COMMANDER: CONQUEST OF THE AMERICAS |
COMMANDER: CONQUEST OF THE AMERICAS |
Dobýjanie a kolonizovanie Ameriky je téma v stratégiách pomerne obľúbená. Asi najlepšie sa ju doteraz podarilo stvárniť v titule Colonization Sida Meyera. Pozreli sme sa na zúbky ambicióznemu veliteľovi námornej flotily, ktorý sa nám tiež pokúsil dokázať svoje schopnosti pri okupovaní nového sveta. Takýto je výsledok plavby.
Commander sa pokúša osloviť predovšetkým manažérske typy hráčov a milovníkov lodí v kampani, kde je na výber sedem európskych veľmocí. Každá sa snaží odtrhnúť si čo najväčší kúsok z koláča menom Amerika a vytvoriť tam prosperujúce kolónie. Skôr, ako vyplávate s prvou loďou, treba zvážiť bonusy, prípadne postihy každej veľmoci. Môžete si zvoliť buď komplexné ťaženie, ktoré vrcholí v roku 1650, alebo voľnú kampaň, kde podnikáte ľubovoľné aktivity. Výstavbu kolónie začínate pod dohľadom štyroch poradcov, poverených panovníkom, aby dozerali na vaše aktivity.
Kráľovský, vojenský a obchodný poradca spolu s arcibiskupom vás budú zasypávať rôznymi úlohami, ktoré by ste vo vlastnom záujme nemali ignorovať. A hoci ich splnenie nie je vyslovene nutné, ak si chcete zachovať priazeň veľkých zvierat a koruny, je dobré sa im venovať. Navyše aspoň v úvode to bývajú zväčša rozumné rady a návrhy, ktoré vás naučia, čo a ako. Aspoň teoreticky. V praxi to už bude o niečo zložitejšie, pretože niektoré procesy v hre sú riešené zbytočne zložito a krkolomne. Určite preto začali tvorcovia dodatočne s vypúšťaním náučných videí s ukážkami postupu. Pri obchodovaní vás bude mátať množstvo zbytočných ikon v rôznych tabuľkách, ktoré by sa pohodlne dali nahradiť presunom komodít v jedinom menu. Nastavenie automatického obchodu je celá veda a na chyby pri stanovení transportu vás nič neupozorní. Ak náhodou opomeniete nejaký faktor, môže sa stať, že vaše transporty budú plávať hore dolu, ale nič nenaložia, ani nepredajú. Namiesto ziskov prerobíte na výdavkoch za dopravu. Nezmyselné je aj časté preklikávanie pri manažmente medzi oddeleným menu lodí, kolóniami a dôležitým domovským mestom, ktoré je hlavnou podporou kolónií. Dá sa na to zvyknúť, ale nadšení z toho nebudete. Našťastie nie všetky procesy sú také vyšťavujúce.
Všetko sa začína jedinou loďou s päťdesiatkou osadníkov, s ktorou si najskôr nájdete vhodné miesto na pobreží na založenie prvého sídla. Obytné plochy vám pri priblížení odkryjú sortiment dostupných surovín. Samozrejme je lepšie vybrať si bohaté náleziská, či už s dostatkom zlata, kávy, trstiny, alebo iných zdrojov. Nové mesto pomenujete a môžete sa rovno pustiť do výstavby. Procesy prebiehajú v reálnom čase, ktorý môžete zrýchliť. Vhodné je začať úžitkovými budovami a dielňami , aby sa rozbehla ťažba a výroba, o ktorú sa inak nemusíte starať pretože prebieha automaticky. Vylepšením budov dosiahnete lepší efekt. Ďalej sa hodia nemocnice a chrámy, ktoré prispievajú k vysokej morálke osadníkov a stabilite v kolónii, neskôr vojenské budovy, misie na kontakt s domorodcami, či lodenica. S rozvojom kolónie pribúdajú aj obyvatelia a zvyšuje sa vplyv v oblasti, označený na mape farebným kruhom okolo sídla.
Čoskoro budete mať dosť surovín na predaj a najlepšie je začať biznis s domovským mestom vo vašej pôvodnej domovine. To na mape budete hľadať zbytočne, ale lode sa k nemu nasmerujú jediným pokynom a potom už stačí využiť príslušné menu.V domovskom prístave sa okrem výmeny komodít dajú kúpiť nové lode, ak zatiaľ nemáte vlastnú lodenicu. Nie je na škodu priviezť si odtiaľ aj ďalších osadníkov, alebo armádu. Ďalšie obchody môžu prebiehať medzi viacerými vašimi kolóniami, ktoré postupne založíte a osídleniami iných prišelcov z Európy. Obchodné styky uskutočníte prostredníctvom diplomatického okienka, kde navrhujete výmenu tovaru a uzatvárate pakty. Obchod je základom prosperity a nesmiete ho zanedbať. Ak vaše výdavky prevýšia príjmy, dostanete sa do červených čísiel. Dlhodobo mínusové čísla znamenajú zastavenie rastu ekonomiky, nespokojnosť obyvateľov, krach a koniec hry.
Značnú pozornosť venovali tvorcovia lodiam, námornej doprave, ale aj bojom. Lode sa môžu pohybovať len pod velením admirálov. Každý veliteľ môže ovládať skupinku spojených lodí. Nové plavidlá sa vyrábajú v lodeniciach a nájdete tu niekoľko druhov s odlišnou veľkosťou a parametrami. Niektoré sú vhodnejšie na prepravu, iné na boj a môžete ich aj vylepšovať. K novým plavidlám treba v prístave prideliť nového admirála, alebo sa pripoja k už existujúcej flotile. Na aktuálne úlohy lodí vás upozornia farebné rámčeky okolo podobizne admirála. Napríklad keď stanovíte automatickú obchodnú trasu, lemovanie je fialové. Výkonnosť lodí ešte zvyšujú najatí odborníci, vďaka ktorým sú potom lode rýchlejšie, či efektívnejšie v boji. Keď dôjde ku konfliktom na mori, môžete sa rozhodnúť pre automatický výsledok, alebo si užiť bitky v reálnom čase, s možnosťou urýchlenia, kde sa vám na malej ploche zobrazia detailne spracované modely lodí. Plavidlá ovládate priamo jednotlivo alebo hromadne v strategickom režime. V boji môžete využiť obidva režimy, niekoľko druhov munície, presun lodí vo viacerých formáciách. Ľubovoľne si pri tom polohujete kameru a dajú sa prepnúť viaceré pohľady z diaľky, z kormy alebo provy lode.
Pohľad na novú kolóniu a námorné bitky.
Námorné súboje si užijete nie len v kampani, ale aj samostatne v režime bitky a rýchlej bitky. V Druhom prípade, sa okamžite vygeneruje bojová situácia na mori, kde ale budete sťažka čeliť presile. Preto určite uprednostníte možnosť, nastaviť si parametre v menu bitiek. Tam vyberiete počet a sortiment lodí, zatriedených vo flotilách, pre seba aj súpera. Okrem toho určíte, či sa bude bojovať na otvorenom mori, pri pobreží, alebo ostrovoch a či situáciu okorenia priľahlé pevnosti. K tomu zvolíte etapu dňa, pričom pôsobivo vyzerá hlavne bitka na úsvite, kde pozorujete vychádzajúce slnko.
Grafika hry je dobrá, strategická mapa v prijateľnej 3D forme. Bitky na mori obsahujú slušne spracované modely lodí vrátane posádky a vierohodnú vodnú hladinu. Pevnina je spracovaná dosť biedne a je vidieť, že hrá druhé husle. Ozvučenie patrí k štandardu.
Commander: Conquest of The Americas je slušná námorno-obchodná stratégia, kde ale nenájdete žiadne prvky, ktoré by ste už nevideli v iných hrách. Má však väčšiu hĺbku a zaujímavejší obsah ako podobný titul East India Company. Na druhej strane niektoré procesy sú riešené zbytočne komplikovane, čomu sa určite dalo vyhnúť. Navyše po čase sa dostaví stereotyp a tiež niektoré veci by bolo treba doladiť. Nebyť toho, hra by ešte poskočila na stupienku hodnotenia o trochu vyššie. Celkový výsledok ale nie je zlý.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Paradox Interactive / Nitro Games Štýl: Stratégia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|