach, kam noha bežného smrteľníka nikdy nevstúpila.
Nešťastné okolnosti (únik vírusu spôsobujúceho mutáciu) umožnili štvorčlennému tímu zviesť sa výťahom hlboko pod zem a na vlastné oči zočiť všetky tie tajomstvá svetov. Tajné zbrane, superšpionážne lietadlá, biomateriál a množstvo vedcov v zmutovanej forme pobehujúcich po zničených interiéroch rozmerného vládneho komplexu. Doktori sú bezmocní s hrozbou vírusu sa zatiaľ bojuje s ohňom, ale člen jednotky HAZMAT Ethan Cole má účinný liek s okamžitými účinkami, olovo v zásobníkoch.
A prečo spomínam jedného člena, keď jednotka má ešte ďalších troch? Hneď vysvetlím. Area 51 nie je tímovou akciou, ako by sa mohla na prvý pohľad zdať. Raketový nástup, ktorý je najintenzívnejší predovšetkým v noci, vás naladí na adrenalínovú cestu podzemím za odhaľovaním tajomstiev. Od prvých krokov v základni (začiatok sa neskutočne podobá na Project: Snowblind), pohľadu na zbedačené telá, budete vedieť, že za tým je niečo veľké a treba s tým zatočiť.
Skľúčujúce a sporo osvetlené priestory zapĺňajú skupiny mutantov, nevidieť ani na krok, svetlo baterky je príliš slabé, zbesilo meníte zásobníky a neprestávate kropiť miesto pred sebou. Členovia tímu hádžu granáty, hľadajú si krytie, dokonalá súhra taktík z vojenského výcviku. Ich inteligencia je na úrovni, dokonca si poradia so všetkým svinstvom sami a vy ich môžete spokojne iba sledovať. Atmosféra vybičovaná na maximum rýchlo poľavuje a vy sa po pár intenzívnych prestrelkách ocitáte zoči voči najväčšiemu tajomstvu sám. Nad telami spolubojovníkov sľúbite pomstu, zhrabnete brokovnicu a vydáte sa zabíjať ďalej.
|
|
|
Area 51 sa po strate tímov Bravo a Delta (prvou úlohou je nájsť túto skupinu) mení na tuctovú strieľačku bez výraznejšej invencie. Tomuto tvrdeniu sa spiera samotný vírus, ktorý si nájde cestu do tela hrdinu a vytvorí z neho mašinu na zabíjanie ešte väčšiu než je. V zmutovanej forme jedným úderom alebo vypustením parazitov zabijete ktoréhokoľvek nepriateľa. Mutáciu na uzde drží mutagén (svojvoľne sa dopĺňa) a zabraňuje častému masakru. Beštiu však vypustíte iba v núdzových situáciách, napr. keď potrebujete doplniť život (zabíjanie ho dopĺňa), ak nie je nablízku lekárnička.
Po väčšinu času budete používať silne obmedzený zbraňový arzenál, kde narazíte na účinnú pištoľ, všestranný samopal, brokovnicu, sniperku a dve mimozemské zbrane. To je všetko? S týmito hračkami si musíte vystačiť po celú dobu hrania. Netreba dodávať, že najpoužívanejšími sa stane dvojica samopal a pulzná puška, ktorá nepotrebuje muníciu a v sekundárnom režime dokáže strieľať aj za roh. K tejto funkcii, treba však povedať, že ju využijete sporadicky. Pri boji nepriatelia nekempujú a dokážu vás odhaliť aj z veľkej diaľky. Vyštvú vás z úkrytu hodeným granátom a neváhajú zahájiť akýsi koordinovaný útok. Inteligencia spolu s nastavenou vysokou obtiažnosťou (easy je naozaj až priveľmi jednoduchá) začína byť vyzývavá, na druhej strane nereagujú, ak im kolegovia pred zrakmi zomierajú pozdravmi z vašej sniperky.
Boje v Area 51 po strate tímu, strácajú aj taktickejší nádych, čomu pomáha aj držanie dvoch samopalov alebo brokovníc naraz. Vždy je tu možnosť ostreľovať z väčších diaľok (ak to prostredie dovoľuje), hra vás však donúti hodiť do koridoru granát a potom s dvomi sapíkmi upratať. Dusná atmosféra zo začiatku sa vytratí nevedno kam a tempo hry sa udržuje na neustálych a rovnakých vlnách nepriateľov. Rozmanitosť ani v tomto prípade nič nehovorila autorom a okrem mutantov budete čeliť iba elitnej jednotke s obľúbenými zbraňami (v niekoľkých príchutiach, vrátane kamufláže) a tmavošedým ufónom, ktorí rozbehli výskum vírusu Theta a uchýlili sa na našu planétu pred večným nepriateľom, rasou svetlošedých.
Akcelerátorom v progrese hry sa môže zdať skenovanie anomálií a tajných dokumentov príručným skenerom. Zdanie klame. Nájdené dokumenty o pozadí celej biologickej katastrofy si môžete pozrieť jedine v menu hry. Aby ste sa k nim dostali, musíte strieľanie odložiť a hru ukončiť!
|
|
|
Priamočiarej akcii zodpovedá aj uniformný dizajn prostredí. Podzemný komplex je zostavený z miestností, v ktorých ste už boli sto krát. Labáky, generátory, veľké haly so stĺpmi, strojovne a ďalšie. Nájdu sa aj svetlé výnimky, ako hangár so skutočným lietajúcim tanierom alebo posledné úrovne plné transparentných podláh, bizarných terminálov a teleportov. Grafickú stránku možno označiť za výbornú. Area 51 obsahuje vynikajúce svetelné a particle efekty, ktoré oceníte pri hádzaní granátov, po upgrade vyvolávajúcich implóziu nasledovanú explóziou. Nepriatelia s kamuflážou sa po zásahu efektne zviditeľňujú, zásah do silového poľa vyvolá obligátne kruhy v hmote a výstrel z pulzného kanóna rozohrá pôsobivú hru smrteľných lúčov.
Opäť musím vyzdvihnúť grafickú úroveň posledných úrovní, ktoré sú zahalené do šedých a modrých odtieňov, plné odleskov, transparentných plôch a kontrastujú s jednotvárnymi levelmi v začiatkoch. Zvuková stránka, nebyť absolútnej nevýraznej ambientnej hudby a ospalého dabingu Duchovneho, dostala by sa na rovnakú úroveň spolu s grafikou.
Area 51 je hrou, na ktorú sa možno zabudne, alebo sa na ňu bude spomínať v súvislosti s druhým dielom. Svoju ponuku obmedzuje iba na artikle, videné už v iných hrách. Prepadá v podávaní príbehu, ktorý zabíja „elegantným“ umiestnením dokumentov a akciu podkopáva nohy eleminovaním jednotky hlavného hrdinu a servírovaním rovnakých nepriateľov. Kožu hre v žiadnom prípade nezachráni hviezdne obsadenie s diskutabilným výkonom (Mansonovi sadla úloha ufóna-pomocníka) a absolútne nevýrazný multiplayer. Malá amnézia Area 51 aj napriek tomu dokáže pobaviť, otázne je ako dlho pri nej vydržíte?
RECENZIE HRÁČOV |
8.0
URUK
24.8.2005
Určite ste už každý počul niečo o americkej tajnej výskumnej „inštitúcii“ Area 51. O tom, že tam rob...prečítať celé
|
8.2
RAINBOW
10.7.2005
Priaznivci frenetických 3d akcií z pohľadu vlastných očí to mali v poslednom období ťažké. Vlastne o...prečítať celé
|
8.0
FAJNSMEKER
6.5.2005
Na túto hru som sa tešil dosť dlho, čítal som o nej všelijaké články čo ju vyspevovali do nebie...prečítať celé
|