SILENT HUNTER 4: WOLVES OF THE PACIFIC |
SILENT HUNTER 4: WOLVES OF THE PACIFIC |
Už po štvrtý krát na nás útočí z temnôt chladných hlbín lovec bez citu. Jeho tlkot sonaru naháňa strach aj tým najdrsnejším námorníkom a až keď je neskoro, až vtedy jeho prítomnosť zistíte, skrýva sa do posledného momentu. Ťažko ho nájsť, ťažko ho zabiť. Pri strete s ním je hlavné ujsť a prežiť. Ak chcete vedieť, ako dopadol stret s týmto tichým lovcom od Ubisoftu, čítajte nasledovné riadky.
Prvé, čo na vás urobí dojem po spustení tejto skvelej hry, je veľmi vydarené intro. Tak expresívne, audiovizuálne zladené a temnou atmosférou pretkané video som už dávno nevidel a už vôbec nie u seriózneho simulátora. Ešte teraz mi behajú zimomriavky pri spomienkach naň. Spomínam to hlavne preto, že s podobnou atmosférou sa budete po spustení Silent Huntera 4 stretávať častejšie. Niekedy to budú krásne momenty slnečného kľudného dňa so spevom čajok a lahodným ukľudňujúcim žblnkaním vĺn šíreho oceánu.
Inokedy zase zatemnená obloha lemovaná bleskami, zlovestným hrmením a bičujúcim dažďom o plechový trup ponorky obmývaný niekoľko metrovými vlnami, či vzduch plný lietajúcich žeravých striel a ohlušujúcich výbuchov pri strete formácií ťažkých bojových ľodí. Vtedy budete mať sto chutí zaliezť do podpalubia a sledovať vaše putovanie naprieč oceánom len z periskopu či mapy, pri ktorej strávite asi aj tak najviac herného času.
Tomuto lepšiemu dotvoreniu atmosféry napomáha aj vylepšené grafické spracovanie (od minulého dielu) doplnené o nové efekty zlepšujúce zobrazenie vody a jej pohybov vo vetre, vernejšie zobrazenie efektov počasia, ako sú dážď, blesky, krásny pohyb oblakov, ale aj rôznych iných efektov, ako sú výbuchy, detailnejšie spracovaná okolitá pevnina s krajšími prístavmi a mestami. Zmenám sa nevyhli ani všetky objekty, s ktorými sa budete stretávať počas vášho taženia naprieč Pacifikom v koži Američanov proti námorným silám Japonska. Znova o krok bližšie k realite sú nádherne spracované ponorky, za ktorými však spracovanie lodí a hlavne lietadiel jemne zaostáva, ale i napriek tomu sa však nemajú za čo hanbiť.
Na nepriateľské jednotky nebudete útočiť len vy, ale aj vaši spojenci
|
Prestrelky medzi krížnikmi sú impozantné
|
Interiéry ponoriek sú rozdielne a detailné
|
To všetko vám pôjde plynulo aj na priemernom počítači, aj keď možno s občasnými spomaleniami spôsobené väčšinou búrlivým počasím či prípadne väčším počtom jednotiek na bojisku (nestáva sa často). Pri zmenách počasia začína engine ukazovať slabšiu optimalizáciu a zdá sa až divné, aby scéna len s vodnou hladinou, oblakmi a jedným objektom (vašou ponorkou) bola zobrazovaná len pri cca 25 fps. Neúmerné zníženie frameratu pocítite aj vtedy, keď pozeráte na šíri oceán cez malý priezor periskopu, kedy vidieť len jeho malú časť a jeden, maximálne dva vzdialené objekty. Nových efektov (týkajúcich sa jednotiek) je veľmi málo a je to škoda. Nové sa objavili diery v trupoch lodí a ponoriek po zásahoch torpédami, skutočný trojrozmerný ľudia v prístavoch a tu a tam nejaké pohybujúce sa auto. Na skákajúcich delfínov popri ponorke, prechádzanie sa po útrobách ponorky, preliačiny na trupoch ponoriek a lodí, či na reálny výsadok potápačov a podobne si ešte musíme počkať. Každopádne autori odviedli dobrý kus práce a neraz sa vám stane, že budete aj obyčajnú búrku prežívať tak intenzívne, až začne behať mráz po chrbte a pobežíte si pre sveter do skrine.
S tým súvisiaca zvuková stránka prešla asi najmenšími zmenami, čo určite nie je plus, keďže do dokonalosti má ešte naozaj ďaleko. Budete síce opäť počuť zimomriavky naháňajúce pracovanie kovu vašej ponorky pri veľkých tlakoch v drvivých hĺbkach, ako sa po ponorke kotúľa všemožné náradie pri nakláňaní, švišťanie striel či krik čajok v prístavoch, ale stále tomu bude niečo chýbať. Určite tu chýba zvuk všade prítomného vetra na oceánoch a moriach, ktorý by sledovanie vášho okolia z veže umocnil ešte viac. Nepočuť ani nárazy guliek o vodnú hladinu, zvuk vodnej fauny vo vode cez sonar a ani tak dôležitú deformáciu zvukov pod hladinou. Jednoducho zvuky pod ňou a nad ňou znejú rovnako, čo je škoda. Pod hladinou budete totiž tráviť najviac času počas vašich naháňačiek za korisťou.
Tie sa budú odohrávať hlavne v už spomínanom Pacifiku, ale aj jeho blízkom okolí či vzdialených vodách všade po svete. Na to, aby vaše ťaženie bolo úspešné, vás pripravia jednoduché tréningové misie, ktoré mohli byť spracované určite o niečo lepšie, pretože vás hodia rovno do deja a nemôžete od nich čakať žiadne vedenie za ručičku ani názorné ukážky. Podobného charakteru sú spracované aj rýchle misie, ktoré vás, podobne ako tréningové misie, hodia priamo do centra diania. V tomto prípade je to však plus a pre tých, ktorí nemajú radi dlhé plánovanie a stopovanie koristi v šírych vodách oceánu, je táto voľba ideálna. Zahrňuje rôzne typy situácií, s ktorými sa bežne môžete stretnúť aj v kampani a uspokojí aj náročnejších lovcov i po stránke kvality.
Avšak pre tých, ktorí preferujú pred rýchlou akciou dôslednú prípravu, navigáciu, manažment posádky a rozhodovanie o vhodnej trase pre nájdenie diery v nepriateľskej obrane, je tu možnosť plnej kariéry. Po jej zvolení si môžete nastaviť niekoľko parametrov, ako rok, v ktorom chcete začínať, typ ponorky, prístav, odkiaľ chcete operovať, renomé slúžiace ako peniaze pre získavanie vybavenia či posádky a nakoniec stupeň realizmu, v akom chcete tieto dobrodružstvá zažívať.
Po tejto voľbe sa ocitnete vo virtuálnej kancelárii kapitána (u vás), odkiaľ môžete nakupovať nové zariadenia do vášho plavidla, určovať typ torpéd, ktorými sa vyzbrojíte a posádku s možnosťou povýšenia jednotlivcov za ich dobré výkony. Posádka sa vám časom zlepšuje, čo ovplyvňuje jednotlivé aspekty kontroly nad ponorkou. Skúsenejší operátori torpéd nabíjajú rýchlejšie, námorníci na veži zazrú a identifikujú plavidlo na väčšie vzdialenosti, obsluha motorov reaguje na príkazy rýchlejšie a podobne. Toto všetko obsahoval aj predošlý diel až na systém troch zmien služby, ktorý je pravdepodobne odpoveďou na kritiku predošlého systému.
Zbohom domov, dúfam že ťa ešte niekedy uvidím
|
Jednorazová ponorka ...
|
Tu strávite veľa času pri plánovaní lovu
|
V ňom ste museli neustále kontrolovať únavu posádky a jednotlivo ich prideľovať na potrebné pracoviská, čo bolo otravné a zbytočné. Teraz vám už len stačí určiť, koho chcete mať v ktorej zmene a tie sa potom menia automaticky po intervaloch, aby sa vám posádka príliš neunavila. Hocikto z posádky sa totiž môže nielen unaviť, ale aj zahynúť v boji, čo hlavne v prípade dobre vycvičených námorníkov bude pre vašu posádku citeľná strata. Ďalej môžete v boji prísť aj o hociktorú časť ponorky po zásahu striel z kanónov brániacich sa lodí, z “ježkov” vystreľovaných z torpédoborcov chrániacich konvoje, hlbinnými náložami, či iným torpédom od nepriateľskej ponorky (len v prípade multiplayeru), alebo torpédového lietadla.
Vtedy musíte urýchlene poslať tím opravárov na postihnuté miesto a rozhodnúť, ktorá porucha má prednosť v danej situácii. Špecifickým prípadom je, keď do vás úmyselne vrazí nepriateľská loď. Väčšinou sú tieto strety fatálne a končia na dne chladnej temnoty. I keď nie sú časté, určite by si zaslúžili realistickejšie a krajšie spracovanie ako po grafickej, tak i po technickej stránke, pretože chýba akékoľvek viditeľné poškodenie na ponorke i lodi a objekty sa od seba odrážajú, aj keď sú od seba vzdialené i niekoľko metrov (v prípade, že drhnete ponorku o dno prechádza objektmi ako duch).
Popri tomto mikro manažmente posádky a riadení opráv ponorky v prípade jej poškodenia, budú vašou hlavnou úlohou zadané patroly rôznych oblastí, špionážne fotenie prístavov a premávky okolo nich, logistická podpora leteckých operácií i podpora priateľských vojsk odrezaných od zásobovania, záchrana zostrelených pilotov, ale i také novinky ako nepozorovane dopraviť tajných agentov na nepriateľský ostrov.
Mód kariéry je dynamický a tým pádom sa vám nestane, že budete plniť rovnaké misie na rovnakom mieste a čase zakaždým ako nejakú kampaň začnete. Vaše počínanie ovplyvní priebeh kampane a v prípade, že budete úspešní, vypracujete si renomé na lepšiu ponorku a jej lepšie vybavenie. V prípade, že úspešní nebudete, kariéru predčasne skončíte.
Ak sa nechte brodiť mrazivými hlbinami sami, je tu možnosť hrania po sieti (maximálne ôsmi) či internete (maximálne štyria). Na výber sú dva módy. Z prvým z nich ste sa už mali možnosť stretnúť v prvom časti, kedy všetci pripojení (ako “vlčia svorka“) lovia korisť za vopred stanovených podmienok a s vopred stanoveným cieľom. Druhý mód je v Silent Hunteri 4 novinkou. Taktiež je z pripojených hráčov zostavená “vlčia svorka“, avšak s tým rozdielom, že tento krát jeden z účastníkov ovláda celú eskortu konvojov a snaží sa ho ubrániť proti útokom ponoriek. Je to krok vpred, ale zatiaľ len malý. Pamätám sa ešte na veľmi starú hru “Wolf pack”, kde bola možnosť ovládať komplet bojovú loď a hrať za druhú stranu plnohodnotne. Nielen do multiplayeru, ale aj do hry samotnej to vnieslo nové rozmery hrateľnosti. Je škoda, že autori Silent Huntera túto možnosť neprebádali hlbšie, pretože aj napriek slušnej umelej inteligencii v SH4 sa nič nevyrovná zážitku vzájomného lovenia a ukrývania sa s kamarátom.
Vyliezť na loď vás poškodí menej ako keď vylezie ona na vás a z blízka nemôže použiť svoje smrtonosné delá
|
Ticho pred búrkou
|
Hlbinné nálože, našťastie dosť ďaleko ... úhybný manéver sa podaril
|
Počítačom riadené jednotky vás síce nejako zvlášť neprekvapia svojou bystrosťou a zákernosťou, ale že by to boli len plávajúce vopred naskriptované terče sa rozhodne nedá povedať. Hlavné jednotky, s ktorými sa najčastejšie dostanete do kontaktu, budú rôzne obchodné a bojové lode. Asi najčastejším prípadom, tak ako aj v predchodcovi je, že natrafíte na nechránenú obchodnú loď (hlavne v prvom období vojny). Kým vás nezbadá, dodržiava kurz a nijako na vašu prítomnosť nereaguje. Až keď si nedáte pozor a svoju prítomnosť odhalíte, prípadne započnete útok, začne reagovať buď zvýšením rýchlosti, zmenou kurzu, prípadne kľučkovaním, aby vám čo možno najviac znepríjemnila úspešné zameranie torpéda a následný zásah.
V prípade, že zaútočíte na eskortou chránený konvoj, problémov máte hneď viac. Zatiaľ čo konvoj ďalej drží formáciu podľa predpisu, eskorta sa vás snaží lokalizovať, odrezať od konvoja a čo najrýchlejšie poškodiť. Ich manévre i zosúladenie útokov naznačujú, že rozhodne vedia, čo robia a i malá chyba môže spôsobiť, že prídete o sucho v ponorke. Určite pri týchto naháňačkách využijete nejeden trik, ako napríklad priblíženie a útok zo zadnej polosféry, kde hluk vlastných motorov a vrtúľ torpédoborcov komplikuje vašu lokalizáciu, paľba torpédami s magnetickým odpaľovacím mechanizmom tesne pod stred lodi, kde väčšinou spôsobí, že sa loď zlomí na dve časti, alebo spôsob odpálenia torpéd, kedy si treba dávať pozor, pod akým uhlom vrazí torpédo do plavidla (ak v zlom, torpédo sa len odrazí a ďalej pláve iným smerom) a podobne. Celkovo vás v niektorých veciach realizmus prenesený do virtuálneho sveta príjemne prekvapí, inokedy vás nechá na pochybách či je všetko v poriadku.
Celkovo Silent Hunter 4 pôsobí skôr ako obsiahly datadisk, ako nejaké plnohodnotné pokračovanie. Síce vo všetkom nájdete nejaké to vylepšenie, ale nič čo by posúvalo celú sériu na novú úroveň, alebo prinášalo to, čo predošlé diely nie. Dokonca niektoré zmeny ako interface, spracovanie manuálu a encyklopédia v hre (obe veľmi dôležité v simulátore) sú horšie ako predtým a ani absencia starých (pôvodných) jednotiek z predchodcu (mohli byť zaujímavé súboje), editora misií, či opäť chýbajúce mínové polia hodnote hry rozhodne nepridá.
Na druhú stranu pokračovanie prinieslo oživenie vo forme zmeny konfliktu, s tým súvisiacu zmenu bojujúcich strán a prostredia, v ktorom sa odohráva väčšina misií i kampane. Ak ste hrali niektorý predošlý diel a nenadchol vás, nové pokračovanie vám neprinesie dôvod, prečo by sa to malo zmeniť. Ak ste skalným fanúšikom, alebo ste predošlé diely nehrali, určite nové pokračovanie stojí za preskúmanie a buďte si istí, že sa vám do rúk dostane kvalitný a zábavný simulátor ponoriek z obdobia druhej svetovej vojny, kde na vás po spustení čaká veľa zaujímavých i mrazivých dobrodružstiev z pohľadu obávaného lovca morí a oceánov.
Manažment vašej posádky, momentálne pracuje tretia zmena
|
Niekedy je lepšie dokončiť korisť palubným delom, šetrí to drahocenné torpéda
|
Svetlice, reflektory, hľadajú ma plytkých vodách
|
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Ubisoft / Ubisoft Romania Štýl: Simulácia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|