Mnohých z vás, ktorí už niekedy leteli lietadlom niekde na dovolenku či pracovnú cestu, neraz určite napadlo, čo také všetko robí kapitán v pilotnej kabíne so všetkými tými prístrojmi okolo, čo rozpráva do vysielačky kontrolnej veži, zapisuje na kolenný zápisník a prípadne, akú obsluhu dostáva od letušky. Na všetky tieto otázky sa nám pokúsi odpovedať už v poradí desiate pokračovanie známeho civilného simulátora lietadiel a vrtuľníkov Flight Simulator X (ďalej len FSX).
Microsoft Flight Simulator vždy priťahoval pozornosť okrem svojej prepracovanosti celého sveta do virtuálnej podoby aj svojím technickým spracovaním, žmýkajúce naše počítače na maximum a neraz i za okraj ich možností. Inak tomu nie je ani teraz, kedy extrémne nároky na hardvér pravdepodobne doplňuje i marketingová kampaň Microsoftu, snažiaca sa presadiť ich nový produkty Vista spolu s rozhraním DirectX10. Určite sa každý tešil, ako si vyskúša prekrásnu grafiku prezentovanú marketingovými obrázkami, ako si vychutná tú krásnu atmosféru voľnosti, západ slnka nad oblakmi exotických krajín a zažije nejedno dobrodružstvo spojené s civilným lietaním.
|
Nanešťastie nás Microsoft sklamal, pretože tí, ktorí nevlastnia počítač tej najvyššej triedy, toto technické spracovanie ďalšej generácie ani zďaleka neochutnajú. A nielen to, náročnosť enginu FSX vás donúti stiahnuť detaily takmer na minimum i napriek tomu, že vlastníte počítač strednej triedy, ktorý bez problémov zvládne ďaleko krajšie hry rovnakého zamerania s plným nastavením a to pri plynulom zobrazovaní scenérie. Dokonca aj predošlý diel FS pri plných detailoch vyzerá krajšie a to pri vyššej hodnote zobrazovania obrázkov za sekundu (fps). Po spomenutom nastavení vás v negatívnom zmysle ohromí virtuálny svet, vyzerajúci ako spred niekoľkých rokov a ešte aj ten vás bude sprevádzať nepríjemne nízkym frameratom.
|
Pri pohľade na takýto výjav vás napadne iba jedno, buď sú tvorcovia z Microsoftu tak neskutočne slabí v optimalizovaní kódu, alebo je to všetko účelové pre už vyššie spomenuté dôvody marketingu. Vzhľadom na to, že vždy pri určitom nastavení počet obrázkov za sekundu kolíše v malom rozmedzí bez ohľadu na náročnosť vykresľovanej scény a nikdy neprekročí určitú hodnotu, sa domnievam, že druhá možnosť je pravdepodobnejšia. Autori tým asi apelujú na urýchlené zakúpenie OS Vista, ktorý obsahuje spomínané DirectX10, sľubujúce zvýšenie výkonu v hrách. Iný dôvod si neviem vysvetliť, pretože pri danom nastavení sa zobrazujú úbohé textúry s úbohým počtom objektov, ktorých detailnosť nie je hodná roku 2007 a svet obsahuje minimálne množstvo leteckej, pozemnej i námornej prevádzky kvôli jeho nízkemu nastaveniu.
Pri prepínaní pohľadov sa textúry dlho dokresľujú do scény (čo pôsobí naozaj zaostalo), niektoré efekty nezapadajú do seba (aerodynamické čiary na konci krídel sú mimo) a chýba veľa efektov, ktoré by mali byť v dnešnej dobe samozrejmosťou. Chýba napríklad deformácia rotora na vrtuľníku pri záťaži, vrtule vyzerajú z profilu ako dosky a nie aerodynamické útvary, prasknutie čelného skla a iné. Ani tvrdenie, že FSX obsahuje unikátne realistický letový model náročný na hardvér nie je argumentom, pretože medzi konkurenciou sa nájdu aj o triedu lepšie a pritom zvládajú na rozdiel od FSX aj detailný model poškodenia a porúch s plynulým fps pri plnom nastavení a to na bežnej počítačovej zostave!
|
Model poškodenia by sa dal vo všetkých simulátoroch rozdeliť na dve časti, grafickú časť a technickú časť. Väčšinou sú obe úzko prepojené, avšak bohužiaľ v FSX je medzi nimi až priepastný rozdiel z dôvodu, že spomínaná grafická časť modelu poškodenia v FSX jednoducho úplne chýba. Už od prvého dielu Flight Simlatora neexistuje, že by sa vám napríklad pri pristavaní odtrhol/poškodil podvozok, alebo v dôsledku prudkých turbulencií či rýchlosti poškodil drak lietadla (odtrhnutá smerovka, klapka, krídlo...), začal horieť motor, ohla vrtuľa, prasklo čelné sklo, proste nič, čo by vám spôsobilo horúce chvíle za kniplom.
Je síce samozrejmé, že FSX je zameraný hlavne na lietanie podľa pravidiel, letového poriadku, dodržiavanie výkonnostných limitov strojov a o komunikácii s vežou, ale na druhú stranu existuje množstvo situácií alebo dokonca misií zahrnutých v ponuke (často adrenalínového charakteru), ktoré sa nesú v duchu kritických situácií a neraz i kolízií, kde by sa model poškodenia podpísal na vierohodnejších zážitkoch z lietania. Vtedy by určite každý ocenil verné zobrazenie (simuláciu) vášho neúspešného počínania a nielen suché konštatovanie, že ste práve havarovali, alebo prekročili daný limit pre daný stroj (väčšinou ide o prekročenú rýchlosť alebo príliš prudké manévrovanie). Lietadlo vás svojím správaním nijak neupozorní, že sa deje niečo nezvyčajné a že idete za hranicu jeho možností. V lepšom prípade sa dozviete, ako práve prebieha poškodzovanie niektorej časti stroja z textu vľavo hore v rámčeku.
|
V prípade, že ste napríklad nastavili nesprávnu zmes vstrekovanú do motora, nedozviete sa to odpovedajúcim zvukom v motore, kedy by mali začať klesať jeho otáčky, ale len suchým vypísaním skutočnosti na obrazovke. Stačí stlačiť tlačidlo a všetko je zase v poriadku. Takto si dobrodružstva veľa neužijete a pre adrenalínovo založené povahy tu nie je miesto na experimenty. Dokonca aj zrážky s objektmi v tomto zvláštnom virtuálnom svete sú viac než záhadné, pretože už len pri priblížení sa k niektorému z nich (most, budova, zaparkované auto, lietadlo…) dostanete len suchú správu o havárii. Tým pádom mi odpadli mnohé kúsky, ktoré som si chcel vyskúšať (napríklad prelet cez most, nielen popod neho alebo pristátie na streche budovy) a tým odpadá dobrodružná časť lietania.
S týmto súvisí aj ďalší extrém, keď sa zase niekedy pre zmenu objekty správajú ako “duchovia” a jednoducho prejdete cez ne. Nezažijete ani chvenie lietadla pri vysokých rýchlostiach, či vysokých uhloch nábehu, zabudnite na turbulencie v oblakoch spôsobujúce otrasy, jednoducho na čokoľvek, čo vás napadne. V podstate, ako som už spomenul, celý grafický model poškodenia chýba a ani s technickým modelom poškodenia to nie je o moc lepšie.
|
Celý je založený na vopred nastavených skriptoch a po chvíľke vás už ničím neprekvapí. Každý stroj má svoje limity, svoje vopred zadané správanie po technickej stránke držiace sa až príliš presne podľa hodnôt a nedáva priestor na interakciu s prostredím, čím celkovo pôsobí na hráča príliš staticky. Na druhej strane obsahuje množstvo častí, ktoré sa vám môžu poškodiť, a o ktoré sa musíte prípadne aj starať, ako je vstrekovanie do motora, nastavenie induktorov, odmrazovanie okien atď. Neraz sa mi stalo, že pri rolovaní s valcovým motorom som nemal tlak v oleji, kým som nezvýšil otáčky motora, že som mal poškodený kompas, alternátor, rádio či poškodený navigačný systém počas nočného pristávania za zlého počasia, čo vám hneď zamestná všetky zmysly, aby ste sa v poriadku dostali na zem.
S tým súvisí aj náročnejší letový model, ktorý môže začiatočníkom dať zabrať. Našťastie je však možnosť si ho detailne prispôsobiť svojím schopnostiam, čiže si zalieta naozaj každý. V najťažšom nastavení simulácia reaguje na vysunuté klapky do rôznych polôh, výšku a riedkosť vzduchu ovplyvňujúcu ovládateľnosť, štartovanie motorov postupne po jednom zľava doprava a iné prvky, ale taktiež trpí skriptami, podobne ako model poškodenia. Prejavuje sa to hlavne pri nízkych rýchlostiach a extrémnych manévroch, kedy sa dočkáte až smiešnych kreácií (napríklad roztočený Boeing 747-400 ako papierová hračka na kolotočoch) alebo prílišné brzdenie odporom vzduchu akonáhle uberiete plyn hlavne na motorových lietadlách. Nepatrí však medzi tie najnáročnejšie a zvládnutie akéhokoľvek stroja je otázkou pár minút, vrátane vrtuľníkov, s ktorými je asi najväčšia zábava.
|
Celkovo máte na výber z 18-tich lietadiel (resp. 24 v Deluxe verzii), z čoho dva sú vrtuľníky, od klzákov cez jednoduché hornoplošníky a športové dolnoplošníky, až po veľké nákladné i dopravné dvoj-vrtuľové lietadlá alebo prúdové prepravné monštrá. Každé sa správa úplne inak a predstavuje iný pohľad na lietanie, či už z dôvodu chýbajúceho motora u klzáka, kde musíte vyhľadávať teplé stĺpy prúdov, aby ste sa udržali čo najdlhšie vo vzduchu, pomalých lietadielok na horské prieskumy, či vysoko ovládateľných športových tátošov pre nebeské besnenie, až po veľké nemotorné stroje, pri ktorých musíte naozaj myslieť ďaleko dopredu kvôli ich vysokej kinetickej energii.
|
Úplne samostatnou kapitolou sú spomenuté vrtuľníky, ktorých bravúrne zvládnutie vám zaberie asi najviac herného času. Nemusíte sa však báť, že by ste to nestihli, pretože Fligh Simulator ho poskytuje teoreticky neobmedzené množstvo.V móde voľného letu vám totiž FSX ponúka množstvo nastavení, ktoré si môžete ľubovoľne meniť a spolu so širokou ponukou krajín (223), miest (28 detailne prepracovaných, resp. 38 v Deluxe verzii, ostatných 15 773 sú vypracované veľmi symbolicky a stroho), spevnených i nespevnených letísk (40 detailne prepracovaných, resp. 45 v Deluxe verzii, ostatné sú len veľmi symbolické stvárnenia letísk), rôznych druhov počasí a akejkoľvek dennej doby i ročného obdobia ponúka neobmedzené možnosti vyvádzania na šírej oblohe (napríklad aj nad Bratislavou, ktorá je spracovaná len zhruba a veľmi nepresne).
Táto možnosť je hlavným ťažiskom hry a záleží iba na vás a vašom vkuse, či vás bude zdĺhavé bezcieľne lietanie baviť. Pri dlhých letoch, ktoré môžu trvať i hodiny, môžete let kedykoľvek pohodlne uložiť a pokračovať inokedy. V tomto menu existuje i možnosť zapnutia ATC-Air Traffic Control (iba v Deluxe verzii) a využívať niektoré z možností letovej kontroly. Rozhodne stojí za zmienku si aj celý let sám naplánovať podľa detailnej letovej mapy pomocou rôznych druhov plánovania ciest a navigácie. Ak by vám ani to nestačilo, je tu pre vás ešte funkcia nastavenia náhodných alebo plánovaných porúch jednotlivých komponentov počas letu. Naopak na príjemné spestrenie je tu voľba automatického nastavovania počasia podľa skutočných informácii z internetu.
|
Druhá možnosť je vybrať si jednu z 51 misií v štyroch rôznych obtiažnostiach a pokúsiť sa získať všetky možné ocenenia a vyznamenania za odvahu a šikovnosť. Misie začínajú pomerne zábavnými tutoriálmi, kde vás inštruktor nenásilne naučí základy lietania na všetkých druhoch strojoch obsiahnutých v FSX a zároveň aj vyskúša vašu šikovnosť. Celkovo sú misie nápadité a neraz je pre vás pripravené prekvapenie v podobe zmeny cieľa misie, prekvapivé poruchy, keď to najmenej potrebujete či výberu viacero možností, ako daný cieľ dosiahnuť. V jednej musíte ujsť prichádzajúcej búrke, v ďalšej pristáť na kaskadérskom autobuse, či vyzdvihnúť personál z vrtnej veže na mori, vyhrať Red Bull závod v lietaní a iné zábavné dobrodružstvá, ktoré prežívate v detailne vymodelovaných trojrozmerných pilotných kabínach plne ovládateľných myškou.
Za zmienku určite stoja aj vopred nahrané filmy v engine hry, ktoré vás hlbšie zasvätia do virtuálneho sveta Flight Simulatora a mnohému naučia. Ďalším hodnotným prínosom do samotnej hry je aj rozsiahla elektronická databáza z rôznych oblastí problematiky slúžiaca k učeniu a v prípade tohto titulu aj bežnému študovaniu (inde je väčšinou vo forme papierového manuálu, alebo PDF formátu). Je veľmi detailne (názorne), často aj vtipne spracovaná a dá sa v nej ľahko a rýchlo orientovať, kedy je nájdenie toho, čo práve potrebujete, otázkou sekúnd.
|
Vyššie spomenuté technické spracovanie je v prípade Flight Simulatora X veľmi rozporuplné. V prípade, že vám FSX beží na maximálnych detailoch a v DX10, je jeho spracovanie bezkonkurenčné, ale na druhú stranu je vzhľadom na nízke grafické nastavenie z dôvodov extrémnych hardvérových nárokov hlboko podpriemerné. Navyše je v hre použitá nejaká zvláštna perspektíva (už od prvého dielu). Obraz okolia a terénu pôsobí akoby v inej mierke ako samotné lietadlá a zhoršuje orientáciu a odhad vzdialeností vo virtuálnom svete.
K tomu znejúca zvuková stránka poskytuje všetky zvuky potrebné pre dotvorenie atmosféry leteckých dobrodružstiev od štartovania motorov, pišťanie kolies o pristávaciu dráhu, vysúvanie podvozku či klapiek, cez výstražné signály, až po ozvučenie niekedy búrlivého počasia. Ozvučenie je vo vysokej kvalite a je sprevádzané deformáciami dopplerovského efektu, ktoré dodáva prostrediu potrebnú hĺbku.
|
Nech hráte čokoľvek, súperenie po internete rozhodne mení celú situáciu i zážitky zo samotného hrania a FSX rozhodne nie je výnimkou. Môžete ovládať s kamarátom i jedno lietadlo s rozdelením úloh podľa prvého a druhého pilota, alebo individuálne každý svoje lietadlo, pričom sa môžete naháňať, len tak voľne bezcieľne poletovať, či prepravovať cestujúcich z jedného miesta na druhé. Vtedy si vychutnávate a spoznávate život kapitána lietadla, jeho povinnosti, starosti, ale i radosti. Musíte natankovať, ohlásiť odlet, narolovať na vzletovú dráhu, vypýtať si povolenie ku štartu, vyzvať cestujúcich na pripútanie sa, aby prestali fajčiť, vzlietnuť a bezpečne ich dostať do cieľa, čo znie jednoduchšie, ako to v skutočnosti je.
V súvislosti s internetovým pripojením je nutné spomenúť aj fakt, že je možné sťahovať tony nových amatérsky i profesionálne spracovaných lietadiel (aj bojových), vrtuľníkov, scenérií, zvukov, textúr a všetkého, čo môže akokoľvek váš zážitok z lietania osviežiť.
FSX obsahuje spracovaný celý svet do virtuálnej podoby, avšak jeho kvantitu vyvažuje kvalita, ktorá je okrem pár vybraných miest dosť nízka (tých pár pekných miest sú vždy na marketingových obrázkoch, zvyšok sveta radšej neukazujú). Všade na svete dokonca rozprávajú čistou angličtinou (nepoužívajú ani iný prízvuk), čo je oproti konkurencii, ktorá ponúka aj iné jazyky podľa národnosti a miesta vašej pôsobnosti málo. Autormi prezentovaný detailne prepracovaný život ovládaný umelou inteligenciou je síce pekný a s odpovedajúcim hardvérom si užijete hromadu lietadiel krúžiacich v okolí letiska čakajúcich na povolenie pristáť, alebo rolujúcich, športové glidery na horách, prepravné vrtuľníky v mestách a iné.
|
Avšak ako som spomenul vyššie, bez zodpovedajúceho hardvéru si užijete akurát tak prázdny svet, ktorému chýba život. Aj preto nie je ľahké celkovo a jednoznačne ohodnotiť desiate pokračovanie Flight Simulatora. V prvom rade záleží ako výkonný počítač máte k dispozícii, od čoho sa vám budú odvíjať prežité zážitky. Ak máte slabú zostavu, je rozumnejšie ostať pri staršej verzii FS2004, ktorá v plnom nastavení vyzerá lepšie ako FSX pri približne rovnakom framerate, kde ani samotných zmien oproti predošlej verzii nie je veľa.
Ak máte počítač najvyššej triedy, potom už iba záleží či ste nadšenec do civilného lietania a či máte radi dlhšie predletové prípravy, komunikáciu s vežou a dlhé, kľudné, ničím nerušené lety. Ak áno, voľba je jasná. Avšak ani nie preto, že by bol FSX nejako výnimočne kvalitný, ale skôr preto, že na trhu veľa iných možností v oblasti simulácii civilného lietania nemáte. Ak ste dobrodružnejšej povahy, skôr by bol vhodný nejaký iný vojenský simulátor obsahujúci kvalitnejší letový model spolu s modelom poškodenia (ktorí autori už po desiaty krát jednoducho ignorovali), prípadne aj výkonnejšie stroje pre divokú zábavu, ktoré taktiež v FSX bohužiaľ chýbajú.