AKO ĎALEJ 10TACLE? |
AKO ĎALEJ 10TACLE? |
Vízia budúcnosti pod chápadlami materskej spoločnosti 10TACLE AG bola prísľubom veľkých zmien. Rýchlo naberaná vývojárska sila skupovaním štúdií sa odrazila na aktuálnych finančných problémoch a drastickom prepade akcií na burze (z 15 na 2 €). Začalo sa s upratovaním, 25 % (čo je asi 100 zo 400 zamestnancov) bolo prepustených a došlo ku kamuflovanému zatvoreniu štúdia na Slovensku. Na celú kauzu existuje niekoľko teórií a názorov, ktoré sa v niečom zhodujú, v inom si odporujú, za čo môžu aj emočné prepojenia s firmou a jej vedením.
Jednou z nich je finančné vyciciavanie materskej spoločnosti, druhou je proklamovaná neschopnosť slovenskej vývojárskej elity, ktorá pre 10TACLE vyvíjala vlajkový titul. Teraz už medzi vlajkovými nenájdete takmer žiaden. Žiarivé portfólio zhaslo a vízia budúcnosti sa pomaly, ale isto mení na desivú skutočnosť dlžôb voči veriteľom a partnerom. Jedna z tých teórií je však najbližšie k skutočnosti.
Materská spoločnosť si vybrala 10TACLE STUDIOS Slovakia ako obetného baránka a otvorila si cez nich zadné vrátka, aby dobre vyzerala v očiach investorov a akcionárov. Štúdio najskôr zatvorila kvôli revitalizácii a reštrukturalizácii firmy, teraz ho označuje za neschopné dodať dostatočne kvalitný materiál, ktorý by zodpovedal Á-čkovej hre. Prečo potom bolo prepustených 100 zamestnancov (slovenské štúdio malo v tom čase už len 40)? Prečo slovenské štúdio nemá momentálne konateľov a prečo ho nemožno zatvoriť?
10TACLE STUDIOS Slovakia sa momentálne nachádza v hybernačno-likvidačnom stave. Od 31. marca nemá konateľov, nemôže nič nové podpísať a ani ho nemožno zatvoriť, pretože má nevyrovnané pohľadávky voči partnerom i spolupracovníkom, ktorým chýbajú januárové výplaty! Pre úplnosť dodajme, že tok peňazí prestal prúdiť oveľa skôr. Slavo Hazucha, bývalý konateľ 10TACLE STUDIOS Slovakia, hovorí: „Slovenské štúdio nie je možné v súčasnom stave právne zatvoriť, k zatvoreniu dôjsť nemôže, pokiaľ nebudú voči firme doriešené všetky platby do ukončenia činnosti a pohľadávky na materskú spoločnosť.“ K otázke stavu samotného projektu ani štúdia neexistujú žiadne oficiálne informácie. Vie sa, že od februára bol rozpustený celý tím, pretože ho firma nedokázala finančne utiahnuť. S odstrihnutými peniazmi z materskej spoločnosti sa to dá veľmi ťažko zrealizovať.
Lavínový efekt
„Z našej strany nebolo vôbec potrebné v žiadnej fáze vývoja Elveonu pridávať alebo rozširovať budget, nijaké dodatočné financovanie oproti pôvodnému budgetu, aký bol na projekt schválený na jeho začiatku, nikdy potrebné nebolo. Budget nebol dočerpaný, nie to ešte prečerpaný! Naopak, nebol štúdiu nikdy v celom rozsahu doplatený, čo sa ostatne objektívne ukáže najneskôr v nevyhnutnej správe konkurzu, ktorý nastane, ak materská spoločnosť nevysporiada dlhy aspoň do dátumu zatvorenia pobočky.“ dodáva Hazucha. Plánovaný celkový rozpočet netvoril ani dvojmiestnu percentuálnu hodnotu peňazí, ktoré cez obrat koncernu 10TACLE AG každoročne pretekali. Rozpočet, ktorý bol skonzumovaný na Slovensku, bol v rámci peňazí, "točených" v 10TACLE AG primalou položkou a teda ani nemohol nijakým spôsobom zatriasť samotnou materskou spoločnosťou.
Dokončiť Elveon s dopredu schváleným rozpočtom bolo jednoznačne uskutočniteľné, pokiaľ by sa urobili cielené úpravy v projekte a pokiaľ by do hry nevstúpil bez vedomia autorov niekto tretí. Spustil sa lavínový efekt a bola im predostrená nová vízia spolupráce. Tretia strana mala zabezpečiť koordináciu a pomoc pri vývoji pre platformu PS3, no namiesto pomocnej ruky, dostali kudlu do chrbta, keď sa bez predchádzajúceho rokovania a dohody s 10TACLE STUDIOS Slovakia na stránke britského štúdia Climax objavili obrázky z fantasy projektu, ktorý vágne pripomínal Elveon. To bolo minulé leto, odvtedy sa na Slovensku robil už len Art-Outsource (grafika) pre britsky projekt.
„Od minulého leta sa o našom projekte dozvedám novinky vždy najskôr z tlačových správ 10TACLE AG“ prekvapuje Hazucha. Stačilo sa pritom iba otvorene porozprávať za okrúhlym stolom. A dalo sa týmto udalostiam predísť. Zvolené riešenie, ktoré sa z hľadiska koncernových čísiel javilo ako lepšie, celý vývoj skomplikovalo a samozrejme predražilo. Zahraničné štúdio Climax môže vzbudzovať dôveru, no pri pohľade do portfólia firmy nenájdete príbuznú hru Elveonu, pokiaľ nepočítame RPG Sudeki či otrasnú filmovú oficialitu Ghost Rider. To snáď hovorí za všetko, ale zásadne to nemusí byť zrkadlom kvality projektu.
Elveon bude dokončený pravdepodobne Climaxom, ale hovorí sa aj o budapeštianskom štúdiu Stormregion, o ktorom budeme ešte počuť, ak sa materská spoločnosť nepostaví na nohy a nebude to v súvislosti s vydaním stratégie Codename Panzers: Cold War. Slavo Hazucha sa vyjadril k tejto informácii slovami, že s budapeštianskym štúdiom nikdy nekomunikovali a ani nedošlo k vzájomnej výmene informácií.
Okolo 10TACLE je niekoľko nejasností. Ešte minulý rok bola snaha zo strany 10TACLE AG odkúpiť 29 % podiel Climaxu. Predstavitelia Climaxu tvrdia, že nikto nič nekúpil, 10TACLE AG hovorí, že Climax dokončí Elveon, slovenská realita je taká, že sa štúdio zatvára, ale v skutočnosti ho nemožno zatvoriť. Možno v tom nemajú jasno ani predstavitelia, kto by sa kedysi vlajkového titulu mal chopiť a dokončiť ho.
Nech už bude dokončovateľ Elveonu ktokoľvek, nebude to ten slovenský Elveon, ktorý ste doteraz poznali. So zmenou vývojárskeho tímu sa zmení aj tvár a spolu s ňou kopec ďalších vecí, o ktorých v tejto chvíli nemôžeme hovoriť.
PC
Slovenské hry Vývoj: Elveon / Elveon team Štýl: Akcia / RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|