FANTASY WARS |
FANTASY WARS |
Pod hlavičkou 1C sa okrem iného objavila aj ťahová stratégia Fantasy Wars. Netreba byť veľkým mysliteľom, aby ste prišli na to, že hra sa odohráva vo fantasy prostredí a bude sa predovšetkým bojovať. Či to budú boje dostatočne atraktívne a oplatí sa ich zúčastniť, to už je predmetom nasledujúcich riadkov. Takže bez zbytočných okolkov, prejdime rovno k veci.
V prvom rade, hneď na úvod musím povedať, nedajte sa odradiť značne zastaralou grafikou a lacným introm, kde hrdina akože bojuje so smrtonosným démonom. Táto hra určite nie je o grafike, inak by sme ju mohli rovno pochovať. 3D terén sa síce dá priblížiť a otáčať podľa potreby, čo je fajn, ale modely postáv a najmä predelové scény vás určite nechytia za srdce. Ale zase treba dodať, že pohľad na zmenšené figúrky, alebo vybrané momentky počas boja, nie sú najhoršie a už dávno som nemal hru, ktorá by mi bežala priemerne 100 fps.
Nosnou časťou hry sú tri kampane. V prípade ľudí poputujete za víťazstvom spoločne s vojvodcom Derrickom Pfeilom. Dlho slúžil ako žoldnier a práve bol vyslaný k hraniciam, ktoré ohrozujú predovšetkým zelenokožci. Sú to najmä orkovia, ktorých sa v druhom ťažení pokúša zjednotiť silný líder Ugraum a jeho ambíciou je potom vykrútiť krky ľudskej rase, v čom ho podporuje aj miestny šaman. Vývoj udalostí sa nepozdáva elfom, za ktorých si zahráte po dohraní týchto dvoch kampaní. Tieto ušľachtilé bytosti s nevôľou sledujú rastúci vplyv hordy a vedia, že treba niečo urobiť, kým nie je neskoro. O nastolenie poriadku sa má postarať šarmantná elfská čarodejnica Teya, ktorá dokáže hovoriť s drakmi.
Systém hry je nenáročný a aj bez nápovedy rýchlo pochopíte, čo máte robiť. V stanovenom slede absolvujete kolekcie misií, kde sa vždy objavíte s vojenskými skupinami reprezentovanými praktickou figúrkou. Ak máte financie, môžete po kliknutí na ikonu mesta dokúpiť posily, ktoré sú potom premiestnené medzi zálohy. Tie môžete kedykoľvek nasadiť a pred použitím ich rozmiestnite v okolí ľubovoľného z vašich sídiel. V každom kole môžete so všetkými figúrkami vykonať pohyb a spravidla jeden útok. Až na výnimky musíte uskutočniť pohyb s figúrkou vcelku. To znamená, že či už sa pohnete o jedno hexagónové pole, alebo štyri, bude vás to stáť všetky body pohybu. Preto si treba dobre rozmyslieť, kam sa presuniete. K výnimkám patria napríklad prieskumníci. Ups, spravili ste chybný ťah? Nevadí, môžete ho vrátiť naspäť!
Jednotky bojujúce nablízko môžu zaútočiť, keď stoja na políčku susediacom s nepriateľom. Útok, až na prípad impulzívnych jednotiek, zaháji hráč. Strelci, samozrejme, môžu a dokonca by mali stáť ďalej. Dôvod je jasný, tieto jednotky majú slabú obranu, takže pri priamom strete s nepriateľom je ich osud zvyčajne spečatený. Útok niekedy sledujete v detailnom zábere, kde sa aj ukážu jednotliví členovia armád (teda nielen figúrka), ktorí vzájomne skrížia zbrane, alebo ich zasype spŕška šípov. Obvykle zasiahnutá obeť príde o časť života, respektíve jednotiek v tíme a zbytok družstva ustúpi. Pokiaľ je to možné, treba oslabeného nepriateľa doraziť, inak bude o chvíľu opäť v plnom nasadení. Pri boji sú totiž spôsobené najmä zranenia a tie sa dajú zahojiť obetovaním ťahu na proces liečenia. Trvalé straty je zas možné doplniť dokúpením regrútov okamžite na bojisku. To v prípade, že v družstve ešte zostal niekto bojaschopný. Za to sa však platí cennými peniazmi.
Priebeh boja a silu jednotiek ovplyvňujú viaceré faktory. Je to terén, kde sa môžu figúrky posúvať o viac, alebo naopak menej polí, podľa ich parametrov. Zatiaľ čo goblini sú svižní a lepšie útočia v bažinách, lukostrelci ďalej dostrelia z kopca a majú bonus v lese, kde je zas naopak penalizovaná jazda. Značný bonus k obrane prinášajú mestá. Dostanete sa do nich jednoduchým presunom figúrky na maketu sídla, teda ak tam už nestojí nepriateľ. Za obsadenie mesta alebo ruín často získate jednorazový finančný obnos, alebo spriatelenú jednotku, plus tam môžete vysadiť zálohy. Ďalším významným faktorom je úroveň jednotky.
Všetky družstvá a hrdinovia nadobúdajú levely (bežná jednotka maximálne úroveň 5, hrdinovia 10) a s nimi prichádzajú aj voľby extra schopností. Zvyčajne sú po tri a prinášajú permanentné bonusy k útoku či pohybu, hoci niekedy sú podmienené polohou v teréne. Takže napríklad môžete anulovať penaltu pri prechode riekou, alebo zvýšite morálku, dokonca dosiahnete, aby vaša jednotka zahájila protiútok počas ťahu súpera. Niekedy takto získate kúzla a zručnosti, ktoré podľa potreby aktivujete, napríklad smrtiaci jed na čepeli. Ďalšie bonusy prinášajú artefakty. Bežná jednotka môže mať jeden, hrdinovia tri.
Skúsené družstvá sú extrémne silné a ich str0ata vždy zabolí. Väčšina hrdinov v boji padnúť môže a oživí sa pri ďalšej misii. To neplatí v prípade kľúčových postáv. Ak zahynie hlavný hrdina kampane, misia je neúspešná. Taktiež ak v boji prídete o všetky družstvá (figúrky), čaká vás reštart. Do tretice môžete prehrať v prípade, že nestihnete splniť podmienky víťazstva v stanovenom počte kôl. V misii vždy vidíte, koľko ťahov vám zostáva, aby ste dosiahli zlaté, strieborné či bronzové víťazstvo. To posledné vám však už nemilosrdne ukrajuje posledné ťahy, takže sa už treba poponáhľať.
Cieľom misií je len málokedy vyhladenie všetkých súperových jednotiek. Zvyčajne treba dobyť vybrané sídla, zajať nepriateľský konvoj, či zastaviť nepriateľského hrdinu. To býva sprevádzané krátkymi rozhovormi postáv, ktoré tak ako všetko ostatné, prebieha priamo na makete krajiny. Po misii nasleduje opäť nákup nových, prípadne vylepšenie pôvodných jednotiek na pokročilejší druh. Sortiment je pomerne široký od pozemných pešiakov a strelcov, cez obliehacie zbrane, kavalériu, až po letecké jednotky, ako sú orly, draci a vzducholode. Hráč je limitovaný maximálnou stanovenou kapacitou (v kampani sa rozširuje) a financiami.
Okrem ťažení si môžete zahrať hŕstku samostatných scenárov. Poteší multiplayer po lokálnej sieti, ale aj v režime hotseat, teda keď účastníci striedavo absolvujú ťahy na jednom počítači. Na piatich mapách môžete bojovať proti iným hráčom, ale aj počítačovým súperom. Maximálny počet užívateľov na najväčšom scenári je štyri.
Fantasy Wars je príkladom toho, že nie všetko, čo je dobré, musí byť zložité. V tomto prípade jednoznačne platí, že v jednoduchosti je krása. Náročnejší konzumenti síce budú pociťovať istý deficit taktiky a komplexnejších akcií, ale väčšina hráčov si príde na svoje. Body dolu má hra hlavne za slabé technické spracovanie a príležitostné chyby, ako je hrdina, ktorého ikona sa nezobrazuje v teréne a podobne. Fantasy Wars je však aj napriek tomu príjemná oddychová „ťahovka“ s intuitívnym ovládaním, dobrou atmosférou a v neposlednom rade, fantáziou. Mne to bohato stačilo, bude aj vám?
RECENZIE HRÁČOV |
8.5
117SPARTAN
26.8.2008
V dnešnej dobe to už je tak. Zakaždým ako si sadneme za PC tak sa vrháme do krvavého konfliktu medzi...prečítať celé
|
PC
Vývoj: 1C Company / CENEGA / Ino-Co Štýl: stratégia / ťahová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|