Portal 2 |
Experiment, ktorý Valve vyskúšal pred 4 rokmi, vyšiel. Je rovnako dobré aj pokračovanie, alebo zostane v tieni svojho predchodcu?
10
Keď pred 4 rokmi Valve uviedlo novú hru Portal, v ktorej ste behali so zvláštnou zbraňou, pomocou ktorej ste otvárali "červie diery“ alias portály, málokto veril v úspech hry. Avšak ten sa dostavil a Portal získal veľké množstvo fanúšikov. Po 4 rokoch čakania je tu teraz Portal 2, ktorý sa pokúša byť lepším ako Portal. Čo si teda pre nás pripravila Chell a GLaDOS?
Čo môže byť nové na logickej hre?
Všetko a zároveň aj nič. V podstate sa koncept hry nezmenil – tu otvoríte portál, tam druhý, prenesiete krabicu, ktorú niekam položíte a otvorí sa vám východ. Avšak tentoraz to budete mať okorenené otvorenejšími prostrediami, lepším storytellingom, miestami ťažšími hádankami a celkovo lepším dojmom oproti sterilnej jednotke - je tu naozaj niekoľko skvelých noviniek – 3 nové gély (modrý – určený na skákanie, oranžový – určený na vaše zrýchlenie a biely – určený na vytvorenie plôch, kam môžete dať portál), "laserové“ mosty, antigravitačné tunely a malý robot Wheatley, ktorý bude zohrávať dôležitejšiu úlohu, ako sa z počiatku bude zdať. Takže noviniek je viac než dosť.
Vylepšený príbeh
Celá hra začína v moteli – vlastne to iba tak vypadá. V skutočnosti ste v určitej kryobunke, kde vás udržiavali v spánku. Z tohto spánku vás zobudí Wheatley – malý, guľatý, modrooký rojko, ktorý je nešikovný a je tak trochu hlupákom (v podstate bol tak skonštruovaný). Ten vám potom pomôže nájsť vašu zbraň a aj (omylom) prebudiť GLaDOS. Tá vás potom vráti späť do testovacích miestností a Wheatleyho odhodí niekam preč. Avšak príbeh sa ("nečakane“) vyvinie trochu inak, ako by ste vy či GLaDOS čakali.
Počas putovania sa dostanete do rôznych oblastí – od starých známych testovacích miestností, cez "zákulisie“ týchto miestností, okolo výrobných hál až po pôvodné základy Aperture Laboratories, predtým známych ako Aperture Science Innovators. A kým pri prvej hre ste obdivovali iba malé priestory, v dvojke sa (ako ja) určite na pár miestach zastavíte a budete sa kochať tým monumentálnym výhľadom (pár ukážok je aj na screenshotoch). Bude to nielen veľké podzemie pod celým Aperture, ktoré je vlastne najnižší bod celého komplexu, budete aj s úžasom sledovať staré priestory z 50-tých, 60-tých a 70-tých rokov, ktoré okorení vtipný komentár zakladateľa, Cave Johnsona a jeho asistentky Caroline, a, verte tomu alebo nie, aj základy modernej časti Aperture Laboratories postavených nad starou časťou.
Atmosféra
Hrali ste Half-Life 2 či niektorú z epizód? Cítili ste tu atmosféru? Tu je späť a dovolím si tvrdiť, že miestami je ešte lepšia. Či už ide o vtip, alebo sentiment, pasáže, pri ktorých keby niečo vyskočilo z poza rohu, by si aj ten najodvážnejší „pošpinil“ trenky, hra so svetlami, alebo celkovo okolie v hre, ktoré budete obdivovať. Ad vtipy – tých je tu požehnane. Či už rôzne hlášky, komentáre alebo obrázky – hlavne sa tešte na Wheatleyho bľabotania a GLaDOSine sarkastické poznámky. Celé to dotvára ešte skvelá hudba, ktorá graduje každým postupom v hre. Pri logických úlohách hrá skôr do pohody, pri akčných scénach hrá o poznanie akčnejšia hudba.
Hra na jedno prejdenie?
To rozhodne nie – po jednom z najlepších SP, ktoré reálne dokážete pri prvom hraní zdolať za 7 až 8 a viac hodín (mne to trvalo dlhšie – asi 3 večeri po +-4 až 5 hodinách – totižto nie som Einstein a občas mi to chvíľu trvalo, kým som našiel riešenie ;) ), je tu ešte coop pre dvoch, ktorý pridá ďalšie hodiny (v prípade skúseného partnera to môžu byť pár desiatok minút). V coope preberiete úlohu 2 malých robotov – Atlas (modrý) a P-Body (oranžový). Tí pomáhajú v experimentoch pre GLaDOS a dostávajú sa na rôzne miesta, ktoré so singelplayerom nesúvisia. Aj tu sa pri niektorých úlohách zapotíte (napríklad mne a náhodnému hráčovi trvalo vyriešiť poslednú mapu coopu asi 40 či 50 minút – hovorím, že nie som Einstein).
Avšak keď prejdete všetky misie v coope, nemusíte zúfať. Znovu hrateľnosť coopu je pomerne slušná a radi sa k nej vrátite (napríklad aby ste si robili srandu z kolegu či ho "omylom“ zničili). Zároveň si myslím, že Valve má plány s coopom do budúcnosti a bude pridávať nové mapy (už len preto, že spustil obchod s doplnkami pre našich robotov).
Resultat?
Hodnotenie je jasné – 10 z 10 – iné ani nemôže byť. Gameplay, grafika, soundtrack, príbeh, postavy, zvraty, prostredie, vtip a coop sú silné tromfy hovoriace v prospech Portal 2. Jediné negatívum je zmienený obchod pre robotov – nie, že by to bolo zlé, ale pýtať 2 eurá za nové gesto pre 1 robota je prehnané. Našťastie to nie je potrebné k hraniu. A len taký "menší" dodatok na záver - na niekoľkých miestách sa nachádzajú odkazy na Half-Life - znamená to snáď niečo? :)
Klady
- príbeh
- atmosféra
- hudba
- grafika
- nové možnosti
- 8+ hodinový gameplay
- skvelý coop
Zápory
- drahý obchod s (nepotrebnými) doplnkami pre coop
- hra má koniec
- niekomu príde hra zjednodušená
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: EA / Valve Štýl: Logická Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|