PORTAL 2 |
PORTAL 2 |
Pri Valve sme zvyknutí vždy na vysokú kvalitu a ani tentoraz v prípade Portal 2 to nie je inak. Firma vydáva dlho očakávané pokračovanie inovatívnej puzzle hry, ktorá doslova otvorila portály k novému typu hrateľnosti s napojením na rovnako netradičný a zaujímavý príbeh.
Originál vyšiel ako doplnok k Half Life Orange Boxu, kde robila spoločnosť Half Life 2, dvom epizódam a Team Fotress 2. Okamžite sa stala hitom, nakoniec dostala aj vlastné balenia a spolu predala takmer 4 milióny kusov a to bez započítania Steam predajov. Preto sa ani nečudujeme, že práve vydané pokračovanie predalo takmer milión kusov hneď v prvý deň.
V prvej hre nám Valve predstavili Aperture Science, súčasť Half Life univerza a vážnu vedeckú konkurenciu Black Mesa komplexu. Zatiaľ čo Black Mesa testovala interdimenzionálne diery, Aperture sa orientovala na menšie portály, za čo dostávala od kokunrencie aj patričný výsmech. Preto začala pátrať v iných sférach a vytvorila operačný systém GLaDOS. Ani jedna zo spoločností však nedopadla šťastne, Black Mesa otvorila dieru do mimozemského sveta a Aperture pre zmenu aktivovala umelú inteligenciu, ktorá za tri pikosekundy po aktivovaní ovládla komplex a všetkých uväznila vo vnútri. Začal pernamentný cyklus testovania.
My sme prebrali postavu Chell, ktorá sa pod nátlakom zvrátenej inteligencie stala pokusným králikom. Prechádzala testovacie miestnosti a pokúšala sa prežiť nachystané nástrahy. Systém ju však neodhadol, dostala sa mimo neho a nakoniec ho aj porazila. Ale víťazstvo nie je také jasné, ako by sa zdalo...
Povedala by som, že keď ste si dala toľko práce, aby ste ma prebudila, musíte skutočne milovať testovanie -- GLaDOS
Po tom ako sa Chell na konci prvej hry dostala von z Aperture, odpadla. Uľaví sa jej, keď sa na začiatku novej hry prebúdza v čistej, upratanej hotelovej izbe. Ale úľavu strieda prekvapenie, keď ju robotický hlas inštruuje k základným pohybom. Unavená si ešte ľahne. Keď znovu otvorí oči, prebúdza v zanedbanej izbe a prvé slová jej oživia realitu. Vracia sa Wheatley, depresívny robot, ktorý vás prichádza vyslobodiť. Ukazuje vám skutočnosť, stále ste v Aperture Science, ktorá za niekoľko stoviek rokov vášho spánku podlieha prírode a deštrukcii. Netrvá dlho a na ceste von objavíte GLaDOS, systém sa prebúdza spolu s vami a začína nové kolo testov, tentoraz rozmanitejšie, rozsiahlejšie, s pridanými množstvami nových prvkov.
Znovu si užijete desiatky logických miestností, viesť vás tentoraz bude viac AI systémov, viacerými prostrediami a nástrahami. Portal 2 prejdete za takých 6 hodín, respektíve aj skôr ak ste už vytrénovaný testovací subjekt. Stále je to niekoľkonásobne rozsiahlejšie ako kampaň v prvom titule.
Začínate len s portálmi a kockami, ktoré musíte preniesť cez miestnosť, aby ste zaťažili tlačidlo a otvorili sa vám dvere, postupne pribúdajú viac úrovňové miestnosti, kde musíte skákať a naberať rýchlosť, lasery, ktoré pri presmerovaní zrkadlovými debnami aktivujú systémy, strelné veže, ktorým sa musíte vyhýbať. Novinkou sú svetelné mosty, po ktorých budete prechádzať, gravitačné tunely, ktoré presunú veci určitým smerom, až po tri zvláštne kvapaliny - každá s inými fyzikálnymi vlastnosťami. Kvapaliny vyžadujú iný pohľad na level, budete ich totiž musieť rozliať po určitej dráhe, aby ste sa napríklad na oranžovej rozbehli, na modrej budete skákať a biela vám umožní vytvoriť portály, v zafarbených oblastiach, čo vytvorí veľmi pekný reťazový efekt so snahou pretvoriť celý level.
Vy tie testovacie miestnosti prechádzate rýchlejšie ako ich dokážem stavať. Takže spomaľte a robte čokoľvek robíte, keď neničíte tento komplex -- GLaDOS
Levely sú nápadité, majú štýl, niektoré masívnu rozsiahlosť a sú vylepšené po každej stránke, ale jedno im chýba - vysoká obtiažnosť. Občas sa síce bude treba poriadne poobzerať po miestnostiach, ale ak poznáte vlastnosti jednotlivých elementov a možnosti, ktoré môžete používať, za chvíľu prídete na cestu von. To je pozitívne pre menej skúsených hráčov a kampaň má svoju postupne stúpajúcu krivku náročnosti, ale pre skúsených hráčov tu skutočne chýbajú Challenge balíky levelov, v ktorých by sa mohli naplno realizovať. Ako poznáme Valve, rozšírenia určite čoskoro do hry dodá.
Kampaň však zabaví každého, či už menej skúseného, alebo aj hard core hráča a to ako zobrazením postupne sa ničiaceho sveta Aperture Science, tak aj monológmi troch hlavných postáv a to zúfalého Wheatleyho, GLaDOSu, ktorý sa stále snaží dokázať, že ste bezcenný subjekt a Cavea Johnsona tvorcu Aperture, ktorý vám priblíži minulosť zariadenia. Táto trojica vás postupne sprevádza meniacimi sa prostrediami, meniacimi sa situáciami až k nevyhnutnému koncu. Koniec síce už nedosahuje jedinečnosti Still Alive, ale sa nesie v podobnom štýle a aj keď neprekvapí, poteší. Trochu však zamrzí absencia akýchkoľvek prepojení s Half Life príbehom, ako aj nulové náznaky na trojku.
Zaujímavé, pred tým ako ste sa objavila, som plánovala prejsť z ľudí na testovacie roboty -- GLaDOS
Singleplayerovú cestu Chell tentoraz dopĺňa zábavná kampaň robotíkov, ktorých si GLaDOS vytvorila špeciálne na obtiažnejšie testovanie spolupráce, keďže podľa nej ľudia nevedia spolupracovať. V kooperácii preberiete Atlasa a P-Bodyho. Jednu modifikovanú informačnú guľu, druhú prerobenú pokazenú automatickú vežu - obe s vlastnou osobnosťou. Hrať môžete buť v splitscreene alebo online. PC verzia možnosť splitscreenu priamo v menu neponúka, ale dá sa aktivovať a to ako na jednom, tak aj na dvoch monitoroch, pričom druhý hráč môže hrať gamepadom.
Obaja hráči musia tak prechádzať rozmanité levely umiestnené do prostredí, ktoré prejdete za Chell, ale s vlastnými miestnosťami navrhnutými pre nevyhnutnú spoluprácu. Budete musieť napríklad stáť na určitých miestach, jeden bude musieť zatlačiť tlačidlo, aby sa druhý niekam dostal, alebo jeden bude spúšťať kocku a druhý ju chytať. Čakajú vás rôzne situácie, s ktorými sa budete musieť potrápiť.
Kampaň prejdete približne za tri hodiny, ale možno sa potrápite viac ako keď hráte sám, tu budete musieť spolupracovať, navigovať druhého hráča tam, kam potrebujete, orientovať sa v štyroch portáloch a napríklad sa aj vyhýbať nástrahám od zlomyselného spoluhráča, ktorý vás bude posielať portálmi do kyseliny, alebo vám vytvorí nekonečný tunel. Vy mu to, samozrejme, môžete vrátiť a nakoniec na neho zamávať rozmanitými gestami, ktoré si spolu so skinmi pre robota môžete postupne rozširovať v implementovanom obchode. Žiaľ Valve to s cenami za zbytočnosti mierne prehnalo a radšej v ňom mohlo ponúkať nové mapy.
Podobne ako single kampani ani co-opu nechýba jedinečný komentár GLaDOSu a nápaditý koniec, ktorý ukazuje od začiatku diametrálne odlišné ciele robotíkov oproti Chell. Robotíci chcú niečo iné a vy nakoniec uvidíte čo ďalšieho GLaDOS ukrýva v priestoroch Aperture Centra.
Pamätáte sa ako som rozprávala o smradľavom odpade, ktorý len stojí a je k ničomu? Tak to bola metafora. Hovorila som o vás -- GLaDOS
Z technického hľadiska je Portal 2 už za zenitom, dizajnovo exceluje, ale starý Source engine už prostrediam nedovoľuje vyniknúť tak, ako by mohli na modernejších enginoch, absentujú pokročilejšie grafické prvky ako aj streamovanie, čo má za následok neustále a otravné loadovanie prakticky za každou miestnosťou. Navyše tentoraz hra loaduje cez čiernu obrazovku s logom Aperture Science, čo má za následok ešte väčšie prerušenie príjemnej prechádzky cez komplex. V čom však engine prekvapuje je prepracovanie vznášajúcich sa kvapalín ako aj dynamická fyzika zapracovaná takmer na každý objekt. Aperture sa vám totiž rúca pod nohami a vy to priam cítite.
Na druhej strane hra vďaka starému enginu nemá problémy fungovať v maximálnom rozlíšení pri 60 fps aj na pár rokov starých šunkách. Plynulosť ukazujú aj konzoly, kde však pri Xbox360 čakajte subHD rozlíšenie, čo je zvláštne obmedzenie, keďže všetky predošlé tituly na tomto engine nežali v plnom rozlíšení. PS3 verzia bola v tomto prípade preferovaná Valve, keďže im Sony povolilo implementovať Steam, ktorý pridá možnosť zahrať si s PC priateľmi kooperačne a navyše pridáva aj možnosť aktivovania hry na PC Steame. Keďže momentálne PSN nefunguje, túto možnosť sme zatiaľ nemohli vyskúšať.
Portal 2 môžeme zhodnotiť ako veľmi kvalitného nástupcu experimentálnej jednotky. Keďže dvojka je už plne komerčný titul, je tu už menej experimentov, ale všetko je dokonalejšie, dotiahnuté, rozšírené a vypiplané na maximum. Otázne je, čo nám autori môžu ponúknuť nabudúce bez toho, aby sa neopakovali. Novým prvkom je však kooperácia, element, ktorý si priam žiada rozšírenie a pokračovanie.
RECENZIE HRÁČOV |
9.5
LIFE28
28.4.2011
Prvý Portal, ktorý bol súčasťou balíčka od VALVe v roku 2007 doslova ...prečítať celé
|
9.5
|
10
BLAVAK
25.4.2011
Keď pred 4 rokmi Valve uviedlo novú hru Portal, v ktorej ste behali so zvlá&sc...prečítať celé
|
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: EA / EA Czech / Valve Štýl: Logická Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|