RESERVOIR DOGS |
RESERVOIR DOGS |
Tak a na pažbe si môžeme urobiť ďalší zárez. Prečo? Prichádza totiž ďalšia hra podľa filmu. Tentoraz si na mušku Volatile Games zobral Tarantinov film Reservoir Dogs a hra samozrejme nesie taký istý názov. Priznám sa dobrovoľné a bez mučenia, že som túto tarantínovskú klasiku nevidel, ale budem sa to snažiť napraviť. Na Imdb sa totiž drží táto gangstera na peknom 61. mieste v rebríčku top 250 všetkých filmov so super hodnotením 8,4. Ten, kto Imdb sleduje, vie, že toto hodnotenie nedostáva len taký nejaký obyčajný film a že už musí stáť za to.
Hra sa snaží kopírovať dej filmu, ale ponúka aj scény, ktoré sa odohrávajú súčasne s filmom, ale na inom mieste a teda sme mohli len tušiť, ako to bolo. A aká je hlavná zápletka? Šesť neznámych mužov sa spojilo, aby vykonali perfektnú lúpež. Nepoznali svoje mená a ani nikoho nezaujímali. Miesto toho dostal každý svoju prezývku. Pán biely, modrý, oranžový, hnedý, ružový a pán blonďák. Všetci boli profesionáli, ale mali menší problém. Niekto z nich bol prekliaty práskač a donášal, alebo pracoval pre políciu. Ale ktorý?
Štýl Reservoir Dogs (RD) je zmeskou 3rd person akcie a arkádovými autami, tiež z pohľadu tretej osoby. Prvá časť sa dá smelo prirovnať k Maxovi Payneovi a druhá sa až náramne ponáša na Drivera. Poďme sa teda pozrieť a popísať si každú z nich.
Jednotlivé kapitoly sú rozdelené v pomere 10 chodiacich a 6 automobilových. Chodiace princípom kopírujú už spomínaného Maxa Paynea a to, ako štýlom, tak aj graficky. Prežívame jednotlivé situácie vždy za niektorého člena gangu a nakoniec, ako to v tarantinovkách býva, sa kruh uzavrie a hra na konci sa ocitne na začiatku. Dostaneme sa k vykradnutiu banky, následnému úniku, potom sledujeme útek z banky iným členom a inou cestou a zakončené je to automobilovým únikom. Do hry sú implementované aj nejaké novinky, ako uchopenie rukojemníka ako živý štít, kričanie na policajtov alebo civilov, aby si kľakli na zem a odhodili zbrane. Polícia špeciálneho komanda ale na vyhrážanie zbraňou len tak nepristúpi a treba použiť rukojemníka a hroziť guľkou do hlavy, alebo udieraním jeho hlavy o prekážky, aby zložili zbrane, inak úbožiak už neuvidí rodinu. Potom odzbrojených strážcov zákona nasmerujeme pomocou myši k najbližšiemu múru a dáme im príkaz, aby si kľakli a dali ruky za hlavu.
Odhoď to, nebo ji vodprásknu!
|
Prestrelka v banke.
|
Turbo boost KITT!!!!
|
Toto všetko veľmi pekne funguje v tutoriale, v hre už to ale taká balada nie je. Problémy začnú hneď v prvom leveli, kde tak ako v tutoriale chmatnete zamestnankyňu banky a donútite tak ostrahu, aby sa vzdala. Pokračujete ďalej, ale rukojemníkovi ubúda stále život. Zbavíme sa ho teda buď guľkou do hlavy alebo ho len pustíme. Stretávame ostatných zamestnancov banky a kážeme im, aby sa vzdali. To už ale pribieha strážnik, ktorý sa opäť vzmužil a spustí paľbu. Kúpi teda guľkumedzi oči a zamestnanci vtedy rozpútajú paniku. Spustia alarm a už tu máme ďalšie policajné posily. Skúšam ich znova spacifikovať a beriem rukojemníka. Chápu to a za okamih už kľačia v rohu. No len čo sa na pol sekundy otočím chrbtom, už berú zbrane opäť do rúk a tak nezostáva nič iné len ich napumpovať olovom.
Nevravím, že to tak nemá byť alebo že je to nelogické, no chýbalo mi tu niečo na nenásilné odrovnanie protivníkov, niečo ako kyjak v Thiefovi alebo uspávacie šípky, alebo len obyčajné želiezka, či kus lana. Proste niečo, aby už ďalej protivníci nezavadzali. Takto je to frustrujúce. Dvaja si kľaknú do rohu, no sekretárka za chrbtom už beží pustiť alarm. Mierim teda na ňu a kričím, aby šla do kolien. Je ako ovca a počúva, ale tí dvaja v rohu si to už rozmysleli a jeden páli mojim smerom a druhý volá zálohu. V amoku som všetkých zabil a ďalšiu posilu teda nemal kto zavolať. Konečne kľud.
Postavy sa dostanú k bežným zbraniam už sto krát videným a prevareným. Klasické poloautomatické a automatické 9 mm pištole (je možné používať aj dve naraz), pištoľ s tlmičom na tiché akcie, brokovnica, MP5, M16, snajperka (tá je až v jednej misii a dostanete cca 5 nábojov) a štít na krytie (CSkári určite poznajú). Hlavní protagonisti nenosia žiadne nepriestrelné vesty ako polícia a tak sa treba schovávať za prekážky, kryť za rohy a vyčkať na správny moment na vystrčenie a opätovanie paľby. Ak je nepriateľov veľa, nie je sa kde skryť alebo vám visí život na vlásku, je možné použiť tzv. Bullet-vykradol-som-Maxa-Paynea-Festival. Áno je to to isté ako bullet time, len sa nedajú robiť premety a ani iná gymnastika. Čas sa proste zastaví a vy môžete v pohodičke zameriavať jedného nepriateľa po druhom. Po niekoľkých sekundách sa vracia hra do normálu a v prípade zásahov je ukázaná spomalená scéna padajúcich mŕtvol (museli ten havoc niekde ukázať). Po odrovnaní niekoľkých ďalších sa ukazovateľ znova naplní a zase môžeme veselo spomaľovať čas. Nepriatelia sú navyše polointeligenti a schovajú sa s prehľadom nie za, ale pred prekážku, alebo aj za, ale len polkou tela. Nabiehajú ako stádo oviec a nechajú sa len tak zabiť.
Logická hádanka so spínačom. Stačí vystreliť. Logické.
|
Haló, pozeráš iným smerom. Ja som tu!
|
Bullet Festival
|
Jazda autom dopadla trocha lepšie a pre zmenu autori vykradli Drivera. Vymodelované však nie je celé mesto, ale len jedna cesta s pár objektami okolo, zavše krepo namapovanými. Len kde-tu sa dá ísť skratkou, aby ste sa za pár sekúnd dostali na tú istú cestu. Neubehne ani pár minút (áno, doslova dve) a ste v cieli. Polícia a doprava síce v hre figuruje, ale je len do počtu. Autami do vás vrážajú a snažia sa vás zastaviť, no keď vás zastavia, alebo nabúrate, tak len čakajú, než sa zase rozbehnete a mohli pokračovať v bodíčkovní. Úplne ako Tom a Je2ry. Eh, vlastne Jerry. Posledná automobilová misia je poskladaná so všetkých predchádzajúcich a trvá niečo okolo osem minút. Wau. Celých 16 levelov máte za sebou za 3 - 4 hodiny hrania. Celkom slušné na datadisk. Moment. Toto nie je datadisk. Niečo tu smrdí.
No a do tretice RD vykradol Hitmana a to tak, že po každej úrovni je zobrazený gangsta-meter a podľa počínania sa šípka prikloní k profesionálovi (veľa spacifikovaných, málo zabitých) alebo psychopatovi (veľa zabitých). V strede je criminal (neutrál). Okrem jednotlivých misií je tu ešte druhý gangsta-meter, ktorý hodnotí prechádzanie celej hry a podľa toho s akým hodnotením v závere skončíte, sa odomkne outro animačka. Ak ste celou hrou prechádzali ako psychopat, nebude koniec veselý. Naopak, ak ste hrali ako profík, možno sa vám podarí uprchnúť. No a ak ste hrali tak ako ja, to je chodiace misie ako psycho a misie s autom ako profík, skončíte len o chlebe a vode v jednej miestnosti s tlstým černochom s menom Big Mama.
Po grafickej stránke je na tomReservoir Dogs dosť slabo. Pripomínalo mi to Maxa Paynea, ktorý vyšiel tuším roku pána 2001, ale s modernými hardvérovými požiadavkami. Okrem rozlíšenia nič nenastavíte a aby som mohol v kľude na mojej 6600-ke hrať, musel som ísť z implicitných 1024 x 768 x 32bit na 800 x 600 x 16bit. No potom sa stalo niečo divné. Prepol som na 1280 x 1024x 32bit, teda najviac ako sa dalo a išlo to 30 fps. Zostal mi rozum stáť. Stále je to síce slabé, ale pri vyšších rozlíšeniach aspoň nie také kockaté. Hudba zaznieva len sporadicky a v automobilových misiách autori opäť niečo vykradli. GTA a jeho rádio. Na výber je však len niekoľko piesní a nestoja ani za reč. Aspoň mne ako neameričanovi to nič nehovorí.
Kto sa smeje teraz?
|
Bude mela, nabehli policajné SUV-čka.
|
Protagonisti v hre vs. v skutočnosti
|
CGI animácie medzi úrovňami by mali dotvárať atmosféru z filmu (pre porovnanie som vytvoril koláž tvárí z hryvs. skutočnosť), ale pre tých, čo ho ako ja nevideli, to pravdepodobne nič nepovie a tak sa v deji stratia. Ak by sa Volatile rozhodli hru urobiť ako napr. GTA, bolo by to zaujímavejšie, pretože jazda autom bola v RD celkom zaujímavá. V garáži by sme dostali misiu a auto, dopravili by sme sa na miesto, vykonali potrebné veci a šup naspäť po ďalšie inštrukcie. Na začiatku by sme mohli zvoliť za ktorého pána “farebného“ by sme hrali a každý by mal iné vlastnosti. Pohyb po meste by bol samozrejme voľný a nielen jedna cesta a hotovo. Bohužiaľ to dopadlo ako to dopadlo.
Je RD len ďalšou nepodarenou verziou podľa filmovej predlohy? Bohužiaľ áno. Volatile Games síce vykradli, čo mohli, ale je to biedne, kus amatérske, nezáživné, krátke a aj dosť nudné v prípade, že hráte ako psycho. Ak skúsite hrať ako profík, je to o niečo zábavnejšie, ale frustrujúca AI dá riadne zabrať. Stačí výstrel a spacifikovaní v takmer celej úrovni nabiehajú opäť do boja. Ak si pozriete aj gameplay video a zdalo by sa vám, že je to dobré, tak vedzte, že to som len ja odviedol dobrú prácu v strihu :).