OPERATION FLASHPOINT 2: DRAGON RISING

OPERATION FLASHPOINT 2: DRAGON RISING

7.0

Dokáže pokračovanie napodobiť originál?

Recenzia na PC verziu

Po rokoch k nám prichádza nový Flashpoint, dokáže zaujať tak ako pôvodná hra? Noví autori, viac platforiem, iná doba. Zanechá to stopy na dizajne hry? Už môžeme zhodnotiť, že zanechalo, veľké a krvavé. Už to nie je starý dobrý Flashpoint, ale na druhej strane sa hra presúva do svojho nového štýlu, v ktorom obstál celkom slušne.f

Nový Flashpoint je podobne ako jednotka postavený v duchu realizmu, ktorý vsádza na presnosť, náročnosť a snahu o simuláciu. Totiž aj na najnižšej obtiažnosti ste ohrození na každom kroku a nikdy neviete, kedy príde smrtiaca guľka. Zároveň sa ale odďaluje od simulácie vojny a presúva do simulácie taktických útokov špeciálnej jednotky. Nebudete sa tu priamo zúčastňovať obrovských útokov, väčšinou budete musieť spolu so svojim tímom ticho a rýchlo vyčistiť územia od nepriateľov. Niekedy síce stretnete aj spojenecké jednotky a občas na obrazovke uvidíte aj tri alebo štyri tanky, ale to je prakticky všetko, žiadna masívna vojna sa nekoná (keďže engine ju zrejme nezvládne). Od hry čakajte skôr štýl Delta Forces alebo Ghost Recon ako pôvodný Flashpoint, respektíve série Arma. Žiaľ spolu so zmenou štýlu vypadol aj príbeh v pozadí, prestrihové scény, ľudský rozmer sa úplne vytratil a ostali vám len samostatné misie sprevádzané krátkym úvodným textom s inštrukciami.

Autori síce do hry pridali vozidlá, ale ich využitie v kampani je skôr občasné. Primárne budete behať a zakrádať sa húštinami od jedného checkpointu k druhému. Spolu totiž počas kampane nabeháte okolo 37 kilometrov a len cez 6 kilometrov prejdete na vozidlách.

Operation Flashpoint 2: Dragon Rising
Operation Flashpoint 2: Dragon Rising Ostrov na vás čaká. Pustý, ale rozľahlý.
Ostrov na vás čaká. Pustý, ale rozľahlý.


Operation Flashpoint 2: Dragon Rising Vojna v plnom prúde, žiaľ vy sa plnému prúdu úspešne vyhnete.
Vojna v plnom prúde, žiaľ vy sa plnému prúdu úspešne vyhnete.


Operation Flashpoint 2: Dragon Rising Zameriavanie je jediná šanca presnej streľby.
Zameriavanie je jediná šanca presnej streľby.





Dragon Rising ponúka jednu rovnomennú kampaň, žiaľ s dosť nízkym počtom misií. Presnejšie je to 11  misií vrátane tutoriálu, prejsť ich stihnete za menej ako 5 hodín. Ale pozor, je to teoretický čistý herný čas. Vzhľadom na vysokú obtiažnosť hry je možné, že vám to bude trvať 10 alebo aj 15 hodín. Záleží to od toho, ako rýchlo si zvyknete na obtiažnosť a aké sú vaše taktické schopnosti. Ak máte radi  jednoduchý COD4 štýl bojov a regeneráciu zdravia, môže sa stať, že skončíte v prvej misii a už hru nebudete chcieť ani vidieť. Ak však máte radi náročnosť, určite si hru vychutnáte a možno prejdete misie aj viackrát, kde budete skúšať rôzne cesty rozsiahlym ostrovom.

Rozmanitosť misií nie je veľká, ale ani príliš stereotypná. Denné, nočné misie, čistenie území, obrana na určitom území, vyhodenie zariadení do vzduchu, vyslobodenie kolegov. K tomu sa nájdu stealth nočné misie, kde môžete vyvolať poplach a zvýšiť si obtiažnosť ešte viac. Prakticky kampaň ponúka štandardný mix, žiaľ nízky počet misií stále necháva pocit nenaplnenia a nevyskúšania všetkých možností hry.

Tu má našťastie PC verzia mission editor a každý si v ňom môže poukladať na mapu rozmanité jednotky a vytvoriť vlastné misie. Nechýba uloženie vozidiel, rozmanitých typov vojakov, malých budov, prítomné je aj nadefinovanie skriptov, checkpointov a aj spojenie viacerých máp do kampane. Žiaľ ani mapeditor vám nedovolí vytvoriť skutočnú vojnu, počet objetkov je obmedzený. S vozidlami a vojakmi sa musíte zmestiť do počtu nie viac 64. Vojna z toho síce nebude, ale môže to byť celkom solídny boj, ak všetky jednotky napcháte na malý priestor. Môžete si vytvoriť ako single misie, tak aj kooperačné a multiplayerové mapy. Vzhľadom na jednoduchosť tvorby misií je otázne, prečo autori do hry nepridali aspoň dve desiatky voľných misií s rozmanitejšími náplňami.

Ako obohatenie kampane ponúka hra dva multiplayerové módy Annihilation a Infiltration, žiaľ oba módy dostali len po dve mapy. Na PC si na nich zahrá proti sebe 32 hráčov, na konzolách len 8, na oboch verziách môžu hráčov doprevádzať boti. Zrejme ak sa multiplayero osvedčí, mapy budú postupne prichádzať, minimálne do konzolových verzií. Pre PC verziu nebudú vďaka mapeditoru problémom už na začiatku. 

Operation Flashpoint 2: Dragon Rising
Video priblíži kooperačnú hru, najzaujímavejšiu časť titulu.

Popri chudobnom multiplayeri je našťastie v hre aj kooperačná možnosť, ktorá je najlepším elementom hry a ktorú si v kampani naozaj užijete. Štyria skutoční hráči to môžu pekne rozbehnúť a nemusia sa spoliehať na tupých AI spolubojovníkov. Dokážu prebrať viac vozidiel, rozpŕchnuť sa a ostreľovať nepriateľov, alebo účinne obsadiť jedno vozidlo a hlavne taktizovať. Pre toto je hra priam stvorená. Oproti tomu, ak hráte sami, musíte sa spoliehať na váš AI tím, ktorý vás síce vie nasledovať a relatívne slušne strieľať, ale pri rozkazoch už je neistý a ide vpred aj keď sú nepriatelia všade navôkl. Často to končí smrťou kolegov, čím ešte viac zvyšujú obtiažnosť hry. AI nepriateľov je oproti tomu presná, vie sa kryť, obchádzať vaše postavenie, skrývať sa a mierne taktizovať. Ale nájdu sa aj nepriatelia, ktorí majú nadefinovanú fixnú polohu a nevedia vystúpiť z auta, odísť spoza kanónu a len čakajú, kým sa im dostanete na dostrel.

Hra je ťažká, ale férová. Autori sa snažili o simuláciu skutočných bojov a aj sa tomu priblížili a to každým elementom boja, ako dĺžkou nabíjania zbraní, presnosťou streľby, vzdialenosťami, na ktoré vás nepriatelia dokážu dať dole a aj počtom guliek, ktoré znesiete. Elegantne to všetko spolu vytvára intenzitu a napätie pri každej prestrelke a to na každej obtiažnosti. Jej tri úrovne sa totiž od seba nelíšia realitou bojov, ale pomôckami, ktoré vám hra ponúka. Na najnižšej (Normal) obtiažnosti vidíte status svojho tímu, máte na obrazovke kompas s indikáciou smeru, v ktorom nájdete zadetekovaných nepriateľov a váš tím sa vám respawnuje na každom checkpointe. U vyšších obtiažností vám tieto elementy postupne odbúdajú a hardcore obtiažnosť nakoniec zoberie aj mieritko. Teda nie, že by ste ho niekedy potrebovali, keďže ak chcete prežiť, vždy bude potrebné zameriavať a strieľať presne.

Zbrane sú oblasť, v ktorej je hra naozaj slušne prepracovaná, aj keď v záujme hrateľnosti je realita trochu upravená. Hlavne spätný ráz je možno až zbytočne tlmený, ale oproti tomu čakajte naozaj problematické zásahy na veľké vzdialenosti, hlavne pri zbraniach bez ďalekohľadov. K tomu neustále treba myslieť na to, že počet nábojov je obmedzený, treba hľadať zásobovacie boxy, alebo okrádať mŕtvych. Sú to jediné dve miesta, kde môžete nájsť ďalšie zbrane a vymeniť si defaultné zbrane v misií. Celé to doplňa dlhé a takmer reálne nabíjanie ako štandardných zbraní, tak aj raketometov, ktorý si vaša postava položí na zem, aby ho mohla nabiť. Počas prestreliek je ten čas naozaj nekonečný. Rovnako si treba dobre načasovať dlhé vstávanie z ľahu alebo pokľaku. Vždy keď robíte nejaký úkon, stávate sa ľahkým terčom a stačí jedna presná guľka a môžete aktuálnu časť misie opakovať.

Nie každá guľka je však smrteľná, ak vás nepriateľské olovo len zraní, začnete krvácať. Následne musíte ranu obtiazať skôr, ako vykrvácate. To je ešte zdĺhavejší proces, pri ktorom musíte opustiť aktuálnu prestrelku a schovať sa niekam, kde si rany v kľudne ošetríte, alebo kam vás príde ošetriť medik (v zásade nehrozí, aby to AI medik niekedy stihol). Hra detekuje zásahy do každej končatiny a trupu a následne tomu sa postava správa. Ak vás trafia do nohy, nemôžete bežať, alebo sa plaziť, ak to schytá ruka, odnesie si to muška.

Celú hru dopĺňajú vozidlá, ktorých rozmanitosť je slušná, ale žiaľ ovládať ich môžete len niekoľko a v kampani sa vyskytujú len zriedka. Väčšinou preberiete len APC vozidlá, alebo rôzne transportné jeepy. Môžete si zalietať aj na helikoptérach, ale kampaň ich veľa neponúka. Ovládateľné lode v kampani ani nestretnete. Každé vozidlo môžete obsadiť na niekoľkých pozíciách, väčšinou sú dôležité commander, pilot/šofér, gunner a následne už len miesta pasažierov. Ak hráte s AI tímom, najlepšie si všetko obsluhovať sám a prepínať sa medzi miestami. Ak chcete zariskovať, môžete nechať AI tím ovládať veliteľský post nechať určovať, kam má ísť a kam strieľať, ale veľa od toho nečakajte. Ich reakcie sú pomalé a nepresné. Reálne vyžitie vozidiel je pri kooperačnej hre, kde sa hráči naozaj môžu realizovať.

Operation Flashpoint 2: Dragon Rising
Operation Flashpoint 2: Dragon Rising Ostrov je rozsiahly, v kampani ho prejdete len letmo.
Ostrov je rozsiahly, v kampani ho prejdete len letmo.


Operation Flashpoint 2: Dragon Rising Taktické možnosti ako liečenie a inventár bude potrebné využívať. Okrádanie mŕtvol je nutnosťou.
Taktické možnosti ako liečenie a inventár bude potrebné využívať. Okrádanie mŕtvol je nutnosťou.


Operation Flashpoint 2: Dragon Rising Každé vozidlo má niekoľko pozícií.
Každé vozidlo má niekoľko pozícií.





Grafika v hre je trochu rozporuplná. Síce engine z racingoviek Dirt a Grid funguje pekne rýchlo aj tu, ale  pri rozsiahlych oblastiach vidieť, že detaily pri takejto rozlohe už nezvláda. Nasvietenie oblohy je impresívne, tráva je hustá, ale to je asi všetko. Na mapách nájdete len niekoľko stromov, kde tu aj niekoľko jednoduchých budov a to celé len v tilovaných textúrach s nízkym rozlíšením. Celkovo je grafika oproti Arme 2 veľmi pustá a jednotvárna. Na druhej strane výsledný dojem je pozitívny, keďže autori dokázali zelenými, hnedými a šedými filtrami pekne zakryť všetky nedostatky, aj za cenu straty všetkých ostatných farieb. Vďaka tomu engine funguje rýchlo aj na starších kartách a hra žerie aj extrémne málo pamäte (512 MB). Jediné, čo naozaj vyžaduje, je dualcore procesor, ktorý vyžhaví naplno. Autori kľudne mohli na PC verzii viac zapracovať a ponúknuť ešte vyššie textúry, alebo viac objektov a jednotiek na mape.

Animácie postáv su miestami pekne motion capturované, miestami takmer nepostrehnuteľné (napríklad niektoré pohyby nepriateľov). V zásade je animácií málo, takže rovnaké pohyby a postoje vojakov sú bežné. Podobne sú aj animácie explodujúcich vozidiel a helikoptér jednoduché. Padanie helikoptér v štýle hnilej hrušky, by si už vojnové hry mohli odpustiť. 

Zo zaujímavostí autori v hre nechali loading screeny v štýle Gridu, teda počas nahrávania vidíte svoje štatistiky, koľko kilometrov ste prešli, koľko času strávili v jednotlivých vozidlách, koľko nábojov ste vystrelili, koľko nepriateľov trafili alebo nepriateľských strojov zostrelili a veľa ďalšieho. Všetky parametre si môžete pozrieť v štatistikách, kde sa zbierajú ako z kampane, tak aj z multiplayerových módov.

Operation Flashpoint 2: Dragon Rising
Operation Flashpoint 2: Dragon Rising Scenérie sú pekné,.
Scenérie sú pekné,.


Operation Flashpoint 2: Dragon Rising V mapeditore si môžete vytvoriť vlastný boj.
V mapeditore si môžete vytvoriť vlastný boj.


Operation Flashpoint 2: Dragon Rising Pred každou misiou čakajte len krátky brífing, žiadne prestrihové animácie.
Pred každou misiou čakajte len krátky brífing, žiadne prestrihové animácie.




Celkovo má Flashpoint 2 veľmi dobré a veľmi zlé stránky, kde záleži na hráčovi, čomu dáva v hrách prednosť, či má rád dlhé prechádzky po lúkach, extrémnu náročnosť a opakovanie útokov aj desiatky krát,  či mu nebude vadiť hra v podobe polotovaru, v ktorej je len niekoľko misií a ak chce viac, musí siahnuť po mapeditore a vytvoriť si obsah sám, alebo aj to či má pre plné vychutnanie si titulu s kým hrať kooperačne.

V každom prípade Flashpointu 2 treba ešte veľa, aby dobehol svojho predchodcu. Viac menej by potreboval ešte rok práce, aby sám o sebe ponúkol kompletný titul. Možno v pokračovaní Codemasters do hry viac investuje, pridá prestrihové scény približujúce samotných vojakov a ich morálku, ponúkne možnosti výberu zbraní pred misiou, viac misií, viac multiplayerových máp, viac možností do hry a možno aj skutočnú vojnu. Základ hrateľnosti je viac ako slušný, ale treba na ňom ešte popracovať.


napísal saver 6.10.2009
Páči sa mi!
7.0
Ohodnotiť
OPERATION FLASHPOINT 2: DRAGON RISING
+ rýchly a odladený grafický engine
+ bojová atmosféra
+ mapeditor v PC verzii
+ vysoká obtiažnosť
+ kooperačný mód pre 4 hráčov
- slabé využitie vozidiel v kampani
- skôr taktické boje ako skutočná vojna
- monotématická jednoduchá grafika
- AI parťáci dostatočne nespolupracujú
- kampaň len s 11 misiami, žiadne samostatné misie
- len 4 multiplayerové mapy
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Dual Core 2,4 GHz,grafická karta DX 9.0c Shader 3.0 256MB, 1GB RAM
Doporučená konfigurácia: Quad Core CPU, Shader 3.0 (GeForce 8800 GT / 512 MB VRAM), 2GB RAM

Zaradené pod: ati


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: Codemasters / CD Projekt / Codemasters
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 6. október 2009
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29294)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk