RATCHET: GLADIATOR |
RATCHET: GLADIATOR |
Ufóni a život za hranicou našej galaxie. Vcelku pozoruhodný fenomén, ťahajúci sa s ľudským pokolením už niekoľko evolučných etáp, nadobúda v posledných desaťročiach vďaka pokrokom vo vede a technike na významnosti a z toho dôvodu sa niet čo čudovať, že možnosť existencie životných foriem aj mimo našej Zemičky je čoraz pravdepodobnejšia. Je pravda, že tento fakt nahlodáva niekoľko nedôveryhodných tvrdení a pozorovaní, ale už aj pri použití zdravého sedliackeho rozumu vám musí dôjsť, že pri takej obrovskej rozlohe vesmíru je existencia života iba na jednej jedinkej planéte krajne nepravdepodobná (V posledných rokoch sa dokonca uvažuje, že za hranicou nášho vesmíru existuje ešte nespočet ďalších – skrátka, tak ako je galaxií neúrekom, môže byť aj vesmírov neúrekom.) Zatiaľ sa síce musíme uspokojiť z dohadmi a analýzami ale verte mi, nepotrvá dlho a zelení mužíčkovia (Crypto môže vo veci farby namietať – viď. Destroy all Humans!) nás čoskoro kontaktujú (len aby to nebolo formou Tripodov resp. v podobe útoku ala ID4, resp. Mars Attacks! :-)). A prečo to tu vlastne spomínam? Odpoveď je jednoduchá: Lombax.
Tento tvor malého vzrastu s veľkými ušami sa totiž stal hrdinom imaginárnej galaxie, ktorú vo svojich mozgoch splodili humanoidi z Insomniacu. Áno, reč je o Ratchetovi, ktorý spolu so svojim robotickým pomocníkom Clankom dokázal v tituloch Ratchet and Clank zachrániť svet už toľkokrát, že by si na to mohol kľudne spraviť aj živnosť. Z doteraz vydanej trilógie musím vyzdvihnúť hlavne posledný Up Your Arsenal (recenzia), ktorý okrem vtipného príbehu a rozmanitosti prostredia (a zbraní) priniesol hráčom chytľavú hrateľnosť a neutíchajúcu akciu, na ktorú nemal s prepáčením ani tretí Jak. Rok ale ubehol ako voda a po (podľa môjho názoru) nie príliš podarenom Jak X: Combat Racing prichádzajú aj Insomniac so svojim želiezkom v ohni v podobe titulu Ratchet: Gladiator, ktorý má byť podľa ich slov dôstojným zakončením tejto bezosporu obľúbenej série. Dokáže ale zmenený koncept, ktorý svoju alfa verziu predviedol už vo vyššie spomínanom Up Your Arsenal, zaujať aj fanúšikov pôvodných dielov?
Schválne. Ktorý z nich je Ratchet?
|
Tento obrázok vám pomôže pri riešení.
|
Tento ale pre zmenu nie :-).
|
Po eliminácii robotického maniaka Dr. Nefariousa a odchode kapitána Qwarka do vyslúženého dôchodku sa naša trojica hrdinov (Ratchet, Clank a verný inovátor Al) ujíma kontroly nad vesmírnym plavidlom Starship Phoenix, slúžiacim v minulosti ako základňa pre plánovanie vojenských akcií. Ich pohodlie ale nepotrvá dlho, pretože svetom otriasajú nové podivuhodné udalosti. Z neznámych príčin totiž miznú hrdinovia a čo je horšie, boli získané aj informácie o smrti niektorých z nich. Našťastie, výsledky výborných výzvedných služieb privedú našich hrdinov do Shadow Sectoru, hostiacom jedno obrovské televízne impérium (konkrétne Pox Network), ktorému šéfuje azda najväčší vesmírny magnát Gleeman Vox. Ten za vidinou čo najväčších ziskov, prevádzkuje ilegálnu reality show s názvom The DreadZone, v ktorej si unesení hrdinovia dávajú navzájom do držky, prípadne plnia iné životu nebezpečné úlohy.
Jednotka v rankingu bojovníkov, Ace Hartlight, je ale pre Gleemana nedostatočným predajným artiklom a tak sa rozhodne pre novú krv, ktorá by mu priniesla vytúženú slávu a bohatstvo. A kto iný, ak nie Ratchet a jeho kumpáni? Naši hrdinovia sa tak nedobrovoľne ocitajú na základni Dreadzone a ak pomýšľajú na slobodu, budú musieť chtiac nechtiac prijať pravidlá tejto súťaže. Toľko v skratke k príbehu, ktorý je opäť rozprávaný formou in-game animácií a ak ste si u tejto série zvykli na množstvo vtipných momentov a dialógov, Ratchet: Gladiator vás z tohto hľadiska vôbec nesklame. Osobne som sa najviac bavil na rôznych reklamách prezentujúcich DreadZone produkty, ako aj vymyslených klamstvách, ktoré mali za úlohu pošpiniť meno Ratcheta (ich prezentácia v podobe narýchlo dokreslených fotiek je skrátka okúzľujúca :-)).
Po úvodných kecoch sa ale konečne pozrime na hru samotnú. Ak ste náhodou hrali predchádzajúci diel, určite si spomínate na sériu gladiátor-style súbojov, nesúcich názov Annihilation Nation. V nich ste mali za úlohu zväčša v jednej väčšej aréne zlikvidovať určitý počet nepriateľov, vydržať po stanovenú dobu na žive, či splniť iný podobný zámer, za ktorý ste potom zinkasovali určitý počet boltov (platidlo vo svete RaC). Ak sa vám táto časť hry páčila, rozhodne si nového Ratcheta zamilujete. Ten je totiž výlučne tvorený gladiátorskými zápasmi (preto názov Ratchet: Gladiator) a na klasický platforming, spojený s prieskumom jednotlivých planét, známy z predchádzajúcich dielov, môžete od teraz natrvalo zabudnúť. Nič to ale nemení na tom, že aj keď je nový Ratchet už len čistokrvnou akciou, stále si udržiava vysokú laťku hrateľnosti, o ktorej sa množstvu PS2 titulov ani len nesníva. Putovanie z planéty na planétu ostalo po starom a tak sa môžete opäť tešiť na prekrásne a diametrálne odlišné prostredia, medzi ktorými nechýbajú zasnežené pláne, starodávne chrámy, slizké močiare či vesmírne zariadenia, ktorých funkčné obdobie je už dávno po záruke.
Tieto planéty sú ale v skutočnosti premyslenými bojovými arénami, v ktorých má smrť podstatné slovo a z jej spárov uniknú iba tí, ktorým sa podarí splniť dané úlohy bez akéhokoľvek zastavenia srdcového rytmu. Autori sa vcelku obstojne vysporiadali s problémom repetitívnosti misií a tak vás na každom bojisku čaká odlišná séria podúloh, medzi ktorými nechýbajú také evergreeny, ako odblokovanie silového poľa, demolícia určitých objektov, získanie stanoveného počtu škody či záchrana domorodých obyvateľov. Navyše, ak máte záujem o dosiahnutie čo najvyššieho ratingu v hodnotení DreadZone bojovníkov, určite by ste nemali opomenúť aj postranné úlohy (tzv. dread challenges), ktoré síce nie sú podmienkou pre postup v hre, ale ich splnením si pripíšte na konto okrem bodov k hodnoteniu aj peknú sumičku boltov, potrebných na nákup všemožného vybavenia. Spomínané ratingové body pritom nie sú len na okrasu a ak sa nebudete dostatočne snažiť, ľahko sa vám stane, že pre ich nedostatok sa na ďalšiu planétu jednoducho nedostanete. Navyše po dosiahnutí určitého miesta v rebríčku bojovníkov, budete mať možnosť zúčastniť sa špeciálneho turnaja (zvyčajne sa jedná o likvidáciu protivníkov v časovom limite či súboj s nejakým bossom), po absolvovaní ktorého získate nový titul. Skrátka, systém gladiátorov ako vyšitý.
Je na čase sa pozrieť na háveď, ktorá sa vám počas cesty za ultimátnym víťazstvom pripletie pod nohy. Okrem biologických tvorov, nie nepodobných zmutovaným krokodílom, sa budete v prevažnej miere potýkať s robotickými čudami, ktorých demontáž vás v neskorších častiach hry bude stáť poriadnu dávku olova resp. energie. Obyčajní a ničím neprekvapujúci pešiaci sú tu len ako doplnková výbava, o mnoho väčšie problémy vám budú robiť ich namakanejší bratia s akýmisi trojzubcami či poletujúce dvojruké mašiny, až nebezpečne pripomínajúce stroje z titulov série Descent. Kapitolou samou o sebe sú potom jednotliví bossovia, ktorí okrem svojej mohutnosti vynikajú aj množstvom zbraňových systémov, takže ich skolenie nebude až taká hračka, ako sa môže sprvu zdať. Samozrejme, že konverzáciou spory s touto „lůzou“ nevyriešite a tak vám autori prichystali vcelku široký arzenál hračiek, tvoriacich gro vynikajúcej hrateľnosti.
Pavúkoidný robot o chvíľu rachne.
|
Vesmírna odysea v podaní Insomniacu.
|
Blesková akcia... obrazne aj doslova.
|
Každá z nich je totižto originálnym exemplárom a verte mi, že jasného favorita medzi nimi určite nenájdete. Obľúbená shotgun-style shock rifle, duálne viper kanóny, devastujúci rakeťák či futuristická verzia palcátu... to všetko na vás čaká v príslušných nákupných termináloch a verte mi, že každý z dostupných desiatich kúskov si dokonale zamilujete. Navyše, aby sa vám ich počet nezdal podozrivo malý, každá z týchto hračiek ma 10 úrovní účinnosti, ktoré postupne nadobúdate v závislosti od toho, ako často tú ktorú zbraň používate. S každým postupom na vyššiu úroveň pritom získava zbraň nielen na účinnosti, ale aj na možnosti dodatočných upgradov, známych pod označením alfa a omega mods. Avšak zatiaľ čo alfa módy získavate automaticky a sú zbraniam aj automaticky pridelené (môžete si ich ale ľubovolne meniť a kombinovať – jedná sa hlavne o kapacitu zásobníka, plošný dosah, rýchlosť streľby a pod.), omega módy si musíte najprv zakúpiť v termináloch. Ich cena sa môže zdať spočiatku vydridušská, ale o to viac budete nadšení ich účinkami, najviac pripomínajúcimi výsledky pokusov Majstra N, známeho to pedofila.
Postupne tak budú k dostaniu upgrady v podobe zmrazovača (azda najúčinnejší doplnok), lávového flaku (po zásahu sa z projektilu po okolí rozleje žeravá láva), elektrického bleskometu (el. výboje, zraňujúce súčasne viacerých nepriateľov) či môjho obľúbeného morphing toolu, meniaceho vašich protivníkov na nebezpečné vidiecke zvery (prasatá a pod.). Popri klasických „konvenčných“ zbraniach mi ale nedá nespomenúť prítomnosť rozličných dopravných prostriedkov, ktoré výrazným spôsobom obohacujú akciu a pridávajú tak hre na vynikajúcej hrateľnosti. Množstvo misií tak strávite v kokpite mohutného, po zuby ozbrojeného, pavúkoidného tanku, ale sem tam zasadnete aj za volant vznášadla či hover motorky, pripomínajúcej mašiny, na ktorých sa preháňali hrdinovia v poslednej epizóde Hviezdnych Vojen (konkrétne sa jedná o planétu Endor).
Určite ste si už všimli podozrivý nedostatok v názve tohto titulu. Ratchet: Gladiator. Čo tam asi tak chýba? Odpoveď je smutne jednoduchá: Clank. Je to obrovská škoda, ale počnúc týmto dielom (ak sa ešte nejakého dočkáme) sa Clank stáva iba účastníkom in-game animačiek a tak si budete musieť v misiách poradiť aj bez jeho pomoci. Aspoň že autori túto stratu vykompenzovali pridaním dvojice verných robotov, ktorých zbrane a schopnosti počas priebehu hry nájdu solídne uplatnenie. Títo kumpáni totiž dokážu popri uspokojivom mierení aj odblokovať rôzne zábrany, zamedzujúce váš ďalší postup hrou, takže ich využívanie sa stane priam životnou nutnosťou. Ovládanie robotov je potom vyriešené do podoby štvor smerného D-padu, ktorým zadávate jednotlivé akcie v závislosti od toho, v akej situácii sa roboti nachádzajú. A podobne ako aj zbrane, aj vaši spoločníci sa dajú zásadne upgradovať, takže o ďalšie investície budete mať postarané.
Čo som ešte v článku nespomínal, je multiplayer, ktorý oproti predchádzajúcemu dielu prináša hneď viacero zaujímavých noviniek. Asi tou najzaujímavejšou z nich je kooperatívny mód, umožňujúci dvom hráčom prejsť si kompletnú singleplayerovú kampaň. V takomto prípade prichádzate o pomocných robotov, pričom zaujímavý je aj fakt, že obaja hráči zdieľajú tie isté zbrane a teda každý z nich musí používať iný kúsok. V súvislosti s coopom sa sluší aj dodať, že hráči musia udržiavať medzi sebou len obmedzenú vzdialenosť, po prekročení ktorej nastáva nekompromisný časový odpočet a následne aj biedna smrť. Čo sa týka ostatných multiplayerových možností, k deathmatchu, CTFku a Siege (po novom Conquest) módu pribudol Juggernaut, v ktorom sa všetci hráči snažia skosiť jedného, mocnejšieho a King of the Hill, ktorého princíp spočíva v udržiavaní určitého miesta jedným tímom po dopredu stanovenú dobu.
Jeden z tých ľahších bossov.
|
Množstvo výbuchov a efektov často zamedzí akýkoľvek výhľad.
|
Mulťák v plnej paráde.
|
Grafická vyspelosť predchádzajúceho dielu Ratchet and Clank dávala už dopredu vedieť, že jeho pokračovanie na tom nebude o nič horšie. V skutočnosti som ale z detailnosti niektorých lokácií mierne sklamaný, čo ale vynahradzuje množstvo efektov, ktorými ste počas súbojov neustále ohurovaní. Ďalším plusom z oblasti technického spracovania je plynulosť samotnej grafiky, ako aj prevedenie jednotlivých charakterov, ktoré je naozaj okúzľujúce. V pozadí neostávajú ani zvuky a chytľavá, nárezová muzika, ktorá vás poženie k tým najlepším výkonom. Osobitný pohár za prvé miesto by si potom zaslúžilo nahovorenie dialógov, ktoré nepostráda profesionalitu a hociktorý titul môže v tomto Ratchetovi závidieť.
Je dobojované. Prerod z akčnej plošinovky na čistokrvnú akciu sa podaril bez akýchkoľvek komplikácií a mne ostáva len konštatovať, že Ratchet: Gladiator sa podaril na výbornú. Nie je síce lepší ako jeho predchodca, ale ak aspoň trošku fandíte tomuto žánru, rozhodne by ste si jeho nové dobrodružstvá nemali nechať ujsť. Ktovie, kedy sa s týmto tvorom opäť stretneme.
RECENZIE HRÁČOV |
PS2
Vývoj: SCEE / SONY Slovakia / Insomniac Games Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|