RATCHET & CLANK A CRACK IN TIME |
RATCHET & CLANK A CRACK IN TIME |
Séria Ratchet & Clank je veľmi zvláštna. Každým ďalším novým dielom sa posúva krok po krôčiku k nevyhnutnému. Ak ju milujete, tu nie je čo riešiť. Nech už ste v obchodoch, pretože v nasledujúcich riadkoch je absolútne irelevantné, čo sa dočítate. Obľúbení hrdinovia sú späť v plnej sile a dokončujú to, čo započalo v Tools of Destruction a pokračovalo v mini epizódke Quest For Booty. Hovorí sa, že čo je dobré, toho je málo. Doteraz z novej série vyšli tri diely, každý svojím spôsobom iný ako ten predošlý, ale dostatočne podobný, aby ste ich spoznali aj zo 100 metrov. Zatiaľ posledný, A Crack in Time je predzvesťou očakávaného.
A Crack in Time je vzdaním holdu. A za to klobúk dolu. Autori ďakujú predovšetkým fanúšikom. Po prvom a možno ani druhom dohraní neobjavíte všetky zlaté skrutky, nezískate všetky skilly za experimentovanie s prostredím a zbraňami, neodomknete všetky cheaty a skiny, nenájdete všetky časti plánu pre superúčinnú zbraň Ryno V a určite prehliadnete jednu-dve bočné misie alebo nejaký ten upgrade. Znovuhrateľnosť A Crack in Time je učebnicová či už na vyššej obtiažnosti alebo v Challenge móde so všetkými zbraňami a gadgetmi.
Autori vzdávajú hold aj najlepšej plošinovke na svete. Hovoria vám niečo malé planétky? Jasné, že áno. Super Mario Galaxy! Vo voľnom vesmíre postupne preskúmavate rôzne solárne systémy zložené z príbehových planét a malých mesiacov, kde môžete kedykoľvek pristáť a zdolať rafinovane zložené bludiská preverujúce vašu šikovnosť. Na konci vás vždy čaká nejaká dobrota alebo Zoni. Zbieraním týchto malých potvoriek si odomykáte upgrady pre vašu loď, čo znamená viacej vedľajších misií, ako odťahovanie lodí bez paliva do cieľovej destinácie, pomáhanie odraziť útoky banditov alebo rozbíjanie svetieľkujúcich skál v pásme asteroidov.
Insomniac Games vzdávajú hold aj obľúbeným hrám. Kontrolná otázka, v ktorej si môžete meniť rádiostanice plné reklám a dobrej muziky? V ktorej ovládate raketku a kosíte tony nepriateľov, kým sa nedostanete k bossovi? Vo voľnom vesmíre sa dajú stráviť hodiny, medzi systémami môžete voľne lietať a so získaným gadgetom sa vracať tam, kam vás hra nepustí. Tieto pasáže majú však aj tienistú stránku a tou je pohyb samotného plavidla iba v horizontálnom smere. Strelám sa uhýbate iba bleskovými manévrami do strán a pri veľkom počte lodí je priestor pred vami neprehľadne zaplavený vašimi, ale aj nepriateľskými strelami. Boje sa tak stanú neskôr plochými a mimoriadne nudnými.
Aha, ja sa vidím!
V neposlednom rade vzdávajú hold Insomniac Games sérii samotnej a samým sebe. Do hry zakomponovali múzeum, kde sú vystavené veci, ktoré sa do hry nedostali. A že sú tí autori šialení a vynaliezaví?! A Crack in Time dôstojne ukončuje celú sériu rozpovedaním príbehu o pôvode a koreňoch oboch hlavných postáv. A kto dáva pozor, dozvie sa, čo stalo s Talwyn, ktorá tu bohužiaľ chýba. Ratchet už druhým rokom beznádejne pátra po svojom spoločníkovi Clankovi, ktorého uniesli záhadné potvorky Zoni. Už v úvode je jasné, že za zákerným plánom nestojí nik iný ako Dr. Nefarious a že Zoni sú v tom úplne nevinne.
Hra však napriek rozdeleniu postáv sleduje osudy každého hrdinu zvlásť, čím sa mení spád a dynamika. Dokonca každý dostal svojho vlastného sidekicka, takže sa nebudete cítiť úplne sami pri plnení najväčšieho dobrodružstva v galaxii. Ratchet sa zoznámi s ďalším Lombaxom Azimuthom (nemal byť posledný svojho druhu?) a Clankovi pri hľadaní svojho tvorcu Orvusa pomáha upratovací robot Sigmund. Rozdielnosť hry za oboch hrdinov je tak priepastná, že Insomniac Games uvoľnil dve hrateľné ukážky.
Najzásadnejšou zmenou a najväčším prínosom je herná mechanika v prípade Clanka. Malý plecháč mal vždy rád rôzne hádanky, ťahanie za páky a pod. No tentoraz mu umožnili autori manipulovať s časom. Preskakovanie rýchlo sa pohybujúcich predmetov zabezpečí kvantový granát a také komplikované puzzly v obrovských miestnostiach zase nahrávanie a projekcia niekoľkých Clankov naraz. Funguje to nasledovne. Predstavte si vypínač za priesvitnou valcovitou stenou, ktorú otvára druhý spínač. Spustíte nahrávanie a postavíte sa tento vypínač, stena sa otvorí. Zastavíte nahrávanie a spustíte ho znovu, pričom vidíte, ako vami uložený prvý Clank beží k prvému spínaču a vám otvára cestu k druhému, ktorý otvára dvere von z miestnosti. Zastavíte nahrávanie a spustíte prehrávanie, druhej projekcii otvoríte valcovitú nádobu a tá vám aktivuje dvere. Cesta je voľná.
Bez blastera ani na krok
Možno sa to zdá zložité, ale keď prehrávate/nahrávate jednotlivé projekcie (tromi-štyrmi naraz) a snažíte sa prísť na riešenie komplikovanejších hádaniek, uvedomíte si, že manipulácia s časom nemohla byť zábavnejšia. Na druhej strane, hra za Ratcheta si zachováva svoju výbušnú náturu a do bodky kopíruje schému svojich predchodcov. Aj bez Clanka má ušatý hrdina stále pri sebe palebný arzenál hromadného ničenia a tonu gadgetov, s ktorými prekonáva jednu vlnu za druhou.
Dá sa povedať, že A Crack in Time kombinuje zbrane najlepšie z celej série. Samozrejme, že tu nájdete štandardný Combustor, granáty, brokovnicu, disko guľu a najvernejšieho spoločníka - raketomet Negotiator. Novinky sa nedajú zahabniť, je tu granát na zmrazenie nepriateľov, Tesla Spikes vytvárajúc pasce z elektriny, zhluk energie ovládaný pohybovými senzormi Dynamo of Doom, neefektívny grgomet Sonic Eruptor, ktorý omráči nepriateľov a sniperka Plasma Striker. Ide o náhradu za Alfa Distruptor, dokáže cez hľadáčik zvýrazňovať slabé miesta na telách nepriateľov a poslať ich k zemi jednou ranou.
Prvé tri menované je možné nezávisle upgradovať a upravovať ich vlastnosti. Zo začiatku je zmena farieb, dávkovania striel alebo efekt výbuchu zábavná, no v neskorších fázach sa akékoľvek vylepšenie stráca v množstve útočiacich nepriateľov a je nutné siahnuť po kombináciách a taktike. Pri obtiažnosti hard a v rôznych challengoch je to nevyhnutnosť. Ratchet má po ruke ako obvykle aj vystreľovací hák, magnetické topánky a úplnú novinku levitujúce čižmy. S nimi sa dá veľmi rýchlo presúvať z jednej strany mapy na druhú alebo preskakovať priepasti a dostať sa tak k bonusom. Potenciál tohto gadgetu však nie je využitý dokonale, budete ho používať iba sporadicky.
Obrovskou škodou je, že Insomniac Games nezapracovali do levelov manipuláciu so svetlom ako to bolo v Quest for Booty a nedali väčší priestor enviromentálnym puzzlom ako presúvaniu plošiniek, aktivovaniu rôznych spínačov a mechanizmov. Bolo by to parazitovanie na častiach s Clankom, no hra za Ratcheta mohla byť o kúsok variabilnejšiá. Samozrejme, že tu narazíte na jazdy po koľajniciach, streľbu zo stacionárnych zbraní a ďalšie charakteristické prvky série.
Animovaný... čo?
A Crack in Time v histórii novodobých titulov od Insomniac Games je prvou hrou, ktorá má loadingy! Presne tak, pri prechode z vesmírnej mapy na veľké planéty sa budete dívať na nahrávacie obrazovky. Už žiadne efektné piruety a prelety atmosférou. Čo plynulá náväznosť levelov utrpela, to získali na veľkosti a členitosti. Sú viac otvorené, flóra je bujnejšia než kedykoľvek predtým a na pozadí je omnoho viac nepodstatných animácií. Prostredia svojou detailnosťou a pestrosťou dávajú prednosť efektom zbraní a výbuchom, ktoré sú ako vystrihnuté z animovaných filmov. Dym, oheň, para a iné sú spracované na jednotku, čo sa nedá povedať o mäkkých efektoch tepla alebo oparu nad vodopádom. Sú jednoducho zubaté. Vynikajúcu technickú stránku korunuje špičkové audio a dabing nabitý humorom až po okraj. Viete o tom, že Qwark je tentoraz zhovorčivejčí a strihol si aj part maskujúci úvodnú inštaláciu?
Pýtate sa, čo je v úvode spomínané to nevyhnutné a očakávané? Séria Ratchet & Clank stojí na prahu pred ďalším evolučným krokom, bude potrebovať akútny chirurgický zásah a napumpovanie nových trikov, aby sa z nej nestalo len prosté vykrádanie a vsádzanie na istotu. Servírovaný herný obsah A Crack in Time zaváňa obohranou pesničkou, i keď ešte stále má magnetickú silu schmatnúť a nepustiť, kým nevystrelíte z blasterov naposledy. Je posledným vesmírnym dobrodružstvom? V tejto sérii zaručene, ale má gule a spád a to sa počíta!
RECENZIE HRÁČOV |
9.0
STARWARS
13.2.2010
Je to už dávno keď sa mi prvý raz do rúk dostal úplne prvý diel Ratcheta. Žltý Lombax s dlhými uš...prečítať celé
|
PS3
Vývoj: SCEE / SONY Czech / Insomniac Games Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|