SPLIT/SECOND |
SPLIT/SECOND |
Môžete ma prebudiť aj v strede noci a spýtať sa na najlepší racing, vždy dostanete rovnakú odpoveď. Bez váhania, v zlomku sekundy volím agresiu a závislosť na rýchlosti. Iba Burnout dokázal preniesť svoj charakter za obrazovku a donútil uvažovať o tom, čo by sa stalo, akoby inak život už tak rušnej križovatky narušila vymrštená rotujúca cisterna, ktorá by v zápätí explodovala. O čo sa ostatní snažia, to Burnout spraví ľavou zadnou, ale prečo hovorím o Burnoute? Split/Second je v mnohých ohľadoch mladším súrodencom odrasteným na popieraní pravidiel, odmietaní akceptácie štandardov a vytváraní vlastných zákonov.
Split/Second popiera dokonca aj teórie o opakovaní/predvídaní situácií postavených na skriptoch. Nezáleží na tom, že viete, na ktorú stranu sa zrúti nadchod pre chodcov, do ktorej strany bude tlakovou vlnou odhodený zástup taxíkov, ani to kadiaľ sa po runwayi bude rútiť dopravné lietadlo s odtrhnutým podvozkom a nefunkčnými motormi. Na tom nezáleží, pretože nikdy neviete, kto a hlavne kedy dôjde k odpáleniu pascí, prekážok, spomaľovačov, skratiek. V Split/Second nie sú žiadne power-upy, ale takisto tu neplatí žiadne fair play.
Skripty-neskripty, dynamika preteku sa mení napriek tomu, že viete, na ktorej strane cesty sa máte držať, keď niekto vám dýcha na krk a idete okolo útesu, z ktorého sa každú chvíľu môžu rozsypať ako cukríky obrovské balvany a sfúknuť vás do bezodnej priepasti. Nezáleží, neviete a to je to, čo zo Split/Second robí napínavé preteky. Môžete poznať každú zákrutu, každú riskantnú pasáž nikdy si nemôžete byť istí, že vás niekto nepochová v benzínke, cez ktorú si skracujete trať alebo vás neparalyzuje tlaková vlna z reťazového výbuchu starého doku. AI sa precízne chová podľa ohýbateľných pravidiel, ktorými sa snaží kompenzovať svoje nedostatky a vzdialenosť od vás tak, aby vám svojou existenciou znepríjemnila život fyzicky, ale aj psychicky. Tlačí neustále na pílu a chybiť môžete, keď to najmenej potrebujete.
Výbušný materiál
V Split/Second sa na tratiach meniacich výbuchmi preháňa vždy iba 8 áut. Sedia na cestách ako autíčka autodráhy, vôbec ich netrápi pretáčavosť ani nedotáčavosť, ale ladne prefrčia vo vysokej rýchlosti prudkou obracačkou len aby vám pripravili väčšiu výzvu a donútili začať hrať hru tak ako sa patrí. Výbušne. AI podvádza, nie je to všetko s kostolným poriadkom, ale ak sa dostanete pod kožu Split/Second a pochopíte, ako pracuje vo vnútri, so správnym autom dokážete pokoriť každý jeden zo 72 eventov v špeciálnej TV show.
Kampaň je koncipovaná ako adrenalínová epizodická luxusná zábava pre tých, ktorí milujú adrenalín a veľkolepú výpravu. V Split Second totiž exploduje letisko, v prístave sa zase na vodu spustí priskoro nedokončená loď alebo sa začne potápať, pokrúti cesta z visutého mosta či exploduje priehrada. Všetko je prispôsobené faktu, že počas preteku môžete odpaľovať explózie na diaľku (Power Play) zámerne tak, aby ste tlakovou vlnou niekoho dočasne vyradili alebo ho pochovali v suti padajúcej budovy. Driftovaním, draftovaním, skokmi, ale aj vyhnutím sa kolízii v poslednej chvíli sa napĺňa merač detonátora rozdelený na tri dieliky. Každý jeden odpaľuje jednu detonáciu na trati a všetky tri na správnom mieste dokážu zmeniť trať na nepoznanie.
V Split/Second nenájdete žiadne power-upy, žiadne nitro, štíty ani rakety. Spolieha sa len a len na výbuchy a bez nich sa vyhrávať jednoducho nedá. Vedia to aj protivníci a aj preto sa môže stať, že na vás niekto zhodí sud z vrtuľníka a vyhrá so sekundovým náskokom, ale výnimočné nie sú ani situácie, kedy dopredu prehraný pretek dokážete v poslednej zákrute otočiť vo svoj prospech. Nepredvídateľnosť súperov a obavy z neodpálených pascí budujú mimoriadne silné napätie vrcholiace v poslednom kole, kedy je trať zmenená na nepoznanie. Na cestách horia vraky kamiónov, asfalt je pokrútený ako plech a na inak rovnej pasáži zrazu vyrástlo esíčko.
Spálená guma
Raz aktivované nálože nemožno detonovať viackrát, na trati však zostáva naďalej niekoľko pascí, ktoré sa dajú opakovane používať. K výhre však nestačí iba vyčkávať a nechať explodovať budovu, musíte ísť neustále na doraz. Chovanie vozidiel je prispôsobené dynamickosti a divokosti pretekov, napriek tomu tie najrýchlejšie majú tendencie ísť do šmyku a dokonca vás otočiť o 180°. Autá nie sú licencované, ale v ich modeloch spoznáte reálne proťajšky. Líšia sa prevažne rýchlosťou, akceleráciou, driftovaním a údajom o schopnosti držať stopu keď vletíte do tlakovej vlny alebo vám ustrelí zadok.
Tlaková vlna je pozostatkom explózie a rovnako ako výbuch, aj ona môže zmeniť aktuálne poradie. Na malý moment totiž paralyzuje ovládanie, resp. vás hodí do nekontrolovateľného šmyku, počas ktorého treba rýchlo reagovať, inak sa rozbijete o mantinely. V Split/Second platia rovnaké pravidlá rýchlej jazdy ako v Burnoute. Keď vidíte pred sebou prekážku, ťahá vás k sebe ako magnet a nakoniec v nej skončíte. Hra vás neustále priťahuje magickou silou, až sa pristihnete, že čumíte na obrazovku z 20 cm. No a ak vidíte pred sebou, že niečo vybuchlo, zákonite do toho vletíte.
Kampaň nie je tvorená iba štandardnými pretekmi, ale aj jazdou na čas, módom Eliminator a trojicou explozívnych sólo módov. Survival vás zasype explodujúcimi sudmi a vaším cieľom je predbiehať kamióny, z ktorých vypadávajú až do vypršania časového limitu. V Air Strike sa musíte uhýbať riadeným strelám a v Air Revenge ich po každej úspešne zdolanej vlne môžete odpáliť smerom späť k majiteľovi – vrtuľníku. Ponuku módov dopĺňa Quick Play a Splitscreen s možnosťou rozdeliť obrazovku vertikálne i horizontálne.
Bez mapy, bez HUDu
Samozrejmosťou je online multiplayer, ktorý sa drží čistého, prehľadného a ľahko pochopiteľného dizajnu, za to však trpí minimálnou nastaviteľnosťou a informovanosťou. Po pripojení do lobby sa nemôžete pozerať na aktuálny pretek, u súperov nevidíte, aké auto majú zvolené, iba jeho triedu a nie je možné vytvárať verejné hry, na tie vás vždy prihlási server a sám aj vyberie trať aj ich rotáciu. Lobby navyše nie sú zaplnené hráčmi, ale musíte na svoj pretek čakať. Okrem Race môžete jazdiť s ďalšími siedmymi hráčmi aj Survival a Eliminator.
Nováčikov v online priestore bude trápiť predovšetkým absencia matchmakingu, server plní lobby hráčmi bez ohľadu na vybrané vozidlo a ich aktuálnu pozíciu. V preteku sa tak môže stať, že za druhou zákrutou sa vám stratia všetci z dohľadu, pretože nemáte dostatočne rýchle auto na udržanie kroku. Do multiplayeru sa prenáša garáž z kampane a ak ju nezdoláte, neodporúčam sa púšťať do online súbojov. Zaujímavo je vyriešený rank hráča premietnutý do štartovného čísla na kapote auta. Pozíciu smerom k číslu 1 si zlepšujete, zhoršujete alebo udržujete zakaždým, keď sa pripojíte. Rovnaké bodovanie platí aj v singleplayeri.
Okrem štartovného čísla na aute pribúdajú nálepky za získané achievementy/trofeje, čo je jedna z najšikovnejších vychytávok, ktoré sa kedy v racingoch objavili. Karoséria je tak čoraz viac polepená drobnými symbolmi. Split/Second má aj netradične vyriešený HUD, ktorý sa ukazuje ako vysoko efektívny počas vysokých rýchlostí, kedy nemôžete venovať ani milisekundu hornej či dolnej časti obrazovky. HUD je zavesený za zadný nárazník, kde sa zobrazuje aktuálna pozícia, počet kôl a merač Power Play v polkruhu. Celá obrazovka je tak čistá a výbuchom nič nezavadzia. Na druhej strane hra zabúda na ukazovatele profilu mapy a časové rozdiely medzi súpermi.
Boom, Bang, Burn
Trate nie sú rozdelené na checkpointy a ponúkaný časový údaj o zaostávaní/vedení je nepoužiteľný, musíte tak často sledovať spätné zrkadlo. Pri väčších pick-upoch však zavadzia samotné auto vo výhľade a ak idete z kopca, nevidíte takmer nič. To je aj ďalší dôvod, prečo musíte jazdiť na doraz. Split/Second však na takéto kompromisy dopláca, v online sa dostaví frustrácia z prehier, AI bude adresovaných množstvo nadávok, pri prehrách bude vadiť aj fakt, že po havárii vás hra postaví pred prekážku, do ktorej ste napálili, inokedy to bude absencia tradičných takedownov, či nedostatok energie na spustenie Power Play.
Split/Second sa však dá odpustiť. Výborné technické spracovanie vás odmení nevidenou deformáciou tratí, spektakulárnym vrcholením každej epizódy divokých pretekov a nefalšovanej agresie. Snáď keby soundtrack obsahoval licencované skladby alebo bol nabitý väčšou punkrockovou energiou, bola by audiovizuálna stimulácia na poriadku. Veľkolepej filmovo-televíznej hudbe chýba dravá surovosť, ktorú jej kradnú autá. Každý deň nepočujete, ako sa k vám blíži kríženec zotrvačníka, cirkulára a karbobrúsky.
Robiť veci inak sa oplatí iba za predpokladu, že ich robíte tak, aby tá onakosť neprekážala fundamentu, z ktorého vychádzate. Originalita môže podpíliť konár celému konceptu a nemôže stáť v ceste. Split/Second je originálny, rýchly, dynamický a nepredvídateľný racing. Ak by autori tu a tam utiahli nejaké tie skrutky a upgradli vybrané diely, bol by tu dôstojný nástupca Burnoutu. Inými slovami, Split/Second naplnil očakávania výbušnej show a tlakovou vlnou vniesol do žánru racingov nový závan explozívneho vetra.
Adrenalínovú jazdu Split/Second zapožičal na test Brloh.
RECENZIE HRÁČOV |
8.5
|
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Disney Interactive / Conquest / Black Rock Studios Štýl: Racing Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|