AGE OF EMPIRES III: THE ASIAN DYNASTIES |
AGE OF EMPIRES III: THE ASIAN DYNASTIES |
Tretí Vek impérií sa znovu rozrástol. Po prídavku Warchiefs, kde sa tvorcovia venovali najmä pôvodným obyvateľom Ameriky, teda indiánom, je tu druhá expanzia, ktorá vás zavedie do Ázie. Boje o moc a slávu teda pokračujú v oriente. Vybrali sme sa tam aj vo vašom mene, aby sme vám zreferovali , či sa tá ďaleká cesta oplatí.
Dominantou datadisku sú tri kampane. Nepokračujú v zaužívanej tradícii a úplne sa odpútali od rodiny Blackovcov, ktorej osudy sme sledovali vo všetkých doterajších ťaženiach. Nové kampane nie sú na seba viazané a o to viac zamrzí, že sa odomykajú postupne. Prvá sa sústredí na pohnuté udalosti v Japonsku, ktoré sa pokúsite zjednotiť a zbaviť zradcov. Odtiaľ sa presuniete do Číny, respektíve poplávate do nového sveta s čínskou námornou expedíciou. Napokon sa pozriete do Indie, kde sa zúčastníte vzbury, ktorú povedie mladý poručík, ktorý pôvodne prisluhoval Britskej Východoindickej spoločnosti a teraz bojuje o nezávislosť krajiny. Každá kampaň obsahuje len hŕstku misií obklopenú početnými animáciami, ktoré sa snažia o prerozprávanie deja.
Príbehy ťažení nie sú zvlášť prepracované, ale prijateľné, napokon v piatich scenároch pre každú stranu sa nejaká veľkolepá story ani očakávať nedá. Naproti tomu náplň misií je pomerne pestrá, aj keď ak odignorujete vedľajšie úlohy, každú mapu zdoláte na strednej obtiažnosti tak za pol hodinku. Hlavný cieľ je totiž často dosť priamočiary a nepriatelia slabí, ako čaj. Plniť vedľajšie zadania sa oplatí kvôli skúsenostiam, vďaka ktorým môžete rýchlejšie zdokonaliť domovské mesto a získate z neho viac dodávok tovaru, či jednotiek. Na mapách teda budete obliehať sídla nepriateľa alebo brániť svoje, oslobodíte zajatcov, zabezpečíte únikovú cestu pre obliehaných osadníkov, dozriete na stavbu lode, či zdecimujete pirátsku základňu.
Opäť sú prítomní aj hrdinovia, vrátane dobových osobností, napríklad šogún Tokugawa Ieasu, v mene ktorého sa pokúsite zjednotiť Japonsko, hoci viac si zahráte za jeho verných generálov, daimjóv. Keď hrdinovia zahynú, tradične ich oživíte v mestskom centre, alebo jednoducho stačí, keď zabezpečíte zónu , kde padli a tam po chvíli precitnú. Jednotliví „herovia“ majú pre každú z nových frakcií trochu odlišné parametre a zručnosti, nejedná sa však o žiadne extrémne sily. Odlišnosti samozrejme nájdete aj v architektúre a tiež fungovaní civilizácií, čo je zrejmé hlavne v samostatných scenároch.
Japonsko začína s dvomi mníchmi Ikko-ikki, ktorí nahradzujú tradičného prieskumníka. Okrem regrútov z vojenských budov môžu jednotky hocikde v teréne najímať velitelia dajmijó. Počas procesu výroby vojakov sa však nemôžu pohybovať. K špeciálnym jednotkám patria róninovia a ninjovia, ktorí dokážu byť neviditeľní. Stálym zdrojom príjmov sú popri ťažbe svätine, ktoré fungujú podobne, ako obchodné stanice, čiže si vyberiete surovinu, ktorú chcete kumulovať a tá priebežne pribúda. Na druhej strane však nie je možné loviť zvieratá na mäso.
Čína je pokroková krajina, ktorá pozná pušný prach a preto mnohé jednotky používajú pušky či jednoduché delá. Väčšina bojovníkov sa neverbuje jednotlivo, ale v skupinách, spravidla zložených z viacerých druhov vojakov. Popri nich používate šaolinských mníchov, ktorých privoláva ich majster. Silnou jednotkou na diaľku sú legendárni kušostrelci Chu-ko-nu, najmä vo väčšom počte. Z obydlí môžete privolať úžitkové zvieratá, ktoré popri farmách a rybolove tvoria hlavný zdroj potravy.
India má naporúdzi dvoch brahmanov na slonoch, čo môžu po vylepšení vyvolávať biele tigre. Spomedzi ďalších jednotiek zaujmú bojové slony a jazda na ťavách. Osadníkov kupujete za drevo, nie za jedlo a mnoho ich získate zdarma popri všetkých dodávkach z domovského mesta. Dobytok nemôžete využiť ako zdroj potravy, na posvätných poliach však generuje skúsenostné body.
V kampaniach budete napríklad aj brániť opevnenie a zachraňovať osadníkov, ako to vidíte v tejto ukážke.
Každá civilizácia si pri postupe do pokročilej éry volí jeden z piatich divov sveta. Môže to byť socha buddhu, či veľkolepé chrámy. Tieto monumentálne stavby prinášajú určité bonusy a s nimi obdržíte aj jednorázové extra zásoby alebo jednotky. Okrem toho si v hre všimnete jeden nový zdroj a tým je export. Samočinne pribúda, keď sa darí vášmu hospodárstvu, prípadne jeho hodnoty môžete rýchlejšie získať ak spomalíte procesy ťažby. Hlavné využitie exportu spočíva v kúpe extra technológií a jednotiek a to najmä od európskeho spojenca, ktorého si vyberiete na konzuláte.
Multiplayer obsahuje tradičné módy nadvláda a eliminácia súperov, kde môžete upraviť pravidlá V boji o územie sa každý hráč snaží ovládnuť pevnosť a udržať ju, kým ne uplynie stanovený časový limit, po ktorom zvíťazí. V kráľovražde porazíte súperov, ak eliminujete lídra, ktorý sa ukrýva v hrade a napokon môžete stanoviť úvodný limit, počas ktorého nebude možné podnikať žiadne útoky.
Po technickej stránke hra stále vyzerá dobre, aj keď má už čosi za sebou. Budovy aj jednotky sú pekné a boje s početnými jednotkami sú pastvou pre oči. Ozvučenie je tiež v poriadku. Datadisk si môžete nainštalovať v českej alebo anglickej verzii, vyžaduje však aj pôvodnú hru.
Age of Empires III: The Asian Dynasties je slušná expanzia, hoci ak sa nevenujete multiplayeru, zrejme si ju nebudete vychutnávať dlho. Tri kampane vám totiž vydržia sotva pár dní (skúseným hráčom niekoľko hodín) a tak jedinou devízou hry zostanú tri mierne modifikované národy, ktorých potenciál využijete predovšetkým v sieťovej hre. Datadisk určite nie je zlý, ale ak nemáte nejaký osobitý vzťah k orientálnej kultúre, nie je dôvod, prečo by ste si ho mali kupovať. Ak však predsa len do tejto hry investujete svoje peniaze, na chvíľu vám poskytne príjemnú zábavu.
RECENZIE HRÁČOV |
10
CICIMAN
25.12.2008
Age of Empires III Asian dynasties hovorí už o niecom inom ako tomu bolo pri predoslých hrách rovnak...prečítať celé
|
PC
Vývoj: Microsoft Game Studios / CD Projekt / Big Huge Games Štýl: stratégia / realtime | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|