PENUMBRA: BLACK PLAGUE |
PENUMBRA: BLACK PLAGUE |
Prebudil som sa v starej betónovej kancelárii zvlhnutej smradom z hniloby a nasiaknutej krvi. Špinavý matrac podo mnou nebolo to najdesivejšie, premýšľal som o slede udalostí, ktoré ma zaviedli až sem. Bol som v komplexe pod grónskym snehom, kde som pátral po mojom stratenom otcovi, keď ma niekto ovalil po hlave. Ten ma musel dotiahnuť až sem, pretože mám do krvi zodratý chrbát. Z neďalekej cely sa ozvalo neľudské zarevanie až mi naskočili zimomriavky. Musím sa odtiaľto dostať a nájsť otca, aj keď už tuším, aký osud ho tu pravdepodobne stretol.
Penumbra: Black Plague je first person hororová adventúra zameraná na príbeh, riešenie hádaniek a hlavne na strach. Nie je tomu tak dávno, čo ste mali možnosť hrať prvý diel a Frictional Games prináša jeho pokračovanie, no zároveň aj záverečný diel. Pôvodne mala byť Penumbra trilógia, no autori zvážili, že by v podstate nemali do tretieho dielu už čo použiť a tak zbytočne kravu nepredojili a urobili len diely dva. Možno by sa mali učiť od Jerryho Bruckheimera ako sa naťahuje žuvačka s nulovým obsahom chuti.
Prvou a najväčšou zmenou, ktorú si po niekoľkých desiatkach minút všimnete, je, že úplne vypadli všetky zbrane a súbojový systém. Márne som hľadal krompáč, hasák alebo iný podobný nástroj na obranu. Skrývanie a útek si v Black Plague zahrá hlavné husle. Ak aj občas nájdete nejakú medenú trubku alebo inú tyčoidnú vec (dyslektikom odporúčam prečítať posledné slová znova, nie je tam čo ste prečítali), dá sa použiť len na vypáčenie dverí alebo debny na to určenej.
Gamerská izba.
|
Mŕtvy bubák na stole alebo žeby nie až tak mŕtvy?
|
S predmetmi sa dá výborne manipulovať.
|
To načo sa môžete aj naďalej tešiť, sú zaujímavé a striktne logické úlohy. Používanie rôznych mechanizmov, odsúvanie a skladanie objektov, miešanie tekutín, využívanie fyzikálnych zákonov v praxi, ale na rad prídu aj mnohé akčné a skákacie vložky, no už nie také intenzívne. V prvom pokračovaní sa veľmi dobre dala využívať fyzika prostredia na riešenie logických hádaniek a tentoraz tomu nebude inak. Pribudli rôznorodejšie predmety s odlišnou váhou, tým pádom nezoberiete a nevyhodíte do vzduchu kamenný blok, niektoré predmety sa dajú rozbiť, iné použiť na prekonanie prekážky. Jednou z vecí, ktoré vadili hráčom, bolo, že ak ste potrebovali použiť na prekonanie prekážky napríklad stoličku a chybne ste ju umiestnili, alebo pustili na zem, vplyvom gravitácie sa mohla prevrátiť a dalo veľa roboty ju zase otočiť tak, ako potrebujete. Teraz je do hry zahrnutá aj rotácia predmetov pomocou jednej klávesy, takže už si nastavíte všetko presne tak ako treba.
Dôležitú funkciu, bez ktorej by Penumbra stratila polovicu svojho čara, je zobrazovanie svetla, respektíve tmy, ktorá je všade prítomna a navodzuje tak väčší pocit strachu z neznáma. Tak ako v predchodcovi môžete použiť baterku, svetlicu alebo večné iluminiscenčné svetlo v trubičke. Tentokrát to ale autori trocha prehnali a ponúkajú až priveľmi voľne pohodených batérií do baterky a príliš veľa náhodne zanechaných svetlíc. Nič vás v podstate nenúti používať svetlicu alebo svetlo v trubičke, s ktorými je vidno len na pár krokov. Celú hru môžete prejsť s baterkou, čo tiež uberá na tajomnosti a pocitu stiesnenosti v tme.
Do arzenálu použiteľných predmetov, ktoré majú v Black Plague premiéru, si môžete napísať akurát tak plynovú masku. Tá sa aktívne v hre použije navyše len zo tri krát. Pritom potenciál tu je. Po nasadení sa zorné pole zúži na oblasť priezorov v maske, ktoré sú navyše zašpinené a viditeľnosť cez ne minimálna. Prostredie s toxickým plynom tiež na viditeľnosti nepridáva a ak k tomu pridáme Darth Vaderovské ťažké dýchanie cez jej filter a nedaj bože útok nepriateľa, tak máte na sto percent zarobené na blato na ihrisku.
Ďalšou novinkou je používanie počítačov. Keďže ste sa presunuli tak povediac v čase prechodom z bunkra z druhej svetovej do novšie postavených zariadení koncom šesťdesiatych rokov, pribudla aj komunikácia prostredníctvom týchto zázrakov modernej doby. Nečítate už teda výpovede umierajúcich na zdrapoch papiera, ale prehrabujete maily a dokumenty na hard diskoch. Cez PC pribudlo aj otváranie uzamknutých dverí, nahadzovanie elektriny alebo si na vlastnej koži vyskúšate nahrávanie systémových programov na obrie bootovacie a sieťové karty servera.
Ak sa budete zvlášť snažiť a prekutrávať každé zákutie hry, možno sa vám podarí nájsť všetkých desať poskrývaných zberateľských sošiek, za ktoré získate prístupové heslo do zakryptovaného adresára super_secret.exe v inštalácii hry. V ňom nájdete... a radšej nič nepoviem :-).
Od minula sa nám tiež trocha polepšilo grafické stvárnenie. Aj keď to samozrejme nie je grafický top, tak používanie svetla a tieňov pridáva na uveriteľnosti. Pre tých, čo si Penumbru spustia na svojich niekoľko ročných šunkách na najnižších detailoch so všetkým nastaveným na OFF a hneď hru zavrhnú, dporučujem upgradovať hardvér, pretože so zapnutím všetkých efektov je to skutočná mňamka. Pre mňa dokonca viac ako nejaký Crysis.
Inventár bude takmer vždy poloprázdny.
|
Komora s neznámou látkou vo vnútri.
|
Záhadný artefakt je roztrúsený po celej základni.
|
Už som spomenul absenciu bojového systému, čo môže byť pre niektorých mínusom, pre mňa však jednoznačne plus, no čo som trocha nevedel prekúsnuť, bolo dosť podivné zakončenie celého príbehu a vlastne aj celkové poňatie a preskočenie z podania ala Stephen King (prvý diel) na úroveň Akty X. Taktiež dĺžka celej hry sa trocha zmrštila a konečný ukazovateľ sa zastavil na necelých šiestich hodinách, čo je trocha málo, no zostala však hutná atmosféra strachu pred podivnými zohavenými monštrami a kvalitné riešenie logických hádaniek. Black Plague je tak o niečo horším, no stále výborným pokračovaním.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Paradox Interactive / Frictional Games Štýl: Adventúra / Survival
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|