CONDEMNED 2: BLOODSHOT |
CONDEMNED 2: BLOODSHOT |
Neviem ako vy, ale po obzvlášť intenzívnych hororových zážitkoch, či už v podaní filmov alebo hier, dostávam v tme občas nekontrolované pocity úzkosti a strachu, skoro ako keby som prežíval videnú fikciu na vlastnej koži. Teda, nemyslite si, že v tme vidím zombíkov, kostlivcov, vlkolakov či inú podobnú háveď! To nie. Ide ale o ten pocit strachu z neznáma, ktorý vo mne rezonuje obzvlášť po tom, ako zhliadnem nejaký to ultra psychedelický film, po ktorom mi už ani realita nepripadá tak reálna, ako by v skutočnosti mala. Čo tým chcem povedať, je, že tie najintenzívnejšie zážitky, aj keď sú od reality na míle ďaleko, dokážu vcelku zásadne ovplyvniť naše nálady a zmýšľanie, čo už skutočne hraničí s prelínaním realít. A obzvlášť to platí o vyššie uvedenom žánri hororu, ktorý aj na dnešné pomery (násilie a vraždy na každom rohu) dokáže neraz vyvádzať z miery.
Condemned, temný psycho horor z dielne tvorcov Fearu, v čase svojho zrodu zaznamenal nejeden prípad schizofrénie a preto sa niet čo čudovať, že čerstvé pokračovanie s podtitulom Bloodshot mu ide verne v šľapajách. A... čo si budeme klamať – hororov je na next-gen platformách ako šafranu a tak je príchod každého potenciálneho zástupcu tejto kasty významne očakávaný. Z tohto hľadiska preto Bloodshot už teraz dostáva bonusové body za to, že nám fanúšikom hrôz, servíruje strach a utrpenie v tom najkvalitnejšom formáte, čo je už samo o sebe udalosť hodná okázalých osláv. Ako je ale na tom Condemned 2 vo vnútri? Ide o rovnako výbornú zmes akcie a hororu, ako to predviedol starší brat? A vôbec, nie je to len žmýkanie jedného a toho istého len za účelom nahrabania zisku? (Pomôcka – áno a nie.)
Metro City, ktoré sa už nejaký ten piatok otriasa pod ťarchou násilia a kriminality v základoch, ani rok po udalostiach z jednotky neposkytuje ružovejšie vyhliadky na život, pričom hrozivá (teda na ich pomery – u nás na východe štandard) nezamestnanosť 16 % ešte väčšmi zvýrazňuje skutočnosť, že to s kedysi vzorovou metropolou ide rapídne dolu vodou. Vraždy, kriminalita, doslovný rozklad spoločnosti, to všetko sú charakteristické črty mesta, vďaka ktorým je atmosféra titulu už od jeho raných okamihov neskutočne depresívna, pričom samotný herný príbeh tento desivý a krajne odpudivý feeling len a len umocňuje. Naposledy som sa s niečim podobným stretol u posledného Silent Hillu, ale ani tamojšie bizarné výjavy sa nemôžu zrovnávať s dokonale temným stvárnením sveta Condemned 2, ktorý ale narozdiel od uvedenej ságy nemanipuluje s nadprirodzenom (teda, nie do takej miery), ale veľmi reálne vykresľuje to, čo by mohlo nastať v prípade, ak by sa kriminalita vymkla spod kontroly. Hrať tento titul po tme s patričnou zvukovou aparatúrou vás natoľko psychicky vyčerpá, že si budete musieť chtiac nechtiac dávať 10 minútové pauzy. Práve desivá atmosféra psycho hororu je jedným z hlavných nosných pilierov Bloodshotu a pokiaľ ste slabšej povahy, asi by ste nad kúpou tohto titulu mali ešte pouvažovať.
Zbytok odolnejších jedincov sa ale môže tešiť na príbeh, ktorému rozhodne nechýba dávka pútavosti, aj keď som si ho osobne užil až na druhé zahratie, kedy mi jednotlivé časti skladačky konečne zapadli do seba. Hra začína rok po udalostiach jednotky, kedy je mesto doslova v rozklade, rovnako ako hrdina pôvodného príbehu, expolicajt Ethan Thomas, utápajúci svoju myseľ s litroch najrozmanitejších destilátov. Podivné halucinácie, zamieňanie reality s fikciou či vízie toho najodpornejšieho zjavu, to všetko dohnalo hlavnú postavu až na pokraj ľudskej spoločnosti, kde ako povaľač a bezdomovec prežíva zo dňa na deň len z toho, čo mu nadelí ruka osudu.
Malcolm Vanhorn, kľúčový protagonista pôvodnej story, mu ale opäť vstúpi do života a tak je Ethan znovu prijatý medzi SCU (Serial Crimes Unit), aby im pomohol v hone za spomínanou persónou a čo-to odhalil aj z pozadia jeho veľmi podozrivo sa správajúcich kolegov. Do víru príbehu sa navyše potom primieša aj známy sériový vrah X či akési nadnárodné spoločenstvo, takže v závere budete mať dosť veľa práce len s tým, aby ste si príbeh poskladali do zrozumiteľnej formy, nie to ešte aj prežili. Ak sa vám to ale podarí, dočkáte sa vskutku zaujímavého rozuzlenia, ktoré ale opäť necháva priestor pre pokračovanie, tak ako sa stalo v prípade predchádzajúceho dielu. Tak či onak, story Condemned 2 pasuje do prostredia hry ako povestná riť na šerbeľ a rozhodne vás svojimi kvalitami poteší.
11 levelov na ceste za pravdou možno neznie bohvieako rozsiahlo, ale čo im chýba na kvantite, bohate vynahradzujú na kvalite. S výnimkou azda jednej úrovne sú totižto všetky dokonalým príkladom účelnosti a pritom vizuálnej atraktívnosti dizajnu, kde aj zo zašpinených, opustených a polorozpadnutých lokalít sa dá vykúzliť miesto, kedy len ostanete v nemom úžase nad atmosférou, ktorú vzbudzuje. Hnusné, asfaltom zaliate lokácie úvodného levelu vám nervy rozdrásajú už od prvotných okamihov a čím budete postupovať hrou ďalej, tým bude aj vaša hladina únosnosti a výdrže testovaná stále viac a viac. Kedysi populárny hotel, teraz obývaný feťákmi a inými živlami, vás ešte nechá v relatívnom pokoji, ale taká výrobňa bábik či opustená chata kdesi v zasnežených horách vás už veľmi seriózne privedie na pokraj panického strachu, čo rozhodne nezažijete každý deň. Nebude chýbať ani zdevastovaná bowlingová hala či škola, takže vo výsledku na vás bude depresia a dusná atmosféra dýchať z každého metra štvorcového.
Samotná náplň misií pritom nie je len typu „dobehni na koniec levelu“, ale obsahuje hromadu príbehových či skriptových sekvencí, ktoré vás budú po celú dobu hrania udržiavať v sústavnom strehu. Okrem vyšetrovania (o chvíľku) sa ale stretnete aj s celým radom dobrovoľných úloh, ktoré majú priamy dopad na vaše výsledné hodnotenie, ktoré obdržíte po každom splnenom leveli. Rozstrieľaním všetkých Sonic Emmiterov (podivné zariadenia rozmiestnené po celom meste), pozretím si, resp. vypočutím si všetkých správ (nájdete telku alebo rádio, chytíte anténu a pomocou pravého analogu si vyladíte najnovšie správy) a rýchlym zareagovaním na určité dialógy (stlačením A-čka vo veľmi krátkom časovom intervale) sa dočkáte striebornej medaily a ak k tomu navyše pridáte aj perfect rating vyšetrovania, obdržíte medailu rovno zlatú.
Ani nemusím hovoriť, že bonusy za dosiahnutie takýchto výsledkov vôbec nie sú malé a pokiaľ sa budete snažiť, určite vás neminie odmena či už v podobe paralyzéra, držiaka na zbraň (jednoducho si ju odložíte a vytiahnete, až keď bude potrebná), boxera, dodatočného dieliku zdravia či jedného extra účinného útoku, ktorý ale nemôžem viac rozpitvať, pretože by som vám z príbehu prezradil až príliš veľa. Tak či onak, motivácia v podobe dokonalejšieho absorbovania príbehu, opakovaného zažitia tej úžasnej atmosféry či získania všetkých upgradov je natoľko silná, že si hru dáte pokojne aj 2-3 razy. Condemned 2 navyše ponúka okrem štandardných obtiažnosti aj špeciálny mód FPS, kde dostanete do rúk zbraň z neobmedzeným strelivom a vydáte sa na lov v duchu klasických akcií bez toho, aby ste museli riešiť potýčky tak povediac na férovku. Skrátka, je vidno, že autori si v tejto oblasti dali poriadne záležať.
V predchádzajúcom odstavci načrtnuté vyšetrovanie je zrejme najvýraznejšou novinkou, ktorú pokračovanie prináša a ak mám byť úprimný, tie minulé metódy sa na tie nové nechytajú ani omylom. Ešte teraz mám v pamäti, ako nudné a priamočiare vyšetrovanie pôvodný Condemned obsahoval a vo väčšine prípadov ma uvedené „spestrenie“ len otravovalo, než aby ma udržiavalo v strehu. Z tohto hľadiska je preto zmena na poli vyšetrovania tak vítanou a kto si obľúbil seriály typu CSI, určite mu videné postupy a metódy budú v Bloodshote nápomocné. Po novom to totižto budete vy, kto odhadne, ako sa skutok stal a zvolením najvhodnejšej odpovede na základe vášho úsudku zistíte, či ste vyšetrovali správne. Napríklad hneď prvý prípad – mŕtvola policajta. Prvá úloha – identifikácia. Môžete si obeť prehliadnuť od hlavy k päte a prípadne ako identifikáciu uviesť strelné poranenie či chýbajúcu topánku, ale rozhodne tým dotyčného neidentifikujete. Takže čo spravíte?
Pozriete sa mu na tvár, omrknete si jeho oblečenie a pohľadáte jeho odznak. Neskôr budete musieť u rovnakej obete zistiť, či bola zastrelená na mieste, alebo bola na dané miesto prenesená. Opäť budete môcť urobiť odhad na základe chýbajúcej topánky, ale ak sa dobre pozriete UV lampou, zistíte, že krvavá stopa vedie od neďalekej chodby a svojich charakterom pripomína, ako keby sa obeť na miesto posledného pobytu doplazila. Skrátka, každé vyšetrovanie bude vo vašich rukách, s viacerými možnosťami a zavádzajúcimi informáciami, takže z tohto hľadiska to je minimálne rovnaká zábava ako zabíjanie ľudských trosiek, ktorému sa budete venovať práve medzi takýmito vyšetrovacími vložkami.
Aj na poli samotnej akcie nastali zmeny a preto bude nanajvýš fér, ak si ich tu predstavíme. Charakter súbojov ostáva nezmenený – prevahujúca miera bitiek na blízko, len občas okorenená o vskutku adrenalínové prestrelky. Čo zaznamenalo pokrok vpred, je samotná schéma ovládania. Pravý trigger na pravú ruku, ľavý na ľavú a hurá do kombinácií. Stlačením ľavého analogu a následným použitím jednej z rúk vykúzlite hák. Ak stlačíte oba triggery naraz, dočkáte sa bloku. Easy ako facka, a v boji ukrutne originálna a zábavná záležitosť. Už nejde len o tom rozdávať rany hlava nehlava, ale vhodne jednotlivé údery kombinovať, aby ste docielili aktiváciu kombo metra, ktorý vám vo výsledku znásobí damage a tým aj radikálne prispeje k vášmu víťazstvu nad protivníkom.
Po sérii úspešných bitiek sa potom dočkáte aj špeciálneho momentu, kedy v spomalenom režime zaútočíte na protivníka a stlačením správnych čudlíkov v správny okamih nešťastníka odrovnáte. Ani vám nemusím hovoriť, že väčšina bitiek sa nesie v tom najdrsnejšom duchu a kto čakal hektolitre krvi, môže sa tešiť rovno na galóny. Čo sa týka zbraní, variabilita je ich druhým menom a keď si nezamilujete bowlingovú guľu, tyč (s figúrkami) zo stolného futbalu, golfovú palicu či plechové dvierka zo školskej skrinky, tak už potom fakt neviem. V súvislosti so strelnými zbraňami sa sluší povedať, že mierenie je priamo závisle od vášho návyku na alkohol a pokiaľ sa pred použitím týchto hračiek neopijete, svojou muškou nezasiahnete ani slona. A proti čomu všetkému sa to vlastne postavíte? Homelessáci, feťáci, bombové bábiky, dopichané alien-style indivíduá, namakaní týpci s veľkou výdržou či podivné asfaltové kreatúry; to všetko sa vám počas púte postaví do cesty a pokiaľ sa nenaučíte správne rozdávať rany, váš ksicht to nemilo pocíti na vlastnej koži.
Rozhodne príjemný prekvapením bola pre mňa prítomnosť tzv. Bloodshot Fight Clubu. Vo všeobecnosti sa jedná o zostavu arén, v ktorých máte za úlohu splniť niektoré kritériá, zvyčajne podmienené časovým intervalom. Zatiaľ čo Practice aréna vám umožní natrénovať si jednotlivé taktiky so zbraňami, aréna s názvom Smoke 'Em vám dá za úlohu zmastiť trojicu zamaskovaných magorov v čo možno najkratšom čase. Dokopy je týchto levelov 6 a aj keď ich nie je mnoho, dokonale vám postačia na také to domáce bitie. Klasicky, nechýba ani hra viacerých hráčov a ak si chcete dať s niekým do držky, niet lepšej možnosti, než to zrealizovať práve prostredníctvom Condemned 2.
Vynikajúce detaily prostredí, suprové svetelné efekty, prepracované modely postáv, parádne efektíky. Hra v porovnaní s predchodcom ubehla poriadny kus cesty a je to na nej sakra vidieť. Vycibrená a patrične desivá vizuálna stránka vás bude sústavne udržiavať v napätí a aj keď vaše oko občas spozoruje nejaký ten jemný lag, nikdy to nebude na dlhšie, než na malý okamih. Čo ale dokonca prevyšuje grafickú stránku, je nervy drásajúce audio. Nie že by mala hra nejaký namakaný soundtrack, ale to málo primitívnych melódií, doplnených a rušivé ruchy a pazvuky, vás pohltí do takej miery, že aj ten najmenší šuchot vás vystraší viac, než taký Pyramid head pri vašej posteli. Osobitnú cenu za realistickosť si potom zaslúži výborný priestorový mix audia, rovnako ako zvuky doprevádzajúce bitky, kde zmes rán či už päsťami alebo inými predmetmi vám dá jasne najavo, že dotyčnú osobu to asi muselo riadne zabolieť.
Kto čakal na next-gen horor najvyššej kvality, už nemusí ďalej čakať. Condemned 2: Bloodshot je skrátka tým, čím mal byť jeho predchodca a pokiaľ si chcete užiť strach v HD, niet inej možnosti, než do tejto hry ísť v plnej sile. Vynikajúce technické spracovanie, dokonalá atmosféra, pútavý príbeh, zábavné bitky, množstvo achievementov, jednoducho titul, ktorý si nesmiete nechať ujsť.
RECENZIE HRÁČOV |
Xbox 360
PS3 Vývoj: SEGA / CD Projekt / Monolith Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|